Η τουρκική πολιτική, επιθετική και παράνομη, απέναντι στην Ελλάδα δεν είναι προϊόν κομματικής πολιτικής, που αλλάζει ανάλογα με τον ηγέτη της χώρας αυτής.
Είναι προϊόν σταθερών επεκτατικών βλέψεων της Τουρκίας από το 1975, σε βάρος της Ελλάδας και της Κύπρου, στο Αιγαίο και στην Αν. Μεσόγειο, που μετεξελίσσονται και εφαρμόζονται απαρεγκλίτως στο νομικό διπλωματικό και επιχειρησιακό επίπεδο, και με στρατιωτικές κινήσεις (Κύπρος και Ίμια).
Γι’ αυτό το λόγο κανένα πολιτικό κόμμα και καμιά κυβέρνηση στην Τουρκία δεν πρόκειται να υποχωρήσει από αυτό το πολιτικό πλαίσιο αντιμετώπισης της Ελλάδας και εν προκειμένω ούτε ο Ερντογάν ούτε «το τραπέζι των 6» με επικεφαλής τον Κιλιντζάρογλου δεν πρόκειται να υποχωρήσει από τις κινήσεις εναντίον της ελληνικής κυριαρχίας και εθνικών συμφερόντων σε Αιγαίο και Αν. Μεσόγειο, είτε γίνει «επαναπροσέγγιση» με τις ΗΠΑ και την Ε.Ε. και εξομάλυνση των σχέσεων με το ΝΑΤΟ.
Ο Ερντογάν εργαλειοποίησε με χρήση στρατιωτικών μέσων τις βλέψεις εναντίον της Ελλάδας. Πολλές φορές ο Κιλιντζάρογλου τον επέκρινε, διότι δεν κράτησε σκληρή στάση, όπως π.χ. στο θέμα της αποστρατιωτικοποίησης των ελληνικών νήσων και του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των βραχονησίδων στο Αιγαίο.
Η αιχμή του τουρκικού δόρατος εναντίον της Ελλάδας, που κορυφώθηκε τα τελευταία δύο χρόνια, είναι η αποστρατιωτικοποίηση των νήσων του Αν. Αιγαίου και η αμφισβήτηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος νήσων νησίδων και βραχονησίδων στο Αιγαίο που δεν περιλαμβάνονται στις Συνθήκες. Οι κατ’ εξακολούθηση εγκληματικά εσφαλμένες δηλώσεις και κινήσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη έχουν επιτρέψει στην Άγκυρα να «καταγγέλλει» συνεχώς δημοσίως και διεθνώς την Ελλάδα σε διεθνείς οργανισμούς (σσ συνεχείς επιστολές στον ΟΗΕ) για παραβίαση των Συνθηκών και το κυριότερο να έχει εγγράψει πλέον στον κατάλογο του πολιτικού διαλόγου Ελλάδας – Τουρκίας τη «μοιρασιά» νησίδων και βραχονησίδων στο Αιγαίο, που δεν περιλαμβάνονται στις Συνθήκες, δηλαδή δεν ανήκουν στην Ελλάδα.
Η κυβέρνηση Ερντογάν μέχρι το 2021 αναφερόταν συνεχώς στον ισχυρισμό που έχει κατασκευάσει για τις δήθεν παραβιάσεις του «καθεστώτος αποστρατιωτικοποίησης των Συνθηκών» από τις ελληνικές στρατιωτικές ασκήσεις στα νησιά και όχι στους εξοπλισμούς των νήσων από την Ελλάδα. Αυτή τη θέση της Τουρκίας ασπάζεται και εφαρμόζει το ΝΑΤΟ από το 1980. Ωστόσο οι Συνθήκες Λωζάννης και Παρισίων δεν απαγορεύουν τις ασκήσεις στα νησιά του Αν Αιγαίου.
Η κυβέρνηση Ερντογάν μετεξέλιξε την βασική αυτή θέση της για να ισχυρίζεται τώρα ότι τα νησιά του Αν. Αιγαίου αποδόθηκαν στην Ελλάδα με τον όρο της αποστρατιωτικοποίησής τους, τον οποίο η Ελλάδα δεν τηρεί και γι’ αυτό εγείρεται θέμα Αναθεώρησης των Συνθηκών.
