Αυξητική είναι η τάση των τιμών της βενζίνης και του πετρελαίου στο Ρέθυμνο την τελευταία εβδομάδα, σύμφωνα με τους πρατηριούχους υγρών καυσίμων, ενώ παράλληλα η ζήτηση έχει αυξηθεί λόγω τουρισμού.
Συγκεκριμένα, κατά μέσο την τελευταία εβδομάδα η τιμή της αμόλυβδης στον νομό Ρεθύμνου έχει διαμορφωθεί στα 1,960 ευρώ ανά λίτρο, ενώ το ντίζελ έχει αγγίξει τα 1,656 ευρώ, τιμές που ξεπερνούν κατά πολύ τον πανελλαδικό μέσο όρο, που με βάση τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, η αμόλυβδη κοστίζει 1,897 ευρώ και το ντίζελ 1,656 ευρώ ανά λίτρο.
Παράλληλα, σταθερά τις ακριβότερες τιμές στα καύσιμα έχει ο νομός Ρεθύμνου στην Περιφέρεια Κρήτης, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης που αφορούν την τελευταία εβδομάδα, ενώ τη δεύτερη πιο ακριβή τιμή στην αμόλυβδη με 1,947 ευρώ και στο ντίζελ με 1,692 ευρώ ανά λίτρο έχει ο νομός Ηρακλείου, ακολουθεί ο νομός Λασιθίου με την αμόλυβδη να κοστίζει κατά μέσο όρο 1,935 ευρώ και το ντίζελ 1,682 ευρώ ανά λίτρο. Τα πιο φθηνά καύσιμα στην Περιφέρεια Κρήτης καταγράφονται στον νομό Χανίων με την αμόλυβδη να κοστίζει 1,930 ευρώ και το ντίζελ 1,687 ευρώ ανά λίτρο.
Την κατάσταση της τελευταίας εβδομάδας στην τιμές των καυσίμων στο Ρέθυμνο, αλλά και της κίνησης στα πρατήρια που έχει αυξηθεί, αποτύπωσε ο πρόεδρος των Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων Ρεθύμνου, Ηρακλής Ξυδάκης, στα «Ρ.Ν.»:
«Αυτές τις ημέρες δυστυχώς υπάρχει μια αυξητική τάση των τιμών. Από την περασμένη εβδομάδα σταδιακά έχουν αυξηθεί οι τιμές και η αμόλυβδη έχει αυξηθεί γύρω στα 2,5 λεπτά και το πετρέλαιο γύρω στα 4,5 λεπτά. Δυστυχώς πλησιάζουν τα 2 ευρώ. Κι απ’ ό,τι προβλέπεται για την επόμενη βδομάδα θα συνεχιστεί αυτή η κατάσταση της ανοδικής πορείας. Ίσως η αυξημένη ζήτηση και κατανάλωση να αυξάνει την τιμή. Αυτήν την εποχή υπάρχει μεγάλη κίνηση λόγω τουρισμού».
Ταυτόχρονα, το πλαφόν που έχει επιβληθεί στα πρατήρια υγρών καυσίμων από το υπουργείο Ανάπτυξης και αφορά στο ποσοστό κέρδους που έχουν οι πρατηριούχοι στην πώληση καυσίμων με σκοπό τη συγκράτηση των τιμών, δημιουργεί εντάσεις με αίτημα των πρατηριούχων την απόσυρση του πλαφόν, ώστε να μπορέσουν όπως λένε οι επιχειρήσεις τους να είναι βιώσιμες στα οικονομικά δεδομένα της εποχής.
Το ποσοστό κέρδους που ορίζεται στο πλαφόν είναι ίδιο με το 2021 για τους πρατηριούχους υγρών καύσιμων, γεγονός που δημιουργεί ενστάσεις, καθώς τα δεδομένα έχουν αλλάξει με τα έξοδα να έχουν αυξηθεί σημαντικά για τους ίδιους.
