Ισχυρή τονωτική ένεση για τις επιχειρήσεις εστίασης και αναψυχής αποτέλεσε η περίοδος του Δεκαπενταύγουστου στο Ρέθυμνο και αυτό γιατί η κίνηση τόσο στην πόλη όσο και στην ενδοχώρα ήταν αυξημένη. Στους χιλιάδες τουρίστες επισκέπτες προστέθηκαν οι Έλληνες αδειούχοι του Αυγούστου που επέστρεψαν στον τόπο τους για να γιορτάσουν το λεγόμενο Πάσχα του καλοκαιριού, ενώ πολλοί ήταν εκείνοι που φιλοξένησαν στα σπίτια τους συγγενείς και φίλους. Η πόλη βούλιαξε από επισκέπτες που επέλεξαν για φαγητό και ποτό τα καταστήματα της πόλης. Παρά το γενικότερο κύμα της ακρίβειας και τις όχι γενναιόδωρες καταναλώσεις, η κίνηση ήταν τόσο μεγάλη που σε αρκετές περιπτώσεις οι επαγγελματίες μιλούν για μια σεζόν αν όχι αντίστοιχη τότε λίγο καλύτερη από την περυσινή. Η περίοδος αυτή του Δεκαπενταύγουστου άφησε χρήματα στα ταμεία των «πληγωμένων» επιχειρήσεων που τους τελευταίους μήνες είναι αντιμέτωπες με πολλά προβλήματα λόγω των υψηλών τιμών στις πρώτες ύλες και του υψηλού εργατικού κόστους αλλά και του ενεργειακού.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του συλλόγου Εστίασης και Αναψυχής Μιχάλης Χάσικος: «Η κίνηση την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου ήταν πολύ καλή. Βέβαια έχει λίγο παραπάνω κόσμο από ό,τι θα έπρεπε. Έχει δουλειά, όμως είναι περίεργη η σεζόν γιατί ο κόσμος είναι λίγο διστακτικός ως προς την κατανάλωση. Βέβαια είναι ξεκάθαρα με το είδος του μαγαζιού που επιλέγουν να επισκεφτούν. Πιστεύω ότι τις επόμενες ημέρες θα έρθει πιο «γενναιόδωρος» κόσμος και θα αλλάξει αυτό. Κάθε χρόνο το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου έρχεται πολύς κόσμος με τις εισπράξεις να είναι λιγότερες σε σχέση με τον όγκο του κόσμου. Αυτό που φαίνεται είναι ότι έχει περιοριστεί πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια η κατανάλωση. Η Κρήτη έχει πελάτες τους Γερμανούς, οι οποίοι είναι οικονομικά πιεσμένοι, όπως και γενικότερα όλη η Ευρώπη. Επίσης λείπουν οι Ρώσοι, που είναι ένα σοβαρό αγοραστικό κοινό. Το Ρέθυμνο επειδή δεν έχει Αμερικάνους, σε σχέση με τα Χανιά είναι λίγο κατώτερος ο τουρισμός του, ενώ τα Χανιά έχουν πιο υψηλό τουρισμό. Το Ηράκλειο είναι μια μεγάλη πόλη που έχει γενικότερα επισκεψιμότητα και τον χειμώνα και το καλοκαίρι. Σε γενικές γραμμές όμως ο κλάδος της εστίασης στο Ρέθυμνο για την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου είναι ικανοποιημένος όσον αφορά στην αγοραστική κίνηση, είχε πάρα πολύ κόσμο» είπε και πρόσθεσε ότι: «Σε σχέση με πέρυσι είμαστε στα ίδια επίπεδα και σε τζίρο και σε κίνηση. Είναι πάνω-κάτω τα ίδια, οι διαφορές είναι πολύ μικρές. Βέβαια υπάρχουν κάποιες επιχειρήσεις που έχουν πάει χειρότερα από πέρυσι και κάποιες καλύτερα, όμως κατά μέσο όρο είναι το ίδιο.
Από την πλευρά του ο εστιάτορας Όθωνας Χριστουλάκης ανέφερε: «Ήταν καλύτερη από πέρυσι η περίοδος του Δεκαπενταύγουστου από πλευράς πληθώρας κόσμου, είχαμε περισσότερα κουβέρ. Όμως ο κόσμος έχει δυσκολία στο να ξοδεύει χρήματα, αλλά και γενικότερα στην καθημερινότητά του. Στη ζωή μου δεν θυμάμαι χειρότερη περίοδο για τα φιλοδωρήματα. Αυτό είναι μια ένδειξη για το τι έχει προς διάθεση ο κόσμος. Εμείς προσωπικά πήγαμε καλύτερα, δηλαδή το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου έκλεισε με θετικό πρόσημο συγκρινόμενο με πέρυσι, το οποίο κυμαίνεται στο 8%-10%, κάτι το οποίο οφείλεται στον περισσότερο κόσμο».
