Ξεπερνά τα δύο ευρώ η τιμή της αμόλυβδης στον νομό Ρεθύμνου
Ανοδικές τάσεις καταγράφουν τις τελευταίες ημέρες οι τιμές των καυσίμων σε όλη τη χώρα επιβαρύνοντας σημαντικά την τσέπη των καταναλωτών αλλά και των χιλιάδων ταξιδιωτών που κάνουν διακοπές.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το παρατηρητήριο υγρών καυσίμων την Τετάρτη Αυγούστου 2 Αυγούστου, η μέση πανελλαδικά τιμή της αμόλυβδης έφτασε τα 1,959 ευρώ/λίτρο, ενώ για την 100άρα τα 2,135 ευρώ/λίτρο. Οι τιμές στα νησιά έχουν ξεπεράσει τα δύο ευρώ καθιστώντας πολύ ακριβές τις μετακινήσεις των τουριστών.
Στον νομό Ρεθύμνου σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών η μέση τιμή αμόλυβδης των 95 οκτανίων είναι στο 2.015 ευρώ και για τα 100 οκτάνια στα 2,162 ευρώ το λίτρο.
Οι υψηλότερες µέσες τιμές καταγράφηκαν στον νομό Κυκλάδων (2,337 ευρώ/λίτρο), στον νομό ∆ωδεκανήσου (2,234 ευρώ/λίτρο), στον νομό Λευκάδας (2,189 ευρώ/λίτρο), στον νομό Κεφαλληνίας (2,211 ευρώ/λίτρο) και στον νομό Ευρυτανίας (2,252 ευρώ/ λίτρο).
Η τιμή είναι εισαγόμενη καθώς οι πετρελαιοπαραγωγοί δεν αύξησαν την παραγωγή λόγω ύφεσης και τώρα που η ζήτηση μεγαλώνει διεθνώς λόγω διακοπών, υπάρχει τεχνητή άνοδος τιμής, αφού πρόκειται για χρηματιστηριακό προϊόν, υποστηρίζουν οι πρατηριούχοι.
Η. Ξυδάκης: Η ακρίβεια είναι εισαγόμενη – μειωμένη η κίνηση στον νομό
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του συλλόγου Πρατηριούχων Ρεθύμνου Ηρακλή Ξυδάκη οι τιμές των καυσίμων το τελευταίο δεκαήμερο καταγράφουν ανοδικές τάσεις και έχουν αυξηθεί κατά 14 λεπτά. Κανείς δεν γνωρίζει μέχρι που μπορεί να φτάσει η αύξηση αυτή, το σίγουρο όμως όπως υποστηρίζει, είναι ότι δεν διαφαίνονται μέχρι στιγμής τουλάχιστον τάσεις αποκλιμάκωσης. Η ανησυχία για περιορισμένη κατανάλωση είναι διάχυτη, στην καρδιά της καλοκαιρινής περιόδου και εν όψει Δεκαπενταύγουστου, όπου αναμένεται περαιτέρω ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στον νομό. Ήδη σύμφωνα με τον κ. Ξυδάκη η κίνηση στα πρατήρια υγρών καύσιμων στον νομό είναι κατά 7% μειωμένη, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Αυτό όπως εξηγεί δεν οφείλεται στη μείωση του αριθμού των τουριστών – επισκεπτών αλλά στις περικοπές που κάνουν κατά τη διαμονή τους, καθώς η όποια κατανάλωση βενζίνης, γίνεται με το σταγονόμετρο.
«Οι τιμές της βενζίνης, του υγραερίου και του πετρελαίου κίνησης – θέρμανσης καταγράφουν ανοδικές τάσεις. Η πορεία είναι αυξητική και κανείς δεν ξέρει μέχρι που και μέχρι πότε θα κρατήσει αυτή η κατάσταση. Είναι μια εισαγόμενη ακρίβεια. Είναι τώρα η τρίτη εβδομάδα που έχει πάρει η βενζίνη 0,12 λεπτά πάνω, λίγο-λίγο ανέβαινε και έφτασε σε αυτήν την τιμή την προηγούμενη βδομάδα και στην αρχή αυτής της εβδομάδας. Από ό,τι δείχνουν τα στοιχεία θα συνεχιστεί αυτή η αύξηση.
Τα στοιχεία δεν δείχνουν ότι θα αλλάξει η κατάσταση ή ότι θα υπάρξει κάποια μείωση. Ίσως υπάρξει σταθεροποίηση στις τιμές, αλλά πτώση των τιμών αυτόν τον καιρό δεν φαίνεται να γίνει.
