Την έντονη διαμαρτυρία του για την πρόταση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου να συγχωνευτούν δυο τάξεις του σχολείου τους (Ε’ και ΣΤ’) για το επόμενο σχολικό έτος, με το επιχείρημα του περιορισμένου αριθμού μαθητών, εκφράζει ο σύλλογος γονέων των σχολείων της περιοχής.
Όπως αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους την Πέμπτη 16 Ιουνίου, μέλη του Δ.Σ. του συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και εκπαιδευτικοί του δημοτικού σχολείου Ρουσσοσπιτίου συναντηθήκαμε με τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ρεθύμνου, στον οποίο εξέφρασαν τις έντονες αντιδράσεις. Σε ανακοίνωση του συλλόγου μετά τη συνάντηση αναφέρεται: «Το σχολείο μας, ενώ οργανικά αναβαθμίστηκε σε εξαθέσιο φέτος, με την πρόταση συνδιδασκαλίας λειτουργικά υποβαθμίζεται και θεωρούμε δεδομένο ότι θα εμφανίσει μαθητική διαρροή που θα οδηγήσει σε περαιτέρω συγχωνεύσεις τάξεων. Προφανώς, δε, αρχίζουμε και έχουμε επιφυλάξεις για το κατά πόσο θα γίνει πραγματικότητα η κατασκευή νέας σχολικής μονάδας, η χρηματοδότηση της οποίας εγκρίθηκε πρόσφατα μέσω του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης».
Εκφράσαμε στον προϊστάμενο της διεύθυνσης τη διαφωνία μας με την πρόταση υποβάθμισης του σχολείου μας, τονίσαμε το οξύμωρο λόγω τόσο της επικείμενης ανέγερσης νέου σχολείου όσο και του γεγονότος ότι μετατέθηκε ένας νέος εκπαιδευτικός με την αύξησή της οργανικότητας του σχολείου, λάβαμε ωστόσο την απάντηση πως η διεύθυνση δεν μπορεί να κάνει τίποτα, ο νόμος είναι σαφής και σύμφωνα με αυτόν η πέμπτη με την έκτη τάξη πρέπει να συγχωνευτούν.
Τονίσαμε πως στις δυο τάξεις των 20 συνολικά μαθητών φοιτούν τέσσερις μαθητές με γνωματεύσεις από το ΚΕΔΑΣΥ (οι δυο έχουν έγκριση για παράλληλη στήριξη), εκκρεμεί η αξιολόγηση ενός ακόμη παιδιού με γνωμάτευση, ενώ μια μαθήτρια είναι ξένης ιθαγένειας, ήρθε πρόσφατα στο σχολείο και δεν γνωρίζει τη γλώσσα.
Το υπουργείο Παιδείας όμως, λειτουργεί κοιτώντας τους αριθμούς και όχι την ποιότητα ούτε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που μπορεί να έχει μια τάξη σχολείου.
Εμείς δηλώνουμε πως δεν θα σταματήσουμε να διεκδικούμε το καλύτερο για τα παιδιά».
Ο Σύλλογος Διδασκόντων του Δ.Σ. Ρουσσοσπιτίου και ο σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων δημοτικού σχολείου και νηπιαγωγείου Ρουσσοσπιτίου με δυο διαφορετικά υπομνήματα προς τη διεύθυνση Α/βαθμιας, τον δήμο, την Αντιπεριφέρεια και τους βουλευτές του νομού έχουν εκφράσει επανειλημμένως τις διαφωνίες τους για την πρόταση αυτή.
Μεταξύ άλλων στο υπόμνημα του συλλόγου διδασκόντων του Δ.Σ Ρουσσοσπιτίου αναφέρεται:
«Θεωρούμε ότι υπάρχουν σημαντικοί παιδαγωγικοί λόγοι που δικαιολογούν τη συνέχιση της λειτουργίας έξι τμημάτων στο σχολείο. Πιο συγκεκριμένα:
– Η πιθανή συνδιδασκαλία της Ε’ και της Στ’ τάξης με είκοσι μαθητές θα δημιουργήσει αρκετά προβλήματα στη μαθησιακή διαδικασία, καθώς θα φοιτούν τέσσερις μαθητές, οι οποίοι έχουν γνωματεύσεις από το ΚΕΔΑΣΥ Ρεθύμνου. Οι δύο από αυτούς έχουν έγκριση για παράλληλη υποστήριξη. Πιθανόν θα υπάρξει και πέμπτος μαθητής με γνωμάτευση, αφού έχει προσκληθεί να περάσει για αξιολόγηση τις επόμενες ημέρες. Αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψη από τη διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αφού σύμφωνα με τον Ν. 4452/2017, παρ.1, άρθρο 11, ΦΕΚ 17/Α/15-2-2017, ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειωθεί κατά 3.
– Στο τμήμα συνδιδασκαλίας θα φοιτά παιδί ξένης ιθαγένειας το οποίο δε γνωρίζει την ελληνική γλώσσα.
– Υπάρχουν μαθητές από το υπόλοιπο μαθητικό δυναμικό των δύο τμημάτων που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες. Σε ένα τμήμα συνδιδασκαλίας είκοσι παιδιών, ο χρόνος του εκπαιδευτικού δε θα αρκεί για εξατομικευμένο πρόγραμμα.
– Το σχολείο μας δε διαθέτει τμήμα Ένταξης, μολονότι κάθε χρόνο υποβάλλεται σχετικό αίτημα από τη διεύθυνση.
