Σημαντική οικονομική ανάσα για τα ταμεία των εμπόρων έδωσε η αυξημένη τουριστική κίνηση που καταγράφεται ήδη από τον Μάιο και κορυφώθηκε τον Αύγουστο στην πόλη του Ρεθύμνου. Μετά από δυόμιση χρόνια πανδημίας με περιορισμούς, μέτρα και άδειους δρόμους, η εμπορική αγορά του Ρεθύμνου «ζωντάνεψε» θυμίζοντας στους επιχειρηματίες τις παλιές καλές εποχές. Η ψυχολογική ανάταση συνοδεύτηκε και με οικονομική, καθώς παρά τις κακές συγκυρίες της ακρίβειας και των ανατιμήσεων που έχουν συρρικνώσει τις καταναλωτικές δαπάνες, η περίοδος των εκπτώσεων αποτέλεσε μια καλή ευκαιρία για αγορές τόσο από Έλληνες όσο και από τους τουρίστες. Η άρση των περιορισμών μάλιστα που σήμανε την επανέναρξη των κοινωνικών εκδηλώσεων (γάμοι, βαφτίσια, πανηγύρια) είχε ως αποτέλεσμα να εκτοξευθεί η ζήτηση σε είδη ένδυσης και υπόδησης.
Οι εκπτώσεις που ξεκίνησαν με ποσοστά της τάξεως του 20-30% πλέον φτάνουν και το 70% δίδοντας τη δυνατότητα σε πολλούς καταναλωτές να επωφεληθούν προϊόντα που χρειάζονται, αν φυσικά υπάρχει απόθεμα (μέγεθος). Δεν είναι λίγοι μάλιστα οι καταναλωτές κυρίως οι ντόπιοι που περιμένουν τις τελευταίες μέρες των εκπτώσεων για να κάνουν τα ψώνια τους. Οι εκπτώσεις στο τέλος εποχής αποτελούν μια καλή ευκαιρία για να προμηθετούν είδη που έχουν ανάγκη και που θα τους είναι χρήσιμα την επόμενη σεζόν. Αυτό ωφελεί τους καταναλωτές αλλά και τους εμπόρους που θέλουν να ξεπουλήσουν το εμπόρευμά τους για να μπορέσουν να προμηθευτούν τα χειμερινά είδη.
Εν τω μεταξύ, καθοριστικός στην ενίσχυση του τζίρου είναι και ο ρόλος των τουριστών που καθημερινά κατακλύζουν τους εμπορικούς δρόμους επιλέγοντας αναμνηστικά σουβενίρ αλλά και είδη ένδυσης που τους κινούν το ενδιαφέρον.
Οι έμποροι του Ρεθύμνου εμφανίζονται απόλυτα ικανοποιημένοι από το φετινό καλοκαίρι. Το πρόσημο των εκπτώσεων αδιαμφισβήτητα είναι θετικό και καταγράφει μια αύξηση που φτάνει και το 30% σε σχέση με πέρυσι. Σύγκριση με το 2019 δεν μπορεί να γίνει όπως λένε, λόγω της ακρίβειας και της ραγδαίας αύξησης του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων τους, αλλά και της ζωής γενικότερα.
Σε σχετικές δηλώσεις της η πρόεδρος του Εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνου Αθηνά Τσικιντίκου, ανέφερε: «Η περίοδος των εκπτώσεων κύλησε πάρα πολύ καλά ήδη από τον Μάιο όποτε και άρχισε δειλά-δειλά η τουριστική κίνηση. Όλες τις μέρες κυρίως όμως εκείνες που ο καιρός δεν είναι καλός οι τουρίστες «πλημμυρίζουν» τους εμπορικούς δρόμους της πόλης μας. Από την άλλη οι ντόπιοι επιλέγουν τα καταστήματά μας για τις αγορές τους, ιδίως φέτος όπου οι κοινωνικές εκδηλώσεις ήταν πολλές. Άρα ο εμπορικός κόσμος φέτος το καλοκαίρι πήρε μια καλή οικονομική ανάσα.
Για τους έμπορους που πωλούν καλοκαιρινά ρούχα και παπούτσια, που είναι με την τάση της μόδας, είναι ασύμφορο να μείνει το εμπόρευμα για την επόμενη σεζόν, οπότε θα πωληθεί όσο-όσο, την περίοδο των εκπτώσεων, να ρευστοποιηθεί και να μπορέσουν μετά να προχωρήσουν σε παραγγελίες του χειμερινού εμπορεύματος. Ήδη οι έμποροι παραλαμβάνουν χειμερινά από εταιρίες και ολοκληρώνεται 15 Σεπτέμβρη.
