Παρά την πολύ καλή τουριστική περίοδο που ολοκληρώθηκε με τις αφίξεις να είναι σημαντικά αυξημένες σε σχέση με πέρυσι, αυτό δεν μεταφράζεται και αύξηση του τζίρου των τουριστικών επιχειρήσεων. Η γεύση που αφήνει πίσω της η σεζόν είναι γλυκόπικρη με δεδομένο ότι οι επαγγελματίες των μικρών κυρίως τουριστικών καταλυμάτων είχαν να αντιμετωπίσουν αυξημένες οικονομικές υποχρεώσεις, λόγω της τεράστιας αύξησης του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεών τους. Μέσα σε αυτό το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον τα μικρά τουριστικά καταλύματα έχουν να αντιμετωπίσουν και τον αθέμιτο ανταγωνισμό των βραχυχρόνιων μισθώσεων ακινήτων, τα οποία διαρκώς πληθαίνουν. Στο πλαίσιο αυτό οι ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων προσπαθούν με κάθε τρόπο όχι μόνο να επιβιώσουν εν μέσω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας, άλλα κυρίως να συσπειρωθούν και να προβάλλουν τη διαφορετικότητά τους μέσα από αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και τη δημιουργία δράσεων όπως είναι το «καλάθι του πρωινού» και «ο τουρισμός εμπειρίας». Πρόκειται για δράσεις της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδος (ΣΕΤΚΕ) που θα δώσουν στις μικρές τουριστικές επιχειρήσεις τα «εργαλεία», να αναδείξουν τις επιχειρήσεις τους σε μια αγορά που μεταβάλλεται συνεχώς και στην οποία θα πρέπει να προσαρμόζονται, έτσι ώστε να είναι ανταγωνιστικές και κατ’ επέκταση βιώσιμες.
Σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα στο Επιμελητήριο Ρεθύμνου παρουσία του προέδρου του ΣΕΤΚΕ Τοκούζη και Επιχειρηματιών του Ρεθύμνου έγινε αναλυτική παρουσίαση των τριών δράσεων της Συνομοσπονδίας οι οποίες εκτιμάται ότι θα παίξουν καταλυτικό ρόλο στην απόκτηση μιας ταυτότητας για τα μικρά τουριστικά καταλύματα.
Αναλυτικά, οι δράσεις που παρουσιάστηκαν έχουνε ως εξής:
Το «Smotel» είναι ένα brand name που αποσκοπεί στη δημιουργία μία νέας «γενιάς» τουριστικών καταλυμάτων. Με το νέο brand name μπορεί να πιστοποιείται ένα τουριστικό κατάλυμα, ανεξαρτήτως κατηγορίας και μεγέθους, υπό την προϋπόθεση, ότι παρέχει αναβαθμισμένες και εξειδικευμένες υπηρεσίες και παροχές προς τους επισκέπτες του.
Το «Καλάθι Πρωινού της ΣΕΤΚΕ» είναι ένα καλάθι γεμάτο από αγνά, παραδοσιακά προϊόντα κάθε τόπου, από αυθεντικές ελληνικές γεύσεις, το οποίο στόχο έχει, αφενός τη διασύνδεση του πολιτισμικού, γαστρονομικού πλούτου της χώρας μας με τη διαμονή και τη φιλοξενία στις επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων και αφετέρου την αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών, που προσφέρουν τα μικρά τουριστικά καταλύματα.
Ο «Τουρισμός Εμπειρίας από τη ΣΕΤΚΕ» προσφέρει στα τουριστικά καταλύματα του κλάδου τη δυνατότητα να εξειδικευτούν σε συγκεκριμένες υπηρεσίες, προσελκύοντας επισκέπτες με ειδικά ενδιαφέροντα, συμβάλλοντας συγχρόνως στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Οι τέσσερις πρώτες εξειδικευμένες προτάσεις διακοπών της ΣΕΤΚΕ είναι το Nature by SETKE (Περιπατητικός – Περιηγητικός Τουρισμός από τη ΣΕΤΚΕ), το Cycling by SETKE (Ποδηλατικός Τουρισμός από τη ΣΕΤΚΕ), το Family by SETKE (Οικογενειακός Τουρισμός από τη ΣΕΤΚΕ) και τέλος το Gastronomy by SETKE (Γνωριμία με την Ελληνική Κουζίνα από τη ΣΕΤΚΕ).