Όπως τονίζει ο πρόεδρος των πρατηριούχων Ρεθύμνου Η. Ξυδάκης:
«Διαμαρτυρόμαστε σχεδόν έναν χρόνο που μας είχαν βάλει στο πλαφόν να δουλεύουμε με το ποσοστό κέρδους το οποίο δουλεύαμε το 2021. Αν και έχουμε στείλει επανειλημμένες διαμαρτυρίες προς το υπουργείο Ανάπτυξης, ότι τα πρατήρια δεν διαμορφώνουν τις τιμές, ούτε τα πρατήρια παράγουν καύσιμα. Εμείς αγοράζουμε και βάσει των τιμολογίων πουλάμε. Δεν μπορεί με τόσες αυξήσεις που έχουμε στα τιμολόγια και το ρεύμα, με το μεγαλύτερό μας να είναι τα POS με τις προμήθειες των τραπεζών και όλα αυτά που έχουν προσθέσει στο πρατήριο, να συνεχίζουμε να δουλεύουμε με το ποσοστό κέρδους που δουλεύαμε το 2021. Άλλα λειτουργικά έξοδα όμως είχε η επιχείρηση το 2021, άλλο ρεύμα πλήρωνα το 2021 και άλλο ρεύμα πληρώνω τώρα. Επίσης να μην ξεχνάμε ότι το 90% των εισπράξεων στο κάθε πρατήριο είναι μέσω πιστωτικής κάρτας που στη κάθε συναλλαγή πληρώνουμε κάθε μέρα προμήθεια. Αυτό θα έπρεπε να το βάλουμε στην κατανάλωση, δεν μας αφήνει όμως να το βάλουμε στην κατανάλωση και τα βάζουμε από την τσέπη μας. Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που όλοι οι πρατηριούχοι διαμαρτυρόμαστε ότι εάν συνεχιστεί αυτό το μέτρο του πλαφόν θα πάμε σε κλείσιμο τα μαγαζιά μας. Καλύτερα είναι να τα κλείσουμε εμείς από μόνοι μας, παρά να μας τα κλείσουν. Ζητάμε να αποσυρθεί το πλαφόν που μας δίνει την ανώτατη τιμή που μπορούμε να πουλήσουμε καύσιμα. Είμαστε ο μοναδικός κλάδος που έχει πλαφόν. Γιατί δεν βάζουν πλαφόν στα σούπερ μάρκετ; Στο κάτω-κάτω δεν διαμορφώνει την τιμή ο πρατηριούχος. Ό,τι αγοράζω βάζω τα λειτουργικά μου έξοδα και ένα κομμάτι ψωμί για να πάω στο σπίτι. Το πλαφόν το βάζουν για τη συγκράτηση των τιμών στους πρατηριούχους, αλλά γιατί δεν το βάζουν στα διυλιστήρια και στις εταιρείες; Πάντα ο πρατηριούχος θα την πληρώνει;».
Διαμαρτυρία για την επέκταση του πλαφόν στα καύσιμα
Την ίδια στιγμή η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων διαμαρτύρεται με την επιστολή της στον υπουργό Ανάπτυξης κ. Τάκη Θεοδωρικάκο εξηγώντας ότι είναι αδύνατη η επιβίωση των πρατηρίων με την εφαρμογή πλαφόν στα καύσιμα, καθώς ο κλάδος βρίσκεται σε οικονομική ασφυξία, σηκώνοντας επί σειρά ετών το βάρος όλων των αυξήσεων της αγοράς, καθώς και της εφαρμογής νέων νομοθετικών υποχρεώσεων.
Συγκεκριμένα στην επιστολή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων μεταξύ άλλων αναφέρεται:
«Θέτουμε το εξής ερώτημα, το οποίο παρακαλούμε να απαντήσετε: Πώς μπορεί μια επιχείρηση να επιβιώσει με το ίδιο περιθώριο κέρδους, σε συνθήκες αβάστακτου πληθωρισμού, ενώ έχουν υπερδιπλασιαστεί όλα τα αγαθά και οι υπηρεσίες; Τα κόστη ηλεκτρικού ρεύματος (υποχρεούμαστε σε έντονο φωτισμό στην ταμπέλα τιμών πέριξ του πρατηρίου), οι τραπεζικές προμήθειες των αυξημένων ηλεκτρονικών συναλλαγών (pos), τα έξοδα τήρησης για κάθε τραπεζικό λογαριασμό, η ύδρευση, τα δημοτικά τέλη, ο όγκος γραφικής ύλης, η αύξηση κόστους δυσεύρετων εργαζομένων, η φορολογία εισοδήματος των επιχειρήσεων.
Είμαστε ο μοναδικός κλάδος που απαγορεύσατε (πλαφόν με μοναδιαίο υπολογισμό) να προσαρμόσει το κόστος των λειτουργικών εξόδων του.
Δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πώς εξακολουθείτε, με αυτήν την τακτική, να απαγορεύετε την αύξηση περιθωρίου κέρδους κάποιων λεπτών του ευρώ σε μία ζημιογόνα επιχείρηση, ώστε εν τέλει να σταματήσει να καταγράφει ζημίες για να μην χρεοκοπήσει;
Γνωρίζετε ότι η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.) επέβαλλε πρόστιμα ύψους 5.000 ευρώ για αυξημένο συνολικό ημερήσιο κέρδος των δύο ή τριών ευρώ σε τζίρο 10.000 ευρώ;
Ο κλάδος μας είναι διατεθειμένος να προβεί σε μαζικές κινητοποιήσεις και ασφαλώς αυτό δεν θα ήταν γόνιμο να συμβεί εν αρχή της υπουργικής θητείας σας.
