Στο πλαίσιο του συνεδρίου 400 μαθητές της Κρήτης συμμετέχουν σε βιωματικά εργαστήρια, που έχουν σχέση με την τεχνητή νοημοσύνη και με την εικονική επαυξημένη πραγματικότητα
Η δημιουργική και ασφαλής αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση βρίσκεται στο επίκεντρο του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου που πραγματοποιείται στην Πανεπιστημιούπολη του Γάλλου από τη Δευτέρα, 20 Μαΐου, και ολοκληρώνεται σήμερα με τίτλο «Artificial Intelligence – eLearning – eCreativity 2024».
Στόχος του διεθνούς συνεδρίου είναι οι μαθητές, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι φοιτητές να γνωρίσουν, μέσω των βιωματικών εργαστηρίων και των ομιλιών, το εργαλείο που ονομάζεται τεχνητή νοημοσύνη (Α.Ι) και πως αυτό μπορεί να συμβάλλει δημιουργικά και αποτελεσματικά στην εκπαίδευση.
Ο φόβος που επικρατεί με την εξέλιξη της τεχνολογίας και την τροπή που μπορεί να πάρει στην εκπαίδευση ως «απειλή», αποτέλεσε κίνητρο για την εκπαιδευτική κοινότητα που προχώρησε στη διεξαγωγή αυτού του συνεδρίου, προκειμένου ο κόσμος να ενημερωθεί για τη σωστή και ασφαλή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης που έχει «εισβάλει» στην καθημερινότητά του.
Για την υλοποίηση του συνεδρίου συνεργάστηκε το ΕΔΙΒΕΑ (Εργαστήριο Προηγμένων Μαθησιακών Τεχνολογιών στη δια βίου και εξ αποστάσεως εκπαίδευση) του Παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, ο οργανισμός «Το Χαμόγελο του Παιδιού», το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, το Διεθνές Πανεπιστήμιο Σαγκάης, καθώς και η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης.
Συνολικά στο συνέδριο συμμετέχουν 1.200 άτομα από την Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως επεσήμανε ο υπεύθυνος της οργανωτικής και επιστημονικής επιτροπής του συνεδρίου, καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης Παναγιώτης Αναστασιάδης, ο οποίος σε συνέντευξη τύπου μίλησε για τις δραστηριότητες που έλαβαν χώρα στην πανεπιστημιούπολη τις προηγούμενες μέρες:
«Το Πανεπιστήμιο Κρήτης και ειδικότερα το Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης διοργάνωσε το 5ο Διεθνές Συνέδριο με τίτλο «Artificial Intelligence – eLearning – eCreativity 2024», για την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση με έμφαση στη δημιουργικότητα. Περίπου 400 μαθητές από 12 χώρες παρουσιάζουν στο συνέδριό μας τις ψηφιακές αφηγήσεις που έφτιαξαν με θέμα «Ασφαλής και Δημιουργική Πλοήγηση στο Διαδίκτυο». Στο πλαίσιο του συνεδρίου συμμετέχουν επίσης πάνω από 400 μαθητές από δημοτικά σχολεία της Κρήτης (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο), όπως και δημοτικά σχολεία από την Κύπρο και την Αθήνα, προκειμένου να συμμετάσχουν σε βιωματικές εκπαιδευτικές δράσεις και βιωματικά εργαστήρια, που έχουν σχέση με την τεχνητή νοημοσύνη και με την εικονική επαυξημένη πραγματικότητα. Πάνω από 1200 άνθρωποι συμμετέχουν συνολικά από τη Δευτέρα».
«Στόχος η ανθρωποκεντρική αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης»
Η χρήση της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης από ολοένα και περισσότερους ανθρώπους, προβληματίζει την εκπαιδευτική κοινότητα για την ποιότητα γνώσης και εκπαίδευσης που προσφέρει.
