Οι γραμμές είναι μη βιώσιμες τονίζει το ΚΤΕΛ – Μοναδική λύση για τη δρομολόγηση λεωφορείων είναι επιδότηση γραμμών, ύστερα από αίτημα των ΟΤΑ
Χωρίς καθημερινή συγκοινωνιακή σύνδεση βρίσκονται οικισμοί του δήμου Ρεθύμνου αλλά και χωριά των άλλων δήμων του νομού, προκαλώντας τις διαμαρτυρίες των κατοίκων τους που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν παρά μόνο συγκεκριμένες ημέρες ή και μόλις μια φορά την εβδομάδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα δρομολόγια για τα χωριά του Βρύσινα (Αμπελάκι, Καρέ, Όρος, Σελλί, Γουλεδιανά, Μύρθιο) είναι μια φορά την εβδομάδα (συγκεκριμένα κάθε Δευτέρα). Δεν είναι όμως η μοναδική περίπτωση καθώς όπως διαπιστώνει κανείς βλέποντας τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ, αντίστοιχη είναι η εικόνα και σε άλλες περιοχές. Για παράδειγμα μια φορά την εβδομάδα είναι τα δρομολόγια από και προς τα χωριά του δυτικού Ρεθύμνου (Μούδρος, Σαϊτούρες, Ρούστικα, Αγ. Κωνσταντίνος, Καλονύχτης (κάθε Τετάρτη), από και προς Μυριοκέφαλα επίσης μια φορά την εβδομάδα (Δευτέρα), όπως και από και προς το Πέραμα (κάθε Τετάρτη), αλλά και προς τα χωριά του Αρκαδίου (Μαργαρίτες, Έρφοι Σκουλούφια, Βιράν Επισκοπή, Πρίνο, Ορθές) κάθε Πέμπτη.
Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΚΤΕΛ τα δρομολόγια έχουν διαμορφωθεί ανάλογα με τη ζήτηση υποστηρίζοντας ότι το ΚΤΕΛ εξυπηρετεί όπως μπορεί τους πολίτες όμως όταν και εφόσον τα δρομολόγια είναι βιώσιμα.
Από την άλλη όμως κάτοικοι των οικισμών και των χωριών νιώθουν αποκομμένοι από την πόλη, καθώς όσοι δεν έχουν αυτοκίνητο αναγκάζονται να πληρώνουν ταξί για να εξυπηρετήσουν τις μετακινήσεις τους ή να ζητούν από συγγενείς και φίλους να τους μεταφέρουν.
Σε κάποιες περιπτώσεις αν και εφόσον υπάρχει για την περιοχή τους μαθητικό δρομολόγιο (για γυμνάσια – λύκεια) και με την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει κενή θέση στο λεωφορείο, μπορούν να εξυπηρετηθούν από το λεωφορείο του ΚΤΕΛ. Όμως και σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να απευθυνθούν στο ΚΤΕΛ πρώτα τηλεφωνικά και αν και εφόσον είναι εφικτό μπορεί να εξυπηρετηθούν. Ειδικότερα, όπως εξήγησε ο πρόεδρος της ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου Γιώργος Χατζηδάκης:
«Οι κάτοικοι, όταν υπάρχει δυνατότητα, εξυπηρετούνται με τα μαθητικά δρομολόγια εάν και εφόσον υπάρχει κενή θέση στο λεωφορείο. Δεν εξυπηρετούν όλους τα σχολικά λεωφορεία, δεν είναι ο κανόνας αυτό. Απλώς εάν προκύψει ανάγκη και έχει διαθέσιμη θέση το λεωφορείο τότε εξυπηρετείται ο πολίτης».
Τα δρομολόγια προς τους οικισμούς και τα χωριά, δεν είναι καθημερινά γιατί δεν υπάρχει ζήτηση εξηγεί ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Γιώργος Χατζηδάκης, τονίζοντας ότι: «Όπου δεν υπάρχουν καθημερινά δρομολόγια, πάει να πει ότι δεν υπάρχει επιβατικό ενδιαφέρον. Τα δρομολόγια που έχουμε αφήσει, τα έχουμε αφήσει ως ελάχιστα ικανοποιητικά δρομολόγια μόνο και μόνο για να μην ερημώσει η ύπαιθρος. Για κανέναν άλλον λόγο. Δεν έχει καμία βιωσιμότητα η ύπαιθρος στην επιβατική κίνηση. Σε κάποιες περιοχές τυχαίνει και έχει κενές θέσεις στο μαθητικό δρομολόγιο των παιδιών του γυμνασίου -λυκείου και μπορεί να εξυπηρετεί κάποιους κατοίκους. Από τις πληροφορίες του σταθμού του ΚΤΕΛ ενημερώνονται οι πολίτες πως μπορούν να εξυπηρετηθούν. Εάν δεν υπάρχει διαθέσιμη θέση σε κάποιο μαθητικό δρομολόγιο, δυστυχώς, ο πολίτης θα πρέπει να μετακινηθεί την ημέρα που υπάρχει δρομολόγιο. Δεν μπορεί κάποιος να απαιτήσει να μπει στο μαθητικό λεωφορείο. Στα μαθητικά δρομολόγια που αφορούν μαθητές γυμνασίου – λυκείου επιτρέπεται εάν υπάρχουν θέσεις. Αυτό όμως κρίνεται κατά περίπτωση, δεν είναι σε όλα τα δρομολόγια το ίδιο. Για παράδειγμα μπορεί σε ένα χωριό του Βρύσινα, στην Καρέ να μην υπάρχει δυνατότητα, αλλά σε άλλο χωριό του Βρύσινα, στους Αρμένους να υπάρχει. Δεν πάει να πει επειδή εξυπηρετεί τους Αρμένους, να πει ο άλλος στην Καρέ ότι εκείνος στους Αρμένους εξυπηρετείται εμένα γιατί δεν με παίρνει. Εξαρτάται από τον αριθμό των μαθητών που μετακινεί. Υπάρχει μια περιοχή που πάει λεωφορείο είκοσι θέσεων και μετακινεί δεκαέξι μαθητές, αυτό θα έχει περιθώριο να πάρει τέσσερα άτομα. Υπάρχει μια άλλη περιοχή που οι μαθητές είναι δεκαοχτώ και οι θέσεις είναι είκοσι, μπορεί να πάρει ακόμα δύο άτομα. Γι’ αυτό λέμε ότι δεν είναι κανόνας».