Συνολικά οι επιχειρηματίες είναι ευχαριστημένοι. Γιατί είχαν είδος προς κατανάλωση της εποχής και έφυγε, γιατί τώρα οι εκπτώσεις έχουν περάσει το 50-60% σε εναπομείναντα είδη. Αυτό βοήθησε πολύ.
Έχοντας δύο προηγούμενα χρόνια με κλειστές κοινωνικές εκδηλώσεις και αυστηρά μέτρα, αυτό το καλοκαίρι που μας βρίσκει «ανοιχτά» σε όλες τις εκδηλώσεις, υπήρξε σημαντική ενίσχυση των εμπορικών καταστημάτων.
Θεωρώ ότι όλη η θερινή περίοδος από τον Μάιο μέχρι τον Αύγουστο καταγράφει μια αύξηση της τάξεως του 20-30% – σε σχέση με πέρυσι και πρόπερσι».
Εν τω μεταξύ καταργήθηκαν με νόμο οι ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι και επιτρέπεται η διενέργεια προσφοράς ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα. Ωστόσο όπως ξεκαθάρισε στα «Ρ.Ν.» Η πρόεδρος του Εμπορικού συλλόγου δεν έχει ακόμα δημοσιευτεί το σχετικό ΦΕΚ οπότε είναι άγνωστο μέχρι στιγμή όπως είπε αν θα εφαρμοστεί η ενδιάμεση εκπτωτική περίοδος από 1 έως 15 Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με τον νέο νόμο ως εκπτωτικές περίοδοι, κατά τη διάρκεια των οποίων επιτρέπεται η πώληση εμπορευμάτων ή η παροχή υπηρεσιών με μειωμένες τιμές, ορίζονται οι εξής:
α) χειμερινές εκπτώσεις, από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου και
β) Θερινές εκπτώσεις, από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου μέχρι το τέλος του Αυγούστου.
Οι προσφορές ορισμένης ποσότητας προϊόντων ή ορισμένης κατηγορίας προϊόντων, πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία οπού πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.
Σημειώνεται πως σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο δημοφιλέστερος κλάδος των εκπτώσεων, αυτός της ένδυσης είχε το μικρότερο ποσοστό ετήσιας αύξησης τιμών μόλις στο 3,4%, σε σύγκριση με τα επίπεδα του πληθωρισμού στο 11,6%. Σε αντίθεση με τους περισσότερους κλάδους της λιανικής, τα καλλυντικά και τα είδη σπιτιού συνέχισαν τη φετινή ανοδική τους πορεία και κατά την περίοδο των εκπτώσεων.
Αγωνία εν όψει χειμώνα
Η ρευστότητα αποτελεί το μεγάλο ζητούμενο για τον εμπορικό κόσμο, ο οποίος γνωρίζει καλά πως το ενεργειακό κόστος και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος εξαιτίας των αυξημένων λογαριασμών που επιβαρύνουν τα νοικοκυριά, λειτουργεί ανασταλτικά για τις αγορές ακόμα και στην περίοδο των εκπτώσεων. Οι αυξημένοι τζίροι την περίοδο του καλοκαιριού σίγουρα αποτελούν ένα καλό «μαξιλάρι» για να μπορέσουν να ρυθμίσουν οικονομικές υποχρεώσεις, να προμηθευτούν νέο εμπόρευμα και να ορθοποδήσουν. Όμως αυτό δεν αποτελεί πανάκεια. Ο χειμώνας φαντάζει δύσκολος. Εφόσον η ακρίβεια και οι ανατιμήσεις συνεχίζονται η καταναλωτική δύναμη περιορίζεται. Τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις «πιέζονται» και η στήριξη από πλευράς πολιτείας αποτελεί μονόδρομο.