Το μήνυμα του συνεδρίου είναι η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, στον βαθμό που εξυπηρετεί τις εκπαιδευτικές ανάγκες των ανθρώπων και εμπλουτίζει τις γνώσεις τους, χωρίς να γίνεται «έρμαιο» της τεχνολογίας.
Η συζήτηση και ο προβληματισμός για την ανθρωποκεντρική αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης προωθούνται μέσα από το συνέδριο, σύμφωνα με τον κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Κρήτης Γιάννη Σπαντιδάκη, ο οποίος μεταξύ άλλων τόνισε: «Ως σχολή Αγωγής είμαστε περήφανοι για αυτό το συνέδριο, για δύο βασικού λόγους. Ο λόγος είναι ότι η απόσταση θεωρίας και πράξης μειώνεται συνεχώς. Συζητάμε με ερευνητές, φοιτητές, μαθητές περί τεχνητής νοημοσύνης και προβληματιζόμαστε για το πως θα την αξιοποιήσουμε ανθρωποκεντρικά, προς όφελος της υπηρεσίας του ανθρώπου. Κάθε τεχνούργημα προκαλεί νέες συνθήκες, δημιουργεί νέες ανάγκες και απαιτεί νέες δεξιότητες. Αυτές τις δεξιότητες τις μοιραζόμαστε με μαθητές, ερευνητές και επιστήμονες από όλο τον κόσμο σε αυτό το συνέδριο».
Ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Κρήτης Δημήτρης Σταύρου επεσήμανε ότι το τμήμα επικεντρώνεται στην ανθρωποκεντρική τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση, όπως και στην εξωστρέφεια. Δύο κατευθύνσεις οι οποίες προωθούνται στο συνέδριο. Συγκεκριμένα τόνισε: «Ως τμήμα είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι και περήφανοι για το συνέδριο, που αντικατοπτρίζει δύο βασικές κατευθύνσεις που έχουμε ως στρατηγική. Η μια κατεύθυνση έχει να κάνει με σύγχρονα αντικείμενα και την έρευνα πάνω σε αυτά, όπως είναι η τεχνητή νοημοσύνη. Το συνέδριο επικεντρώνεται στην τεχνητή νοημοσύνη, – όχι γενικότερα, – αλλά όσον αφορά στην εκπαίδευση και κυρίως στην ανθρωποκεντρική προσέγγιση της τεχνητής νοημοσύνη. Το δεύτερο και σημαντικό είναι η εξωστρέφεια που χαρακτηρίζει το τμήμα μας τα τελευταία χρόνια, το οποίο βιώνουμε αυτήν τη στιγμή και με αυτό το συνέδριο που ξεπερνάει τα όρια της Κρήτης».
«Διαμόρφωση του νέου εκπαιδευτικού γίγνεσθαι στη Ελλάδα»
Με την εξέλιξη της τεχνολογίας και την εμφάνιση της τεχνητής νοημοσύνης η ανάγκη διαμόρφωσης του εκπαιδευτικού τοπίου είναι επιτακτική, ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να συμβαδίζει με τις εξελίξεις, όπως τόνισε ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης Μανώλης Καρτσωνάκης, αναφερόμενος στη δραστηριότητα της Διεύθυνσης, όπως και στο συνέδριο που προάγει την εξέλιξη του εκπαιδευτικού πλαισίου: «Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης συμμετέχει στη συζήτηση σε δημόσια σφαίρα για τη διαμόρφωση του νέου εκπαιδευτικού γίγνεσθαι στη χώρα. Συνεισφέρουμε με προτάσεις, επενδύουμε στην εξωστρέφεια, στην καινοτομία, στην αριστεία. Είναι θέματα τα οποία μας απασχολούν ώστε σε ένα άμεσο επίπεδο να μπουν στην καθημερινή σχολική πράξη, να βοηθήσουμε τους εκπαιδευτικούς μας και να αναπτύξουν νέες δεξιότητες που απαιτούν σύγχρονες κοινωνικές συνθήκες. Η συμμετοχή μας σε μεγάλα ευρωπαϊκά προγράμματα ως αξιόπιστοι εταίροι γίνεται γιατί θέλουμε να βοηθηθούν τα παιδιά μας, τους εκπαιδευτικούς μας, τους μαθητές μας και να τους δώσουμε νέα εργαλεία που απαιτεί η νέα ιστορική περίοδος στην οποία έχουμε μπει».