– Ο σημαντικότερος, όμως, λόγος είναι ότι η πιθανή συνδιδασκαλία της Ε’ και Στ’ τάξης θα επιφέρει μαθητική διαρροή σε άλλες σχολικές μονάδες της πόλης του Ρεθύμνου, γεγονός που θα επιφέρει περαιτέρω υποβάθμιση του Σχολείου μας».
Από την πλευρά του ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων μαθητών δημοτικού και νηπιαγωγείου Ρουσσοσπιτίου στο δικό του υπόμνημα μεταξύ άλλων αναφέρει:
«Με έκπληξη μάθαμε πως η διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ρεθύμνου προτείνει τη συγχώνευση δυο τάξεων του σχολείου μας – της πέμπτης και της έκτης – με επιχείρημα τον μικρό αριθμό μαθητών (64 στο σύνολο για την ερχόμενη σχολική χρονιά, 10 και 10 οι μαθητές των συγκεκριμένων δυο τάξεων).
Δεκαετίες πίσω πηγαίνει αυτή η πρόταση το δημοτικό σχολείο του Ρουσσοσπιτίου, για το οποίο πριν 20 χρόνια δόθηκε «μάχη» για να παραμείνει σε λειτουργία, αύξησε τον μαθητικό του πληθυσμό, στηρίχθηκε από τους εκπαιδευτικούς και την τοπική κοινωνία. Πρόκειται για ένα σχολείο που δεν έχει διαρροή του μαθητικού πληθυσμού προς άλλα σχολεία και εξυπηρετεί όχι μόνο το Ρουσσοσπίτι αλλά, και το Χρωμοναστήρι, τους Μύλους, το Ξηρό Χωριό, την Αγία Ειρήνη, τα Μικρά Ανώγεια.
Πρόκειται επίσης για ένα σχολείο που πέρασε από «σαράντα κύματα» για να μπορέσει να μπει σε τροχιά υλοποίησης ένα νέο σύγχρονο κτήριο που θα φιλοξενεί την τοπική σχολική κοινότητα.
Δάσκαλοι και γονείς, πάλεψαν επί χρόνια, βρίσκοντας μπροστά τους συνεχώς νέα εμπόδια, μέχρι να παρθεί απόφαση από την πολιτεία για την ανέγερση νέου σχολείου.
Η χρηματοδότηση για το νέο κτήριο επιτέλους πριν λίγο καιρό εγκρίθηκε αλλά για ποια αναβάθμιση μιλάμε όταν αρχίζουν να συγχωνεύονται τάξεις; Ασφαλώς, αρχίζουμε να αναρωτιόμαστε αν τελικά θα γίνει πραγματικότητα η νέα σχολική μονάδα που τόσο ανάγκη την έχει η κοινότητα, δεδομένου ότι το υπάρχον κτήριο είναι παλαιό και ακατάλληλο για τις σύγχρονες ανάγκες ενός σχολείου. Μήπως τελικά, το νέο σχολείο μείνει «όνειρο απατηλό;».
Πέρα από το γενικό πλαίσιο της διαφωνίας μας με την πολιτική του υπουργείου και την πρόταση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που στην κατεύθυνση των περικοπών προσωπικού και εξοικονόμησης πόρων οδηγούν σε υποβάθμιση σχολεία όπως το δικό μας, οφείλουμε να επισημάνουμε τα πολύ συγκεκριμένα προβλήματα που θα προκύψουν από την πιθανή συγχώνευση των δυο τμημάτων.
Συντασσόμαστε, δε, με τη διεύθυνση του σχολείου και τον σύλλογο Διδασκόντων που επίσης εκφράζουν τη διαφωνία τους για τη συνδιδασκαλία.
Αν προχωρήσει η πρόταση της συνδιδασκαλίας στα δυο τμήματα, κι επειδή θα εκφραστούν φόβοι από τους γονείς για περαιτέρω υποβάθμιση του σχολείου με νέες συγχωνεύσεις τμημάτων, αυτό θα επιφέρει μαθητική διαρροή από το σχολείο μας προς άλλα της πόλης, τα οποία είναι ήδη επιβαρυμένα με μεγάλο αριθμό μαθητών.
Αντί, λοιπόν, στο πλαίσιο της αποσυμφόρησης των μεγάλων σχολικών μονάδων, να γίνει προσπάθεια να στηριχθεί το σχολείο και ενδεχομένως να φοιτήσουν σε αυτό μαθητές και άλλων γειτονικών περιοχών, οι οποίοι θα εξυπηρετούνται με σχολικό λεωφορείο, βλέπουμε να συμβαίνει το αντίστροφο.
Εν κατακλείδι
Η πολιτική που ακολουθούν το υπουργείο παιδείας και οι υπηρεσιακοί παράγοντες τα τελευταία χρόνια είναι εξοργιστική. Ακόμα και μέσα στη δύσκολη διετία της πανδημίας, προχώρησαν σε αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, προσπάθησαν να μας πείσουν ότι η τηλεκπαίδευση μπορεί να αντικαταστήσει τη φυσική διδασκαλία, «ξέχασαν» να καλύψουν κενά σε ειδικότητες και οδηγούν τα σχολειά δεκαετίες πίσω. Τώρα έρχονται να συγχωνεύσουν τάξεις κοιτώντας μόνο αριθμητικά δεδομένα.
Τα παιδιά μας δεν είναι αριθμοί».