Το ζήτημα της αποτελεσματικότητας της προώθησης των κρητικών προϊόντων με τη συμμετοχή σε εκθέσεις εσωτερικού και εξωτερικού αναφορικά με το όφελος των επιχειρήσεων έθεσε στην τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συβμουλίου Κρήτης η περιφερειακή σύμβουλος Ρεθύμνου Ευαγγελία Δερμιτζάκη.
Σύμφωνα με την εισήγηση της Περιφερειακής Συμβούλου κ.Ευαγγελίας Δερμιτζάκη –Ουρανού από την παράταξη η <ΚΡΗΤΗ ΜΑΣ ΑΛΛΙΩΣ>στο Περιφερειακό Συμβούλιο στις 28/11/2024 αναφέρθηκαν τα εξής: Μετά από μελέτη του προγράμματος δράσης προβολής και προώθησης αγροτικών προϊόντων της Περιφέρειας Κρήτης για το έτος 2025 το πρώτο στοιχείο που προκαλεί αγανάκτηση είναι ότι στη δράση αυτή τα ¾ του συνολικού προϋπολογισμού δηλ περίπου 800.000 αφορούν συμμετοχή σε εκθέσεις εσωτερικού και εξωτερικού. Με βάση αυτό το δεδομένο έχουμε να διατυπώσουμε ξανά και να επιμείνουμε όπως και σε προηγούμενο Π.Σ. λίγους μήνες πριν κάποια ερωτήματα. Έγινε κάποιος απολογισμός των προηγούμενων συμμετοχών σε εκθέσεις με συγκεκριμένους δείκτες δηλ κατά πόσο αυξήθηκε η απορρόφηση των συγκεκριμένων προϊόντων, πόσο αυξήθηκε μετά την έκθεση η διείσδυση στη συγκεκριμένη αγορά? Δηλαδή εν τέλει έχει αποτέλεσμα αυτή η πρακτική και πώς το διαπιστώνουμε? Αν όπως αναγράφεται στο σχέδιο δράσης έγινε ουσιαστική ανάλυση και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των μέχρι σήμερα δράσεων θα θέλαμε να μας τα θέσετε υπόψη. Παρόλα αυτά και εν αναμονή των ως άνω αποτελεσμάτων τα θέματα που τίθενται ξανά είναι: -Η αλλαγή των μέσων διείσδυσης σε ξένες αγορές, -Η έρευνα δικτύων διακίνησης και τροφοδοσίας των εκεί καταστημάτων -και οι επιτυχείς συμφωνίες επιδιώκοντας έτσι να διαμορφώσουμε ένα καλά σχεδιασμένο πρόγραμμα διείσδυσης των κρητικών προϊόντων στις εν λόγω αγορές. Ίσως να κρίνεται σκόπιμο αυτό το σχέδιο να συνταχθεί σε συνεργασία με ενώσεις παραγωγών ,τα αντίστοιχα τμήματα του ΕΛΜΕΠΑ και από φορείς που έχουν εμπειρία από ανάλογες δράσεις εξαγωγής προϊόντων σε ξένες αγορές. Επίσης η παρουσία των κατάλληλων ανθρώπων στις εκθέσεις θα πρέπει να είναι το επιστέγασμα στρατηγικών προώθησης των προϊόντων και όχι η αρχή και το τέλος. Ακόμα πρέπει να μάθουμε από άλλες χώρες του νότου όπως ΙταλίαΤουρκία το πώς επεκτείνονται και κατακτούν με τα προϊόντα τους τις αγορές των βόρειων χωρών. Σύμφωνα δε με δημοσίευμα στον τοπικό τύπο η Τουρκία ετοιμάζεται να ηγηθεί στη παγκόσμια παραγωγή ελιάς και ελαιολάδου και να κυριαρχήσει στις αγορές της Ανατολής. Προγράμματα ενίσχυσης και απορρόφησης των Κρητικών προϊόντων από την εστίαση και τα ξενοδοχεία της Κρήτης καθώς και προγράμματα κινήτρων-διευκολύνσεων πχ μείωσης τελών κτλ, για όσους επιλέγουν να στηρίζουν την τοπική παραγωγή, θα έδινε άλλη δυναμική στα κρητικά προϊόντα. Είναι τουλάχιστον αστείο να συζητάμε για πολιτικές προώθησης των αγροτικών προϊόντων ενώ ταυτόχρονα τα αδιάθετα τυροκομικά προϊόντα προκαλούν οικονομική ασφυξία στους τυροκόμους οι οποίοι βρίσκονται ανυπεράσπιστοι στους εκβιασμούς των σούπερ μάρκετ που ζητούν να πάρουν τα προϊόντα τους κοντά στο κόστος παραγωγής τους. Τέλος ερωτάστε ποιος σχεδιασμός τουλάχιστον πενταετής υπάρχει ώστε να αντιμετωπιστεί η ανομβρία που σε πολλές περιοχές άρχισε να ξεραίνει τις ελιές. Ποιος σχεδιασμός για να ελαττωθεί η ποσότητα του βρόχινου νερού που φτάνει στη θάλασσα. Ποιοι νέοι αποταμιευτήρες σχεδιάζονται για τις περιοχές με μεγάλο πρόβλημα. Πότε θα ολοκληρωθεί η διασύνδεση των δικτύων ώστε τα περισσεύματα μιας περιοχής να τροφοδοτούν την άλλη που πιθανόν να είναι ελλειμματική. Η απάντηση του Αντιπεριφερειάρχη αγροτικής οικονομία κ.Σ.Τζεδάκη ότι όλες οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στις εκθέσεις είναι ευχαριστημένοι δεν μας αρκεί. Τα αποτελέσματα των δράσεων και ιδιαίτερα όταν χρηματοδοτούνται από την Περιφέρεια με πολύ σημαντικά κονδύλια πρέπει να είναι μετρήσιμα στα πλαίσια επιστημονικής αξιολόγησης και ακολούθως ενημέρωση του Περιφερειακού Συμβουλίου.