Στις αρχές καλοκαιριού αναμένεται η ανακήρυξη του ανάδοχου για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, όπως ανέφερε σε σύσκεψη που πραγματοποίησε στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης στα Χανιά, ο υπουργός Υποδομών Χ. Σταϊκούρας.
Ο κ. Χ. Σταϊκούρας, ο υφυπουργός κ. Νίκος Ταχιάος, καθώς επίσης οι κύριοι Κωνταντίνος Μαγουλάς γενικός γραμματέας Υποδομών και Δημήτρης Αναγνώπουλος γενικός διευθυντής Συγκοινωνιακών και Υποδομών, στη διάρκεια τεχνικής σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο γραφείο του διευθύνοντος συμβούλου του Ο.Α.Κ., υπό την παρουσία του κ. Άρη Παπαδογιάννη, του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου του Ο.Α.Κ., κ. Θοδωρή Νίνου υπηρεσιακών παραγόντων και τοπικών φορέων, ενημερώθηκαν για τη λειτουργία του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης και τα σημαντικά θέματα που αφορούν την καθημερινότητα του «Οργανισμού».
Οι κύριοι Παπαδογιάννης και Νίνος ενημέρωσαν το κυβερνητικό κλιμάκιο για την συνολική προσπάθεια που καταβάλλεται στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, για την πορεία των έργων που υλοποιεί και που προγραμματίζει να εκτελέσει τα επόμενα χρόνια στο νησί, ενώ ιδιαίτερος ακόμη λόγος έγινε για τον πλήρη μετασχηματισμό του «Οργανισμού», τη σύνταξη νέου «Στρατηγικού» και «Επιχειρησιακού σχεδίου», τη δημιουργία ουσιαστικά της νέας του «εταιρικής ταυτότητας», καθώς και για τις προκλήσεις της «νέας εποχής» που αντιμετωπίζει ο Ο.Α.Κ. από «θέση ισχύος».
Ο κ. Παπαδογιάννης, αφού καλωσόρισε την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, ανέλυσε την «πολιτική στόχευση της διοίκησης για το μέλλον του «Οργανισμού». Ο ίδιος στάθηκε «στην ανάγκη εδραίωσης της θέσης του Ο.Α.Κ., στον σχεδιασμό, την κατασκευή και λειτουργία μεγάλων περιβαλλοντικών έργων στο νησί, τα οποία θα καταστίσουν τα επόμενα χρόνια τον «Οργανισμό» , «πρωταγωνιστή» των εξελίξεων στην Κρήτη, επιφέροντας του παράλληλα και σημαντικά έσοδα». Η διοίκηση, ανέλυσε ακόμη το θέμα του ενεργειακού ζητήματος που απασχολεί τον Ο.Α.Κ. και τις προσπάθειες που καταβάλλονται προς αυτή την κατεύθυνση.
«Βρισκόμαστε σήμερα στην Κρήτη, για να διαπιστώσουμε την εξέλιξη υλοποίησης εμβληματικών έργων, τα οποία δρομολογούνται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο νησί. Έργα, των οποίων ο προϋπολογισμός υπερβαίνει τα 3,5 δισ. ευρώ. Ξεκινήσαμε από τα Χανιά, όπου είχαμε μια παραγωγική συνάντηση στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, με τη Διοίκηση και τους εργαζομένους του. Διοίκηση με την οποία έχουμε στενή συνεργασία, σε μηνιαία βάση, δρομολογώντας σημαντικές παρεμβάσεις για το νησί», ανέφερε μεταξύ άλλων ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας.
Ειδικότερα σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, η σύμβαση παραχώρησης, διάρκειας 30 ετών, προβλέπεται να υπογραφεί προς το τέλος του 2024.
Το έργο έχει χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 200 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, έργο ΣΔΙΤ, σύμβασης ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 90 εκατ. ευρώ, οργανώνονται τα εργοτάξια, συντάσσονται οι οριστικές μελέτες και αναμένονται -τον επόμενο μήνα- οι δικαστικές αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις.
Σε ό,τι αφορά το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, συμβατικού ποσού άνω των 150 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 137 εκατ. ευρώ, εκπονούνται οι υπολειπόμενες μελέτες, εγκρίθηκαν οριστικές μελέτες οδοποιίας, ολοκληρώθηκαν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, εκδόθηκαν αποφάσεις απαλλοτριώσεων, ενώ εκκρεμεί μία ακόμη, τις προσεχείς ημέρες.
