8 °C Rethymno, GR
01/02/2023

ΥΠΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΔΡΟΜΟΥ

Αρνητικό το υπουργείο στην αναβάθμιση των παρακάμψεων του ΒΟΑΚ στο τμήμα του Ρεθύμνου

-Στο περιφερειακό συμβούλιο θα συζητηθεί εκ νέου το θέμα την επόμενη Τετάρτη

Δέσμευση για τη χρηματοδότηση των μελετών του περιφερειακού δρόμου της πόλης του Ρεθύμνου και αρνητική απάντηση σε ότι αφορά την αναβάθμιση των κόμβων Ατσιποπούλου – Αγίου Βασιλείου – Αμαρίου περιλαμβάνει η τεχνική έκθεση με τις απαντήσεις επί των θεμάτων που τέθηκαν κατά τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης της ΜΠΕ Παρακάμψεων Χανίων – Ρεθύμνου – Ηρακλείου του ΒΟΑΚ από την Περιφέρεια Κρήτης, του υπουργείου Υποδομών, που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα.

Οι απαντήσεις του υπουργείου Υποδομών δεν ικανοποιούν τους τοπικούς φορείς του Ρεθύμνου οι οποίοι εξαρχής είχαν δηλώσει κάθετα ότι διαφωνούν ριζικά με την κατατεθειμένη προς διαβούλευση ΜΠΕ ως ελλιπέστατη από λειτουργικής άποψης. Ζητούσαν μάλιστα χαρακτηριστικά την αξιολόγηση των προτάσεών τους, την αξιοποίηση ώριμων μελετών και υφιστάμενων απαλλοτριώσεων και την άμεση ανάληψη όλων των απαραίτητων πρωτοβουλιών από πλευράς υπουργείου Υποδομών προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ταυτόχρονα με την κατασκευή του σύγχρονου ΒΟΑΚ, θα αναπτυχθεί ένα σύγχρονο και λειτουργικό παράλληλο περιφερειακό δίκτυο που η καθεαυτή δημιουργία του έργου το καθιστά απαραίτητο.

Για μερική επιτυχία έκανε λόγο ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο οποίος επεσήμανε ότι πρέπει οπωσδήποτε να υπάρξει δέσμευση όχι μόνο για τη χρηματοδότηση των μελετών του περιφερειακού δρόμου αλλά και για τη χρηματοδότηση του ίδιου του έργου του παρακαμπτήριου δρόμου, το οποίο μάλιστα, όπως είπε, πρέπει να προηγηθεί του έργου του ΒΟΑΚ «Δεν μπορεί να νοηθεί ΒΟΑΚ που πνίγει την πόλη χωρίς την παράλληλη, όχι μόνο μελέτη, αλλά και χρηματοδότηση του παρακαμπτήριου δρόμου, του περιφερειακού δρόμου της πόλης, από τον ένα κόμβο στον άλλο. Πρόκειται για μερική επιτυχία, καθώς δεν υπάρχει καμιά δέσμευση για την υλοποίηση του έργου, πάρα μόνο για τη χρηματοδότηση της μελέτης. Πρέπει οπωσδήποτε να υπάρξει παράλληλα εκτέλεση των δυο έργων και μάλιστα πρέπει να προηγηθεί ο περιφερειακός δρόμος του ΒΟΑΚ. Το να αφήνούμε εκτός μελέτης τους κόμβους Αγίου Βασιλείου είναι εγκληματικός χειρισμός. Άρα ναι μεν έχουμε μια πρόοδο αλλά πρέπει όλοι μαζί να ενώσουμε δυνάμεις, μαζί με τους βουλευτές, να ασκήσουμε πιέσεις να συγχρηματοδοτηθεί και το έργο του περιφερειακού δρόμου».

Την επόμενη Τετάρτη θα συνεδριάσει εκ νέου το περιφερειακό συμβούλιο για το θέμα, προκειμένου να συζητηθούν οι σχετικές απαντήσεις του υπουργείου Υποδομών και να τοποθετηθούν εκ νέου οι φορείς του τόπου.

Υπενθυμίζουμε ότι οι φορείς του Ρεθύμνου (Δήμος, Αντιπεριφέρεια, ΤΕΕ) τόσο σε υπόμνημά τους όσο και κατά τη συζήτηση της γνωμοδότησης της ΜΠΕ στο περιφερειακό συμβούλιο τον περασμένο Αύγουστο, τεκμηριωμένα ανάφεραν, την ανάγκη τόσο ολοκλήρωσης της μελέτης και επέκτασης, ταυτόχρονα όμως ζητούσαν την ουσιαστική αναβάθμιση των παρακάμψεων των ΒΟΑΚ στο τμήμα του Ρεθύμνου: «Όσο σίγουρη είναι η καταλυτικά θετική αλλαγή του νέου ΒΟΑΚ στην αναπτυξιακή τροχιά του νομού Ρεθύμνης, εξίσου δεδομένη είναι η δραματικά αρνητική επίδραση που θα έχει στην κυκλοφοριακή λειτουργία του αστικού ιστού της πόλης του Ρεθύμνου. Σήμερα η παράκαμψη του ΒΟΑΚ της πόλης του Ρεθύμνου λειτουργεί (μερικώς αφού δεν έχει αρκετούς, ούτε πλήρως λειτουργικούς κόμβους) σαν παρακαμπτήριος του κέντρου του, ως συνέπεια της 13+ετής καθυστέρησης στην ολοκλήρωση των μελετών του περιφερειακού δρόμου της πόλης, αρμοδιότητας του υπουργείου ΥΠΟΜΕ (με ενδιάμεση υπηρεσία την ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ). Πάγια θέση του ΤΕΕ ήταν η νοτιότερη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης του Ρεθύμνου ώστε το υφιστάμενο τμήμα του ΒΟΑΚ μήκους 6.9 χλμ. να λειτουργήσει ως περιφερειακός της πόλης».

