Αρνητική ήταν η χθεσινή απόφαση του Περιφερειακού συμβουλίου Κρήτης για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του ΒΟΑΚ για τις παρακάμψεις των πόλεων Χανίων Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
Το Περιφερειακό συμβούλιο κατά πλειοψηφία αποφάσισε να «επιστραφεί» πίσω στο υπουργείο Υποδομών η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των παρακάμψεων των πόλεων του ΒΟΑΚ προκειμένου σε αυτή να συμπεριληφθούν οι προτάσεις και οι παρατηρήσεις των φορέων.
Μετά από πολύωρη παρουσίαση και ανάλυση της μελέτης, τα τεχνικά επιμελητήρια του νησιού, ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, οι δήμαρχοι και οι τοπικοί φορείς εξέφρασαν τις έντονες αντιρρήσεις τους για την υπάρχουσα μελέτη, η οποία όπως τόνισαν για την περίπτωση της παράκαμψης της πόλης του Ρεθύμνου θα είναι καταστροφική, αφού δεν θα υπάρχει καμιά διέξοδος από την πόλη, δημιουργώντας σοβαρά ζητήματα που έχουν να κάνουν τόσο με την πολιτική προστασία (απουσία διεξόδου από τη πόλη) όσο και με το κυκλοφοριακό κομφούζιο.
Παρών στη συνεδρίαση ήταν και ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Υποδομών Γιάννης Καρνέσης, η Ευγενία Καλοφωλιά και η Στέλλα Καϊμάκη
Από το Ρέθυμνο στη συνεδρίαση παραβρέθηκαν η αντιπεριφερειάρχης Μαρία Λιονή, ο δήμαρχος Γιώργος Μαρινακης, επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος, ο πρόεδρος του ΤΕΕ Σπύρος Καλησπεράκης και ο σύμβουλος του δημάρχου Στέλιος Ξεζωνάκης.
Υπενθυμίζεται ότι η μελέτη της παράκαμψης πόλης του Ρεθύμνου που έδωσε σε διαβούλευση το υπουργείο Υποδομών, δεν περιλαμβάνει καμιά βελτιωτική παρέμβαση παρά μόνο αντικαταστάσεις οδοστρώματος στηθαία, ασφαλτικά και φωτισμό.
Ουσιαστικά δηλαδή ως παράκαμψη της πόλης του Ρεθύμνου, η μελέτη αναφέρεται στο υφιστάμενο τμήμα από κόμβο Αμαρίου έως τον κόμβο Ατσιποπούλου. Δήμος και ΤΕΕ κατέθεσαν εκ νέου τις προτάσεις τους για τις αναγκαίες βελτιωτικές παρεμβάσεις, προκειμένου να μπορεί το Ρέθυμνο να εξυπηρετηθεί με βοηθητικούς δρόμους, ημικόμβο, roundabout, και service roads.
Ζωτικής σημασίας η κατασκευή του περιφερειακού δρόμου
Σε προτεραιότητα για το Ρέθυμνο τίθεται το θέμα της κατασκευής του περιφερειακού δρόμου με τους φορείς να επισημαίνουν ταυτόχρονα την ανάγκη επέκτασης του έργου, δυτικά μέχρι τον κόμβο Αμαρίου και ανατολικά μέχρι τον κόμβο Ατσιποπούλου.
Παράλληλα στις παρεμβάσεις που προτείνουν οι φορείς του Ρεθύμνου περιλαμβάνεται, η αναβάθμιση υφιστάμενου τμήματος 4 (Κόμβος Ατσιποπούλου – Αμαρίου μήκους 6,9 χλμ.) η δημιουργία Service roads (βοηθητικοί δρόμοι και ένας νέος ημικόμβος Θεοτοκοπούλου.