Η κίνηση στα πρατήρια υγρών καυσίμων είναι μειωμένη σε σχέση με πέρυσι. Στις πωλήσεις είμαστε κάτω 7% συγκριτικά με πέρυσι της ίδια περίοδο. Οι τουρίστες που έχουν έρθει φέτος είναι φειδωλοί στις μετακινήσεις τους. Οπότε με δύο ευρώ, πέντε ευρώ και δέκα ευρώ δεν υπάρχει κατανάλωση καυσίμου. Κίνηση στα μαγαζιά ίσως υπάρχει, αλλά βενζίνη δεν βάζουν, δεν φεύγει ποσότητα. Προτιμούν τη βενζίνη 95 οκτανίων οι ντόπιοι. Οι τουρίστες δεν αγγίζουν καθόλου, γιατί δεν είναι δικά τους τα αυτοκίνητα, τα νοικιάζουν, οπότε δεν βάζουν τη σούπερ αμόλυβδη» τονίζει.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του συλλόγου Πρατηριούχων Ρεθύμνου πάγιο αίτημα του κλάδου είναι η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης: «Εμείς ζητάμε τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, εάν τα έσοδα του κράτους μπορούν να το «αντέξουν», για το όφελος των καταναλωτών. Διαφορετικά θα παραμείνει σε αυτήν την τιμή ή θα πάει ανοδικά, δεν υπάρχει άλλη λύση. Αυτήν τη στιγμή υπάρχει εισαγόμενη ακρίβεια. Βλέπουμε την τιμή του βαρελιού να έχει μια ανοδική πορεία. Βασικό ρόλο παίζει και η ισοτιμία δολαρίου – ευρώ. Επίσης η μείωση της παραγωγής που είχε αναγγείλει ο ΟΠΕΚ ισχύει ακόμα και τώρα, λόγω της κατανάλωσης που έχει ανέβει, δεν έχει αυξήσει την παραγωγή. Βλέπουμε την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και ένας παράγοντας ακόμα είναι ότι δύο διυλιστήρια είναι κλειστά, λόγω συντήρησης που επιβάλλεται να κάνουν. Το καύσιμο είναι ένα χρηματιστηριακό προϊόν».
Τι λέει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων
Την ίδια στιγμή με ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) με αφορμή την άνοδο των τιμών σε ανακοίνωσή της επισημαίνει τα παρακάτω:
«Επειδή κυκλοφορούν σχόλια, ιδίως όταν σημειώνεται αύξηση τιμών όπως το τελευταίο διάστημα, ότι δήθεν ο κλάδος μας ευθύνεται για την γρήγορη άνοδο στην αύξηση των καυσίμων, προς ορθή ενημέρωση των πολιτών, παραθέτουμε τον ακόλουθο πίνακα με επίσημα πρόσφατα στοιχεία που αντλήθηκαν από το υπουργείο Ανάπτυξης) και την Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή) για να αποτυπώσουμε δείγμα των ρυθμών προσαρμογής.
Αμόλυβδη Τιμές Διυλιστηρίου | Πετρέλαιο κίνησης Τιμές Διυλιστηρίου | |
1/8/2023 | 1,816 | 1,516 |
30/6/2023 | 1,699 | 1,378 |
Αύξηση 11,7 λεπτά / λίτρο | Αύξηση 13,8 λεπτά / λίτρο | |
Αμόλυβδη Μέσες Πανελλαδικές Τιμές Λιανικής | Πετρέλαιο Μέσες Πανελλαδικές Τιμές Λιανικής | |
1/8/2023 | 1,954 | 1,668 |
30/6/2023 | 1,864 | 1,580 |
Αύξηση 9.0 λεπτά / λίτρο | Αύξηση 8,8 λεπτά / λίτρο |
Με την παραπάνω συσχέτιση της μηνιαία ανόδου τιμών αμόλυβδης και πετρελαίου κίνησης σε περίοδο αυξήσεων αποδεικνύεται σαφώς για άλλη μια φορά ότι, η αγορά στα πρατήρια καυσίμων λειτουργεί με χρονοκαθυστέρηση και όχι συντονισμένα με τις διυλιστηριακές τιμές.
Ο κλάδος μας άδικα κατηγορείται ενώ εξακολουθεί να υπερμάχεται για τη νόμιμη λειτουργία της αγοράς.
Ασφαλώς το μείζον μέλημα του κράτους πρέπει να είναι η νόμιμη διακίνηση των καυσίμων και η εξάλειψη της παραβατικότητας, που επιβαρύνει πολλαπλώς τον καταναλωτή, το κράτος και τους οικογενειάρχες πρατηριούχους».
Πρωταθλήτρια στις τιμές των καυσίμων η Ελλάδα
Σε σύγκριση με τις χώρες της Ευρώπης, η Ελλάδα παραμένει πρωταθλήτρια στις τιμές των καυσίμων στην Ευρωζώνη καθώς βρίσκεται στη δεύτερη θέση της ακρίβειας μετά την Ολλανδία, όπου όμως τα εισοδήματα είναι πολύ υψηλότερα. Η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση της ακρίβειας σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς βρίσκεται πίσω από την Ολλανδία και τη Δανία όπου κι εκεί τα εισοδήματα είναι πολύ υψηλότερα.
Η χώρα μας έχει από τους υψηλότερους φόρους στα καύσιμα σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο. Ο Φ.Π.Α. στα υγρά καύσιμα από 01-06-2016 ανέρχεται στο 24%. Ο συντελεστής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) σε βενζίνες και πετρέλαια διαμορφώνεται σε 700 και 410 ευρώ ανά 1.000 λίτρα από το 2017 και μετά που ελήφθησαν οι σχετικές αποφάσεις. Ο συντελεστής ΕΦΚ στο υγραέριο διαμορφώνεται σε 430 ευρώ τα 1.000 κιλά από την ίδια εκείνη χρονιά.