Υποτονική χαρακτηρίζουν την κίνηση και τις εισπράξεις τόσο οι έμποροι όσο και οι επιχειρηματίες εστίασης του Ρεθύμνου την περίοδο των γιορτών.
Οι δύσκολες καιρικές συνθήκες, ιδιαίτερα τις ημέρες των Χριστουγέννων απέτρεψαν μεγάλο κομμάτι των καταναλωτών από το να κυκλοφορήσει στην αγορά, ενώ για τις επιχειρήσεις της εστίασης, μικρή πτώση σε σχέση με πέρυσι σημειώθηκε στους τζίρους, κάνοντας αντιληπτό στους καταστηματάρχες, ότι το οικογενειακό και σπιτικό κλίμα των εορτών, αλλά και οι περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες του κόσμου δεν αφήνουν πλέον ιδιαίτερα περιθώρια για μεγάλα «τραπέζια» και αυξημένη κατανάλωση. Ωστόσο, τα ρεβεγιόν δεν έλειψαν από το Ρέθυμνο, με μερικά εστιατόρια της πόλης να προσφέρουν τη δυνατότητα για συγκεκριμένα εορταστικά μενού, η προτίμηση στα οποία κάθε χρόνο εμφανίζεται και μικρότερη, σύμφωνα με όσα δήλωσε στα «Ρ.Ν.», ο Μιχάλης Χάσικος, πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης Ρεθύμνου.
Μετά τον απολογισμό των εορτών, σε αλλαγή σελίδας με την εκκίνηση των εκπτωτικών προσφορών προχωρούν τα εμπορικά καταστήματα από τη Δευτέρα 13 του μήνα, φιλοδοξώντας να ανακαλύψουν το κενό που καταγράφει τους προηγούμενους μήνες. Τα ποσοστά των εκπτώσεων θα ξεκινούν από το 20% και θα μεταβάλλονται ανάλογα με τη ζήτηση και τις δυνατότητες του εκάστοτε καταστήματος, με την αγορά του Ρεθύμνου ωστόσο να προσφέρεται για επισκέψεις σε μικρές μπουτίκ και μαγαζιά με ξεχωριστή ταυτότητα. «Η αγορά πάντα κερδίζει από αυτό που δεν έχεις σκοπό να αγοράσεις. Η εκπτωτική περίοδος που έρχεται είναι συνέχεια της χριστουγεννιάτικης περιόδου», ανέφερε μεταξύ άλλων μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η Αθηνά Τσικιντίκου, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου.
«Χάσαμε το κομμάτι των αιφνίδιων αγορών»
Έντονη δυσαρέσκεια επικράτησε στον εμπορικό κόσμο, μετά τις πολλές και συνεχόμενες βροχές των Χριστουγέννων, με τους Ρεθεμνιώτες να μην είναι συνηθισμένοι στο να συνδυάζουν τη βόλτα τους στην αγορά, κρατώντας ομπρέλα, όπως επεσήμανε η κ. Τσικιντίκου. «Περιμέναμε λίγο πιο δυνατο το κομμάτι των πωλήσεων και αλήθεια είναι ότι αναμέναμε μεγαλύτερα έσοδα από τις εισπράξεις. Χάσαμε το κομμάτι του να κάνει ο πελάτης τη βόλτα του στην αγορά και να ψωνίσει κάτι που δεν είχε σκεφτεί. Όσοι κατέβηκαν στην αγορά, το έκαναν στοχευμένα. Ουσιαστικά απολέσαμε το κομμάτι των αιφνίδιων αγορών. Οι πελάτες δεν είδαν πολλές διαφορετικές βιτρίνες, για να αυξήσουν τις επιλογές τους», ανέφερε η κ. Τσικιντίκου, τονίζοντας επίσης ότι οι γρήγορες και στοχευμένες αγορές μονοπώλησαν το ενδιαφέρον των πελατών.
Οι καιρικές συνθήκες δεν επέτρεψαν στον κόσμο να κάνει αμέριμνος τις αγορές του, με την έντονη βροχόπτωση να οδηγεί σε συγκεκριμένες, γρήγορες αγορές απαραίτητων προϊόντων, σύμφωνα με όσα ανέφερε στα «Ρ.Ν.» ο β’ αντιπρόεδρος της Παγκρήτιας Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Γιώργος Πολιουδάκης: «Η αγορά δεν δούλεψε όσο θα περιμέναμε, κυρίως λόγω της κακοκαιρίας που κράτησε πολλές μέρες. Ο καιρός ήταν ανασταλτικός παράγοντας για να κατέβει ο κόσμος στην αγορά και να ψωνίσει. Με βάση τα πρώτα στοιχεία η κίνηση ήταν στα περσινά επίπεδα. Θα μπορούσαμε να πάμε και καλύτερα. Σε γενικές γραμμές δεν είμαστε ευχαριστημένοι. Ο καιρός επηρέασε τις καταναλωτικές συμπεριφορές, γιατί ο κόσμος δεν ήταν άνετος να κάνει έρευνα αγοράς, αλλά αντίθετα έκανε στοχευμένες και γρήγορες, απαραίτητες αγορές».
Μεγάλος πρωταγωνιστής των εορταστικών αγορών αναδείχθηκε η ένδυση, με τους καταναλωτές να επιλέγουν προϊόντα ρουχισμού, είτε ως δώρα, είτε ακόμα και για την ξεχωριστή ενδυματολογία ενός ρεβεγιόν, σύμφωνα με όσα ανέφερε η κ. Τσικιντίκου: «Οι αγορές επικεντρώθηκαν σε είδη ένδυσης και υπόδησης, το οποίο λειτουργούσε συνδυαστικά. Με τις αγορές ρούχων, γίνονταν και αγορές παπουτσιών, ή τσάντες και καλλυντικά. Επίσης, τα ρεβεγιόν σηματοδότησαν μεγάλο ρόλο, καθώς ανάλογα με το ρεβεγιόν γίνονταν και αγορές κατάλληλων ενδυμάτων και αξεσουάρ».