«Όπως προσθέτει, εάν και εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις, μπορεί η τοπική αυτοδιοίκηση με αίτημά της προς το κεντρικό κράτος να ζητήσει την επιδότηση των γραμμών αυτών για να προστεθούν δρομολόγια. Απαιτείται ωστόσο να υπάρχει τεκμηριωμένη μελέτη με επιχειρήματα για την επιδότηση της εκάστοτε γραμμής: «Σε αυτές τις περιπτώσεις, το κεντρικό κράτος σε κάποιες περιόδους, διαθέτει κονδύλια, με τα οποία επιδοτεί τους δήμους ή τις περιφέρειες, για να προβλεφθεί συγκοινωνία σε μια περιοχή, ύστερα από μελέτη με τεκμηριωμένα επιχειρήματα που θα έχει προηγηθεί. Δηλαδή, υπάρχουν κάποια εργαλεία προς την τοπική αυτοδιοίκηση, τα οποία πρέπει να εκμεταλλευτούν είτε οι δήμοι, είτε η περιφέρεια, τα οποία είναι προγράμματα συγκοινωνίας άγονων περιοχών, όπως για παράδειγμα, έχει κάνει ο δήμος Αγίου Βασιλείου σε κάποιες περιπτώσεις, όπως έχει κάνει ο δήμος Ανωγείων σε κάποιες άλλες περιπτώσεις. Θα πρέπει όμως σε κάθε περίπτωση να γίνει σχετικό αίτημα. Σε όλες τις περιοχές πιστεύω ότι μπορεί να γίνει. Όμως αυτά γίνονται κάτω από μια συγκεκριμένη μελέτη, δηλαδή πρέπει να πληρούν κάποιες προϋποθέσεις και να έχουν κάποιες προδιαγραφές οι περιοχές για να εξασφαλιστεί επιδότηση. Πρέπει να υπάρχει συλλογικότητα, και τα επιχειρήματα να είναι εμπεριστατωμένα, ώστε να μην είναι κάτι προσωρινό και πρόχειρο. Δυστυχώς η ύπαιθρος δεν έχει επιβατική κίνηση. Εμάς είναι δουλειά μας αυτή και θα θέλαμε να έχει για να κάναμε περισσότερα δρομολόγια και να εισπράττουμε περισσότερα χρήματα».
Η ύπαιθρος ερημώνει καταλήγει ο κ. Χατζηδάκης επισημαίνοντας ότι χρόνο με τον χρόνο η επιβατική κίνηση περιορίζεται: «Τα δρομολόγια στα χωριά έχει χρόνια που έχουν περιοριστεί και κάθε χρόνο η κατάσταση χειροτερεύει. Όλη η επαρχία σχεδόν είναι με ένα δρομολόγιο την εβδομάδα, και το θέμα είναι πανελλαδικό. Πιθανόν, θα πάμε και σε νέο κούρεμα δρομολογίων γιατί τα πράγματα δεν πάνε καλά με τα οικονομικά. Σε άλλες περιοχές, στο Ηράκλειο για παράδειγμα, τα έχουν κόψει τελείως τα δρομολόγια στην επαρχία δεν υπάρχει ούτε μια μέρα της εβδομάδας. Εμείς έχουμε αφήσει μια μέρα τη βδομάδα περίπου σε κάθε χωριό. Σε άλλα είναι δύο φορές τη βδομάδα, σε άλλα τρεις, ανάλογα την επιβατική κίνηση. Αλλά όσο πάνε αραιώνουν οι επιβατικές ανάγκες, οπότε αραιώνουν και τα δρομολόγια. Αύξηση δεν έχουμε πάρει, τίποτα δεν έχει γίνει με τα εισιτήρια, οπότε υπάρχει θέμα. Πάντως, σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει κάπου βιώσιμη επιβατική ανάγκη που να μην έχουμε ανταποκριθεί. Αυτή είναι η δουλειά μας. Εμείς από τις αστικές υπηρεσίες κοιτάμε τα στατιστικά, κοιτάμε τα στοιχεία, κι όπου χρειαστεί να βάλουμε βάζουμε από μόνοι μας, γιατί από αυτό ζούμε, αυτή είναι η δουλειά μας. Όπου δεν βάζουμε πάει να πει ότι η βιωσιμότητα δεν είναι αυτή που πρέπει για να ανταποκριθεί».