Οι δυνατότητες συνεργασιών των ντόπιων επιχειρήσεων με τις αντίστοιχες αμερικανικές, αλλά και οι αναπτυξιακές προοπτικές του Κρητικού «επιχειρείν» στην αχανή επιχειρηματική αγορά των ΗΠΑ, εξετάστηκαν χθες το απόγευμα στο Επιμελητήριο Ρεθύμνης, σε συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα συνεδριάσεων Δ.Σ. του Επιμελητηρίου, μετά από πρόσκληση του προέδρου του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Κρήτης, Γιώργου Γιακουμάκη προς τους ντόπιους «εξωστρεφείς» επιχειρηματίες. Με τη συμμετοχή του Αλέξανδρου Κωστόπουλου, γενικού γραμματέα του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού επιμελητηρίου, αλλά και του Λευτέρη Αυγενάκη, βουλευτή Ηρακλείου και συντονιστή της επιτροπής Κρήτης του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, προσεγγίστηκαν στρατηγικές και προοπτικές αναζήτησης και εύρεσης πραγματικής ανάγκης επιχειρηματιών από την Κρήτη και το Ρέθυμνο, για επέκταση στην Αμερικανική αγορά και για εξαγωγές ντόπιων, ποιοτικών προϊόντων.
«Στόχος μας να βρούμε αυτούς που πραγματικά έχουν ανάγκη την Αμερική»
Ως ένας προορισμός που δύναται να προσφέρει μεγάλες ευκαιρίες στους κατάλληλους επιχειρηματίες, είναι η Αμερική, σύμφωνα με τον κ. Κωστόπουλο, ο οποίος δήλωσε: «Γίνεται μία προσπάθεια με την επιτροπή της Κρήτης που συστάθηκε, με επιχειρηματίες από όλο το νησί, να χαρτογραφηθούν και αναλυθούν όλες αυτές οι προοπτικές που υπάρχουν όχι μόνο για την Κρητική επιχειρηματικότητα, όχι μόνο για την εξαγωγή των προϊόντων του πρωτογενή τομέα, αλλά και που να αντανακλούν όλο αυτό το νέο αναπτυξιακό πρότυπο, που έχει αλλάξει τη χώρα μας και όλα αυτά που έχουν αλλάξει στις Ηνωμένες Πολιτείες. Για πάρα πολλά χρόνια βλέπαμε τις ΗΠΑ ως ένα προορισμό για εξαγωγές και είναι πράγματι για κάποια προϊόντα, είναι όμως, επίσης, ένας προορισμός για συνεργασίες με τις ντόπιες επιχειρήσεις σε άλλους τομείς. Είναι προορισμός για την προσέλκυση επενδύσεων, είναι προορισμός για να πουληθούν οι υπηρεσίες ή άλλα προϊόντα εκτός από τα προϊόντα του πρωτογενή τομέα, άρα είναι ένα νέο πλαίσιο ευκαιριών και προοπτικών που υπάρχουν και αντανακλούν όλα αυτά που έχουν αλλάξει εδώ στο νησί και όλα αυτά που έχουν αλλάξει στην οικονομία της χώρας μας γενικότερα».
Αναφορικά με τον στόχο του ελληνοαμερικανικού επιμελητηρίου, ο κ. Κωστόπουλος ανέφερε: «Στόχος μας είναι με πολύ προσεκτικά βήματα να δούνε πρώτα τα επιμελητήρια και μετά και εμείς μαζί τα μέλη τους, το οικοσύστημα εδώ, να αναζητήσουμε και να βρούμε αυτούς που πραγματικά έχουν ανάγκη την Αμερική, η οποία είναι μία αγορά, χαοτικά τεράστια, έχει ευκαιρίες για όλους, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ισχύει για όλους. Να βρούμε τις εταιρείες που πραγματικά έχουν τη δύναμη, την προοπτική την όρεξη να το κάνουν και να πάμε κατευθείαν, όχι με συνέδρια και φωτογραφίες, αλλά πολύ στοχευμένα, να δούμε τι μπορούμε να βρούμε και πώς μπορούμε να το βρούμε».
Οι αλλαγές στην παγκόσμια οικονομία επιφέρουν συνεπώς και αλλαγές στην επιχειρηματική σχέση της Κρήτης με την Αμερική. Ο κ. Κωστόπουλος ανέλυσε: «Το Ελληνοαμερικανικό επιμελητήριο είναι ένας οργανισμός 93 χρόνων, είναι μέρος του Αμερικανικού Επιμελητηρίου, που είναι ένας τεράστιος οργανισμός, έχει πρόσβαση και δίκτυο σε όλα τα Επιμελητήρια των ξεχωριστών πολιτειών, άρα στην πραγματικότητα είναι ένας καινούργιος κόσμος, ο οποίος για να είμαστε ειλικρινείς δεν τον έχουμε ανακαλύψει και ποτέ. Πάντα βλέπουμε τις εξαγωγές στην Αμερική μέσω της Νέας Υόρκης, της Βοστώνης με ομογενείς εισαγωγείς, που είναι γνωστοί μας. Αυτό που θέλουμε να κάνουμε, επειδή έχει αλλάξει η Αμερική, έχει αλλάξει η χώρα μας και έχει αλλάξει ο κόσμος είναι να τα δούμε αυτά με μία νέα θεώρηση, γιατί υπάρχουν ευκαιρίες για όλους, αρκεί να στοχεύσουμε σωστά. Στόχο, δουλειά και να πάμε βήμα-βήμα».