Μέχρι προσφάτως η Τουρκία ισχυριζόταν ότι οι νησίδες και βραχονησίδες που δεν έχουν αποδοθεί στην Ελλάδα με τις Συνθήκες, δεν ανήκουν στην Ελλάδα, ούτε και στην Τουρκία, έχουν αμφισβητούμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς, είναι «αδέσποτες» και γι’ αυτό υπόκεινται σε μοιρασιά.
Μεσούσης της προεκλογικής εκστρατείας η κυβέρνηση Ερντογάν δια του ΥΠΕΞ Τσαβούσογλου υποστήριξε ότι πολλές από τις βραχονησίδες στο Αιγαίο ανήκουν στην Τουρκία, ανοίγοντας έτσι το κεφάλαιο της τουρκικής κυριαρχίας επί των ελληνικών βραχονησίδων στο Αιγαίο. Με αποτέλεσμα η ελληνική ΑΟΖ, η περιοχή Έρευνας και Διάσωσης, τα χωρικά ύδατα των βραχονησίδων και ο ΕΕΧ των 6ή 10 νμ να πηγαίνουν στα άπατα.
Σε όλα τα ανωτέρω η Τουρκία κάνει πρακτική εφαρμογή με αεροναυτικές ασκήσεις (αεροσκάφη και UAV). Κάθε χρόνο, η Τουρκία από την 1 η Ιανουαρίου έως και τις 31 Δεκεμβρίου εκτελεί ασκήσεις με πυρά σε τρεις περιοχές που καταλαμβάνουν ελληνική κυριαρχία, στη Λήμνο, Σαμοθράκη, Αη Στράτη, Αντίψαρα, Μελαμπιούς, Χταπόδια κλπ. Δηλαδή υπάρχει τουρκική κατάληψη κατοχή ελληνικής κυριαρχίας για ένα χρόνο με στρατιωτικά μέσα και με πραγματικά πυρά.
Επίσης η Άγκυρα με τις ασκήσεις στις περιοχές αυτές στέλνει στα άχρηστα τα 10νμ του ΕΕΧ. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την κατάληψη και κατοχή της ελληνικής κυριαρχίας, θέτουν όλα τα ελληνικά συμφέροντα σε μοιρασιά, με την Τουρκία.
Η Άγκυρα ουδέποτε παραλείπει να παραβιάζει τον ΕΕΧ και να καταλαμβάνει ελληνική κυριαρχία σε πλείστες ελληνικές βραχονησίδες με στόχο τη διμερή διαπραγμάτευση βραχονησίδων και νησίδων που δεν περιλαμβάνονται στις Συνθήκες, όπως Αη Στράτης, Ψαρά, Θάσος, Παναγιά, Αντίψαρα κλπ.
Η Τουρκία εκτελεί συχνές ασκήσεις Έρευνας και Διάσωσης, (SAR), ενημερώνοντας τους Διεθνείς Οργανισμούς ότι η περιοχή SAR της Τουρκίας βασίζεται στον τουρκικό νόμο 24611/12 Δεκ.2001, ο οποίος έχει γίνει αποδεκτός από τον ΙΜΟ που τον έχει καταχωρήσει στο ΙΜΟ Global SAR Plan. Μόλις το 2020 η Άγκυρα με εσωτερική απόφαση της επέκτεινε την τουρκική περιοχή SAR μέχρι την Κρήτη για να καλύπτει το τουρκικό τμήμα της τουρκο/λιβυκής ΑΟΖ, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στους Έλληνες αλιείς.
Στις περιοχές νοτίως Ρόδου – Μεγίστης η Τουρκία εκτελεί κατά καιρούς έρευνες για φυσικούς πόρους με την ανοχή της κυβέρνησης Μητσοτάκη, ενώ έχει ισοπεδώσει την ΑΟΖ στην Αν. Μεσόγειο ανατολικά του 28ου μεσημβρινού, αφού η ελληνική κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι προασπίζει μόνον τα 6νμ χωρικών υδάτων.
* Η Κύρα Αδάμ είναι δημοσιογράφος