Στις δραστηριότητες του συνέδριο συμμετέχουν μαθητές και εκπαιδευτικοί από δημοτικά σχολεία του Ρεθύμνου, προκειμένου να γνωρίσουν τον δημιουργικό τρόπο αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης. Όπως πρόσθεσε ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου Λάμπρος Καρβούνης πρόσθεσε:
«Με ιδιαίτερη χαρά είμαστε σε αυτό το συνέδριο, με τη συμμετοχή σχολείων από το Ρέθυμνο. Είναι σημαντικό να βλέπουμε τις νέες τεχνολογίες, τις τεχνολογίες αιχμής να εντάσσονται μέσα στις σχολικές μας μονάδες με έναν τρόπο εξαιρετικά δημιουργικό, έναν τρόπο ο οποίος αξιοποιείται μέσα από τα ίδια τα παιδιά, τόσο για τη διερεύνηση των δεξιοτήτων των μαθητών, όσο και την ανάπτυξη τέτοιων δεξιοτήτων ώστε να μπορούν να συνεργαστούν με άλλα σχολεία μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, erasmus ή και άλλα τα οποία μπορούμε να αξιοποιήσουμε μέσα στο πλαίσιο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Πολλά συγχαρητήρια στους διοργανωτές».
Φοιτητές προγράμματος Erasmus συμμετείχαν στο συνέδριο
Συνδιοργανωτής του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου είναι το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, το οποίο εκπροσώπησε με την παρουσία της στην πανεπιστημιούπολη η προϊστάμενη της Εθνικής Μονάδας Συντονισμού Erasmus+ Βάνα Σωτηροπούλου, η οποία στη συνέντευξη τύπου, μίλησε για τη συμμετοχή του φορέα στο συνέδριο λέγοντας:
«Το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών 21-27, σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης διοργάνωσε ημερίδα διάδοσης του προγράμματος erasmus. Είχαμε την τιμή η ημερίδα αυτή να φιλοξενηθεί από το Πανεπιστήμιο Κρήτης στο πλαίσιο του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου και του Παιδαγωγικούς τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα erasmus αγκαλιάζει όλο τον εκπαιδευτικό κόσμο και όλες τις μορφές εκπαίδευσης. Δίνει τη δυνατότητα σε ατομικό επίπεδο μέσα από την κινητικότητα και τις συνεργασίες να αναπτύξουν τις δικές τους δεξιότητες, να κάνουν πρακτική άσκηση ή να γνωρίσουν εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Επίσης, σε επίπεδο οργανισμών, δίνει τη δυνατότητα συνεργασίας με άλλα αντίστοιχα ιδρύματα στο εξωτερικό σε όλες τις χώρες του κόσμου και επίσης στρατηγική ανάπτυξη και εν τέλει διεθνοποίηση αυτών των ιδρυμάτων».
