Το Ηνωμένο Βασίλειο, η Δανία, η Γερμανία, η Νορβηγία και η Πολωνία αποτελούν την κορυφαία πεντάδα των χωρών από τις οποίες πραγματοποιήθηκαν οι περισσότερες αεροπορικές αφίξεις στο αεροδρόμιο Χανίων, μεταφέροντας ταξιδιώτες στην Δυτική Κρήτη, το διάστημα από τον Απρίλιο έως και τον Ιούλιο. Την δεκάδα των πρώτων χωρών όσον αφορά τις συνολικές αφίξεις αεροσκαφών, συμπληρώνουν η Φινλανδία, η Σουηδία, η Ιταλία, η Ουγγαρία και η Γαλλία.
Οι τουρίστες που μετέφεραν στην Δυτική Κρήτη οι αεροπορικές εταιρείες της Βρετανίας ήταν αυτοί με τις περισσότερες ημέρες διανυκτέρευσης ενώ σε ότι αφορά την εισοδηματική κατηγοριοποίηση των ταξιδιωτών η TUI είχε μεγαλύτερο ποσοστό στα υψηλά εισοδήματα (άνω του 44%) και ακολουθεί η British Airways.Σε σχέση με τον τρόπο οργάνωσης του ταξιδιού τους, οι επιβάτες τόσο των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους όσο και των παραδοσιακών ή αλλιώς «legacy», τείνουν να οργανώνουν μόνοι τους τα πάντα, περιλαμβανομένης και της κράτησης των αεροπορικών εισιτηρίων τους.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την Έρευνα και Ανάλυση Πτήσεων του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης (Crete Aviation Observatory – CAO) που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ετήσιας έρευνας τουρισμού του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χανίων – ΜΑΙΧ (Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης) με επικεφαλής της έρευνας τον Καθηγητή Δημήτρη Ζοπουνίδη.
Σύμφωνα με την έρευνα,η φετινή περίοδος πτήσεων και δραστηριοποίησης των αεροπορικών εταιρειών για τον Αερολιμένα Χανίων, είναι σαφώς εξαιρετική, ιδίως σε σύγκριση με την αντίστοιχη τόσο του 2019, όσο και του 2022.
Οι δύο συγκρίσεις που είναι ωφέλιμες να γίνονται είναι με τα έτη 2019 και 2022. Το μεν έτος 2019 ήταν το τελευταίο κανονικό έτος πριν από την έλευση της πανδημίας και η τουριστική περίοδος είχε ξεκινήσει πιο νωρίς, , ενώ το 2022 ήταν το έτος που η επιβατική κίνηση έφτασε σε επίπεδα πάρα πολύ υψηλά (όσον αφορά τόσο το «Δασκαλογιάννης» όσο και τον παγκόσμιο αεροπορικό κλάδο), αφού είχαν αρθεί οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που υπήρχαν. Παρόλα αυτά, το 2022 ήταν πιο «συμπυκνωμένο» έτος, αφού οι περιορισμοί το πρώτο εξάμηνο δεν είχαν αρθεί στο σύνολο τους.
Αναλυτικά στοιχεία της έρευνας:
Αφίξεις Αεροσκαφών και Εθνικότητες
Τα στοιχεία της έρευνας που αναλύθηκαν αφορούν το διάστημα από τον Απρίλιο έως και τον Ιούλιο.
