Εγκρίθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ρεθύμνου το σχέδιο στρατηγικής βιώσιμης αστικής ανάπτυξης του δήμου Ρεθύμνου, το οποίο χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ Κρήτης. Το θέμα τέθηκε εκτός ημερησίας διάταξης λόγω του ότι δεν δόθηκε παράταση από τη Διαχειριστική Αρχή στην κατάθεση του σχεδίου με αποτέλεσμα αρκετοί σύμβουλοι να εκφράσουν τη δυσαρέσκειά τους, υπερτονίζοντας τη σημασία του σχεδίου και την ανάγκη συμμετοχής όλων.
Στο πλαίσιο αυτό ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης απείχε από τη διαδικασία αφού όπως είπε δεν είχε τη δυνατότητα να διαβάσει την εισήγηση που εστάλη μια μέρα πριν τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.
Όπως διαβεβαίωσε ο δήμαρχος θα ακολουθήσει διαβούλευση και ενημέρωση για το σχέδιο βιώσιμης αστικής ανάπτυξης, το οποίο έχει τη δυνατότητα να αναθεωρηθεί στα πλαίσια πάντα των δυνατοτήτων που το ίδιο το πρόγραμμα προβλέπει.
Στη χθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου παρόντες ήταν οι μελετητές του σχεδίου Χρύσα Παγκάλου και Νίκος Δρακωνάκης οι οποίοι απάντησαν σε ερωτήσεις και έδωσαν το στίγμα του σχεδίου.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η κ. Παγκάλου, μέσα από το πρόγραμμα Κρήτη 2021 -2027, η περιφέρεια Κρήτης διαθέτει ποσό ύψους 73 εκ. ευρώ στους μητροπολιτικούς δήμους Ρεθύμνου, Ηρακλείου, Χανίων και Αγίου Νικολάου στο πλαίσιο της δράσης με τίτλος «Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης». Στον μητροπολιτικό δήμο Ρεθύμνου αντιστοιχεί το ποσό των 18,5 εκ. ευρώ έχοντας ταυτόχρονα το πλεονέκτημα να αξιοποιήσει τα χρήματα που θα προκύψουν από τις εκπτώσεις των έργων για να υλοποιήσει επιπλέον παρεμβάσεις.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το πρόγραμμα το 30% των πόρων των ΣΒΑΑ, θα πρέπει να κατευθυνθεί σε δράσεις που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και ειδικότερα σε:
- Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων δημόσιου τομέα.
- Αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων στο αστικό περιβάλλον.
- Αντιμετώπιση της διάβρωσης ακτών.
- Ενίσχυση επιχειρήσεων περιοχών ΣΒΑΑ για τη βελτίωση της ενεργειακής τους απόδοσης.
- Ανάπτυξη ανθεκτικών στην κλιματική αλλαγή κοινοχρήστων χώρων περιοχών ΣΒΑΑ (πράσινες υποδομές).
- Ηλεκτροκίνηση των αστικών συγκοινωνιών.
- Διεύρυνση του δικτύου ποδηλατοδρόμων και προμήθεια ποδηλάτων.
Το σχέδιο ΒΑΑ του δήμου Ρεθύμνου, επιδιώκει να περιλάβει ενέργειες, δράσεις και έργα, που έχουν ως στόχο να θεραπεύσουν ή να βελτιώσουν περιβαλλοντικές, κλιματικές, κοινωνικές, οικονομικές, πολιτιστικές και δημογραφικές συνθήκες και να δώσουν νέα προοπτική στη πόλη με επίκεντρο τις γειτονιές της. Η αναζωογόνηση των γειτονιών της πόλης, η αναβάθμιση της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος και του δημόσιου χώρου, η κοινωνική διάσταση της γειτονιάς, με τη συμμετοχή των πολιτών και την ενεργοποίηση των κατοίκων, η διατήρηση και ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος και των πόρων και η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού. Η στρατηγική του δήμου Ρεθύμνης έχει δύο προτεραιότητες:
- Την πόλη συνολικά, προκειμένου να διαμορφώσει ένα γενικό πλάνο με σημείο αναφοράς τις γειτονιές.
- Την τοπική κοινωνία μέσω της συμμετοχής και εμπλοκή της, είτε συλλογικά είτε ατομικά.