Για όλους τους προαναφερόμενους λόγους ζητάμε να προχωρήσετε σε αύξηση στο περιθώριο κέρδους των πρατηρίων τουλάχιστον κατά τρία λεπτά σε όλη τη διάρκεια ισχύος του πλαφόν, που ευχόμαστε ότι δεν θα είναι εκτεταμένη, όπως επίσης να επανέλθει η διάταξη για σύσταση στον πρατηριούχο από τους ελεγκτές όταν υπερβαίνει το ημερήσιο κέρδος κατά μερικά ευρώ, δεδομένου ότι οι εναλλαγές των διυλιστηριακών τιμών μπορεί να είναι βίαιες, διότι παρατηρείται το γεγονός τα πρατήρια όταν αγοράσουν εκ νέου καύσιμα αυτά να είναι ακριβότερα από εκείνα που πούλησαν, με ότι αυτό σημαίνει.
Διότι, με όλες αυτές τις τακτικές, ο κλάδος μας θα αφανιστεί. Τα πρατήρια στην επαρχία και στις απομακρυσμένες περιοχές ήδη είτε ξεκίνησαν να βάζουν λουκέτα είτε παραδίδουν τα κλειδιά στους προμηθευτές τους. Δεν θα υπάρχουν πλέον οικογενειακά πρατήρια στα χωριά μας να εξυπηρετήσουν, θα παραμείνουν τα εταιρικά πρατήρια, τα οποία έχουν τα μεγάλα περιθώρια μέσα από την χονδρική να επιβιώσουν, φυσικά μόνο στις δεσπόζουσες θέσεις.
Συν τοις άλλοις, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και να αναμετρηθούμε με την παραβατικότητα, η οποία προκλητικά μεγεθύνεται, παρά τις διαφημιζόμενες αλλά υποτιθέμενες!! αυστηρές νομοθετικές ρυθμίσεις, αφήνοντας έκθετους τους καταναλωτές, οι οποίοι παρασυρόμενοι από τις χαμηλές τιμές πέφτουν θύματα, είτε κλοπής στην αντλία, είτε νοθευμένου καυσίμου. Τις παθογένειες αυτές θα θεραπεύσει η επαναφορά της απαγόρευσης πώλησης σε τιμή κάτω του κόστους στα πρατήρια.
Επίσης, παραμένουν σε εκκρεμότητα σημαντικά δίκαια αιτήματά μας, τα οποία μεν έγιναν δεκτά από τις προηγούμενες ηγεσίες, αλλά δεν νομοθετήθηκαν. Συγκεκριμένα ζητάμε την τροποποίηση της συχνότητας ενημέρωσης του παρατηρητηρίου τιμών καυσίμων σε κάθε αλλαγή τιμών στα πρατήρια και όχι ανά 7ήμερο, το οποίο ισχύει τώρα. Είναι ανώφελο και επιβαρυντικό τόσο στην πλατφόρμα fuelprices.gr όσο και για τους πρατηριούχους να ενημερώνουν διαρκώς ίδιες τιμές και μάλιστα με εξοντωτικά πρόστιμα, σε περίπτωση αμέλειας ή βλάβης του συστήματος από την υπερφόρτωση. Άλλωστε είμαστε ο μοναδικός κλάδος που αναρτάμε τις τιμές μας σε περίοπτη ογκώδη ταμπέλα στην είσοδο του πρατηρίου.
Ζητάμε επί σχεδόν τρία συναπτά έτη, με νομικά τεκμηριωμένο αίτημα, την αναμόρφωση, τον εξορθολογισμό και βελτίωση των κανόνων ΔΙΕΠΠΥ, με την παραδοχή και σύμφωνη γνώμη του υπουργείου, καθώς είναι όχι μόνο αναχρονιστικοί, αλλά και λανθασμένοι σε μεγάλο βαθμό. Παρόλα αυτά δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία. Κύριε Υπουργέ, φτάνει πια.
Ζητάμε άμεσα μία σχετική συνάντηση μαζί σας, προκειμένου δια ζώσης να σας ενημερώσουμε για το μήνυμα που έστειλαν οι οικογενειάρχες πρατηριούχοι στις Ευροεκλογές προς την Κυβέρνηση, να σας αναλύσουμε τη λειτουργία της αγοράς καυσίμων και το μέγεθος της ζημίας που έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις μας αν βέβαια αυτό σας ενδιαφέρει».