Η αυξημένη τουριστική κίνηση τον τελευταίο μήνα αποτελεί μια σημαντική τονωτική ένεση για την αγορά του Ρεθύμνου. Εκατοντάδες κόσμου Έλληνες και ξένοι κατακλύζουν καθημερινά τα στενά σοκάκια της Παλιάς Πόλης, αλλά και τους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους κάνοντας τη βόλτα τους ενισχύοντας ταυτόχρονα τα εμπορικά καταστήματα. Οι χαμηλές τιμές λόγω των θερινών εκπτώσεων αποτελούν ένα ισχυρό δέλεαρ για ντόπιους και επισκέπτες, καθώς για τους μεν πρώτους είναι μια καλή ευκαιρία να προμηθευτούν προϊόντα τα οποία επιθυμούσαν, αλλά λόγω κόστους δεν το είχαν κάνει νωρίτερα και για τους επισκέπτες οι χαμηλές τιμές αποτελούν ένα ισχυρό κίνητρο για να κάνουν τα ψώνια τους.
Οι επιχειρηματίες εμφανίζονται απόλυτα ικανοποιημένοι, καθώς η περίοδος αυτή του καλοκαιριού είθισται να αποτελεί για εκείνους την καλύτερη από πλευράς τζίρου, κάτι που είναι λογικό μιας και ο πληθυσμός υπερπολλαπλασιάζεται, οπότε και οι εισπράξεις με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αυξάνονται. Φέτος παρά τη γκρίνια που υπήρξε στην αρχή της σεζόν -τους μήνες Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο- το κλίμα αντιστράφηκε από τα μέσα Ιουλίου και η ενισχυμένη τουριστική κίνηση γέμισε με χαμόγελα ικανοποίησης τον εμπορικό κόσμο, που ήδη από την χειμερινή περίοδο είχε στρέψει τις ελπίδες του στον τουρισμό προσδοκώντας αύξηση των πωλήσεων.
Σύμφωνα με την πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Αθηνά Τσικιντίκου, η κίνηση στην αγορά συνεχίζει να είναι δυναμική, οι τιμές είναι καλές και η ανταπόκριση των καταναλωτών μεγάλη. Το μεγάλο στοίχημα για τον εμπορικό κόσμο είναι, όπως λέει, με τις εισπράξεις του καλοκαιριού να καλυφθούν όχι μόνο τα τρέχοντα έξοδα των εμπορικών επιχειρήσεων, αλλά να μπορέσουν να αποταμιεύσουν χρήματα για το χειμώνα, ο οποίος φαίνεται πως θα είναι δύσκολος με δεδομένο το κύμα ακρίβειας που συνεχίζει.
«Θεωρώ ότι πάμε σχετικά καλά. Ούτως ή άλλως πίστευα ότι θα πάμε καλά, καθώς η επισκεψιμότητα του Ρεθύμνου αυτό το δίμηνο πάντοτε είναι υψηλή. Από εκεί και πέρα, οι επαγγελματίες δεν είναι απόλυτα ευχαριστημένοι, διότι τα έξοδα που έχουν είναι πάρα πολύ υψηλά και δυστυχώς πλέον τα έσοδα δεν καλύπτουν τα έξοδα του μήνα. Είναι «τσίμα-τσίμα». Η αύξηση των επισκεπτών αυτό το διάστημα φάνηκε, αλλά ήταν ανάλογα τις μέρες. Για παράδειγμα τις ημέρες του καύσωνα χάναμε τα πρωινά, που αυτό σήμαινε ότι ο πελάτης έβγαινε μετά τις 8:00 το βράδυ. Από τις 10 η ώρα το πρωί μέχρι τις 8:00 το βραδύ μεσολαβούν πολλές ώρες χωρίς πωλήσεις. Όμως οι καιρικές συνθήκες φταίνε; Όταν τα πράγματα πηγαίνουν και κινούνται οριακά, δυστυχώς τα πάντα παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο σε αυτό το κομμάτι. Εάν είχαμε μια δυναμική εμπορίου, εννοώ όλο τον χρόνο και όχι μόνο τους τρεις μήνες του καλοκαιριού, δεν θα μας ένοιαζαν οι δέκα μέρες καύσωνα ή οι δέκα μέρες που έκανε κακό καιρό τέλη του Μάη. Όταν όμως η δυναμική είναι μικρή από θέμα χρόνου, υπάρχει ανάγκη για πωλήσεις κάθε μέρα και εκεί δημιουργείται το θέμα και το πρόβλημα. Βέβαια, στο Ρέθυμνο από τον Ιούλιο μέχρι και τα μέσα Οκτωβρίου η επισκεψιμότητα και οι δρόμοι της πόλης έχουν ζωή. Οπότε σε αυτό το κομμάτι, ο καθένας ανάλογα με το βαλάντιό του, ανάλογα με το τι έχει ανάγκη και το τι βρίσκει, στο περπάτημά του το αγοράζει με καλύτερη άνεση απ’ ό,τι το να ξόδευε τον χρόνο του στην πατρίδα του για να αγοράσει και να το ψάξει» ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου.