Μια γροθιά Πανεπιστήμιο και Χαμόγελο του Παιδιού με οδηγό τον «Οδυσσέα»
Το «Χαμόγελου του Παιδιού» συμμετείχε στις δράσεις του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου, με την παρουσία του Κινητού Εργαστηρίου Ενημέρωσης, Εκπαίδευσης και Τεχνολογίας «Οδυσσέας» στην Πανεπιστημιούπολη του Γάλλου, προωθώντας τις ιδέες του συνεδρίου. Όπως τόνισε ο πρόεδρος του «Χαμόγελου του Παιδιού» Κώστας Γιαννόπουλος: «Είμαστε πολύ υπερήφανοι και αισθανόμαστε πολύ όμορφα γιατί είναι μια από τις λίγες φορές που ενώνονται οι δυνάμεις της εκπαίδευσης με εμπνευσμένους ανθρώπους όπως είναι ο κ. Αναστασιάδης και με τη συνεργασία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ,να συγκαταλέγεται αυτό το σηματάκι του Χαμόγελου του Παιδιού, που πίσω από αυτό το σήμα κρύβεται μια ολόκληρη προσπάθεια. Ο κ. Αναστασιάδης κατάφερε να μας εμπνεύσει επιστημονικά και το επιστημονικό μας προσωπικό να «τρέξει» μαζί με τον Οδυσσέα του Πανεπιστημίου. Ο Οδυσσέας έχει «οργώσει» όλη την Ελλάδα και για πρώτη φορά γίνεται μια τέτοια ενέργεια με το Πανεπιστήμιο Κρήτης το οποίο βγήκε εκτός Κρήτης και γύρισε όλη την Ελλάδα. Το συνέδριο είναι πολύ σημαντικό, γιατί εδώ βρίσκουμε λύσεις. Η πρόληψη και η συνέργεια δυνάμεων είναι το μόνο που μας έχει απομείνει. Για πρώτη φορά παρακολουθώ συνέδριο που αφορά στην τεχνητή νοημοσύνη, παρόλο που προέρχομαι από τον χώρο της τεχνολογίας. Μας τρομάζει η τεχνολογία, αλλά τελικά κατάφεραν κάποιοι άνθρωποι εδώ να μας το παρουσιάσουν την «καλή» μεριά της τεχνολογία, παρά της «δαιμονολογίας». Επιστημονικά παρουσιάζουν τους λόγους που πρέπει να μπούμε σε αυτήν την τεχνολογία. Υπάρχει και η κακή πλευρά, όμως υπάρχει και η καλή με την οποία θα προσπαθήσουμε να σταματήσουμε την κακή».
Συνεργασία και με το Πανεπιστήμιο της Σαγκάης
Στην οργάνωση του συνεδρίου συμμετείχε και το Πανεπιστήμιο της Σαγκάης, με το παρόν να δίνει στην πανεπιστημιούπολη η διευθύντρια του τμήματος Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστήμιο Διεθνών Σπουδών της Σαγκάης Hu Jingjing – Σοφία, η οποία στη συνέντευξη τύπου επεσήμανε: «Είναι η πρώτη φορά που ερχόμαστε σε επαφή με το Πανεπιστήμιο της Κρήτης και συμμετέχουμε αυτό το συνέδριο. Το τμήμα μας ιδρύθηκε το 1972 και ήταν το μοναδικό για πολλά χρόνια σε όλη την Κίνα. Έχουν αποφοιτήσει αρκετοί φοιτητές από το τμήματος που αφιερώνονται στη διάδοση της ελληνικής γλώσσας και τον ελληνικό πολιτισμό. Αυτά τα χρόνια που έχω ασχοληθεί με τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας για περίπου 20 χρόνια, και κατά τη διάρκεια της καριέρας μου αισθάνομαι ότι δεν είναι πολύ δύσκολο να διαδώσουμε τον ελληνικό πολιτισμό, επειδή ο κινεζικός και ελληνικός λαός έχουν συμπάθεια μεταξύ τους, είναι δύο χώρες με πολύ μεγάλη ιστορία και τον πιο αρχαίο πολιτισμό. Είμαι ιδιαίτερα υπερήφανοι για τους φοιτητές μας που όλοι αγαπούν πολύ την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό. Αυτά τα χρόνια με την εμφάνιση της τεχνητής νοημοσύνης εμείς αντιμετωπίζουμε και μεγάλες προκλήσεις στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών. Ήρθα εδώ, συμμετέχω σε αυτό το συνέδριο για να ακούσω τις ιδέες από άλλους, να εκφράσω, να πω και τη δουλειά που κάνουμε εμείς στην Κίνα. Προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε τη τεχνητή νοημοσύνη για να κάνουμε τη δουλειά μας καλύτερη και όχι να χαλάσει τη ζωή μας».