Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την ολοκλήρωση και παράδοση σειρά έργων που είναι σε εξέλιξη στον δήμο Ρεθύμνου με τα χρονοδιαγράμματά τους να είναι αυστηρά βάση των ευρωπαϊκών προδιαγραφών, καθώς πρόκειται για έργα που υλοποιούνται με ευρωπαϊκά κονδύλια. Τα έργα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και παραδώσει ως το τέλος του έτους, πράγμα που με βάση την εικόνα που σήμερα αυτά παρουσιάζουν, φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο.
Το ενδεχόμενο παρατάσεων δεν είναι απίθανο, δεν είναι γνωστό όμως αν αυτό θα είναι με ρήτρα ή όχι. Οι καθυστερήσεις οφείλονται ανά περίπτωση σε διαφορετικούς λόγους, άλλοτε στην καθυστέρηση της ΔΕΗ, καθως σε πολλά από αυτά πρέπει να προηγηθεί υπογειοποίηση από συνεργεία της ΔΕΗ – το συνεργείο είναι ένα για όλο τον νομό ενώ τα έργα είναι πάρα πολλά – άλλοτε οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν ευνοϊκές, άλλα διεκόπησαν λόγω τουριστικής περιόδου και τώρα επανεκκινούν, σε άλλες περιπτώσεις υπήρξαν καθυστερήσεις στις παραγγελίες και κατ’ επέκταση στις παραλαβές των απαιτούμενων υλικών ενώ σε πολλές περιπτώσεις το τελευταίο διάστημα, οι εργολάβοι δεν προχωρούν με γοργούς ρυθμούς καθώς φαίνεται να μην έχουν πληρωθεί τα δεδουλευμένα τους. Και όπως είναι λογικό αν δεν πληρωθεί ένας λογαριασμός σπάνια ο εκάστοτε ανάδοχος θα προχωρήσει στο επόμενο στάδιο του έργου.
Το ζήτημα αυτό έχει τεθεί υπόψη του υπουργού Υποδομών Μεταφορών από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών όπου χαρακτηριστικά οι εργολάβοι αναφέρουν: «Κατ’ επανάληψη τους πρόσφατους μήνες έχουμε διαπιστώσει και διαμαρτυρηθεί για τη στάση πληρωμών εγκεκριμένων λογαριασμών από εκτέλεση δημοσίων έργων, χρηματοδοτούμενων τόσο από το Π∆Ε όσο και από ευρωπαϊκά κοινοτικά ταμεία. Ειδικά δε, στην περίπτωση των έργων των χρηµατοδοτούµενων από το Π∆Ε η πληρωµή καθυστερεί ακόµη και οκτώ µήνες!
Οι περισσότερες Τεχνικές Εταιρείες βρίσκονται (χωρίς δική τους ευθύνη) μπροστά στο ενδεχόµενο να µην µπορούν να εκπληρώσουν τις οικονοµικές υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει και να εκτελέσουν οµαλά τις συµβάσεις τους. Λαµβανοµένης δε και της λειψής τραπεζικής χρηµατοδότησης των εταιρειών υπάρχει µεγάλος κίνδυνος τα έργα να διακοπούν προσωρινά ή οριστικά.
Η πιο πάνω εξέλιξη µοιάζει παράδοξη, εάν αναλογιστεί κάποιος το σύνολο των κεφαλαίων που αναµένεται να επενδυθούν / αξιοποιηθούν σε κατασκευαστικά έργα την επόµενη 5ετία. Ωστόσο, δεν είναι καθόλου απίθανη, αφού καμία εταιρεία δεν έχει προϋπολογίσει στον επιχειρηματικό σχεδιασμό της ότι δεν θα πληρωθεί σύµφωνα µε τα εγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα των έργων, δεν θα λάβει αναθεωρήσεις επί των συµβατικών τιµών, όταν διαπιστώνονται υπέρογκες αυξήσεις σε υλικά, εργατικά και καύσιµα και, τέλος, θα πρέπει να πληρώσει υπέρογκες αµοιβές σε ορισµένες ειδικότητες που απασχολούνται στον κλάδο λόγω σηµαντικών ελλείψεων σε εργατοτεχνικό προσωπικό.
Παρακαλούµε για την άµεση αντιµετώπιση µε µορφή κατεπείγοντος των ανωτέρω θεµάτων και ειδικά δε το ζήτηµα των συντελεστών αναθεώρησης, σε πρώτο χρόνο, ώστε τάχιστα να εκδοθεί νέα υπουργική απόφαση, βάσει των προβλέψεων της παρ. 23 του άρθρου 153 του Ν.4412/2016, µε προσωρινούς συντελεστές για όλα τα τρίµηνα που έπονται του Α΄ τριµήνου του 2022» αναφέρεται χαρακτηριστικά σε πρόσφατη επιστολή.
