«Γλώσσα, εκπαίδευση και τεχνητή νοημοσύνη» είναι ο τίτλος του διεθνούς συνεδρίου που ξεκινά σήμερα το μεσημέρι στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου. Επιστήμονες από την Ελλάδα, την Αυστραλία και την Αμερική θα αναλύσουν τα νέα δεδομένα και θα ανταλλάξουν απόψεις για το πλέον επίκαιρο θέμα της τεχνητής νοημοσύνης και κυρίως πως αυτή μπορεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για την εκπαιδευτική διαδικασία, τη διδασκαλία, την ίδια τη γλώσσα αλλά και την κοινωνία συνολικά.
Σε μια εποχή που η τεχνολογία εξελίσσεται ταχύτητα η προσαρμογή των εκπαιδευτικών στα νέα δεδομένα δεν αποτελεί επιλογή αλλά αναγκαιότητα.
Η τεχνητή νοημοσύνη φέρνει μια νέα διάσταση στην εκπαίδευση και παρά τις αναμφισβήτητες ευκαιρίες, η ενσωμάτωσή της στην εκπαίδευση φέρνει επίσης και πολλές προκλήσεις. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να εκπαιδευτούν στη χρήση νέων τεχνολογικών εργαλείων και θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι αν το νέο ψηφιακό εργαλείο χρησιμοποιηθεί σωστά θα βελτιώσει σημαντικά τη ποιότητα και την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας τους.
Τα παραπάνω θα αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης στο διεθνές συνέδριο που ξεκινά σήμερα και ολοκληρώνεται την Κυριακή. Το διεθνές συνέδριο που συνδιοργανώνουν η Σχολή Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης, το Ινστιτούτο Ελληνικής Γλώσσας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Επιστήμες της Αγωγής» (Θεματική Ενότητα «Γλώσσα, Κοινωνία και Εκπαίδευση») του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου.
Στόχος του συνεδρίου είναι η διεπιστημονική συζήτηση / αλληλόδραση πανεπιστημιακών, ακαδημαϊκών, ερευνητών σε επίκαιρα ζητήματα διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας, Εκπαίδευσης και Ψηφιακών Αλληλεπιδραστικών Τεχνολογιών.
Ειδικότερα, το συνέδριο αποσκοπεί να φωτίσει θεωρητικές προσεγγίσεις και ερευνητικές πτυχές σε ζητήματα Τεχνητής Νοημοσύνης στην εικονιστική εποχή και να προβάλει την επίδρασή τους στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, καθώς επίσης και σε επιμέρους θεματικές της Παιδαγωγικής και της Εκπαίδευσης.
Το συνέδριο απευθύνεται σε πανεπιστημιακούς, σε υποψήφιους/ες διδάκτορες/ισσες και μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/ριες με γνωστικό αντικείμενο συναφές με το θέμα του συνεδρίου. Επίσης, απευθύνεται σε φοιτητές/ριες και εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που επιθυμούν να παρουσιάσουν διδακτικές πρακτικές, διδακτικά σενάρια και εκπαιδευτικές προτάσεις με τη χρήση των Ψηφιακών Τεχνολογιών και της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ). Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στο Ρέθυμνο στον χώρο της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης στην Πανεπιστημιούπολη του Γάλλου από τις 10 έως τις 12 Μαΐου 2024. Οι εργασίες του θα μεταδοθούν και διαδικτυακά.
Μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο Ιωάννης Σπαντιδάκης, καθηγητής του Π.Τ.Δ.Ε. και κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης, ΣΕΠ του ΕΑΠ, τόνισε ότι στόχος του συνεδρίου είναι μέσα από την ανταλλαγή απόψεων να αναλυθούν οι κίνδυνοι αλλά και οι προοπτικές που υπάρχουν από την ορθή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και οι τεράστιες δυνατότητες που αυτή μπορεί να προσφέρει με σωστή πάντα χρήση και διαχείριση στον τομέα της εκπαίδευσης.
Ειδικότερα, όπως είπε: «Η τεχνητή νοημοσύνη έχει φέρει πολλές αλλαγές στη ζωή μας. Οι αλλαγές, τα προβλήματα οι κίνδυνοι αλλά και οι προκλήσεις και οι προοπτικές της τεχνητής νοημοσύνης θα τεθούν στο τραπέζι της συζήτησης στη διάρκεια των εργασιών του συνεδρίου με κορυφαίους ερευνητές και επιστήμονες από την Ελλάδα, την Αμερική και την Αυστραλία, ώστε να δούμε πως μπορεί το πολυδύναμο αυτό εργαλείο να χρησιμοποιηθεί προς όφελος της εκπαίδευσης. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν οι υπέρμαχοι και οι πολέμιοι της τεχνητής νοημοσύνης. Εμείς στο συνέδριο θα σταθούμε στο πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί το εργαλείο αυτό προς όφελος της εκπαίδευσης. Είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται η φυσική γλώσσα στην επικοινωνία μας με τους υπολογιστές. Έχουμε φύγει δηλαδή από τις γλώσσες προγραμματισμού και αυτή τη στιγμή οι υπολογιστές παράγουν κείμενα συμβατά με τη φυσική γλώσσα. Και τίθενται σχετικά ερωτήματα αναφορικά με τη γλώσσα: Πως χρησιμοποιείται; Τι κάνουμε;
Μέχρι πρότινος, ανταλλάσσαμε κείμενα για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας. Είναι η πρώτη φορά πέρα από το ανθρώπινο είδος, που κείμενα κατασκευάζει και η μηχανή. Μέχρι σήμερα χρησιμοποιούσαμε τη μηχανή για να δημιουργήσουμε κείμενα. Είναι τεράστιες οι αλλαγές. Σαφώς υπάρχουν κίνδυνοι, όμως υπάρχουν και σημαντικές ευκαιρίες διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας».
Όλα αυτά θα συζητηθούν στο συνέδριο, καθώς στόχος είναι σύμφωνα με τον κ. Σπαντιδάκη να διαπιστωθεί πως μπορούν να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη για την εκπαίδευση και τη διδασκαλία, αξιοποιώντας τα θετικά της τεχνητής νοημοσύνης.