Με εξαιρετική επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη το βράδυ, 20 Δεκεμβρίου, η χριστουγεννιάτικη εκδήλωση του Δημοτικού Ωδείου Ρεθύμνου, στο ασφυκτικά γεμάτο Ωδείο (Νερατζέ Τζαμί).
Σίγουρα θα προκάλεσε εντύπωση για το πώς προέκυψε το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, για το πώς βρέθηκαν στο Ωδείο Ρεθύμνου χορωδοί μαθητές από διαφορετικά δημοτικά σχολεία της πόλης του Ρεθύμνου, που φαινομενικά φαίνεται να μην έχουν καμία σχέση μεταξύ τους. Μαθητές από το κεντρικό 2ο δημοτικό, τα δυτικά 3ο και 7ο δημοτικό, μέχρι το 8ο δημοτικό από τα ανατολικά Περιβόλια.
Κοινός παρονομαστής και συνδετικός κρίκος αυτής της φαινομενικά ετερόκλητης χορωδίας που απολαύσαμε, για πρώτη φορά στην πόλη μας, ήταν ο εκλεκτός φίλος και συνάδελφος, Αρχιμουσικός της Δημοτικής Φιλαρμονικής του Δήμου Ρεθύμνου και Διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου, αλλά κυρίως με τον ρόλο του καθηγητή μουσικής του 2ου δημοτικού σχολείου, κ. Αντώνης Μαυράκης. Οι μαθητές της ΣΤ’ τάξης των τεσσάρων δημοτικών σχολείων, που προανέφερα, συμμετείχαν το προηγούμενο διάστημα σε ένα βιωματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που διοργανώθηκε σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ρεθύμνης και με εμπνευστή και εμψυχωτή τον Αντώνη Μαυράκη και είχε θέμα «Χορωδία και χορωδιακό τραγούδι».
Σε αυτό το πρωτότυπο χορωδιακό εργαστήρι, οι μαθητές έμαθαν για τη δημιουργία μιας παιδικής χορωδίας και τα είδη των χορωδιών. Σημαντική είναι η «μεταφώνηση», η αλλαγή, δηλαδή, της φωνής παιδιών και εφήβων, που συντελείται ήπια ή ραγδαία ανάμεσα στο 12ο και 16ο έτος της ηλικίας τους και πολλές φορές προβληματίζει ή και παραξενεύει ακόμα και εμάς τους εκπαιδευτικούς, αλλά και τους γονείς, που δεν γνωρίζουμε την αιτία αυτής της καθόλα φυσιολογικής εξέλιξης, που οφείλεται εν πολλοίς στη μεταβολή του πάχους των φωνητικών χορδών των παιδιών λόγω ορμονικών μεταβολών.
Στο δεύτερο, βιωματικό μέρος, οι μαθητές μας έμαθαν για τη διαφραγματική αναπνοή, τη σωστή θέση και στάση του σώματος που πρέπει να έχουν τα μέλη μιας χορωδίας, τη σωστή άρθρωση, καθώς και την προσοχή που πρέπει να επιδεικνύουν στον μαέστρο της χορωδίας, που είναι υπεύθυνος να συντονίζει τα μέλη της, ώστε να προκύπτει, πάντα ένα εύηχο αποτέλεσμα. Το παραδοσιακό τραγούδι, «Μήλο μου κόκκινο» επελέγη ως πρώτη φωνητική άσκηση για την εμπέδωση όλων των παραπάνω, ενώ το γνωστό τραγούδι του Διονύση Σαββόπουλου, «Ας κρατήσουν οι χοροί», αυξημένης δυσκολίας, έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές για περαιτέρω εξάσκηση. Από όλα τα παραπάνω συνάγεται ότι το μάθημα της μουσικής είναι από τα σπουδαιότερα και με τη μεγαλύτερη ωφέλεια για τα παιδιά, όταν αυτό, βέβαια, διδάσκεται σωστά. Δεν είναι, μάλιστα, διόλου τυχαίο, ότι στην αρχαία ελληνική εκπαίδευση κατείχε πρωτεύουσα θέση.
Όλα αυτά που αναφέρω δεν είναι καθόλου θεωρητικά, αφού έχω ιδία άποψη για το θέμα. Η κόρη μου Μαρία, 27 ετών σήμερα, συμμετείχε για χρόνια στη χορωδία του φίλου Αντώνη και τα οφέλη που αποκόμισε ήταν πολλαπλά. Αλλά και η φυσική μου παρουσία, πέρυσι και φέτος, ως Διευθυντής του 10ου και 8ου Δημοτικού σχολείου αντίστοιχα στο βιωματικό εργαστήριο του Αντώνη Μαυράκη, μου δίνει τα δυνατότητα να εκφραστώ με τα καλύτερα λόγια για τα απτά αποτελέσματα της συγκεκριμένης δράσης.
Όσον αφορά στην χθεσινή μουσική εκδήλωση, είναι σκόπιμο να ειπωθεί ότι πραγματοποιήθηκε όλη κι όλη μια κοινή πρόβα όλων των μαθητών των τεσσάρων σχολείων που συμμετείχαν, χωρίς τη συμμετοχή της ορχήστρας του Δημοτικού Ωδείου Ρεθύμνης, ενώ η εκμάθηση και η διδασκαλία των τραγουδιών πραγματοποιήθηκε με τη συμβολή των καθηγητών μουσικής των σχολείων, στον χώρο του κάθε σχολείου ξεχωριστά.
Το αποτέλεσμα που διαπιστώθηκε ήταν μοναδικό και αποτελεί αφετηρία για ένα πιο μεγαλεπήβολο εγχείρημα, με τη συμμετοχή μαθητών από περισσότερα δημοτικά σχολεία του Ρεθύμνου σε μια κοινή μεγάλη χορωδία.
Νίκος Δερεδάκης
Διευθυντής 8ου Δημ. Σχολείου, Δημοτικός Σύμβουλος