Σε σχετικές δηλώσεις του ο Παναγιώτης Τοκούζης, πρόεδρος της ΣΕΤΚΕ ανέφερε: «Η σεζόν που ολοκληρώθηκε ήταν πολύ καλή όσον αφορά τις αφίξεις και μόνο. Γιατί το ταμείο δεν ήταν αντίστοιχο. Η ΣΕΤΚΕ βλέποντας τις εξελίξεις εδώ και έξι χρόνια δημιούργησε μια σειρά από καινοτομίες – εξειδικεύσεις και πιστοποιήσεις, με σκοπό να δημιουργήσουμε μια νέα κατηγορία καταλυμάτων, εξειδικευμένων με αναβαθμισμένες υπηρεσίες έτσι ώστε, να μπορέσουμε να ανταγωνιστούμε και να ανταπεξέλθουμε στον μεγάλο ανταγωνισμό, που υπάρχει εδώ και έξι χρόνια με την έλευση της βραχυχρόνιας μίσθωσης τα Airbnb. Μια κατηγορία που δυστυχώς η πολιτεία νομιμοποίησε και δημιούργησε ένα τεράστιο αθέμιτο ανταγωνισμό όσον αφορά τη βραχυχρόνια μίσθωση και τα μικρά τουριστικά καταλύματα. Εμείς δεν είμαστε αντίθετοι στη δημιουργία νέων τουριστικών καταλυμάτων. Άλλωστε ο κλάδος ο δικός μας δεν ήταν ποτέ ένα κλειστό επάγγελμα. Αυτό που εξαρχής ζητούσαμε ήταν οποίος θέλει να ανοίξει κατάλυμα να το κάνει με την προϋπόθεση ότι θα έχει όλα τα λειτουργικά βάρη τα οποία έχει μια επιχείρηση ενοικιαζομένων δωματίων. Το να δημιουργούμε δυο κατηγοριών καταλύματα, μια χωρίς βάρη και η άλλη με τα ίδια λειτουργικά κόστη που έχει ένα πεντάστερο, ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Για τον λόγο αυτό βλέποντας ότι δεν υπήρχε διάθεση για επίλυση του θέματος τόσο από τη προηγούμενη κυβέρνηση όσο και τώρα κάναμε τρεις δράσεις: Το «καλάθι του πρωινού» όπου περιλαμβάνει αγνά παραδοσιακά προϊόντα κάθε τόπου, δίδοντας ταυτόχρονα στον επιχειρηματία τη δυνατότητα να προσφέρει πρωινό ακόμα και αν δεν έχει χώρους εστίασης με ένα καλάθι που θα περιλαμβάνει συσκευασμένα προϊόντα όπως το μέλι η μαρμελάδα κτλ. Επίσης, δημιουργήσαμε τη δράση «τουρισμός εμπειρίας», δηλαδή εξειδικευμένα καταλύματα που θα χαρακτηρίζονται για τη γαστρονομία, τον περίπατο, το ποδήλατο η άλλη μορφή βιωματικής εμπειρίας και το κυριότερο είναι το «Smotel» ενα brand name που το έχουμε κατοχυρώσει πανελλαδικά και πανευρωπαϊκά και περιλαμβάνει το καλάθι του πρωινού και μια σειρά παρεχόμενων υπηρεσιών και κριτηρίων. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε μια νέα κατηγορία καταλυμάτων που θα προσφέρουν στον επισκέπτη μια διαφορετική εμπειρία.
Όποιος δηλαδή βλέπει το σήμα «Smotel» έξω από ένα κατάλυμα θα γνωρίζει ότι αυτό παρέχει εξειδικευμένες υπηρεσίες. Θέλουμε να δημιουργήσουμε μια νέα κατηγορία που θα μας διαφοροποιήσει γιατί χάσαμε την ταυτότητα μας».
Από την πλευρά του ο Μανόλης Περάκης ανέφερε πως σήμερα τα τουριστικά καταλύματα του Ρεθύμνου ανέρχονται σε 1.500 περίπου όμως παρατηρείται συρρίκνωση όπως ανάφερε χαρακτηριστικά: «Ο κλάδος μας βρίσκεται σε πολύ οδυνηρή θέση και πρέπει κάποια στιγμή να δούμε πως θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα και να δούμε εάν βοηθηθούμε αυτήν τη φορά έστω από την κυβέρνηση, γιατί λίγο μας έχουν παραξεχάσει. Γι’ αυτό καλέσαμε τον πρόεδρο της συνομοσπονδίας ΣΕΤΚΕ για να μας ενημερώσει που βρίσκεται αυτήν τη στιγμή την όλη κατάσταση, τι επαφές κάνει με το υπουργείο, να δούμε τις δραστηριότητες που έχουμε σε προτεραιότητα όπως είναι το καλάθι του νοικοκυριού, όπως είναι ο τουρισμός της εμπειρίας, όπως είναι ο οικογενειακός τουρισμός και όλες αυτές οι εμπειρίες που θέλουμε να προβάλλουμε και να προωθήσουμε στα καταλύματά μας για να δούμε πως θα μπορέσουμε να περάσουμε στην απέναντι πλευρά. Ο κλάδος πραγματικά συρρικνώνεται και περνάει πολύ δύσκολες μέρες. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον πρόεδρο της ΣΕΤΚΕ και τον Παναγιώτη Τοκούζη για τις θυσίες που κάνει και τα τόσα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε και αντιμετωπίζει, που ήρθε κοντά μας για να μας ενημερώσει».
Στην ημερίδα συμμετείχαν πολλοί επαγγελματίες του κλάδου. Τον δήμο Ρεθύμνου εκπροσώπησε η αντιδήμαρχος Τουρισμού Πέπη Μπιρλιράκη η οποία μεταξύ άλλων στον χαιρετισμό της είπε: «Είναι πολύ μεγάλη μου χαρά που είμαστε εδώ, οικογενειακώς, γιατί οι άνθρωποι του τουρισμού πρέπει βρισκόμαστε, να ακούσουμε, να έχουμε τη γνώση, τις εμπειρίες και τις καλές πρακτικές και να ενημερωνόμαστε για τα τεκτενόμενα και τις εξελίξεις πάνω στον κλάδο μας. Ένας κλάδος που είναι για εμάς εδώ στο Ρέθυμνο, ένα τόπο ευλογημένο, που διαθέτει και μπορεί να δώσει ό,τι εμπειρίες μπορεί να φανταστεί και εμείς εδώ όλοι ο ντόπιοι πρέπει να αξιοποιούμε όσο τον δυνατόν περισσότερο».
Στη διάρκεια της εκδήλωσης διαβάστηκε ο χαιρετισμός της αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου η οποία για λόγους υγείας δεν παρέστη στην εκδήλωση.