Εκπτώσεις πριν από τις απόκριες
Από τη Δευτέρα ξεκινάει η εκπτωτική περίοδος για τα εμπορικά καταστήματα, με τις προσφορές να ξεκινούν από το 20% και να διαβαθμίζονται ανάλογα με την επιχείρηση, το απόθεμα και το ίδιο το προϊόν που βρίσκεται σε ζήτηση. Η κ. Τσικιντίκου επεσήμανε: «Οι εκπτώσεις ξεκινούν τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου και ευελπιστούμε να είναι μία περίοδος που θα πάει καλά για την αγορά. Πάντα ξεκινάμε με το 20%, ανάλογα με την επάρκεια των καταστημάτων στα είδη τους και τις δυνατότητές τους. Η έκπτωση παραμένει σταθερή στο 20-30% αν πρόκειται για κάποιο κλασσικό προϊόν, που σημαίνει ότι θα αγοραστεί και του χρόνου και θα είναι ακριβώς το ίδιο, είτε πάμε στα είδη μόδας, που όταν η μόδα περάσει, σίγουρα η έκπτωση είναι μεγαλύτερη, προκειμένου να μπορεί να ρευστοποιήσει ο έμπορος».
Ο κ. Πολιουδάκης πρόσθεσε: «Πάντα προσδοκά η αγορά τις εκπτώσεις, παρόλο που ποτέ τα αποτελέσματα δεν είναι αυτά που θέλουμε. Το γεγονός ότι οι εκπτώσεις είναι τόσο κοντά στις γιορτές δεν βοηθάει, καθώς πολλοί έχουν κάνει ήδη αρκετές αγορές. Ποντάρουμε σε αυτούς που στοχεύουν σε κάποιες συγκεκριμένες αγορές. Η περίοδος των εκπτώσεων ξεκινάει πάντα με μεγάλες προσφορές τα τελευταία χρόνια και κορυφώνεται προς το τέλος τους».
Μείωση 5% σε πελατεία και κατανάλωση για την εστίαση
Οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες, ο βροχερός καιρός και το οικογενειακό πνεύμα των Χριστουγέννων συνέβαλαν στο να κινηθούν σε «ρηχά νερά» τα καταστήματα εστίασης του Ρεθύμνου, καταγράφοντας μία πτώση σε σχέση με την περσινή εορταστική περίοδο, όπως ανέφερε στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του Σωματείου Εστίασης και Αναψυχής Μιχάλης Χάσικος: «Ήταν πιο υποτονικά από πέρυσι, δεν είχαμε την ίδια δουλειά. Ο καιρός βοήθησε λίγο περισσότερο την Πρωτοχρονιά, η οποία είναι και κατεξοχήν αφορμή για να βγει ο κόσμος, από τη στιγμή που τα Χριστούγεννα είναι πιο οικογενειακά. Η κίνηση ήταν περίπου στα ίδια επίπεδα, αλλά ο κόσμος ήταν πιο διστακτικός. Αυτό μεταφράζεται και σε επίπεδο κίνησης, αλλά και σε επίπεδο κατανάλωσης. Μιλάμε για μία διαφορά της τάξης του 5%».
Την τιμητική τους είχαν τα ρεβεγιόν και φέτος στο Ρέθυμνο, με τους καταναλωτές ωστόσο να απομακρύνονται σταδιακά από τους έτοιμους καταλόγους, προτιμώντας ελεύθερες επιλογές στο μενού. Ο κ. Χάσικος σημείωσε: «Υπήρχαν 4-5 μαγαζιά που έκαναν ρεβεγιόν στην πόλη, αλλά γενικότερα τα τελευταία χρόνια ο κόσμος έχει βαρεθεί τα μενού και γι’ αυτό και οι επιχειρήσεις τα αποφεύγουν, όσο μπορούν. Συνήθως υπάρχουν κάποια πιάτα ημέρας και ο υπόλοιπος κατάλογος είναι ελεύθερος για επιλογές».
Όσον αφορά τους λόγους για τους οποίους ο κόσμος δεν επιλέγει τόσο συχνά να βγει έξω για τις γιορτές, ο κ. Χάσικος απέδωσε τη δική του εκτίμηση: «Είναι ξεκάθαρο ότι έχει να κάνει με τα οικονομικά του κόσμου, έχουν ακριβύνει τα πάντα. Ο μέσος Έλληνας δεν μπορεί να βγαίνει και να διασκεδάζει καθημερινά, όπως σε άλλες εποχές. Τα προϊόντα πλέον είναι πάρα πολύ ακριβά, με αποτέλεσμα να ζορίζονται τόσο οι επιχειρήσεις, όσο και οι πελάτες. Η γενικότερη ακρίβεια αυξάνει τις τιμές, για να μπορέσουν να ισοσταθμιστούν τα έσοδα με τα έξοδα».
Τέλος, σημαντική άνοδος στις τιμές των προϊόντων που αποτελούν συνηθισμένο κομμάτι του Χριστουγεννιάτικου τραπεζιού κατέγραψε ο κ. Χάσικος, με το κόστος να πολλαπλασιάζεται χρόνο με τον χρόνο. «Τα εποχιακά προϊόντα, όπως κάστανα, λωτοί και χοιρινό έχουν ξεφύγει τελείως, πλέον είναι τρεις και τέσσερις φορές πιο ακριβά από πέρσι. Ειδικά το κρέας είναι πάρα πολύ ακριβό», πρόσθεσε.