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Άγγελος Μαλάς επεσήμανε ότι ο δήμος έχει ετοιμάσει το πλάνο του, το οποίο επικεντρώνεται στις γειτονιές και πιο συγκεκριμένα σε Κουμπέ, Μασταμπά, Καλλιθέα, Περβόλια με έργα αναπλαστικού χαρακτήρα, έμφαση στο πράσινο και στη διάθεση κοινόχρηστων χώρων, καθώς και δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας: «Έχουμε σαν όραμα την αναζωογόνηση των γειτονιών που διατάσσονται στις τέσσερις πολεοδομικές ενότητες του δήμου και ουσιαστικά επιδιώκεται αποκέντρωση, και η διασύνδεσή τους με περιοχές που θα επιδιώξουμε να λειτουργούν αυτόνομα. Επίσης, θα επιδιώξουμε διασύνδεση με τον περιφερειακό δρόμο και ταυτόχρονα συμπληρωματικά με άλλα έργα να μπορέσουν οι περιοχές αυτές να διασυνδεθούν μεταξύ τους» σημείωσε μεταξύ άλλων ο κ. Μαλάς.
Απαριθμώντας τα έργα που έχουν σχεδιαστεί ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων αναφέρθηκε στα παρακάτω:
- Ενεργειακή αναβάθμιση σχολείων προϋπολογισμού 2 εκ. ευρώ.
- Βιοκλιματική ανάπλαση της οδού Ψυχουντάκη και συνδετήριων δρόμων προϋπολογισμού 1.750.000
- Βιοκλιματική ανάπλαση της οδού Καποδιστρίου και κάθετων δρόμων και τη σύνδεσή της με τα Περβόλια προϋπολογισμού 4 εκ. ευρώ.
- Βιοκλιματική ανάπλαση της οδού Ασκούτση και Αγ. Ιωάννη στον Μασταμπά προϋπολογισμού 1,750.000 ευρώ.
- Βιοκλιματική ανάπλαση της οδού Ξεξάκη και δημιουργία χώρου στάθμευσης και άλλων αθλητικών δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή. Περιλαμβάνεται και η διασύνδεση της οδού Σταμαθιουδάκη με το απέναντι τμήμα της Σαρακίνας και των Εργατικών Κατοικιών. «Έργο δύσκολο που οφείλουμε να το μελετήσουμε και να έχουμε τη δυνατότητα στην πορεία με την επέκταση σχεδίου πόλεως να το κάνουμε» σημείωσε.
- Περιλαμβάνονται μικρότερες παρεμβάσεις με πλατείες στα Περβόλια. «Αναφέρομαι κυρίως στο νέο κομμάτι που αφορά μεγάλους δρόμους, κοινοχρήστους χώρους σε μεγάλο βαθμό δεν οφείλουμε αποζημιώσεις – και έχουμε έδαφος να δημιουργήσομε ελεύθερους χώρους άθλησης αναψυχής και στοιχεία πράσινου κάτι που είναι επιδιωκόμενο από τη Διαχειριστική Αρχή».
- Βιοκλιματική ανάπλαση και δημιουργία ήπιου πάρκου που θα συνδέσει το ανατολικό παραλιακό μέτωπο με την πλατεία 110 Μαρτύρων προϋπολογισμού 400.000 ευρώ.
- Πάρκα τσέπης σε διάφορα σημεία από το ανατολικό τμήμα ως το δυτικό προϋπολογισμού 900.000 ευρώ.
- Κατασκευή νηπιαγωγείου και βρεφονηπιακού σταθμού. Δυο ξεχωριστά έργα με προϋπολογισμό 2.075 000 ευρώ.
- Κατασκευή προπονητηρίου προϋπολογισμού 1.5 εκ. ευρώ. «Η πρόταση μου για τη χωροθέτησή του αφορά στην περιοχή Τιμίου Σταυρού» είπε.
- Δημιουργία χάρτη προσβάσιμων αξιοθέατων για ΑμεΑ μέσα από ειδικά έντυπα με γραφή μπρέιλ τα οποία θα τοποθετηθούν σε διάφορα σημεία της πόλης προϋπολογισμού 90.000 ευρώ.
«Το πρόγραμμα έχει να κάνει με συνεργεία φορέων για να δημιουργηθούν συνθήκες γειτονιάς. Απαραίτητο στοιχείο σε όλα είναι ο άνθρωπος και οι δράσεις γύρω από τον άνθρωπο. Το πρόγραμμα δεν αφορά στεγνές αναπλάσεις αλλά θα δημιουργήσει συνθήκες που ο άνθρωπος θα μπορεί να χαίρεται τον δημόσιο χώρο» συμπλήρωσε ο κ. Μαλάς.