«Τα Κρητικά προϊόντα βρίσκονται σε υψηλή κλίμακα ποιότητας»
Μία πολύ καλή πρόσβαση στις αγορές έχουν τα Κρητικά προϊόντα υψηλής ποιότητας, σύμφωνα με τον κ. Γιακουμάκη: «Έχει ξεκινήσει μια κάθοδος στην Κρήτη τον τελευταίο καιρό του Ελληνοαμερικανικού επιμελητηρίου και επιζητούμε τη συνεργασία των κρητικών επιχειρήσεων και ειδικά των Ρεθεμνιώτικων, ώστε να μπορέσουν σε μια τεράστια αγορά όπως οι ΗΠΑ, τα κρητικά προϊόντα που είναι σε πολύ καλό επίπεδο ποιοτικά, να προωθηθούν εκεί. Τα μηνύματα που έχουμε σήμερα από την Αμερικανική αγορά είναι κάπως συγκεχυμένα, όμως ένα προϊόν που είναι καλό, η τιμή του δεν παίζει τόσο ρόλο όσο παίζει η ποιότητα των προϊόντων που ειδικά τα Κρητικά και του πρωτογενή τομέα βρίσκονται σε υψηλή κλίμακα ποιότητας και έχουν μια πολύ καλή πρόσβαση σε αυτές τις αγορές»
Επιπλέον, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου ανέφερε: «Με τις επαφές και τις γνωριμίες αυτές εστιάζουμε στους τρόπους αποτελεσματικής προώθησης των προϊόντων μας. Πρώτα πρέπει να γνωριστούμε, ώστε να μπορέσουμε να τα προωθήσουμε με τον κατάλληλο τρόπο μέσω των επιμελητηρίων που ξέρουν τα προβλήματα της κάθε αγοράς ώστε να μπορέσουν να μας φέρουν με τις κατάλληλες επαφές, ώστε να ανταποκριθούμε σε αυτό. Τις ποσότητες τις έχουμε. Έχουμε ένα πρόβλημα στην τυποποίηση αλλά αυτό σταδιακά με την εξωστρέφεια που δείχνουν πλέον οι κρητικές επιχειρήσεις προχωράει. Μπορούμε να ανταποκριθούμε, άλλωστε αυτό αποδεικνύεται καθημερινά με όλες τις ενέργειες που γίνονται».
«Να δημιουργήσουμε γερές βάσεις διασύνδεσης του Κρητικού «επιχειρείν» με την αγορά της Αμερικής»
Μόλις το δεύτερο παράρτημα του Ελληνοαμερικανικού επιμελητηρίου είναι αυτό της Κρήτης, ακολουθώντας τα βήματα της Βόρειας Ελλάδας, όπως σημείωσε ο κ. Αυγενάκης: «Δεδομένου της πορείας που έχει ακολουθήσει το ελληνοαμερικανικό επιμελητήριο με 93 χρόνια ζωής, δεδομένου του νέου προσώπου της ελληνικής οικονομίας που έχει διαμορφωθεί μετά τις πρωτοβουλίες της σημερινής κυβέρνησης, θεώρησα υποχρέωσή μου να προχωρήσω με βήμα ταχύ, σε συνεργασία και με τέσσερα επιμελητήρια της Κρήτης, αλλά και με κομβικούς επιχειρηματίες, στην ίδρυση του παραρτήματος Κρήτης, του Ελληνοαμερικανικού, μία πρωτοβουλία που αντίστοιχή της υπάρχει μόνο στη Βόρεια Ελλάδα, το τμήμα Βορείου Ελλάδος του Ελληνοαμερικανικού επιμελητηρίου, το οποίο λειτουργεί καμιά τριανταριά χρόνια».
Παράλληλα, όπως επεσήμανε ο κ. Αυγενάκης, το αναπτυξιακό συνέδριο το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Ηράκλειο τον επόμενο μήνα και θα αφορά την ιδιαίτερα σημαντική σύνδεση της Αμερικής, με το «επιχειρείν» της Κρήτης, θα είναι μία κορύφωση αυτής της δράσης, με παρουσία στελεχών από την αγορά, την κυβέρνηση και από την Αμερική.
«Στόχος είναι να δημιουργήσουμε γερές βάσεις στη γέφυρα διασύνδεσης του Κρητικού «επιχειρείν» με την αγορά της Αμερικής, μία αγορά πολύ δυναμική, η οποία έχει ευκαιρίες και δυνατότητες. Εμείς έχουμε το δυναμικό, έχουμε τη σπιρτάδα, τη δυνατότητα, την οργάνωση, τη συνεργασία για να τα καταφέρουμε και είμαι βέβαιος ότι θα τα καταφέρουμε», συμπλήρωσε.
Ο Μιχάλης Βάμβουκας, αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας, δήλωσε: «Εμείς σαν περιφέρεια θα είμαστε κοντά, συνοδοιπόροι, για να προωθήσουμε, να ανοίξουμε θύρες, να δημιουργήσουμε βάσεις και γέφυρες και να εξάγουμε τα ποιοτικά τοπικά Κρητικά προϊόντα. Πάνω από όλα κοιτάζουμε την ποιότητα και έπειτα την ποσότητα. Εμείς ποντάρουμε στην ποιότητα σαν νησί σε αυτό λόγω των κλιματικών μας δεδομένων, που ξεχωρίζει σε σχέση με τα υπόλοιπα μέρη και θα συμβάλουμε και θα προσπαθήσουμε όλοι οι φορείς που θα είμαστε κοντά στον πρωτογενή τομέα και το «επιχειρείν». Χρειάζεται αναβάθμιση και ο πρωτογενής τομέας και οι επιχειρήσεις για να κάνουμε καλύτερα και πιο ανταγωνιστικά τα προϊόντα μας».