Ένα δίκαιο και αξιόπιστο εθνικό απολυτήριο και όχι το διεθνές απολυτήριο IB, που ανακοίνωσε προ ημερών ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης αποτελεί μία σωστή και δομημένη λύση απέναντι σε μία από τις πολλές παθογένειες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή και σύμβουλο εκπαίδευσης, Στράτο Στρατηγάκη, ο οποίος φιλοξενήθηκε στην τηλεόραση Creta και στην εκπομπή της Σώτιας Πεντεδήμου. Το διεθνές απολυτήριο, που αφορά μαθητές Β’ και Γ’ Λυκείου και θα δοκιμαστεί πιλοτικά σε πέντε ιδιωτικά σχολεία ανά την Ελλάδα, ουσιαστικά δεν αναγνωρίζεται από τα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια, παρά μόνο από τα ιδιωτικά και τα Πανεπιστήμια του εξωτερικού, ενώ όπως δήλωσε ο κ. Στρατηγάκης, το εν λόγω πτυχίο απευθύνεται μόνο σε μία περιορισμένη κατηγορία μαθητών, με συγκεκριμένες οικονομικές δυνατότητες. «Το διεθνές απολυτήριο προορίζεται για πέντε σχολεία, επομένως δεν έχει μεγάλο κόστος, αλλά αντίθετα έχει μεγάλο επικοινωνιακό κάλλος, χωρίς ιδιαίτερη ουσία», σημείωσε μεταξύ άλλων ο κ. Στρατηγάκης, προσθέτοντας ότι η συγκεκριμένη κίνηση εκ μέρους του υπουργείου δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες για μία συμπεριληπτική εκπαίδευση, ούτε αναδεικνύει το προφίλ «μιας συντεταγμένης πολιτείας».
Παράλληλα, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και οι άνθρωποι που το στελεχώνουν, μαθητές, διδακτικό προσωπικό και φοιτητές ταλαιπωρούνται διαρκώς από ελλείψεις, καθυστερήσεις και απουσία μέσων στήριξης, ενδυνάμωσης και ενημέρωσης. Η έναρξη της σχολικής χρονιάς σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη έχει καθιερωθεί σχεδόν επετειακά να ξεκινάει με ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, ενώ είναι πολλές οι περιπτώσεις φοιτητών που δεν γνωρίζουν το τμήμα φοίτησής τους με την έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς. Η εκπαιδευτική κοινότητα βρίσκεται στα «κόκκινα», χωρίς στήριξη και κατάρτιση απέναντι στις νέες προκλήσεις που εμφανίζει η εποχή, με ολοένα και περισσότερο κόσμο να «μην αντέχει πλέον να κάνει τη δουλειά του», όπως υπογράμμισε ο κ. Στρατηγάκης.
«Το κράτος δίνει ένα απολυτήριο στα παιδιά που δεν αναγνωρίζει ούτε το ίδιο»
Η απόκτηση του διεθνούς απολυτηρίου συνοδεύεται αυτόματα με φοίτηση στο εξωτερικό ή σε ιδιωτικά Πανεπιστήμια με δίδακτρα σπουδών, γεγονός που δεν μπορεί να υποστηριχθεί από οικογένειες που δεν πληρούν τις οικονομικές δυνατότητες, για να στείλουν το παιδί τους σε ένα ελληνικό ιδιωτικό σχολείο, που τρέχει το πρόγραμμα ΙΒ, σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη. «Το διεθνές απολυτήριο είναι ένα απολυτήριο που απονέμει ένας οργανισμός με έδρα την Ελβετία, ο οποίος δραστηριοποιείται σε πολλές χώρες. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που καλύπτει τη δευτέρα και την τρίτη λυκείου, έχει έξι μαθήματα την κάθε χρονιά και στο τέλος τα παιδιά παίρνουν το απολυτήριο και έχουν τη δυνατότητα να κάνουν την εγγραφή τους, είτε ιδιωτικά στην Ελλάδα, είτε του εξωτερικού, όπου τους δεχτούν. Γενικώς έχει καλή εικόνα στο εξωτερικό και γίνεται δεκτό από τα διεθνή Πανεπιστήμια, όπως γίνεται και δεκτό το απολυτήριο του γενικού λυκείου. Το πρόβλημα είναι ότι το ελληνικό κράτος θα δίνει ένα απολυτήριο στα παιδιά, το οποίο δεν αναγνωρίζει το ίδιο. Με αυτό το απολυτήριο δεν θα μπορεί κανείς να εγγραφεί στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια. Όταν μία οικογένεια δεν έχει τα χρήματα για να στείλει το παιδί της σε ένα ιδιωτικό σχολείο, γιατί έχουμε 19 ιδιωτικά σχολεία στην Ελλάδα, που παράλληλα με το πρόγραμμα της ελληνικής κυβέρνησης έχουν και το ΙΒ, που θα βρει χρήματα να το στείλει σε ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο στην Ελλάδα ή να το στείλει στο εξωτερικό; Το διεθνές απολυτήριο προορίζεται για πέντε σχολεία, επομένως δεν έχει μεγάλο κόστος, αλλά αντίθετα έχει μεγάλο επικοινωνιακό κάλλος, χωρίς ιδιαίτερη ουσία».
