13 °C Rethymno, GR
02/02/2023

Χορωδία και Χορωδιακό Τραγούδι

Του ΑΝΤΩΝΗ ΜΑΥΡΑΚΗ*

Ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό-μουσικό πρόγραμμα που εστιάζει στο χορωδιακό τραγούδι θα έχουν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν μαθητές, της Ε’ και ΣΤ’ τάξης, των σχολικών μονάδων του Νομού μας.

Πρόκειται για μια συνεργασία που υλοποιείται για τη σχολική χρονιά 2022-2023, έπειτα από απόφαση του διευθυντή Α/θμιας Εκπ/σης κου. Λάμπρου Καρβούνη, με υπεύθυνο του προγράμματος τον καθηγητή Μουσικής του 2ου Δημοτικού Σχολείου κ. Αντώνη Μαυράκη.

Όπως γνωρίζουμε, ο άνθρωπος διαχρονικά ένιωθε την ανάγκη να εκφράσει τα συναισθήματά του με το τραγούδι και ιδιαίτερα το χορωδιακό τραγούδι, το οποίο σταδιακά από μονόφωνο εξελίχθηκε σε πολυφωνικό. Όταν αναφερόμαστε σε χορωδία, όλοι μας κατανοούμε το πολυφωνικό τραγούδι. Η ακριβής έννοια της χορωδίας προέρχεται απ’ τις λέξεις «χορός» και «ωδή», δηλ. ωδή που τραγουδιέται απ’ τον χορό.

Η πρωτοτυπία του παρόντος εκπαιδευτικού προγράμματος έγκειται στο γεγονός, ότι συνδυάζει βιωματικές δράσεις εναρμονισμένες με ομαδοσυνεργατικές, αξιοποιώντας τη διερευνητική μάθηση. Το βιωματικό αυτό πρόγραμμα μουσικής έχει διδακτική διάρκεια 1 ώρας και πραγματοποιείται κάθε Δευτέρα στο χώρο του 2ου Δημοτικού Σχολείου.

Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν για τη λειτουργία και τις κατηγορίες των χορωδιών, όπως: Γυναικεία χορωδία, αποτελούμενη από Σοπράνο και Άλτο – Ανδρική χορωδία, αποτελούμενη από τενόρους, βαρυτόνους και μπάσους – Παιδική χορωδία, αποτελούμενη από ανήλικους μαθητές, που δεν έχουν περάσει το στάδιο της μεταφώνησης (12 έως 16 ετών) – Εκκλησιαστική χορωδία – Σχολική χορωδία – Χορωδία ορχήστρας – Χορωδία όπερας ή θεάτρου – Αναγεννησιακή χορωδία – Προκλασική χορωδία – Μπαρόκ χορωδία Γκόσπελ χορωδία – Συμφωνική χορωδία – Τζαζ χορωδία- Παραδοσιακή χορωδία – Βυζαντινή χορωδία κ.α.

Επίσης οι μαθητές θα ενημερωθούν για τη Συγκρότηση των χορωδιών, τον Διαχωρισμό των φωνών και τη Διδασκαλία του χορωδιακού τραγουδιού.

Παράλληλα, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να πληροφορηθούν για την ακριβή μελέτη και απόδοση ενός μουσικού κειμένου μέσα από τη σωστή διάρκεια των φθόγγων και των παύσεων, την τονική σταθερότητα, τη σωστή άρθρωση των φωνηέντων και των συμφώνων και τη διαφραγματική αναπνοή. Συνοπτικά, οι μαθητές κατακτούν γνώσεις για τη μικτή χορωδία, τη χορωδία όμοιων φωνών και την παιδική χορωδία.

Θεωρώντας ότι το χορωδιακό τραγούδι πρέπει να έχει μια ουσιώδη προσέγγιση μέσα στις σχολικές τάξεις, καλούμαστε όλοι μας να διδάξουμε συστηματικά, με όσα μέσα διαθέτουμε, τους μαθητές μας για τη σωστή λειτουργία της φωνής τους. Η φωνή μας είναι το μοναδικό όργανο που μας βοηθάει να εκφράσουμε όλες τις συναισθηματικές εκδοχές της καθημερινότητας μας.

Ας δώσουμε στα παιδιά μας μια αποτελεσματική μουσική έκφραση από την πρώτη θεσμοθετημένη βαθμίδα της εκπαίδευσης, το Νηπιαγωγείο/Δημοτικό. Ας εστιάσουμε στη φωνητική τους καλλιέργεια, όπως γίνεται στην Αυστρία με το σύστημα Carl Orff ή στην Ουγγαρία με το σύστημα Kodaly κ.α. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα, να τραγουδάμε σωστά και αρμονικά με ρυθμική αλλά και μελωδική συνοχή.

* Ο Αντώνης Μαυράκης είναι υπεύθυνος του Προγράμματος