Ο πρόεδρος του συλλόγου εστίασης έκανε ειδική αναφορά στις ανατιμήσεις των πρώτων υλών υποστηρίζοντας ότι: «Οι τιμές στην αγορά των προϊόντων δεν είναι σταθερές, υπάρχουν μεγάλες αυξομειώσεις και προς τα κάτω και προς τα πάνω. Υπάρχει μια γενικότερη σύγχυση, διότι δεν υπάρχει σταθερότητα στις αγορές των προϊόντων. Όπως τώρα με την πανώλη, έχει γίνει η αγορά άνω-κάτω με το κομμάτι του κρέατος και δεν ξέρουμε που θα καταλήξουμε και που θα πάει όλο αυτό. Η τιμή του ελαιολάδου πάει να σταθεροποιηθεί. Γενικότερα όταν περάσει ο Αύγουστος θα αρχίσουμε να σταθεροποιούμαστε και να μπούμε σε μια φάση που θα κάτσει η «μπίλια» με τις τιμές των προϊόντων. Το θέμα είναι ότι οι τιμοκατάλογοι στα εστιατόρια σε σχέση με πέρυσι έχουν μείνει οι ίδιοι, ενώ υπήρχε η αύξηση στα προϊόντα. Έχουμε και το κομμάτι του καφέ που είναι η διαφορετικότητα του ΦΠΑ στο 13 % με το 24% στο σερβιριζόμενο και μη σερβιριζόμενο, το οποίο είναι ένα τελείως παράλογο μέτρο. Νομίζω ότι μέσα στον Αύγουστο δεν μπορούμε να μιλάμε για σταθερότητα, πρέπει να περάσει, να κάνουμε έναν απολογισμό, να δουλέψουμε, να δούμε τα αποτελέσματα και τι πρέπει να γίνει».
Προβλήματα με τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών
Ο κ. Χάσικος δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα προβλήματα του κλάδου της εστίασης που δυσχεραίνουν τη λειτουργία των επιχειρήσεων με χαρακτηριστικότερο τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με την ΑΑΔΕ, τονιζοντας ότι: «Δεν υπάρχει προσωπικό, οι μισθοί έχουν πάει στα ύψη, τα έξοδα έχουν διπλασιαστεί κ.λπ. Προκύπτουν διαρκώς έξοδα από εκεί που δεν το περιμένουμε. Η διασύνδεση με τις ταμειακές μηχανές και τα POS είναι υποχρεωτική να γίνει σε όλα τα μαγαζιά, το οποίο όμως κάποιες φορές λειτουργεί και κάποιες φορές δεν λειτουργεί, δεν είναι πάντα έτσι όπως πρέπει. Είναι όλοι οι συνάδελφοι μπερδεμένοι, δεν ξέρουν πως να συνδέσουν τις ταμειακές, δεν έχουν καταλήξει ακόμη. Υπάρχει μια ανακατωσούρα και έρχεται και η ηλεκτρονική κάρτα να μπει σε όλο αυτό. Η εστίαση έχει άλλες ιδιαιτερότητες από ένα σούπερ μάρκετ και άλλες από ένα ιατρείο. Σε εμάς υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα που πρέπει να ελέγξει αυτός που μας υποχρεώνει να το κάνουμε όλο αυτό».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο κ. Χριστουλάκης πρόσθεσε ότι: «Αντιμετωπίζουμε τεράστια προβλήματα με την προσαρμογή μας στα συστήματα των νέων ταμειακών μηχανών. Υπάρχει καθυστέρηση στη δουλειά μας, διότι δυστυχώς ή ευτυχώς κάποιοι ξεχνάνε το pin τους και πρέπει να μπούμε να ξανά χτυπήσουμε, γιατί για κάθε λογαριασμό έχουμε περιθώριο περίπου 180 δευτερόλεπτα να κάνουμε τη συναλλαγή. Οπότε εάν στραβώσει κάτι και δεν έχει καλό ίντερνετ το επαναλαμβάνουμε και εάν μας ζητήσουν πέντε τραπέζια ταυτόχρονα με κάρτα δημιουργείται μεγάλη καθυστέρηση. Αυτό έχει να κάνει με το λάθος λογισμικό το οποίο έχει επιλέξει το υπουργείο ή με την κακή επιλογή περιόδου στο να προσαρμοστούμε εμείς σε αυτά τα συστήματα. Επέλεξαν στο πικ της σεζόν να προσαρμοστούμε. Πρέπει καταρχάς να δώσουν δικαίωμα στους επαγγελματίες να το μάθουν καλύτερα, άρα να δώσουν μια παράταση προσαρμογής στο σύστημα αυτό και όχι να απειλούν με τη χατζάρα των προστίμων εάν γίνει λάθος. Διότι λάθη γίνονται, τα οποία δεν επιδιώκουμε εμείς.