Από τη στιγμή που από τα παραπάνω οριστικά πλέον δεν κρίθηκε (οικονομικά) εφικτό από τον κεντρικό σχεδιασμό και για να μην οδηγηθεί η ήδη προβληματική συγκοινωνιακά πόλη του Ρεθύμνου σε κυκλοφοριακό έμφραγμα, οι φορείς πρότειναν ως απολύτως αναγκαία τα παρακάτω:

Α. Η προώθηση της ταυτόχρονης υλοποίησης του περιφερειακού Ρεθύμνου με τις απαραίτητες επεκτάσεις του (έργο του ΥΠΟΜΕ που κωλυσιεργεί δεκαετίες).

«Οι μελέτες του έργου παρά τις καθυστερήσεις είναι πλέον σε στάδιο προμελέτης οδοποιίας στο σύνολο της χάραξης των 3.5 χλμ. και ΜΠΕ υπό έγκριση καθώς και προς εκπόνηση τευχών δημοπράτησης στο ανατολικό της τμήμα (2 χλμ.).

Ο προϋπολογισμός προμελέτης του έργου ανέρχεται στα 18 εκατ. ευρώ και των απαλλοτριώσεων εκτιμάται στα 3 εκατ. ευρώ» τόνιζαν οι φορείς στο υπόμνημα – προτάσεις τους.

Στην απάντησή του το υπουργείο Υποδομών επί του συγκεκριμένου έργου έχει μια θετική απάντηση καθώς αναφέρει ότι:

«Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύεται να χρηματοδοτήσει την ολοκλήρωση των μελετών του περιφερειακού Ρεθύμνου με τις απαραίτητες επεκτάσεις του».

Β. Ουσιαστική αναβάθμιση υφιστάμενης παράκαμψης ΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης (Κόμβος Ατσιποπούλου – Αμαρίου μήκους 6,9 χλμ.).

Επ’ αυτού οι φορείς ανέφεραν στις προτάσεις τους: «Είχαμε τονίσει επανειλημμένα ότι πρέπει απαραιτήτως, εκτός από τις βελτιώσεις του κυρίως καταστρώματος (ασφαλτικά, όμβρια και στηθαία) να περιλαμβάνονται στις παρεμβάσεις και τα εξής:

– Νέος βοηθητικός κυκλικός κόμβος (roundabout) στην παλαιά εθνική οδό βόρεια του κόμβου ΒΟΑΚ Αμαρίου.

– Νέοι βοηθητικοί κυκλικοί κόμβοι (roundabout) στους άλλους δύο υφιστάμενους επικίνδυνους κόμβους Ατσιποπούλου και Αγίου Βασιλείου (Τυμπακίου). Όπως περιλαμβάνεται στη ΜΠΕ για πολλούς επίσης επικίνδυνους κόμβους του Ηρακλείου όπου προβλέπονται ριζικές αναμορφώσεις με roundabouts.

– Η απαλλοτρίωση εκατέρωθεν του κατασκευασμένου 4ιχνου τμήματος ΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης είναι ικανού πλάτους (12-20 μ.) στα περισσότερα τμήματα, με ευνοϊκό ανάγλυφο και πολύ μικρό κόστος κατασκευής. Η χρησιμότητα κατασκευής συγκεκριμένων τμημάτων service road σε συνδυασμό με την ευκολία κατασκευής τους τα καθιστά απαραίτητα. Ως ΤΕΕ Ρεθύμνου αναφέρουμε τουλάχιστον πέντε συγκεκριμένα τμήματα συνολικού μήκους 2.8 χλμ. τα οποία μπορούν να κατασκευαστούν με ελάχιστο κόστος και μεγάλο συγκοινωνιακό όφελος ως έργο ενταμένο στο ΣΔΙΤ».

Επί των παραπάνω η απάντηση του υπουργείου είναι η εξής: «Οι παραπάνω βοηθητικοί κυκλικοί κόμβοι, παρά το ότι αναγνωρίζεται η συμβολή τους στην κυκλοφοριακή αναβάθμιση του Ρεθύμνου, είναι εκτός αντικειμένου της μελέτης του ΒΟΑΚ».

Σε ότι αφορά το αίτημα των τοπικών φορέων για την κατασκευή νέου ημικόμβου στην περιοχή Θεοτοκοπούλου, όπου εξηγούσαν την αναγκαιότητά του, αναφέροντας ότι: «Ένας νέος ημικόμβος που θα εξυπηρετεί τις κινήσεις από και προς Χανιά στη θέση αυτή που μοιράζει την τωρινή απόσταση των 4,7 χλμ. μεταξύ των υφισταμένων κόμβων θα ανακουφίσει σοβαρά συγκοινωνιακά θέματα της πόλης. Ζητάμε να διερευνηθεί σε ποια θέση είναι τεχνικοοικονομικά εφικτή η κατασκευή του διότι συγκοινωνιακά κρίνεται απολύτως αναγκαίος. Η έλλειψή του δημιουργεί τεράστιο αριθμό διαμπερών του κέντρου της πόλης κινήσεων και αργά ή γρήγορα η κατασκευή του θα είναι αναπόφευκτη».

Το υπουργείο δίνει την εξής απάντηση: «Δεν έχει προταθεί/μελετηθεί, για λειτουργικούς λόγους του ΒΟΑΚ, η δημιουργία κόμβου στην συγκεκριμένη θέση».