Σύμφωνα πάντως με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων Άγγελο Μαλά, σε τοπικό επίπεδο, καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε στο σύνολό τους τα έργα να ολοκληρωθούν εγκαίρως σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, χωρίς ωστόσο να μπορεί κάνεις με βεβαιότητα να πει τι μέλλει γενέσθαι σε περίπτωση που δεν υπάρξει συνέπεια με τις πληρωμές των ανάδοχων από το κράτος.
Πάντως σύμφωνα με τον κ. Μαλά το έργο βιοκλιματικής ανάπλασης των οδών Σαλαμίνος και Μελισσινού εξελίσσεται κανονικά. Οι οδοί θα παραμείνουν κλειστοί έως το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει συμφωνηθεί με τον ανάδοχο. Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα δεν θα επιτρέπεται η κυκλοφορία οχημάτων:
α) Στην οδό Σαλαμίνος (σε ολόκληρο το μήκος της) και
β) Στην οδό Μελισσηνού, στο τμήμα από την οδό Μεσολογγίου έως την Πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου.
Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν οι υπόλοιπες εργασίες με τους κυβόλιθους στο οδόστρωμα και την τοποθέτηση του αστικού εξοπλισμού.
Σε ό,τι αφορά το έργο βιοκλιματικής ανάπλασης στην οδό Κολοκοτρώνη στην περιοχή της Καλλιθέας εντός της εβδομάδας θα γίνει σχετική σύσκεψη, προκειμένου να αποφασιστούν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για την περιοχή.
Κανονικά όπως είπε προχωρά και το έργο ανάπλασης της οδού που οδηγεί στου Γάλλου, καθώς και η βιοκλιματική ανάπλαση των κάθετων δρόμων. Οι βασικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε Χατζηδάκη, Πρεβελάκη και Καλλιρόης Παρρέν Σιγανού – όπου παραμένουν ωστόσο σημαντικές εκκρεμότητες. Αυτή την περίοδο ο ανάδοχος εργάζεται επί της οδού Καζαντζάκη η οποία παραμένει κλειστή από το ύψος της Κουντουριώτη μέχρι και τη Μοάτσου.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο αφορά στις οδούς: Δασκαλάκη, Χατζηδάκη, Καζαντζάκη, Ασκούτση, Πρεβελάκη, Σιγανού και Καστρινάκη. Σύμφωνα με τον κ. Μαλά, από το έργο θα εξαιρεθεί η οδός Δασκαλάκη, λόγω του ότι περιλαμβάνεται στο οικοδομικό τετράγωνο που θα εκτελέσει το έργο κατασκευής του υπόγειου πάρκινγκ.
Για τους κάθετους δρόμους οι προβλεπόμενες παρεμβάσεις περιλαμβάνουν:
Κατασκευή νέων πεζοδρομίων, υποδομές για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία ΑμεΑ (λωρίδα όδευσης τυφλών με ειδικές πλάκες, διαβάσεις με ράμπες, θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ), δημιουργία ποδηλατοδρόμου στην οδό Ασκούτση, υπερυψωμένες διαβάσεις πεζών και διασταυρώσεις οδών.
Εγκατάσταση φωτισμού, εγκατάσταση αστικού εξοπλισμού (κάδοι μικρο-απορριμμάτων, καθιστικά) καθώς και δημιουργία χώρων φύτευσης δέντρων και λουλουδιών.
Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 1.235.000,00€ και χρηματοδοτείται από το «Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)», στο πλαίσιο του ΕΠ «Κρήτη 2014 – 2020» (Άξονας Προτεραιότητας: «Βιώσιμη Ανάπτυξη με αναβάθμιση του περιβάλλοντος και αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στην Κρήτη»).
Σύντομα η έναρξη εργασιών στην Κονδυλάκη, χωρίς όμως υπογειοποίηση των καλωδίων της ΔΕΗ
Εν τω μεταξύ, πολύ σύντομα ενδεχομένως και πριν το τέλος του έτους, αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες βιοκλιματικής ανάπλασης της οδού Ιωάννη Κονδυλάκη στο κέντρο του Ρεθύμνου, χωρίς όμως να προηγηθούν οι εργασίες υπογειοποίησης των καλωδίων της ΔΕΗ όπως είχε προβλεφθεί, προκειμένου όπως είπε ο κ. Μαλάς να μην υπάρξουν καθυστερήσεις και το έργο να ολοκληρωθεί πριν την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου.