- Δράσεις κατάρτισης και mentoring ανέργων προϋπολογισμού 200.000 ευρώ.
- Ενίσχυση επιχειρήσεων για βελτίωση ενεργειακής απόδοσης προϋπολογισμού 300.000 ευρώ.
- Προώθηση βιώσιμης κινητικότητας, ηλεκτροκίνησης, ενίσχυση συστήματος ηλεκτρικών ποδηλάτων.
- Ψηφιοποίηση πολιτιστικού αποθέματος πόλης και δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών με σκοπό την περιήγηση στα αξιοθέατα πόλης.
Ο προϊστάμενος του τμήματος Προγραμματισμού Νίκος Βώβος που παραβρέθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του ΔΣ και ο οποίος έχει εργαστεί για το συγκεκριμένο πρόγραμμα από την πλευρά του σημείωσε ότι: «Είναι ένα σημαντικό χρηματοδοτικό εργαλείο για τη νέα περίοδο. Υπάρχει ένα μεγάλο πλέγμα δράσεων. Δεν περιοριζόμαστε σε βαριές αναπλάσεις ή κατασκευές. Είναι ένα πρόγραμμα που συνθέτει δράσεις για να έχουμε ανάπτυξη γειτονιών».
«Ο προϋπολογισμός του προγράμματος θα ξεπεράσει τα 22 εκ. ευρώ»
Για τη δυνατότητα που δίδει στον δήμο να αξιοποιήσει τα χρήματα που θα προκύψουν από τις εκπτώσεις των έργων που θα δημοπρατούνται από το πρόγραμμα, μίλησε ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης ο οποίος τόνισε ότι είναι μια πολύ σημαντική στρατηγική, ενώ ανέφερε πως το πρόγραμμα μπορεί να τροποποιηθεί και να αναθεωρηθεί χωρίς όμως να αλλάξουν οι άξονές του και οι περιοχές παρέμβασης: «Το κεντρικό σύνθημα του προγράμματος είναι η αναζωογόνηση γειτονιών. Μιλάμε για τον αστικό ιστό και όχι τους οικισμούς. Δεν επιτρέπεται για παράδειγμα να κάνουμε παρέμβαση στον Πλατανία. Τα 18 εκ. ευρώ είναι οι πόροι που καλείται να αξιοποιήσει ο δήμος. Είναι πολύ θετικό ότι είναι όλο το ποσό δικό μας. Οι εκπτώσεις τω έργων επαναδημοπρατούνται από εμάς άρα είναι περί τα 23 εκ. ευρώ ο προϋπολογισμός του προγράμματος. Επίσης υπάρχουν έργα τα οποία μπορούμε να αντικαταστήσουμε με κάποια άλλα, όπως έγινε με την οδό Κονδυλάκη η οποία χρηματοδοτήθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης και στη θέση της βάλαμε την ανάπλαση της οδού Ψυχουντάκη. Ξεκαθαρίζω όμως ότι το πρόγραμμα αφορά στην αναζωογόνηση υφιστάμενων γειτονιών. Δεν δημιουργεί νέες γειτονιές».