«Ήδη από τον προηγούμενο μήνα έχουν ξεκινήσει οι καταβολές για τις δόσεις την επιστρεπτέας προκαταβολής (σε 100 δόσεις). Δεν είναι μόνο αυτό όμως που μας επιβαρύνει, είναι κι όλες οι οικονομικές και φορολογικές υποχρεώσεις. Δυσβάστακτο είναι πλέον το ενεργειακό που εκτοξεύει στα ύψη το λειτουργικό κόστος μιας εμπορικής επιχείρησης. Εκτιμώ ότι μέχρι τα Χριστούγεννα θα «παλέψουμε» με αποθεματικά. Εμένα με φοβίζει το τι θα γίνει από τον Γενάρη και μετά. Ευελπιστούμε να έχουμε φέτος καρναβάλι, γιατί τέτοιες εκδηλώσεις είναι προς όφελος του εμπορίου. Εάν οι πόρτες του εμπορίου παραμείνουν ανοιχτές, τη χειμερινή περίοδο χωρίς τρικλοποδιές και χωρίς να κάνουμε εμείς την αστυνόμευση, (τεστ, εμβόλια, ταυτότητας) θεωρώ ότι θα είναι πιο αισιόδοξο το μέλλον» ανέφερε η κ. Τσικιντίκου.
Στις 12 Σεπτεμβρίου ολοκληρώνεται η καταμέτρηση των εμπορικών καταστημάτων για το Οpen Mall
Εν τω μεταξύ, στις 12 Σεπτεμβρίου θα ολοκληρωθεί σύμφωνα με την πρόεδρο του Εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνου η καταμέτρηση των καταστημάτων που θα συμμετέχουν στη δράση «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου».
Υπενθυμίζεται ότι τα στελέχη της Διαχειριστικής Αρχής του υπουργείου πραγματοποίησαν συνάντηση στις 12 Αυγούστου με τον δήμο και μέλη του Εμπορικού συλλόγου όπου είχε καταστεί σαφές αφενός ότι υπάρχει η δυνατότητα ευελιξίας στον αριθμό των καταστημάτων που μπορούν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα και σε άλλους δρόμους και αφετέρου, ότι δίδεται η δυνατότητα σε ένα κατάστημα να υλοποιήσει μέρος και όχι το σύνολο των παρεμβάσεων που θα προτείνει η μελέτη που βέβαια θα πρέπει να έχει απαραιτήτως τις σχετικές εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις από την Αρχαιολογική υπηρεσία, με δεδομένο ότι το ιστορικό κέντρο του Ρεθύμνου είναι μνημείο.
«Ετοιμαζόμαστε να προχωρήσουμε τις δράσεις μας μετά και τη συνάντηση που είχαμε με τα στελέχη της Διαχειριστικής Αρχής του υπουργείου ανάπτυξης. Για εμάς έχει πολύ μεγάλη σημασία το κομμάτι της προβολής της τοπικής αγοράς μέσα από το Open Mall. Δεν υστερεί η δική μας αγορά σε τίποτα από αυτές των Χανίων ή του Ηρακλείου και θεωρούμε ότι μέσα από το πρόγραμμα θα μπορέσουμε να την αναδείξουμε» σχολίασε η κ. Τσικιντίκου.
Αναλυτικότερα σε ό,τι αφορά τον Εμπορικό σύλλογο, οι παρεμβάσεις θα επικεντρωθούν στην αισθητική αναβάθμιση και ενοποίηση του δομημένου περιβάλλοντος και συγκεκριμένα των εμπορικών καταστημάτων που συμμετέχουν στην Πράξη.
Κάποιες από τις παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στα υποέργα του Εμπορικού συλλόγου είναι:
Υποέργο 1: Αποξηλώσεις, προμήθεια ηχείων, επιτοίχια φωτιστικά, πινακίδες με λογότυπο, κάλυψη φωτιστικού με καφασωτό, χρωματισμοί, antigraffiti, προμήθεια κινητών συστημάτων σκίασης, προμήθεια προστεγασμάτων.
Υποέργο 2: Έξυπνο σύστημα εικονικής περιήγησης καταστημάτων και δρόμων.
Υποέργο 3: Έκδοση αδειών.
Υποέργο 4: Δαπάνες προσωπικού και έμμεσες δαπάνες.
Το έργο έχει εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ και υλοποιείται από τον δήμο Ρεθύμνου στο κομμάτι των έργων υποδομών αλλά και από τον Εμπορικό σύλλογο ως προς τις παρεμβάσεις στις όψεις των καταστημάτων ενώ περιλαμβάνει δράσεις προώθησης και προβολής των επιχειρήσεων.
Βάσει χρονοδιαγράμματος το έργο θα πρέπει να είναι έτοιμο έως το 2023.