Επίσης άλλο ένα σημαντικό ζήτημα είναι ότι όταν δεν έχουμε ρεύμα δεν μπορούμε να κάνουμε συναλλαγές, πρέπει να κλείνουμε το μαγαζί μας, καθώς για να πληρώσει κάποιος με κάρτα πρέπει να περάσει μέσω ταμειακής μηχανής. Οπότε εάν δεν έχουμε ρεύμα και δεν λειτουργεί, τότε δεν μπορεί ο πελάτης να πληρώσει με κάρτα. Θα πρέπει όλοι αυτοί που σοφιστήκαν αυτό το νέο σύστημα να επιβάλουν σε όλους τους επαγγελματίες στα μηχανήματα αυτά να υπάρχει ένα ups διάρκειας δυόμιση ωρών, προκειμένου και αυτοί που κάθονται να μην στερούνται την αναψυχή τους, αλλά και άλλοι που έρχονται να μπορούν να εξυπηρετηθούν. Έχουμε πάρα πολλά προβλήματα με τις ταμειακές μηχανές και μετά συστήματα. Βέβαια πολλοί συνάδελφοι κρατάνε τα παλιά συστήματα και έχουν προσφύγει σε πάροχο για να κάνει αυτός τη δουλειά αυτή, όμως και ο πάροχος δεν δουλεύει τζάμπα. Έχω ακούσει ότι οι 40.000 αποδείξεις μπορεί να κοστίζουν γύρω στα 700-900 ευρώ. Τι θα διαλέξει λοιπόν ένας μικρός επαγγελματίας, την ταμειακή μηχανή που κάνει 400 ευρώ; Η θα επιλέξει το άλλο που θα πρέπει να τα δίνει κάθε χρόνο; Και που η ταμειακή μηχανή έχει περίπου 2.000 Z. Κοιτάμε και εμείς με λιγότερα έξοδα πως μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά μας. Πάντως αυτό το λογισμικό θέλει επαναπροσδιορισμό και να δημιουργήσουν μια πιο φιλική και καλύτερη σχέση με τους επαγγελματίας ούτως ώστε να είναι ένα αναπτυξιακό εργαλείο και όχι εργαλείο καθυστέρησης. Διότι η καθυστέρηση δεν φέρνει πρόοδο».
Υψηλές πληρότητες και στα ξενοδοχεία
Για πληρότητες που σε πολλές των περιπτώσεων ξεπερνούσαν το 95% στα ξενοδοχεία του Ρεθύμνου έκανε λόγο ο αντιπρόεδρος του συλλόγου Ξενοδόχων Μπάμπης Μπιρλιράκης ο οποίος μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Είχε πάρα πολύ κόσμο το Ρέθυμνο. Και συνεχίζει ακόμα λίγο αλλά το τριήμερο ήταν «πηγμένο» από κόσμο το Ρέθυμνο. Πιστεύω πρέπει να ήταν γεμάτα τα περισσότερα ξενοδοχεία αν όχι όλα. Είχε αρκετό ενδιαφέρον από Έλληνες για το τριήμερο ίσως γιατί βόλεψε πάρα πολύ λόγω του ότι ήταν Πέμπτη της Παναγίας, ίσως και επειδή κλείσανε πολλά μαγαζιά, εταιρίες ακόμα και μικρές εταιρίες που συνηθίζουν να δουλεύουν Παρασκευή Σάββατο, αυτό το τριήμερο κλείσανε και δώσανε διακοπές στο προσωπικό τους, αυτό βοήθησε πολύ. Είχαμε αρκετό ενδιαφέρον της τελευταίας στιγμής και εμείς εδώ στα ξενοδοχεία. Αρκετοί εργαζόμενοι από γειτονικούς νομούς θέλησαν να περάσουν το τριήμερο στην πόλη μας. Το θετικό είναι ότι συνεχίζει η ίδια εικόνα και αυτή τη βδομάδα καθώς έχουμε αρκετά υψηλές πληρότητες, ενώ έντονο είναι το ενδιαφέρον και για τον Σεπτέμβρη. Αν δεν είναι εφάμιλλος του Αυγούστου θα είναι κοντά. Πάντα ο Σεπτέμβρης είναι μήνας που μαζεύει κόσμο κυρίως μέσα στην πόλη, γιατί έρχονται μεγαλύτεροι άνθρωποι που τους ενδιαφέρει περισσότερο το αστικό κέντρο παρά τα ξενοδοχεία εκτός πόλεως, οπότε έχουμε ένα ατού παραπάνω για την πόλη. Κορύφωση των διακοπών τους».