Οι πρώτες 10 χώρες όσον αφορά τις συνολικές αφίξεις αεροσκαφών κατά την παραπάνω περίοδο, είναι:
- Ηνωμένο Βασίλειο (1503 αεροσκάφη, 20% του συνόλου)
- Δανία (1063 αεροσκάφη, 14% του συνόλου)
- Γερμανία (1014 αεροσκάφη, 13,3% του συνόλου)
- Νορβηγία (966 αεροσκάφη, 12,7% του συνόλου)
- Πολωνία (752 αεροσκάφη, 9,8% του συνόλου)
- Φινλανδία (692 αεροσκάφη, 9,1% του συνόλου)
- Σουηδία (685 αεροσκάφη, 9% του συνόλου)
- Ιταλία (363 αεροσκάφη, 4,7% του συνόλου)
- Ουγγαρία (290 αεροσκάφη, 3,8% του συνόλου)
- Γαλλία (277 αεροσκάφη, 3,6% του συνόλου)
Σημειώνεται ότι τα ποσοστά, προέκυψαν από σύνολο 7605 αφίξεων αεροσκαφών από τις παραπάνω 10 χώρες για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέλαβε την πρώτη θέση και την προηγούμενη χρονιά, ενώ η Γερμανία, η Δανία, η Νορβηγία και η Σουηδία ήταν στην κορυφαία πεντάδα. Αξιοσημείωτη είναι η άνοδος και η είσοδος της Ουγγαρίας στη δεκάδα, θέση που δεν την κατείχε το 2022.
Κορυφαίοι Χειριστές και Συνδέσεις του Αερολιμένα Χανίων
Η κορυφαία πεντάδα χειριστών (αεροπορικών εταιρειών) του αερολιμένα Χανίων, για τους θερινούς μήνες, διαμορφώνεται ως εξής.
1.Ryanair Group: (Lauda Motion, Buzz Air).Η ναυαρχίδα του χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, Ryanair παρέμεινε και φέτος στην πρώτη θέση των χειριστών του αερολιμένα, με 34 διεθνείς προορισμούς, όπως Βαρσοβία Μόντλιν, Βενετία Τρεβίζο, Βερολίνο, Βουκουρέστι, Βρέμη, Βρότσλαβ, Βρυξέλλες Σαρλερουά, Δουβλίνο, Κρακοβία, Λιντς Μπράντφορντ, Λονδίνο Στάνστεντ, Μάλτα, Μάντσεστερ, Μασσαλία, Μιλάνο, Μπέργκαμο, Ρώμη, Μπάρι, Μπολόνια, Νάπολη, Νιουκάστλ, Ντίσελντορφ, Φρανκφούρτη HHN, Σόφια, Στοκχόλμη, Τελ Αβίβ, Βιέννη.
2. easyJet: Συνδέει και φέτος τα Χανιά με τους κλασσικούς προορισμούς που συνέδεσε και τις τρεις προηγούμενες χρονιές (2020,2021,2022), όπως Βερολίνο, Μασσαλία, Νίκαια, Λονδίνο Γκάτγουικ καθώς και Λυών, Μιλάνο Μαλπένσα.
3. TUI Group: Ο κορυφαίος κολοσσός ταξιδιωτικών υπηρεσιών, συνδέει το «Δασκαλογιάννης» με την κεντρική (Βρυξέλλες, Άμστερνταμ, Οστένδη) και βόρεια Ευρώπη (Σκανδιναβία) καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο (Λονδίνο Γκάτγουικ, Μπέρμιγχαμ, Μάντσεστερ, Ντόνκαστερ).
4. SAS Scandinavian Airlines: Η σκανδιναβική SAS παραμένει μία από τις κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες του αερολιμένα Χανίων και για τη φετινή περίοδο. Η εταιρεία αερομεταφορέας της Νορβηγίας, Σουηδίας και Δανίας και μέλος της Star Alliance, και εκτελεί πληθώρα πτήσεων, τόσο τσάρτερ (μέσω της SAS Charter), όσο και προγραμματισμένων για μεμονωμένες πωλήσεις.
5. AEGEAN: Συνδέει, μέσω πτήσεων τσάρτερ, χώρες της κεντρικής, βόρειας και ανατολικής Ευρώπης, η Πολωνία, η Ρουμανία, η Φινλανδία, Σουηδία, Νορβηγία, και Δανία.
