«Θέλουμε να κάνουμε γνωστά τα γεγονότα στην τοπική κοινωνία και να δηλώσουμε την αποφασιστικότητά μας να πολεμήσουμε με όποιο θεμιτό τρόπο φαινόμενα βίας και σκοταδισμού απ’ όπου κι αν προέρχονται», τονίζει ο Σύλλογος Διδασκόντων του Πειραματικού Γυμνασίου Ρεθύμνου-Πανεπιστημίου Κρήτης, με αφορμή τα πρόσφατα επαναλαμβανόμενα περιστατικά βανδαλισμού μαθητικών δημιουργιών στον αύλειο χώρο του σχολείου.
Ο Σύλλογος, σε ανακοίνωση του, αναφέρει τα παρακάτω:
«Είναι συνήθεια παλιά και παράδοση των τελευταίων πολλών χρόνων οι μεγαλύτεροι μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ τάξης του Πειραματικού Γυμνασίου Ρεθύμνου Π.Κ., με τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων και την ενθάρρυνση της συναδέλφου των Καλλιτεχνικών, να εκφράζονται με χρωματικές πινελιές στους τοίχους της αυλής του σχολείου που αποχαιρετούν.
Μια δυσάρεστη έκπληξη όμως περίμενε τους φετινούς εικαστικούς δημιουργούς του σχολείου μας τη Δευτέρα 23 Μαΐου 2022. Ένα συγκεκριμένο καλλιτεχνικό τους έργο μετατράπηκε σε μουτζούρα από τα χέρια αγνώστων που παραβίασαν τον αύλειο χώρο του σχολείου κατά τις νυχτερινές ώρες και κάλυψαν τη χρωματιστή ζωγραφιά των παιδιών με το μαύρο χρώμα της ψυχής τους.
Οι δημιουργοί των έργων με την παρότρυνση και των εκπαιδευτικών τους αποφάσισαν να αποκαταστήσουν την κατεστραμμένη δημιουργία τους και εργάστηκαν με επιμονή και υπομονή για να επαναφέρουν το έργο στην πρότερη κατάσταση.
Αργά το ίδιο βράδυ, η ζωγραφιά των παιδιών έγινε πάλι μουτζούρα από τους ίδιους, προφανώς, «αγνώστους». Και πάλι οι μαθητές μας αυθημερόν αποκατέστησαν το έργο τους. Το μοτίβο αυτό επαναλήφθηκε συνολικά τέσσερις φορές! Το έργο αφέθηκε τελικά «ελεύθερο» για μια περίπου εβδομάδα. Καταστράφηκε για μια ακόμη φορά, μαζί όμως με άλλα τρία έργα που είχαν διαφύγει μέχρι τη στιγμή εκείνη της μανίας των βανδάλων, στις 4 Ιουνίου. Αυτή τη φορά, εκτός από τα νεοφασιστικά και εθνικιστικά τους σύμβολα, μας άφησαν και την «υπογραφή» τους…
Το Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου Π.Κ. είναι ένα σχολείο που δέχεται μαθήτριες και μαθητές από όλες τις γειτονιές της πόλης κι από όλα τα χωριά του Νομού, ύστερα από κλήρωση και χωρίς κανένα άλλο κριτήριο εισαγωγής. Ο κυριότερος παιδαγωγικός στόχος του σχολείου είναι να δημιουργήσει κλίμα ασφάλειας, εμπιστοσύνης, ομαδικότητας και συνεργασίας μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας (μαθητριών, μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων), χωρίς απαγορεύσεις, αποκλεισμούς και διακρίσεις. Να καλλιεργήσει την ελευθερία της σκέψης και της έκφρασης, να αμβλύνει κοινωνικές ή κάθε άλλου είδους ανισότητες και να δημιουργήσει ένα σχολικό περιβάλλον κατάλληλο για να αναδειχθεί και να ανθίσει κάθε νεανική ψυχή. Με απόλυτο σεβασμό στη διαφορετικότητα, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια αλλά και την απαραίτητη ευαισθησία προς τη νεαρή ηλικία του μαθητικού κοινού που υποδέχεται.
Ως εκπαιδευτικοί του σχολείου θέλουμε να κάνουμε γνωστά τα γεγονότα στην τοπική κοινωνία και να δηλώσουμε την αποφασιστικότητά μας να πολεμήσουμε με όποιο θεμιτό τρόπο φαινόμενα βίας και σκοταδισμού απ’ όπου κι αν προέρχονται. Δεν θα πάψουμε να προσπαθούμε το σχολείο μας να παραμείνει ένας χώρος ασφάλειας και ευημερίας για όλα τα παιδιά. Δεν θα πάψουμε να προτρέπουμε τις μαθήτριες και τους μαθητές μας να προσθέτουν τα χρώματα της καρδιάς τους στα έργα και τα όνειρα τους. Δεν θα πάψουμε να προτρέπουμε τα παιδιά -μέσα από την αθωότητά τους- να ονειρεύονται ένα καλύτερο κόσμο.
Αυτό το όνειρο, με όποιον τρόπο κι αν ζωγραφίζεται -με νότες, με στίχους ή με χρώματα στον τοίχο- κανένας δεν έχει το δικαίωμα να τους το στερήσει!
Με τη λύρα του ποιητή Μ. Σαχτούρη απαντάμε στους
«διαρρήκτες του ήλιου […]
με [τις]μαύρες μάσκες και [τα]βαριά τηλεσκόπια
με τ’ άστρα στην τσέπη τους βρομισμένα με ψίχουλα
με τις πέτρες των δειλών στα χέρια
[που] παραμονεύουν σ’ άλλους πλανήτες το φως»
ότι θα
«[…] κριθεί κάθε Άνοιξη από τη χαρά της
από το χρώμα του το κάθε λουλούδι
από το χάδι του το κάθε χέρι
απ΄ τ’ ανατρίχιασμά του το κάθε φιλί»
Μ. Σαχτούρης, “Αστεροσκοπείο”, Παραλογαίς, 1948