Άπιαστες φιλοδοξίες επιμένουν να παραθέτουν στα κείμενα συμπερασμάτων οι μέσοι έως κατώτεροι ταγοί της τωρινής ευρωπαϊκής συγκυρίας. Το ένα σημείο αφορά πρόταση που οι φωστήρες της Κομισιόν θα γεννήσουν έως τα τέλη Μαΐου του 2022 ένα ολοκληρωμένο και φιλόδοξο σχέδιο που θα εκπονηθεί σε στενό συντονισμό με τα κράτη μέλη. Με στόχο τη σταδιακή απεξάρτηση από τις εισαγωγές ρωσικού αερίου, πετρελαίου και άνθρακα το συντομότερο δυνατόν. Αυτό αναφέρεται στα συμπεράσματα μετά τις συνεδριάσεις στις 24 και 25 Μαρτίου 2022. Και μάλιστα τονίζεται ότι θα ληφθούν υπόψη οι εθνικές περιστάσεις και το ενεργειακό μείγμα των κρατών μελών. Ψελλίζει μάλιστα και σε δυο σημεία (παράγραφοι 23 και 24) και ένα παράπλευρο θέμα που απασχολεί και αφορά την επισιτιστική ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Και καλά οι ισχυροί της Ευρωπαϊκής Ένωσης δε θα κληθούν να πληρώσουν πολλά σπασμένα, γιατί έχουν και τρόπους και μεθοδολογία για να μειώνουν τους τριγμούς για τις δικές τους οικονομίες και τις ανθρώπινες μάζες. Μάλιστα τώρα που βάλαμε και την πυρηνική ενέργεια στις πράσινες ενέργειες, ακόμη και οι καρβουνιάρηδες της Ευρώπης (Πολωνοί) ζητούν πυρηνικούς ενεργειακούς σταθμούς από τις ΗΠΑ. Οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων αναγνωρίζουν βέβαια ότι οι σταθερά υψηλές τιμές της ενέργειας έχουν όλο και πιο αρνητικό αντίκτυπο στους πολίτες και στις επιχειρήσεις, ο οποίος επιδεινώνεται περαιτέρω από την στρατιωτική επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας. Ο πρωθυπουργός της χώρας μας, συντάχθηκε με τους πολλούς και παίρνουν μέτρα για την περαιτέρω ανακούφιση των πλέον ευάλωτων καταναλωτών και στοχεύουν να στηρίξουν βραχυχρόνια και τις επιχειρήσεις.
Μάλιστα τονίζεται ότι το ευρωπαϊκό συμβούλιο καλεί τα κράτη μέλη και την επιτροπή να συνεχίσουν να αξιοποιούν το προσωρινό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων για την κρίση ως χρονικά περιορισμένης απόκλισης από την τρέχουσα κατάσταση. Όπως προτείνει η επιτροπή, η προσωρινή φορολόγηση των απροσδόκητων κερδών ή οι σχετικές κανονιστικές παρεμβάσεις μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμη πηγή εθνικής χρηματοδότησης. Όμως δεν υποχρεώνει κανείς κανένα, προφανώς για να δούμε ότι οι έχοντες καλά κρατούν και μπορούν να πραγματοποιήσουν το κάλεσμα του ευρωπαϊκού συμβουλίου. Στην περίπτωσή μας δεν μπαίνει κανείς στον κόπο να αναδιανείμει κονδύλια από τα υπερκέρδη. Αυτά ανήκουν σε αυτούς που τα πραγματοποίησαν. Στην περίπτωση μείωσης της τιμής του αερίου, όπως, μεταξύ άλλων, ειδικοί φόροι κατανάλωσης και ΦΠΑ μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της τιμής του αερίου και στην αντιμετώπιση των αλυσιδωτών επιπτώσεών της στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, λαμβάνοντας υπόψη τις εθνικές περιστάσεις·
Θλιβερή διαπίστωση είναι η προσήλωση στην πράσινη Ευρώπη με τις παρούσες συνθήκες, διότι θα βρουν πάτημα οι εξέχοντες σύμβουλοι να μην επαναπροσδιορίσουν τις πλουτοπαραγωγικές ενεργειακές πηγές της χώρας που στηρίζονται στο αγαθό που λέγεται λιγνίτης.
Και ενώ το πρόβλημα των Ευρωπαίων είναι η συμβατότητα του κανονισμού 2019/943(σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας) με τις διατάξεις των συνθηκών, για τη χώρα μας πρέπει να πρωτεύσει ο βασικός ορισμός του κανονισμού αυτού που αναφέρει ότι «ο καθορισμός της βάσης για την αποδοτική επίτευξη των στόχων της Ενεργειακής Ένωσης, και ιδίως του πλαισίου για το κλίμα και την ενέργεια για το 2030, με τη διευκόλυνση μετάδοσης των σημάτων της αγοράς για αυξημένη αποτελεσματικότητα, υψηλότερο μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ασφάλεια εφοδιασμού, ευελιξία, αειφορία, εξάλειψη των ανθρακούχων εκπομπών και καινοτομία».
Με μια διαφορά ότι ο ορισμός αυτός αφορά την ενέργεια υπό κανονικές συνθήκες. Όμως, πλέον, οι συνθήκες έχουν μεταβληθεί και είναι φανερό ότι οι τρομακτικές αυξήσεις στις ενεργειακές τιμές υποβοηθούν την έλευση του αμερικάνικου αερίου ως αντιστάθμισμα στο ρωσικό αέριο, που μην το συζητούμε, άνετα μπορεί να προωθηθεί σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία επαναπροσδιορίζοντας πλήρως τη γεωστρατηγική αυτή. Σε βάρος ποιού; Μα φυσικά του μεσαίου Ευρωπαίου πολίτη και επιχειρηματία. Διότι:
– Οι κεντρικές διοικήσεις θα κερδίζουν και μάλιστα με το παραπάνω από τους έμμεσους ενεργειακούς φόρους και το ΦΠΑ.
– Οι πλέον ευάλωτοι θα παίρνουν τις χορηγίες από ψίχουλα που θα τους επιδαψιλεύουν οι διοικούντες και τελικά το πάπλωμα θα πληρώνουν οι μεσαία τάξη με τους συνετούς οικογενειάρχες και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θα δυσκολεύουν διαρκώς και περισσότερο να έχουν τραπεζικές πιστώσεις.
Βέβαια, η αναφορά μας αυτή είναι μερική, διότι δε λαμβάνονται υπόψη όλοι οι παράγοντες που υπεισέρχονται στη σκακιέρα της ενέργειας. Θα δοκιμάσουμε σε άλλα σημειώματά μας να αναφερθούμε στους συμπληρωματικούς παράγοντες.
Ποια είναι η συνέπεια της αναφοράς μας αυτής: Η απάντηση βρίσκεται στην παράγραφο 19 των συμπερασμάτων που λέει «Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεχίσει να συντονίζει τη δράση της με τους διεθνείς εταίρους, με στόχο να εξασφαλιστεί επαρκής εφοδιασμός και να συγκρατηθεί η αύξηση των τιμών της ενέργεια».
Στο τελευταίο μας σημείωμα τονίσαμε την ανάγκη για εξασφάλιση του επισιτισμού των κατοίκων της πατρίδας μας, μέσα φυσικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι συνθήκες δεν είναι ούτε καλές, ούτε ώριμες. Οι δυνατότητες αύξησης της παραγωγής σιτηρών είναι μηδαμινές και θα παραμείνουν ανύπαρκτες. Στο επόμενο σημείωμά μας θα δούμε ακριβώς αυτό το πρόβλημα με περισσότερα στοιχεία.