Εισοδηματική κατηγοριοποίηση ανά Αεροπορική Εταιρεία
Διαμορφώνοντας την εισοδηματική κατηγοριοποίηση για τις αεροπορικές εταιρείες, εξάγονται χρήσιμα συμπεράσματα.
Αρχικά, ορίστηκαν τρεις κατηγορίες εισοδημάτων:
- Χαμηλά εισοδήματα
- Μεσαία εισοδήματα
- Υψηλά εισοδήματα
Η Ryanair και η Condor, όπως παρατηρείται από τα δεδομένα, μεταφέρουν τουρίστες όλων των εισοδημάτων, έχοντας μία ισορροπία μεταξύ των παραπάνω εισοδηματικών επιπέδων.
Η easyJet, η Transavia, η Aegean και η jet2.com, μετέφεραν τουρίστες μεσαίων εισοδημάτων. Μάλιστα το 70% των επιβατών της jet2.com, ήταν μεσαίου εισοδήματος.
Η TUI είχε μεγάλο ποσοστό στα υψηλά εισοδήματα (άνω του 44%) ενώ παράλληλά, είχε μικρό ποσοστό στα χαμηλά εισοδήματα (10%).
Οι British Airways, Sunclass και SAS Scandinavian Airlines, πέτυχαν πολύ υψηλά ποσοστά στους πλούσιους τουρίστες. Πιο συγκεκριμένα, το 31,5% των επιβατών της British Airways, είχε εισόδημα πάνω από 200.000€.
Εν κατακλείδι, όσον αφορά τη συσχέτιση των εισοδημάτων, αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση των προαναφερθέντων αεροπορικών εταιρειών, όπου απέχουν σημαντικά από τον μέσο όρο, μεταφέροντας τουρίστες με πολύ υψηλά εισοδήματα, με καθημερινές πτήσεις από το Λονδίνο Heathrow (British Airways) και την Σκανδιναβία (SAS, Sunclass, Norwegian).
Ημέρες Διανυκτερεύσεων Επιβατών ανά Αεροπορική Εταιρεία
Σχετικά με τις διανυκτερεύσεις των τουριστών που διέμειναν στην Κρήτη και αναχώρησαν από τον αερολιμένα Χανίων, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα συλλεχθέντα δεδομένα, μπορούν να γίνουν οι παρακάτω παρατηρήσεις.
Ο μέσος όρος διαμονής των επιβατών – τουριστών των αεροπορικών εταιρειών της δεκάδας που αποτελούν αντικείμενο της παρούσας έρευνας, είναι λίγο παραπάνω από 10 ημέρες.
Η jet2.com αναδείχθηκε πρώτη με τους επιβάτες της να διαμένουν στο νησί περίπου 11,5 μέρες. Πολύ κοντά της είναι η British Airways. Οι δύο αερομεταφορείς από το Ηνωμένο Βασίλειο μεταφέρουν τουρίστες από το «Δασκαλογιάννης», που μένουν πάνω από τον μέσο όρο διανυκτερεύσεων στην Κρήτη. Σημειώνεται σε αυτό το σημείο, ότι η British Airways αναδεικνύεται στην πρώτη τριάδα των τουριστών με τις περισσότερες μέρες διανυκτερεύσεων από τότε που ξεκίνησε η έρευνα του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου και επιβεβαιώνεται από τα πορίσματα των προηγούμενων ερευνών.
Αξιοσημείωτη είναι και η περίπτωση των easyJet, SAS Scandinavian Airlines και TUI (σχεδόν 11 ημέρες), καθώς οι επιβάτες τους βρίσκονται πάνω από τη μέση διανυκτέρευση στο νησί.
Χαμηλά και κάτω από τον μέσο όρο βρίσκονται οι Aegean και η Sunclass, καθώς οι πελάτες τους διανυκτερεύουν, κατά μέσο όρος, 8,5-9 ημέρες στην Κρήτη.
