Από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης κυκλοφορεί ο τόμος της σειράς Διάλογοι με την Αρχαιότητα με τίτλο «Η αυλή των θαυμάτων». Ευφάνταστες και παράδοξες ιστορίες από την ελληνική αρχαιότητα σε μετάφραση Δέσποινας Ιωσήφ και Μαρώς Τριανταφύλλου.
Περίληψη
Οι αρχαίοι Έλληνες έδειχναν μεγάλο ενδιαφέρον για όσα παράδοξα και παράξενα συνέβαιναν στον κόσμο. Συχνά έπλαθαν και με τη φαντασία τους ιστορίες με αλλόκοτο ή τερατώδες περιεχόμενο. Η μυθολογία τους άλλωστε ήταν βασίλειο αξιοθαύμαστων καταστάσεων και συμβάντων, που παραβίαζαν τους φυσικούς νόμους και τη λογική τάξη. Στα ελληνιστικά και ρωμαϊκά χρόνια κυκλοφορούσαν ειδικές συλλογές με θέμα τις νεκραναστάσεις, τις θαυματουργικές θεραπείες και τις θεοφάνειες ή με περιγραφές αλλόκοτων και υβριδικών όντων, που αποκλίνουν από τις ανθρώπινες διαστάσεις και την ανθρώπινη μορφή. Το βιβλίο αυτό περιλαμβάνει ένα από τα χαρακτηριστικότερα δείγματα του είδους, μαζί με απόσπασμα δημοφιλούς συγγράμματος που βεβαιώνει ότι και οι πρώτοι χριστιανοί είχαν συχνά παρόμοια ενδιαφέροντα.
Η Δέσποινα Ιωσήφ είναι Δρ. Αρχαίας Ιστορίας. Διδάσκει στο Ελληνικό Ανοικτό πανεπιστήμιο και στο ΔΙΚΕΜΕΣ/College Year in Athens.
Η Μαρώ Τριανταφύλλου είναι Δρ. Αρχαίας Ιστορίας, συγγραφέας και κριτικός του θεάτρου. Διδάσκει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Εικόνα εξωφύλλου: Το κακό μάτι, επεξεργασμένη απόδοση από τμήμα ρωμαϊκού ψηφιδωτού δαπέδου από την Οικία του Κακού Ματιού στην Αντιόχεια, 2ος μ.Χ. αιώνας. Το μάτι το διαπερνά τρίαινα, το τσιμπάει κοράκι, του γαβγίζει σκύλος και του επιτίθενται μια σαρανταποδαρούσα, ένας σκορπιός, μια γάτα και ένα φίδι. Ένας κερασφόρος νάνος με υπερμεγέθη φαλλό σταυρώνει δύο ξύλα. (Αρχαιολογικό Μουσείο Αττάλειας) (Wikimedia Commons).
Στοιχεία τόμου
ISBN 978-960-524-900-7
Σχήμα 14 x 22 εκ., 80 σελ., τιμή: 10 ευρώ
Σειρά «Διάλογοι με την Αρχαιότητα»
Τα βιβλία της σειράς καλούν σε έναν νέο διάλογο με την αρχαιότητα. Τα κείμενα κάθε τόμου, που προσφέρονται σε νεοελληνική απόδοση, φωτίζουν όψεις της καθημερινής ζωής, των θεσμών ή των ιδεών που εξακολουθούν να διατηρούν την επικαιρότητά τους. Επιπλέον, επιλέγονται με στόχο να αναδειχθεί τόσο ο πλούτος όσο και η ποικιλία των συμπεριφορών και των νοοτροπιών του αρχαίου κόσμου. Εμφανίζουν τους αρχαίους Έλληνες διαφορετικών εποχών και διαφορετικών πεποιθήσεων να διαλέγονται και να αντιπαρατίθενται μεταξύ τους ή με αλλοεθνείς· και τους εθνικούς να διαλέγονται ή να αντιπαρατίθενται με Ιουδαίους ή χριστιανούς. Η αρχαιότητα προβάλλει έτσι από τη μια πλευρά επίκαιρη και από την άλλη σύνθετη, πολύμορφη και αντιφατική.