Το Πολυτεχνείο Κρήτης, ως Ιδρυτικό μέλος του Δικτύου «Φιλικά Πανεπιστημιακά Περιβάλλοντα για Άτομα με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), ανακοινώνει με χαρά τη διάθεση τριών οδηγών με τίτλο «Αυτισμός και Πανεπιστήμιο – Βέλτιστες Πρακτικές».
Οι οδηγοί αποτελούν μια εθελοντική πρωτοβουλία μετάφρασης των πρωτότυπων οδηγών «Autism & Uni – Βest Practice Guides» από την αγγλική γλώσσα που ανέλαβε το Δίκτυο «Φιλικά Πανεπιστημιακά Περιβάλλοντα για Άτομα με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)», στο οποίο το Πολυτεχνείο Κρήτης είναι ιδρυτικό μέλος, εκπροσωπούμενο από τον Πρύτανη Καθηγητή, Μιχαήλ Ζερβάκη και μέλος της ομάδας έργου τον Αντιπρύτανη Έρευνας και Καινοτομίας Καθηγητή, Κωνσταντίνο Αλκέτα Ουγγρίνη.
Οι οδηγοί αποτελούν μια συνέχεια του έργου «Autism & Uni – Best Practice Guides», με Επιστημονικό Υπεύθυνο τον Καθηγητή, Marc Fabri, από το Leeds Beckett University. Έχουν μεταφραστεί, εκτός της ελληνικής γλώσσας, στην ολλανδική, suomi, πολωνική, γερμανική, ισπανική, πορτογαλική και γαλλική, αντίστοιχα.
Ο πρώτος οδηγός απευθύνεται προς τη διοίκηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, ο δεύτερος οδηγός προς το διδακτικό προσωπικό των πανεπιστημίων και ο τρίτος οδηγός προς τους επαγγελματίες που υποστηρίζουν αυτιστικούς/ές φοιτητές/τριες εντός και εκτός Πανεπιστημίου.
Στην Ελλάδα, όλοι οι μαθητές, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στο φάσμα του αυτισμού, μπορούν να συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή τους στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Τον Νοέμβριο του 2022 εισήχθη ένας νέος νόμος (ΦΕΚ Β 6069/28-11-2022), σύμφωνα με τον οποίο οι μαθητές στο φάσμα του αυτισμού με αναπηρία τουλάχιστον 67% μπορούν να εισαχθούν στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, βάσει της προτίμησής τους, χωρίς να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις και να συμπεριληφθούν στην ειδική κατηγορία των πασχόντων από σοβαρές ασθένειες με ποσοστό 5% πάνω από τον καθορισμένο αριθμό εισακτέων.
Ο νέος νόμος δημιούργησε την ανάγκη ανάπτυξης υλικού στην Ελληνική γλώσσα για την ενημέρωση του ακαδημαϊκού και διοικητικού προσωπικού, των φοιτητών και των γονέων τους σχετικά με τον αυτισμό και τις ανάγκες των ατόμων στο φάσμα του αυτισμού, με οδηγίες για το πώς μπορούν να υποστηριχθούν καλύτερα στο πανεπιστήμιο. Οι Οδηγοί «Αυτισμός και Πανεπιστήμιο – Βέλτιστες Πρακτικές» (Autism & Uni – Best Practice Guides) είναι κατάλληλοι για αυτόν τον σκοπό, καθώς η αρχική τους ανάπτυξη βασίστηκε σε έρευνα και πρακτικές, που στηρίζονται σε αποδεδειγμένα δεδομένα. Επιπλέον, οι Οδηγοί αντιμετωπίζουν σημαντικά θέματα με σαφή, συνοπτική και απλή γλώσσα και το περιεχόμενό τους είναι εύκολα κατανοητό, τόσο από το ακαδημαϊκό όσο και το διοικητικό προσωπικό και τους φοιτητές.
Η μετάφραση και η επιστημονική επιμέλεια των οδηγών Autism & Uni – Best Practice Guides στα Ελληνικά πραγματοποιήθηκε από τα ιδρυτικά μέλη του Δικτύου «Φιλικά Πανεπιστημιακά Περιβάλλοντα για Άτομα με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)» και ειδικότερα:
- Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας: Δέσποινα Παπούδη
- Πανεπιστήμιο Μακεδονίας: Χριστίνα Συριοπούλου
- Πολυτεχνείο Κρήτης: Μαλαματένια Ζαχαριουδάκη και Ευαγγελία Κρασαδάκη
- Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο: Κατερίνα Αντωνοπούλου και Αγλαΐα Σταμπολτζή
- Ελληνικός Σύλλογος για το Σύνδρομο Asperger-Ελ.σ.σ.Α: Μαρία Ηλιοπούλου
Η οικονομική υποστήριξη για τον γραφιστικό σχεδιασμό και την επιμέλεια παρασχέθηκε από τον Καθηγητή Marc Fabri (Leeds Beckett University), στον οποίο οφείλουμε να εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη μας για τον χρόνο και τη συνεχή του υποστήριξη.