Η Ryanair και η Condor σημειώνουν 9,5 ημέρες, ενώ η χαμηλού κόστους Transavia είναι κοντά στη μέση διανυκτέρευση.
Συνολικά, παρατηρείται αύξηση στις ημέρες διανυκτερεύσεων σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, με την τάση να δείχνει ότι κάποιες αεροπορικές εταιρείες έπεσαν σε σχέση με το 2022 (Sunclass), κάποιες άλλες ανέβηκαν (jet2.com), ενώ υπήρξαν και αυτές που παρέμειναν χαμηλά (Aegean). Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η Aegean εκτελεί πτήσεις τσάρτερ σε συνεργασία με την TUI, οπότε σίγουρα υπάρχει επιρροή στις ημέρες λόγω των πακέτων διακοπών, πολλές φορές εβδομαδιαίων, που προσφέρει η TUI.
Τρόπος Οργάνωσης Ταξιδιού ανά Αεροπορική Εταιρεία
Ο συγκεκριμένος δείκτης εξετάζει τον τρόπο που επέλεξαν να οργανώσουν το ταξίδι τους οι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών που ερευνά το Παρατηρητήριο φέτος και που επιχείρησε στον αερολιμένα Χανίων.
Με τη συνδρομή ταξιδιωτικού πρακτορείου αποφάσισαν να οργανώσουν τις διακοπές τους περισσότεροι από τους μισούς επιβάτες που μετέφερε η Aegean στις διαδρομές των Χανίων και πάντα σύμφωνα με το δείγμα. Υψηλά στην κατάταξη για τα ταξιδιωτικά πρακτορεία βρίσκονται και οι SAS Scandinavian Airlines, Sunclass και TUI. Το κοινό στοιχείο αυτών των αερομεταφορέων είναι ότι προέρχονται από τη Σκανδιναβία. Υπάρχει μία ένδειξη ότι οι Σκανδιναβοί προτιμούν τη συνεργασία με ταξιδιωτικό πρακτορείο για τα αεροπορικά ταξίδια και την οργάνωση των διακοπών τους. Ενδεικτικά, μόνο το 5% των επιβατών της Sunclass, επέλεξαν την οργάνωση του ταξιδιού μόνοι τους.
Συνεχίζοντας, μόνοι τους επέλεξαν να οργανώσουν το ταξίδι κατά συντριπτική πλειοψηφία οι επιβάτες της Ryanair, της easyJet, της British Airways και της Condor.
Η τάση δείχνει ότι οι επιβάτες τόσο των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους όσο και των παραδοσιακών ή αλλιώς «legacy», τείνουν να οργανώνουν μόνοι τους τα πάντα, περιλαμβανομένης και της κράτησης των αεροπορικών εισιτηρίων τους. Αυτό συμβαίνει και λόγω της αυξημένης χρήσης της τεχνολογίας και της απλοποίησης των διαδικασιών που αυτή προσφέρει, τόσο μέσω των εφαρμογών (apps) στα κινητά όσο και των ιστοσελίδων των αεροπορικών εταιρειών. Ο επιβάτης προτιμάει να ορίζει και να προσθέτει, ανά πάσα στιγμή, υπηρεσίες στην πτήση του (πχ. επιπλέον βαλίτσες, προ παραγγελία γεύματος εν πτήσει, κλπ.) και ανέσεις (πχ. κράτηση θέσης αυξημένου χώρου για τα πόδια).
Νέοι αερομεταφορείς, Νέες Τακτικές Απευθείας Συνδέσεις και Προορισμοί
Η έναρξη νέων διαδρομών και η επαναφορά κάποιων άλλων, βοήθησαν στην ανάπτυξη του δικτύου προορισμών του αερολιμένα Χανίων.
