Με τη συνδιοργάνωση της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου και του Πολιτιστικού Συλλόγου Σεισάρχων, θα πραγματοποιηθεί η προβολή της νέας ταινίας του Λευτέρη Χαρωνίτη «El Creco-Προσωπογραφίες», στον δημοτικό θερινό κινηματογράφο Ηρακλείου (Πύλη Βηθλεέμ) την Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου στις 9:00 το βράδυ.
Η ταινία έχει διάρκεια 82′ λεπτά και είναι η ένατη του σκηνοθέτη για τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο μέσα στα 30 και πλέον χρόνια που ασχολείται με την έρευνα και τη μελέτη της ζωής και του έργου του Μεγάλου Κρητικού.
Η εμμονή του σκηνοθέτη να επανέρχεται κατά καιρούς με ένα νέο κινηματογραφικό έργο για τον Θεοτοκόπουλο, φανερώνει την ανάγκη του να επικοινωνεί με ένα από τα πλέον ανήσυχα πνευματικά φαινόμενα όλων των εποχών για να καλύπτει προσωπικές, πνευματικές ανάγκες του.
Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος παραμένει ένα από τα πλέον πρωτότυπα πνευματικά φαινόμενα όλων των εποχών και οι μελετητές της ιστορίας της τέχνης προσπαθούν κατά τα τελευταία 100 χρόνια να κατανοήσουν το «μυστήριο» και την αισθητική ιδιαιτερότητα που κρύβει το έργο του και να παραμένει μοναδικός στην ιστορία της τέχνης της ζωγραφικής.
Όπως έγραψε, ο βυζαντινολόγος-ακαδημαϊκός Μανόλης Χατζηδάκης, «Ο Δομήνικος ξεκινά και ωριμάζει μέσα στον μεσαιωνικό ενετοκρατούμενο κόσμο της Κρήτης, όπου ζωγραφίζει βυζαντινά-χωρίς να αγνοεί τα βενετσιάνικα-μυείται στη Βενετία στα μυστικά της μεγάλης τέχνης των μαστόρων της, δέχεται στη Ρώμη τα μανιερίστικα κατάλοιπα της τέχνης του Μιχαηλάγγελου και ελευθερώνεται στην Ισπανία του Φιλίππου του Δευτέρου, όπου τελικά ώριμος δίδει την καλλιτεχνική έκφραση σε έναν κόσμο που την στερείται».
Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, χωρίς προγόνους και απογόνους παραμένει πάντα ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους όλων των εποχών και όπως έγραψε ο ποιητής Ορτένσιο Φελίξ Παραβιθίνο στο επιτάφιο σονέτο για τον Έλληνα φίλο του, «…δούλεψε σε μεγάλον αιώνα, μεγαλύτερος Απελλής όχι για την επευφημία που αγοράζεται και την ιδιορρυθμία του θα την θαυμάσουν δεν θα τη μιμηθούν οι αιώνες…»
Κατά τις τελευταίες δεκαετίες είναι ιδιαίτερα εξαιρετικό το παγκόσμιο ενδιαφέρον, κοινού, κριτικών και ιστορικών της τέχνης που αναζητούν να κατανοήσουν την πνευματική και ζωγραφική υπόσταση του έργου του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, της μεγαλύτερης πνευματικής δόξας του σύγχρονου ελληνισμού, ο οποίος, ενώ υπέγραφε τα έργα του πάντα στα ελληνικά, έμεινε στην ιστορία της τέχνης και στη μνήμη του παγκόσμιου κοινού με το ισπανικό άρθρο EL και το ιταλικό GRECO, ο Έλληνας.
Για την κατανόηση της πρωτοτυπίας και της ιδιαιτερότητας του Δομήνικου, η αποκάλυψη των φιλοσοφικών-αισθητικών απόψεων μέσα από τη μελέτη των δικών του κειμένων-σχολίων, στα περιθώρια των βιβλίων πλούσιας βιβλιοθήκης του που μας παρουσίασαν οι Ισπανοί μελετητές Φερνάντο Μαρίας και Αγκοστίν Μπουσταμάντε, διαμόρφωσε νέα επιστημονικά εργαλεία για μια καινούργια θεώρηση του έργου του.
Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος είναι ένας φιλόσοφος ζωγράφος, πρωτοπόρος στην εποχή του, που έδωσε στον χειρώνακτα τεχνίτη την πραγματική κοινωνική του υπόσταση, ενός δηλαδή ελεύθερου πνευματικά, σκεπτόμενου καλλιτέχνη.
Από αυτήν την οπτική προσεγγίζει η ταινία την περιπετειώδη ζωή, την πνευματική συγκρότηση, την δημιουργική εξέλιξη και την αισθητική μοναδικότητα του ζωγράφου μέσα από τη μεγάλη πινακοθήκη των δεκάδων προσωπογραφιών του.
Όπως έγραψε ο καθηγητής της ιστορίας της τέχνης, Νίκος Χατζηνικολάου: «…Ο Γκρέκο διαμορφώνει μια προσωπική σχολή στην τέχνη του πορτραίτου… Κατά την τελευταία μάλιστα δεκαετία της ζωής του είναι μια συνεχής εξέλιξη, εμβάθυνση και ελευθερία…».
Συντελεστές της ταινίας
Έρευνα-Κείμενα: Λευτέρης Χαρωνίτης
Αφήγηση: Αχιλλέας Κυριακίδης και Άννα Χατζηχρήστου
Καλλιτεχνική επιμέλεια-μοντάζ: Μιχάλης Γαλανάκης
Μουσική: Ορλάντο Ντι Λάσσο, Ντιέγο Ορτίθ, Φραγκίσκος Λεονταρίτης, Παλεστρίνα
Φωτογραφία: Κωστής Παπαναστασάτος
Διεύθυνση παραγωγής: Κάτια Καππάτου
Παραγωγή-σενάριο-σκηνοθεσία: Λευτέρης Χαρωνίτης.