Ο υπουργός απαντώντας σε σχετική ερώτηση των «Ρ.Ν.», για το αν θα ληφθούν υπόψη τα αιτήματα δήμων από τους οποίους διέρχεται ο δρόμος τόνισε ότι στόχος του υπουργείου είναι όπου μπορούν να ενσωματωθούν στο έργο σχετικές παρεμβάσεις. «Αυτήν τη στιγμή άνοιξαν οι προσφορές για ένα τμήμα του Β.Ο.Α.Κ., από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο. Είναι ένα σημαντικό κομμάτι, είναι μια διαδικασία η οποία το επόμενο χρονικό διάστημα πιστεύουμε ότι θα ολοκληρωθεί το 2024. Δεν έχω να κάνω κανένα άλλο σχόλιο, αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η γρήγορη υλοποίηση του Β.Ο.Α.Κ. και προφανώς να ενσωματώσουμε, όπου μπορούμε να ενσωματώσουμε παρατηρήσεις οι οποίες είναι εφικτές στην αντιμετώπισή τους», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας.
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Γιάννης Κεφαλογιάννης τόνισε ότι: «Μιλάμε πια για το τρίτο κομμάτι, το οποίο αφορά το κομμάτι Χερσόνησος-Χανιά με την προαίρεση μέχρι την Κίσσαμο και βεβαίως θα συμπεριλάβουμε σε αυτό και τη σύνδεση του αεροδρομίου Χανίων και του λιμανιού της Σούδας με τον Βόρειο Οδικό Άξονα, έργο το οποίο ειδικά στον νομό Ρεθύμνης αποτελεί τη βασική του διέξοδο μαζί με το αεροδρόμιο του Ηρακλείου. Στο τέλος αυτής της δεκαετίας η Κρήτη θα έχει αλλάξει πρόσωπο».
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, σε δήλωσή του αναφέρθηκε στο σημαντικό ρόλο του Ο.Α.Κ. τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Ο Ο.Α.Κ. είναι μια κληρονομιά του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στην Κρήτη και κυρίως ένα πάρα πολύ σημαντικό πείραμα. Και αυτό γιατί δεν είναι μία κρατική εταιρεία αλλά μία εταιρεία στην οποία εκτός των άλλων συμπράττουν και η Περιφέρεια και οι Δήμοι της Κρήτης. Το έργο που παράγει ο Ο.Α.Κ. είναι πολύ σημαντικό. Δεν περιορίζεται σε ένα μόνο αντικείμενο. Βλέπετε ότι κάνει και κατασκευαστικά -κυρίως συγκοινωνιακά έργα, αλλά και -επίσης πολύ σημαντικά- υδραυλικά έργα και έργα που αφορούν τη διαχείριση τον υδάτων.
Τα έργα αυτά έχουν πάρα πολύ μεγάλη αξία στην Κρήτη σε μια τέτοια περίοδο. Έχοντας ζήσει την εμπειρία της Θεσσαλίας και με την πρωτοβουλία της Κυβέρνησης να ξαναδεί τη διαχείριση των υδάτων σε ένα διαφορετικό επίπεδο από αυτό που ισχύει μέχρι σήμερα, ο Ο.Α.Κ. αποτελεί έναν πιλότο, ο οποίος σε ένα επόμενο βήμα παρεμβάσεων στην Κρήτη θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Και αυτό είναι πολύ κρίσιμο για την Κρήτη που απειλείται από λειψυδρία.
Πέραν λοιπόν από το γεγονός ότι η Κυβέρνηση έχει θέσει ως προτεραιότητα την εκτέλεση αυτών των πολύ σημαντικών έργων στην Κρήτη, η αναβάθμιση του Ο.Α.Κ. αποτελεί επίσης μια πρόκληση, στην οποία δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι. Είναι κάτι το οποίο θα ακολουθήσει σε θεσμικό επίπεδο».
Σε ό,τι αφορά το νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, στο Καστέλι, προϋπολογισμού περίπου 500 εκατ. ευρώ, ο κ. Σταϊκούρας είπε η πρόοδος υλοποίησής του έχει ξεπεράσει το 31%.
«Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο, εξαιρετικά δύσκολο και σύνθετο, με αρκετά ανοικτά ζητήματα, τα οποία θα επιδιώξουμε να αντιμετωπίσουμε κατά τον βέλτιστο εφικτό τρόπο.
Συμπερασματικά, εργαζόμαστε, με σχέδιο και μεθοδικότητα, συλλογικά και συνεκτικά, για την υλοποίηση έργων που έχει ανάγκη η Κρήτη, εδώ και δεκαετίες» ανέφερε.
Στη συνάντηση στα γραφεία του Ο.Α.Κ. συμμετείχαν ο κ. Ιωάννης Κεφαλογιάννης, υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, οι βουλευτές Χανίων κ. Σέβη Βολουδάκη και Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης, ο αντιπερφερειάρχης Χανίων κ. Νίκος Καλογερής, ο δήμαρχος Πλατανιά κ. Γιάννης Μαλανδράκης, ο κ. Παναγιώτης Αντωνόπουλος διευθυντής του Πολιτικού Γραφείου της κ. Ντόρας Μπακογιάννη, καθώς και η εκπρόσωπος της κ. Μπακογιάννη, κ. Μαριάννα Μποτωνάκη.