Πολύπλευρες είναι οι δράσεις του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου, μέλη του οποίου είναι οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και σύλλογοι του νομού και λειτουργεί υπό την οικονομική και επιστημονική εποπτεία του Οργανισμού Κατά Των Ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ).
Τα προγράμματα του Κέντρου Πρόληψης επικεντρώνονται στην πρόληψη των εξαρτητικών συμπεριφορών και στην προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας στην τοπική κοινότητα, ώστε εκείνη να μπορέσει να δράσει ως ένα συνολικό υποστηρικτικό πλαίσιο για τα παιδιά και τους νέους.
Οι δραστηριότητες του απευθύνονται σε όλη την κοινότητα του νομού και εμπλέκουν ομάδες διαφορετικών ηλικιών και ρόλων (γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές, παιδιά, έφηβοι, φοιτητές). Στόχος τους είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του γενικού πληθυσμού σε θέματα πρόληψης και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας, η εκπαίδευση ομάδων – στόχων (γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές) και η καλλιέργεια κι ενίσχυση των προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών και των νέων, μέσω της εμπλοκής τους σε δημιουργικές δραστηριότητες που προάγουν μια θετική στάση ζωής.
Στον απολογισμό του για το σχολικό έτος 2021-2022, σύμφωνα με τα επίσημα συγκεντρωτικά στοιχεία που παραθέτει το Κέντρο Πρόληψης, πραγματοποιήθηκαν:
– Ευαισθητοποιήσεις μαθητών σε 25 δημοτικά σχολεία του νομού με θέματα:
– Η μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο.
– Η ορθή χρήση του διαδικτύου.
– Η φιλία και η αντίσταση στην πίεση των συνομηλίκων.
– Η αξία της διαφορετικότητας.
Συνολικά, ευαισθητοποιήθηκαν 1.127 μαθητές.
– Ευαισθητοποιήσεις μαθητών σε 10 γυμνάσια του νομού με θέματα:
– Πρόληψη των εξαρτήσεων.
– Πρόληψη της χρήσης/κατάχρησης αλκοόλ.
– Πρόληψη της χρήσης νικοτίνης.
– Πρόληψη της έμφυλης βίας.
– Διαχείριση θυμού.
– Διαχείριση άγχους.
– Πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού.
– Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.
– Ορθή χρήση του διαδικτύου – Ψηφιακό αποτύπωμα.
– Διαφορετικότητα.
– Φιλικές σχέσεις.
– Αποτελεσματική επικοινωνία.
– Εφηβεία και αλλαγές.
Συνολικά ευαισθητοποιήθηκαν 1.927 μαθητές γυμνασίων.
– Ευαισθητοποιήσεις μαθητών σε 8 λύκεια του νομού με θέματα:
– Πρόληψη της χρήσης/κατάχρησης αλκοόλ.
– Εφηβεία και αλλαγές.
– Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.
– Διαχείριση άγχους των Πανελληνίων.
– Διαχείριση συναισθημάτων.
Συνολικά ευαισθητοποιήθηκαν 456 μαθητές λυκείων.
– Πρόγραμμα ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης για παιδιά στο ΚΔΑΠ Ρεθύμνου, επικεντρωμένο στην καλλιέργεια κι ενίσχυση των συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών.
– Πρόγραμμα πρόληψης «Μαθαίνω-Επικοινωνώ-Συνεργάζομαι», σε μαθητές της ΣΤ’ τάξης του 2ου δημοτικού σχολείου Ρεθύμνου, με σκοπό την καλλιέργεια και ανάπτυξη προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για την ψυχική ανθεκτικότητα των μαθητών και την ομαλή τους μετάβαση στο γυμνάσιο.
– ΣΥ.ΒΡΙ.ΤΟ.Σ.: πρόγραμμα πρόληψης και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας στο γυμνάσιο Συβρίτου, με στόχο την καλλιέργεια των δεξιοτήτων επικοινωνίας των εφήβων μαθητών και την ενίσχυση της δυνατότητας δημιουργίας υγιών σχέσεων. Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε στους μαθητές Β’ και Γ’ γυμνασίου.