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος, στην τοποθέτησή του επεσήμανε την ανάγκη ολοκλήρωσης των επεκτάσεων του σχεδίου πόλεώς και του περιφερειακού δρόμου, παρεμβάσεις που όπως είπε πρέπει να ληφθούν υπόψιν στον σχεδιασμό της βιώσιμης στρατηγικής ανάπτυξης: «Προσωπικά, όραμα στη συγκεκριμένη πρόταση δεν βλέπω. Όχι γιατί δεν υπάρχει, αλλά γιατί δεν μπορεί να υλοποιηθεί στην παρούσα φάση, γιατί έχουμε μείνει πίσω σε βασικότερες υποδομές, που θα μας έδιναν τη δυνατότητα με αυτό το εργαλείο να υλοποιήσουμε μια ουσιαστική παρέμβαση στις γειτονιές. Αυτό που προτείνεται είναι ένα πλέγμα έργων, που διατυπώνονται και δεν ονοματίζονται και θεωρώ ότι αυτό δεν έχει ολοκληρωθεί και πιστεύω ότι απαιτείται λεπτομερέστερος σχεδιασμός. Στην ουσία αυτό που προτείνεται είναι κατασκευή νηπιαγωγείου, ένας βρεφονηπιακός σταθμός μια αθλητική εγκατάσταση στου Γάλλου ή Τίμιο Σταυρό, αναπλάσεις 11 εκ. ευρώ με τη μεγαλύτερη παρέμβαση στο γνωστό σημείο στην οδό Παναγιωτάκη και τα πάρκα τσέπης. Θέλω να αναδείξω ότι πάμε ανάποδα. Έρχεται η χρηματοδότηση, μας δίνει τη δυνατότητα να κάνουμε παρεμβάσεις σε αυτά τα σημεία. Εγώ απλά αναζωογόνηση γειτονιάς οραματίζομαι κάτι, που θα ξεκινά από κύριους άξονες κυκλοφορίας που τη διοχετεύουν με κυκλικές πορείες, με ελαχιστοποίηση διαδρόμων, άρα και μείωση εκπομπών άνθρακα άρα και μείωση χρόνου μετακίνησης, και μέσα σε αυτά το πλέγματα να κάνουμε ήπιες διαδρομές να «βγάλουμε» τον κόσμο έξω να δημιουργήσουμε εστίες πράσινου, εστίες συναναστροφής και κοινωνικοποίησης. Θέλω να καταθέσω ότι επειδή τελικά θα οδηγηθούμε σε αυτή την αναζωογόνηση – που προβλέπει το σχέδιο – οι όποιες παρεμβάσεις στη φάση της εξειδίκευσής τους να λάβουν υπόψη τους τον σχεδιασμό αυτό. Τα βήματα που επιτακτικά πρέπει να επισπεύσουμε είναι ο περιφερειακός δρόμος, οι επεκτάσεις σχεδίου πόλεως και οι επεμβάσεις με αναπλάσεις στις γειτονιές όπου συνδυαστικά πλέον με κυκλοφορικές ρύθμισες με δρόμους ήπιας κυκλοφορίας και τα πόκετ παρκ πρέπει να μπούνε στον σχεδιασμό» ενώ επεσήμανε και την ανάγκη αναζωογόνησης των οικισμών ακόμα και με ίδιους πόρους.
Στο σημείο αυτό ο μελετητής Νίκος Δρακωνάκης σημείωσε ότι ο δήμος έχει το δικαίωμα αναθεώρησης του προγράμματος πάντα όμως στην περιοχή παρέμβασης. «Υπάρχει στο ΠΕΠ η δυνατότητα κατασκευής παρακάμψεων αστικών κέντρων άρα, έχουμε τη δυνατότητα στη λογική της διαβούλευσης του προγράμματος να πάμε γρήγορα σε τέτοιες διαδικασίες» συμπλήρωσε.
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «Οι πολίτες μπροστά – Ένας δήμος για όλους» Θωμάς Κρεβετζάκης αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα υλοποίησης του σχεδίου επισημαίνοντας ωστόσο ότι είναι απαραίτητη η συνεργασία των πολιτών: «Το έργο αυτό είναι αναγκαίο γιατί καλύπτει πυκνοκατοικημένες περιοχές χωρίς ιδιαίτερες παρεμβάσεις τα προηγούμενα χρόνια. Η όποια διαβούλευση έγινε στα πλαίσια του προγράμματος, είχε γίνει ελάχιστη συμμετοχή. Δεν μπορούμε να πάμε σε σχεδιασμό παρεμβάσεων σε επίπεδο γειτονιάς χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των κατοίκων περιοχών». Πρόσθεσε επίσης ότι: «Χρειάζεται εξωστρέφεια. Μια απομάκρυνση διαδικασιών και υπηρεσιών από το ιστορικό κέντρο, αρχικά περιμετρικά σε αυτό, μεταφέροντας και ένα κομμάτι της επιχειρηματικότητας και μετά στους οικισμούς».
Ο Σταύρος Βουρβαχάκης επικεφαλής της παράταξης «Ρέθυμνο Ενεργοί πολίτες» επεσήμανε ότι: «Όλες οι παρεμβάσεις και τα έργα που προβλέπονται είναι πολύ σημαντικά για ανάπτυξη δήμου και ποιότητα ζωής των κατοίκων και για αυτό τον λόγο ψηφίζουμε θετικά».