Την διαμαρτυρία τους για τη μείωση του προϋπολογισμού και του ποσοστού επιδότησης του μεταφορικού ισοδύναμου για την Κρήτη για το 2023 ,εκφράζουν τόσο τα επιμελήτρια του νησιού όσο και η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης.
Ειδικότερα , σε δήλωση του ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Κρήτης Γιώργος Γιακουμάκης, αναφέρει: «Το Μεταφορικό Ισοδύναμο, αποτελεί μία σημαντική κατάκτηση για την οποία ως Επιμελητήρια της Κρήτης είμαστε περήφανοι, μια και αφορά την επιχορήγηση μέρους του μεταφορικού κόστους των κρητικών επιχειρήσεων. Η ένταξη μας ως Κρήτη επιδιώχθηκε και κατορθώθηκε μετά από πολλή προσπάθεια, επίμονη πίεση και συντονισμένες ενέργειες των επιχειρηματικών και αυτοδιοικητικών φορέων της Περιφέρειας μας. Δυστυχώς σήμερα, με την πρόσφατη κοινή Υπουργική απόφαση των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, βλέπουμε να συντελείται μία σοβαρή αποδυνάμωση των σχετικών ωφελημάτων για τις επιχειρήσεις της Κρήτης.
Συγκεκριμένα, μας προβληματίζουν τα ακόλουθα:
1ον Το γεγονός ότι, ενώ μέχρι και πέρυσι ο συνολικός προϋπολογισμός του μέτρου των επιχειρήσεων (ο οποίος πέρυσι ανέρχονταν σε 35 εκατομμύρια ευρώ) αφορούσε αδιάκριτα το σύνολο των νησιωτικών επιχειρήσεων της χώρας μας, φέτος, με την εν λόγω απόφαση η επιχορήγηση του Μ.Ι. επιμερίζεται με βάση πληθυσμιακά κριτήρια και για την Κρήτη περιορίζεται σε κατ ανώτατο οκτώ εκατομμύρια ευρώ, (ήτοι το 20% του συνολικού Προϋπολογισμού της Δράσης) κάτι που μειώνει σημαντικά τα συνολικά κονδύλια που αφορούν επιχορήγηση του μεταφορικού κόστους για τις κρητικές επιχειρήσεις.
2ον Επίσης, σε ότι αφορά στις επιχειρήσεις του νησιού μας, στην ισχύουσα νέα Πρόσκληση του Μέτρου αναφέρεται ότι, το ανώτατο ποσό χρηματοδότησης για κάθε παραστατικό μεταφορικής δαπάνης, δεν μπορεί να υπερβαίνει το 20% της επιλέξιμης αξίας του (όταν, στην προηγούμενη Πρόσκληση για τις αντίστοιχες δαπάνες του 2022 ήταν έως 60%) – ενώ ταυτοχρόνως το αντίστοιχο ποσοστό για τις λοιπές νησιωτικές επιχειρήσεις χώρας να κυμαίνεται πλέον, από 40% έως 70%. Συνεπώς αντιμετωπίζουμε μια άνιση μεταχείριση που αλλοιώνει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της Κρήτης, σε σχέση με τις υπόλοιπες της Χώρας.
3ον Τέλος, οι παραπάνω προβλεπόμενες αλλαγές, αφορούν σε επιχορήγηση κόστους επί δαπανών που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί εντός του 2023, γεγονός το οποίο ανατρέπει εντελώς τον επιχειρηματικό σχεδιασμό των δικαιούχων , ως προς την κοστολόγηση των προϊόντων τους, καθώς επίσης δημιουργεί σε μεγάλο βαθμό, αισθήματα απαξίας ως προς την ελκυστικότητα του μέτρου, σε κάποιους επιχειρηματίες της Κρήτης.
Θεωρούμε προφανές ότι με την υφιστάμενη απόφαση δεν προωθείται η αίσθηση της δίκαιας και ισόνομης αντιμετώπισης όλων των νησιωτικών επιχειρήσεων της χώρας (οι οποίες αντιμετωπίζουν, εκ της νησιωτικότητας τους σε μεγάλο βαθμό παρόμοια προβλήματα) και γιαυτό και επιθυμούμε άμεσα την βελτίωση της. Για όλα τα παραπάνω, ως Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Κρήτης έχουμε ήδη ζητήσει συνάντηση στο αμέσως προσεχές διάστημα με τους συναρμόδιους Υπουργούς ώστε να αναζητηθεί μία κοινά αποδεκτή λύση».
Παράλληλα, το Δ.Σ της Ομοσπονδίας εμπορικών συλλόγων Κρήτης σε επιστολή που απευθύνεται στους αρμοδίους υπουργούς ναυτιλίας και εθνικής οικονομίας αναφέρει:
«Μετά από μεγάλη προσπάθεια όλων των κλάδων, του επιχειρείν και των φορέων του και για τον πρωτογενή τομέα, την μεταποίηση και τις υπηρεσίες της Κρήτης, η κυβέρνηση μερικώς έλυσε αυτό το πρόβλημα και συμπεριέλαβε και την κρητική οικονομία στις διαδικασίες του μεταφορικού ισοδύναμου.
Αυτή η εχθρική και άδικη αντιμετώπιση του νησιού της Κρήτης, δημιουργεί άνιση συμπεριφορά σε σχέση με τα υπόλοιπα νησιά της χώρας.
Έστω και με τους μισούς ΚΑΔ, η οικονομία της Κρήτης μπορούσε να συνεργάζεται πλέον με όλα τα νησιά της επικράτειας και την ηπειρωτική χώρα, προς όφελος όλων.
Η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, με τα τέσσερα επιμελητήρια του νησιού, στείλαμε κοινή επιστολή την 26-10-2023 με αρ.πρωτ. 10000 και ζητούσαμε, δικαιωματικά επιπλέον ΚΑΔ για μια πιο εύρυθμη συνεργασία των οικονομιών. Και αντ’ αυτού με την ΚΥΑ 4113.80-02/1501 29-12-2023, χειροτερεύουν ακόμη περισσότερο τα πράγματα, αφού δημιουργούνται πληθυσμιακά δεδομένα και συντριπτικές μειώσεις σε όλα τα στοιχεία και μάλιστα αναδρομικά για το έτος 2023.
Αυτό είναι απαράδεκτο και άδικο για την οικονομία της Κρήτης, αφού ουσιαστικά μένει εκτός του μεταφορικού ισοδύναμου, δημιουργώντας μεγάλα θέματα σ’ όλο το φάσμα της οικονομίας του νησιού, σε σχέση με τα άλλα νησιά και θεωρούμε ότι κατάφωρα ευνοούνται οι μεγάλες εταιρείες της κέντρο κεντρικής οικονομίας, σε βάρος της Κρήτης. Το θεωρούμε απαράδεκτο και στοχευμένο.
Παρακαλούμε να διορθώσετε το λάθος».