Το έργο αυτό χαρακτηρίζεται υψίστης σημασίας για τον δήμο Ρεθύμνου με δεδομένο ότι πρόκειται για ένα κεντρικό δρόμο της πόλης, που σήμερα αντιμετωπίζει προβλήματα οδικής ασφάλειας, ενώ αποτελεί ουσιαστικά την είσοδο στη πόλη από τον αγιοβασιλειώτικο δρομο. Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, ορίζεται σε δώδεκα μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, που εκπόνησε ο μηχανικός της τεχνικής υπηρεσίας, του δήμου Χαράλαμπος Κυδωνάκης, η οδός αποτελεί την είσοδο της πόλης από τον επαρχιακό δρόμο και συνδέει την οδό Κουρμούλη στα νότια με την οδό Μοάτσου στα βόρεια, δύο οδούς στις οποίες έχει πραγματοποιηθεί ανάπλαση τα προηγούμενα χρόνια. Η κύρια χρήση στα Ο.Τ. της οδού Κονδυλάκη είναι η κατοικία, σε περιορισμένη χρήση ορισμένες εμπορικές δραστηριότητες και τέλος σημειώνεται η ύπαρξη δύο σχολικών συγκροτημάτων, του 13ου δημοτικού σχολείου και του 1ου Γ.Ε.Λ. και Πειραματικού λυκείου. Η οδός έχει μονοδρομηθεί εκτός το τμήμα μεταξύ των οδών Χ. Γιάνναρη και Ζαμπελίου, το οποίο έχει διπλή κατεύθυνση.
Σύμφωνα με την έκθεση η κατάσταση των πεζοδρομίων της οδού κρίνεται ανεπαρκής για τη χρήση τους σύμφωνα με τις σύγχρονες προδιαγραφές, ενώ η μη οριοθέτηση των θέσεων παρόδιας στάθμευσης συμβάλει σε μια άναρχη κατανομή των οχημάτων εντός του οδοστρώματος.
Να σημειωθεί ότι οι εγκεκριμένες ρυμοτομικές γραμμές του σχεδίου πόλης τέμνουν σε κάποια σημεία τις περιφράξεις ορισμένων ιδιοκτησιών επί της οδού. Επίσης ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της οδού είναι η ύπαρξη πολυπληθών εισόδων σε θέσεις στάθμευσης εντός της πρασιάς των οικοπέδων κατά μήκος της οδού. Το γεγονός αυτό από τη στιγμή που οι είσοδοι αυτές διατηρούνται μειώνει σημαντικά τον αριθμό των θέσεων παρόδιας στάθμευσης που θα μπορούσε θεωρητικά να εξασφαλιστεί. Στα σημεία που το απαιτούμενο πλάτος πεζοδρομίου το επιτρέπει και όπου δε χωρούν θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων δημιουργούνται λωρίδες στάθμευσης δικύκλων.
Η μελέτη αποσκοπεί στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη νότια πύλη εισόδου της πόλης, όπως επίσης στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής με την ανάπλαση των περιμετρικών πεζοδρομίων, την εξασφάλιση της προσβασιμότητας των δρόμων σε χρήστες ΑΜΕΑ, τον φωτισμό των κοινόχρηστων χώρων, τη φύτευση κι επιλογή ψυχρών υλικών που μειώνουν τη θερμική ακτινοβολία και δημιουργούν ένα μικροκλίμα εντός της περιοχής επέμβασης.
Ως προς τη γεωμετρία της μελέτης:
– Επανακαθορίζεται ο άξονας της οδού σύμφωνα με τα απαραίτητα πλάτη, διαπλατύνσεις και συναρμογές με τις κάθετες στην Ι. Κονδυλάκη οδούς.
– Σχεδιάζονται πεζοδρόμια σύμφωνα με τις προδιαγραφές, τα οποία είναι προσπελάσιμα μέσω ραμπών και στα οποία υπάρχουν σε εσοχή θέσεις στάθμευσης τόσο για αυτοκίνητα όσο για μοτοσικλέτες, καθώς και νησίδες πρασίνου.
Λόγω των πρόσφατων αναπλάσεων στις οδούς Μοάτσου και Κουρμούλη που ακολουθούν παρόμοια φιλοσοφία, τα υλικά που επιλέγονται για την ενδιάμεσή τους οδό Ι. Κονδυλάκη είναι παρόμοια με τα υλικά που έχουν εφαρμοστεί έως τώρα στις αναπλάσεις των δρόμων αυτών κι η επιλογή τους έγινε για τον λόγο αυτό, καθώς και λαμβάνοντας την αντοχή τους, το μελλοντικό κόστος συντήρησης, τη βιοκλιματική συμπεριφορά τους και τις αντιολισθηρές ιδιότητές τους λόγω της κλίσης της οδού Ι. Κονδυλάκη.
Παράλληλα από το ίδιο πρόγραμμα οδικής ασφάλειας και χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης συνολικού ύψους 850.000 ευρώ ο δήμος θα υλοποιήσει το έργο με τίτλο: «Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας οδών οικισμού Αργυρούπολης».
Η συγκεκριμένη παρέμβαση αφορά στην ανακατασκευή οδοστρώματος και τοποθέτηση των απαραίτητων προστατευτικών στηθαίων και σημάνσεων. Πρόκειται για ένα δρόμο 1,5 περίπου χιλιομέτρου που εξυπηρετεί τους περισσότερους οικισμούς του δήμου Λαππαίων. Ωστόσο το έργο αυτό αναμένεται να καθυστερήσει να ξεκινήσει καθώς υπήρξαν ενστάσεις στον διαγωνισμό που θα αντιμετωπιστούν με τη δικαστική οδό.