– Ομάδες εκπαίδευσης γονέων, με θέματα:
– «Η αξία της επικοινωνίας στην οριοθέτηση των νηπίων» , 5ο Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου.
– « Ανακαλύπτοντας τον κόσμο των νηπίων», Κέντρο Πρόληψης Ρεθύμνου.
– «Προχωρώντας μαζί τον δρόμο της εφηβείας», Κέντρο Πρόληψης Ρεθύμνου.
– «Μεταμορφώνοντας τις δυσκολίες σε ευκαιρίες», Κέντρο Πρόληψης Ρεθύμνου.
Ομιλίες/παρεμβάσεις σε γονείς Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης με θέματα:
– Ορθή χρήση του διαδικτύου και ο ρόλος της οικογένειας.
– Η μετάβαση των παιδιών στο δημοτικό.
– Η μετάβαση των παιδιών στο γυμνάσιο.
– Η διαχείριση της αρνητικής συμπεριφοράς των παιδιών.
– Η αξία της επικοινωνίας στην οικογένεια.
– Η πειθαρχία και τα όρια στη νηπιακή ηλικία.
– Επικοινωνώντας με τους εφήβους.
– Υγιείς διαφυλικές σχέσεις και ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου.
Συνολικά συμμετείχαν 509 γονείς.
– Ομιλίες/παρεμβάσεις σε εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης με θέματα:
– Προβληματική χρήση του διαδικτύου από εφήβους.
– Επίλυση συγκρούσεων στον χώρο του σχολείου.
– Ψυχική Ανθεκτικότητα και Εκπαίδευση.
– Διαχείριση τάξης.
– Εκπαιδευτικά Εργαστήρια για εκπαιδευτικούς Α/βάθμιας Εκπαίδευσης (16 ωρών), με θέματα:
– Η δυναμική της ομάδας στην υλοποίηση ομαδικών ψυχοπαιδαγωγικών προγραμμάτων.
– Επίλυση συγκρούσεων στο χώρο του σχολείου.
Ομάδες Δημιουργικής Απασχόλησης παιδιών. Πιο συγκεκριμένα, υλοποιήθηκαν:
– Θεατρικό Εργαστήρι για παιδιά Δημοτικού.
– Θεατρική Ομάδα εφήβων.
– Χριστουγεννιάτικα Εργαστήρια.
– Δρόμοι παλιοί… ιστορίες του χθες: Πρόγραμμα ξεναγήσεων στην πόλη του Ρεθύμνου για ομάδες παιδιών μαζί με τους γονείς τους, με στόχο την επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά της πόλης μας.
– Υποδοχή αιτημάτων βοήθειας: Το Κέντρο Πρόληψης παρέχει ψυχοσυναισθηματική υποστήριξη σε άτομα και οικογένειες ώστε να μπορέσουν να διαχειριστούν καλύτερα τις δυσκολίες, που αντιμετωπίζουν σε προσωπικό ή/και σε οικογενειακό επίπεδο.
– Πρακτική άσκηση φοιτητών του τμήματος Ψυχολογίας και Κοινωνιολογίας του πανεπιστημίου Κρήτης.
Όλες οι δράσεις του Κέντρου Πρόληψης υλοποιήθηκαν από τα παρακάτω εξειδικευμένα στελέχη του Κέντρου:
– Ανδρονίκη Μπογά, ψυχολόγος – επιστημονικά υπεύθυνη.
– Λύβια Κουτσάκη, ψυχολόγος , αναπληρώτρια επιστημονικά υπεύθυνη.
– Κατερίνα Ζουρμπάκη, ψυχολόγος.
– Άρια Λίτινα, παιδαγωγός.
– Μαρία Ζαχαράκη, ηθοποιός – εμψυχώτρια θεατρικών ομάδων.
Και τα στελέχη του ΟΚΑΝΑ μέσω ΕΣΠΑ: Εμμανουέλλα Σκουλά, κοινωνιολόγος και Πολύβιος Ψήνας, κοινωνιολόγος.