Πιο συγκεκριμένα, η Luxair, αερομεταφορέας του Λουξεμβούργου, επανέφερε την σύνδεση Λουξεμβούργο – Χανιά μετά από 13 χρόνια απουσίας, η Animawings (ρουμανική αεροπορική εταιρεία θυγατρική της AEGEAN) ξεκίνησε εβδομαδιαίες πτήσεις από το Βουκουρέστι με Airbus A320, η Icelandair μετέτρεψε την τσάρτερ σύνδεση Ισλανδία – Χανιά σε τακτική εμπορική, που πραγματοποιείται κάθε Παρασκευή μέχρι τέλη Σεπτεμβρίου, η Eurowings πετάει φέτος από το Γκρατς της Αυστρίας, η TUS Airways συνδέει την Λάρνακα με τα Χανιά (επαναφορά σύνδεσης από το 2020 που εκτέλεσε κάποιες πτήσεις η Aegean για ενάμιση μήνα), ενώ η Air Serbia έχει τακτικές πτήσεις από το Βελιγράδι. Τέλος, η AEGEAN προσέθεσε το Τελ Αβίβ – Χανιά στο πρόγραμμα της, φέτος.
Επίσης αρκετά μεγάλα αεροσκάφη (ευρείας ατράκτου) επισκέφτηκαν και φέτος τον αερολιμένα από πολλούς αερομεταφορείς, δείγμα της αυξημένης ζήτησης πτήσεων και αεροπορικών θέσεων.
Τα παραπάνω, είναι συνολικά, απόρροια της μεγάλης τουριστικής ζήτησης, έπειτα από δύο συναπτά έτη πανδημίας και περιορισμών, και μετά από πολλές διαρθρωτικές αλλαγές στον αεροπορικό κλάδο.
Τέλος, φέτος ήταν η πρώτη φορά του που το υπερσύγχρονο Airbus A350 επισκέφτηκε το αεροδρόμιο Χανίων.
Πληροφορίες Ανάλυσης και Έρευνας
Οι πτήσεις, οι αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στον Αερολιμένα Χανίων, καθώς και εν γένει ο αεροπορικός κλάδος, μελετώνται και παρακολουθούνται ενδελεχώς από το Crete Aviation Observatory (CAO), ερευνητικού παραρτήματος του ιστότοπου aviationlife.gr και αναμένονται τα τελικά αποτελέσματα, έπειτα από τη λήξη της περιόδου τουρισμού και αυξημένων πτήσεων.
Το CAO συμμετέχει στη μεγάλη έρευνα, συμπληρώνοντας ερωτήσεις αεροπορικού ενδιαφέροντος στο ερωτηματολόγιο που δίνεται στους επιβάτες, στις πύλες αναχώρησης του διεθνούς αερολιμένα Χανίων, μέσω των οποίων διαμορφώνονται κατάλληλοι δείκτες για την εξαγωγή συμπερασμάτων.
Η έρευνα του CAO είναι μια επιστημονική δράση του εξειδικευμένου επιστημονικού ιστότοπου αεροπορικού ενδιαφέροντος, aviationlife.gr. Το Παρατηρητήριο ασχολείται συγκεκριμένα με την πτητική δραστηριότητα και τις αεροπορικές εταιρείες που επιχειρούν στον Διεθνή Αερολιμένα Χανίων «Δασκαλογιάννης», εκπονώντας την ετήσια ανάλυση πτήσεων. Καίριας σημασίας κρίνεται η συνεργασία με το ΜΑΙΧ και το ερευνητικό του προσωπικό για την εκπόνηση της έρευνας.
Σύνταξη Ανάλυσης: Δημήτρης Ζοπουνίδης,ιδρυτής και Επικεφαλής Έρευνας του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης (Crete Aviation Observatory – CAO), Ερευνητής του Financial Engineering Laboratory, Πολυτεχνείο Κρήτης,Μέλος της Συντονιστικής Ομάδας της Έρευνας Τουρισμού του ΜΑΙΧ,Ιδρυτής Επιστημονικού Ιστότοπου Aviationlife.gr.