Όπως ανέφερε η κυρία Τσικιντίκου οι εκπτώσεις στα καταστήματα του Ρεθύμνου φτάνουν μέχρι και το 50%, ενώ αν και τυπικά τελειώνουν την Πέμπτη 31 Αυγούστου εν τούτοις φαίνεται πως οι προσφορές θα συνεχιστούν μέχρι και τα μέσα Σεπτεμβρίου: «Οι εκπτώσεις έχουν κυμανθεί μέχρι και σήμερα στο 40%-50%. Από τη μια μεριά είμαι χαρούμενη που δεν έχουν πάει στο 70%-80%, που σημαίνει ότι δεν χρειάστηκαν αυτές οι διαδικασίες για να γίνουν. Οπότε το 40%-50% είναι ένα φυσιολογικό ποσοστό έκπτωσης όσον αφορά την αγορά και την πώληση. Τον Σεπτέμβρη είναι λογικό να συνεχιστούν κάποιες προσφορές, διότι αρκετά καταστήματα που έχουν καλοκαιρινό εμπόρευμα θέλουν να το πουλήσουν και να μην τους χρεωθεί για την επόμενη σεζόν. Επομένως, κάποια καταστήματα σε κάποιες γωνιές τους θα έχουν εμπορεύματα προσφορών, με την προϋπόθεση ότι αυτά πρέπει να ρευστοποιηθούν να γίνουν χρήματα για την επόμενη σεζόν. Η περίοδος των εκπτώσεων ήταν μια ανάσα δυνατή για τα εμπορικά καταστήματα. Σε όλα αυτά βοήθησαν και όλα τα events που έχουν γίνει κατά διαστήματα, είτε γάμοι, είτε βαπτίσεις, ακόμα και τα πανηγύρια που ήταν πάρα πολλά. Θεωρώ ότι όλα βοήθησαν, το καθένα στον δικό του τομέα. Για παράδειγμα ένα πανηγύρι βοήθησε πάρα πολύ μια κάβα ποτών. Όλα αυτά στο επιχειρείν είναι μονάδες που προστίθενται. Μπορεί να μην δουλέψω εγώ, αλλά μπορεί να δουλέψει κάποιος άλλος. Το επιχειρείν όμως συνεχίζει να είναι εν ζωή και αυτό είναι πολύ σημαντικό».
Ζητούμενο, σύμφωνα με την ίδια, είναι να υπάρχει ρευστότητα στα καταστήματα για τον χειμώνα: «Η αποταμίευση ήταν και είναι ο σκοπός για να μπορέσουμε να έχουμε «λίπος», όπως λέμε εμείς απλά λαϊκά οι έμποροι, για να μπορέσουμε να αντέξουμε τον χειμώνα. Ευελπιστώ και θέλω οι συνάδελφοί μου να το έχουν πετύχει αυτό σε έναν μεγάλο βαθμό. Η ακρίβεια μας έχει «γονατίσει» όλους, έμπορους και καταναλωτές. Ό,τι ανεβαίνει δεν κατεβαίνει, αυτό συμβαίνει στην Ελλάδα. Πάντοτε οι έμποροι είμαστε με ένα κουδουνάκι στο μυαλό μας που προμηνύει έναν κίνδυνο. Από τη στιγμή που βάζεις εμπόρευμα, η πρώτη σου αγωνία είναι να πουληθεί. Δίνεις τα λεφτά σου, δίνεις τα μετρητά σου και η αγωνία σου είναι αυτό που πας να στοκάρεις να έχει απήχηση στον κόσμο. Άρα εμείς κάνουμε ένα πολύ συχνό παιχνίδι, που είναι το δικό μας το κρυφτό, έτσι ζούμε οι έμποροι. Οπότε δεν υπάρχει κάτι σίγουρο. Πλέον το πηγαίνουμε μέρα-μέρα και ευελπιστούμε οι συνθήκες να είναι υπέρ μας», ανέφερε.
Ετοιμάζονται για τις παρεμβάσεις στο Open Mall
Ταυτόχρονα ο Εμπορικός Σύλλογος ετοιμάζεται να ξεκινήσει τις δράσεις του στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου» (Open Mall). Η αρχή, σύμφωνα με την πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου, θα γίνει με τις δράσεις προβολής και προώθησης, όπου αναμένεται η σχετική υπογραφή σύμβασης τον επόμενο μήνα για να ακολουθήσει η προκήρυξη του διαγωνισμού για τις τεχνικές παρεμβάσεις.
Υπενθυμίζεται ότι όσον αφορά στις τεχνικές παρεμβάσεις, το Συμβούλιο Αρχαιολογίας Ηρακλείου έδωσε το πράσινο φως για τα παρακάτω:
α) Ταμπέλα με την επιγραφή κάθε καταστήματος.
β) Βάψιμο στα χρώματα της αρχαιολογίας.
γ) Φωτιστικό σε κάθε κατάστημα.
δ) Ηχείο με bluetooth.
Παράλληλα, εκτός από αυτές τις παρεμβάσεις το πρόγραμμα περιλαμβάνει και δράσεις προβολής και προώθησης των καταστημάτων που περιλαμβάνονται στο Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου.
Συνολικά οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι 107. Υπενθυμίζουμε ότι στο συγκεκριμένο πρόγραμμα που συμμετέχουν από κοινού δήμος και Εμπορικός Σύλλογος, ο δεύτερος θα αξιοποιήσει ένα κονδύλι της τάξεως των 150.000 ευρώ σε μια ζώνη παρέμβασης που εκτίνεται από την οδό Γερακάρη, τη Βάρδα Καλλέργη, την Αρκαδίου μέχρι και τη συμβολή της με την οδό Σαλαμίνος, καθώς και την οδό Τσουδερών.
Κονδύλι ύψους 20.000 ευρώ αφορά στη διαφήμιση – προβολή των εμπορικών καταστημάτων που βρίσκονται στη ζώνη παρέμβασης.