Ο πρόεδρος της Νομαρχιακή Επιτροπής του ΤΕΕ Ρεθύμνου Σπύρος Καλησπεράκης μιλώντας στα «Ρ.Ν.», τόνισε: «Ουσιαστικά το πρόβλημα που έχουν όλοι οι νομοί είναι ότι στην πράξη όλοι χρησιμοποιούμε τις παρακάμψεις ως περιφερειακούς δρόμους για να πάμε σε εσωτερικές μετακινήσεις. Εμάς στο Ρέθυμνο που δεν έχουμε άλλο δρόμο πλην των δυο κεντρικών (Μοάτσου και Κουντουριώτη) το να γίνει το κομμάτι αυτό – (Αμάρι -Ατσιπόπουλο) κλειστός αυτοκινητόδρομος είναι ένα πολύ ισχυρό πρόβλημα. Αυτό αναδείξαμε όλοι μαζί και πιέζουμε ώστε να υπάρξει μια λύση. Η λύση είναι η κατασκευή του περιφερειακού δρόμου από το Ατσιπόπουλο μέχρι και τον κόμβο Αμαρίου, έργο που δεν συνδέεται άμεσα με το ΒΟΑΚ (είναι όμως αρμοδιότητα του ίδιου υπουργείου). Παράλληλα, αναδείξαμε το πρόβλημα των κόμβων Αμαρίου, Σπηλίου και Ατσιποπούλου οι οποίοι πρέπει να αναβαθμιστούν με τις παρεμβάσεις που απαιτούνται, για να γίνουν ασφαλείς και λειτουργικοί. Για όλους αυτούς τους λόγους δεν γνωμοδότησε το Περιφερειακό συμβούλιο αλλά το θέμα θα συζητηθεί εκ νέου, εφόσον το υπουργείο λάβει υπόψιν τις προτάσεις μας και τις παρατηρήσεις μας».
Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή, τόνισε πως το Ρέθυμνο έχει ενιαία θέση, επισημαίνοντας πως: «Η πρόταση του Ρεθύμνου ήταν κοινή από το ΤΕΕ και τον δήμο και η Αντιπεριφέρεια πλήρως την υιοθετεί και πάμε όλοι μαζί συντεταγμένα και ενιαία στην άποψη που έχει διατυπωθεί από το ΤΕΕ του Ρεθύμνου. Επισημάναμε την επιτακτική ανάγκη άμεσα να προχωρήσει το έργο του περιφερειακού δρόμου άλλα και να υλοποιηθούν οι αναγκαίες παρεμβάσεις όπως είναι ο ημικόμβος της Θεοτοκοπούλου και άλλες, που θα εξυπηρετούν επί της ουσίας την κυκλοφορία και τους πολίτες του νομού. Από την πλευρά του ο κ. Καρνέσης, ο γραμματέας του υπουργείου, μας είπε ότι ενήργησαν με αυτόν τον τρόπο γιατί αυτή την εντολή είχαν από τα πολιτικά πρόσωπα του υπουργείου με βάση και τον προϋπολογισμό του έργου».
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η απόφαση της συνεδρίασης του Περιφερειακού συμβουλίου Κρήτης, η οποία ήταν ιδιαίτερα θορυβώδης, ήταν η μελέτη να επιστραφεί πίσω και να γίνουν δεκτές οι προτάσεις των δήμων και της Περιφέρειας, και των επιμελητηρίων. Εμείς ήμασταν πολύ οξείς επισημάναμε ότι αυτός ο σχεδιασμός είναι «έγκλημα» για το Ρέθυμνο και δεν τον δεχόμαστε ως προτεινόμενη λύση. Και εν πάσει περίπτωσει αν αυτή η λύση είναι η τελική πρέπει να συνοδευτεί άμεσα με την ολοκλήρωση του περιφερειακού δρόμου από τον κόμβο Αμαρίου μέχρι τον κόμβο Ατσιποπούλου, αλλιώς δεν έχει νόημα όλη αυτή η ιστορία για το Ρέθυμνο. Τίθενται και ζητήματα πολιτικής προστασίας και κυκλοφοριακού. Δεν έχει διέξοδο η πόλη. Όπως είναι τώρα ο δρόμος προφανώς εξυπηρετεί και αστικές ροές και αυτομάτως όταν γίνεται κλειστός αυτοκινητόδρομος αποστερεί την πόλη από τη δυνατότητα εκτόνωσης και τη συμπιέζει».
Μετά τις αντιδράσεις η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων επιστρέφεται στο υπουργείο.
Το Περιφερειακό συμβούλιο Κρήτης ζητά να τροποποιηθεί και να συμπληρωθεί η μελέτη με τις προτάσεις που καταγράφηκαν, ώστε να επανέλθει για γνωμοδότηση σε επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού συμβουλίου.