Επένδυση στα σχολεία και στο εθνικό απολυτήριο θα έπρεπε να είναι οι προτεραιότητες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, με τους πολιτικούς αρχηγούς να καλούνται να συμφωνήσουν σε συγκεκριμένες διατάξεις που δεν θα αλλάζουν με την αλλαγή της εκάστοτε κυβέρνησης και υπουργού Παιδείας. Ο κ. Στρατηγάκης ανέφερε: «Το κόστος των σπουδών του ΙΒ είναι υψηλό, γιατί συμπεριλαμβάνονται φροντιστήρια, μικρά τμήματα, λίγα παιδιά και δύσκολα θέματα που προέρχονται από την Ελβετία. Όλα αυτά δεν δείχνουν την εικόνα μιας συντεταγμένης πολιτείας, η οποία λέει ότι θέλει τα παιδιά που βγαίνουν από το Λύκειο να ξέρουν συγκεκριμένα πράγματα. Ουσιαστικά είναι μία εργολαβία. Η λύση στο πρόβλημα της εκπαίδευσης είναι να φτιάξουμε τα σχολεία μας, ένα εθνικό απολυτήριο που θα είναι αξιόπιστο, όσοι το παίρνουν να έχουν μία πιστοποίηση ότι ξέρουν πέντε πράγματα. Τώρα παίρνουν το απολυτήριο όσοι απλά είναι παρόντες στην τάξη. Δεν έχει κανένα νόημα να εφαρμοστεί ένα εθνικό απολυτήριο που πριν εφαρμοστεί θα το ακυρώσει η επόμενη. Άρα πρέπει να υπάρξει κοινή βούληση και συμφωνία μεταξύ των κομμάτων. Όσο το πολιτικό μας προσωπικό δεν μπορεί να συνεννοηθεί, για να υπάρξει μία συναίνεση, δεν θα υπάρξει ένας δίκαιος τρόπος εισαγωγής των παιδιών στα Πανεπιστήμια».
Μία νέα κατηγορία υποψηφίων θα αφορά μάλλον το διεθνές απολυτήριο ΙΒ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ. Στρατηγάκη, την ώρα που το σχέδιο για την αναδιάρθρωση του τρόπου απόκτησης του εθνικού απολυτηρίου φαίνεται να έχει «κολλήσει». Ο κ. Στρατηγάκης σημείωσε στη Σώτια Πεντεδήμου: «Μου φαίνεται ότι είναι δώρον άδωρον, αυτό το παράλογο, να δίνει το ελληνικό κράτος ένα τίτλο σπουδών που δεν αναγνωρίζει το ίδιο, έρχεται να προστεθεί στα αρκετά παράλογα που υπάρχουν ήδη στο εκπαιδευτικό σύστημα. Το θέμα πιθανόν να ατονήσει λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος ή απλά θα δημιουργηθεί μία νέα κατηγορία υποψηφίων, η οποία δεν είναι λογικό να υπάρχει. Το λογικό είναι να εξετάσουμε το εθνικό απολυτήριο, το οποίο ήταν να ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2024 και τώρα λένε να ξεκινήσει το 2026. Το εθνικό απολυτήριο έχει βαλτώσει γιατί δεν μπορούν να πάρουν αποφάσεις».
Επιμέλεια: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΣΤΑΚΟΓΛΟΥ