19 °C Rethymno, GR
07/10/2022

ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΕ ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ

Έναρξη εργασιών για σειρά έργων στην πόλη του Ρεθύμνου το επόμενο τρίμηνο

Σε εργοτάξια αναμένεται να μετατραπούν τους επόμενους μήνες γειτονιές και συνοικίες της πόλης του Ρεθύμνου, αφού σειρά έργων έχουν δρομολογηθεί για να ξεκινήσουν αμέσως μετά το τέλος της τουριστικής περιόδου. Έργα που είτε σταμάτησαν για να μην υπάρχει όχληση στους επισκέπτες, όπως αυτό της βιοκλιματικής ανάπλασης των οδών Σαλαμίνος -Μελισσηνού, αλλά και άλλα που έχουν υπογραφεί οι σχετικές συμβάσεις με τους ανάδοχους, αλλά και εκείνα που βρίσκονται στο στάδιο της υπογραφής.

Στο σύνολό τους πρόκειται για μεγάλα έργα υποδομής που έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ ή από το πρόγραμμα του ΥΠΕΣ «Αντώνης Τρίτσης» και θα ξεκινήσουν να κατασκευάζονται από το Φθινόπωρο.

Η τεχνική υπηρεσία του δήμου είναι σε συνεργασία με όλους τους εργολάβους προκειμένου αφενός να τηρηθούν τα συμφωνηθέντα χρονοδιαγράμματα και να αποφευχθούν καθυστερήσεις και αφετέρου για να ληφθούν μέτρα, ώστε κατά την εκτέλεση των εργασιών να υπάρξει η λιγότερη δυνατή όχληση στους κατοίκους των περιοχών όπου αυτά θα κατασκευαστούν.

Ειδικότερα, το έργο βιοκλιματικής ανάπλασης των οδών Μελισσηνού και Σαλαμίνος στην Παλιά Πόλη, ξεκίνησε τον περασμένο Μάρτιο όπου έγινε ένα μικρό μέρος των εργασιών επί της οδού Σαλαμίνος στο ύψος της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ρεθύμνου.

Οι εργασίες που διεκόπησαν τον περασμένο Μάιο, αναμένεται να ξεκινήσουν εκ νέου τον Οκτώβριο. Στις εργασίες περιλαμβάνονται: Κατασκευή νέων, σύγχρονων πεζοδρομίων ευρωπαϊκών προδιαγραφών με όδευση τυφλών ειδικά στο βόρειο τμήμα της οδού Μελισσηνού όπου το επιτρέπει το πλάτος του πεζοδρομίου, νέα χάραξη οδοστρώματος κυκλοφορίας οχημάτων πλάτους 3,50 μ., δημιουργία διαβάσεων πεζών τοποθέτηση νέων φωτιστικών σωμάτων ανά περίπου 15 μ., μετατόπιση και υψομετρική αναπροσαρμογή φρεατίων υποδοχής ομβρίων στις νέες χαράξεις του δρόμου – πεζοδρομίων, φύτευση δέντρων, κατασκευή νέων καθιστικών και εγκατάσταση κάδων μικρο – απορριμμάτων που θα αναρτηθούν στον εκάστοτε φωτιστικό ιστό ώστε να αποφεύγεται η διάτρηση των πλακών του πεζοδρομίου, αλλά και σε άλλα σημεία που θα κριθεί απαραίτητο.

Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, προϋπολογισμού 1.114.870 ευρω το οποίο χρηματοδοτείται από το «Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)», στο πλαίσιο του ΕΠ «Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (Άξονας Προτεραιότητας 01: «Ανάπτυξη επιχειρηματικότητας με Τομεακές προτεραιότητες»(αποτελεί το βασικό έργο υποδομής του προγράμματος «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου).

Παράλληλα, το επόμενο τρίμηνο αναμένεται να ξεκινήσει και το μεγάλο έργο της βιοκλιματικής ανάπλασης επτά οδών και συγκεκριμένα των: Δασκαλάκη, Χατζηδάκη, Καζαντζάκη, Ασκούτση, Πρεβελάκη, Σιγανού και Καστρινάκη. Με εξαίρεση την οδό Πάρρεν Σιγανού, η οποία είναι παράλληλος των κεντρικών αρτηριών, οι άλλες έξι οδοί συνδέουν κάθετα τις ήδη αναπλασμένες κεντρικές αρτηρίες της πόλης του Ρεθύμνου, δηλαδή τη Λ. Κουντουριώτη και την οδό Μοάτσου. Οι προβλεπόμενες παρεμβάσεις περιλαμβάνουν:

Κατασκευή νέων πεζοδρομίων.

Υποδομές για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία ΑμεΑ (λωρίδα όδευσης τυφλών με ειδικές πλάκες, διαβάσεις με ράμπες, θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ).

Δημιουργία ποδηλατοδρόμου στην οδό Ασκούτση.

Υπερυψωμένες διαβάσεις πεζών και διασταυρώσεις οδών.

Εγκατάσταση φωτισμού.

Εγκατάσταση αστικού εξοπλισμού (κάδοι μικρο-απορριμμάτων, καθιστικά).

Δημιουργία χώρων φύτευσης δέντρων και λουλουδιών.

Το συνολικό μήκος ανάπλασης και των επτά δρόμων είναι περίπου 800 μ. Η συνολική επιφάνεια ανάπλασης και των επτά δρόμων είναι περίπου 9.000 τ.μ.

Η σύμβαση του έργου αυτού έχει υπογραφεί από τον περασμένο Μάρτιο, ωστόσο η εκκρεμότητα που υπήρχε με την υπογειοποίηση των καλωδίων από πλευράς ΔΕΗ και η αυξημένη τουριστική κίνηση, καθώς πρόκειται για κεντρικές οδικές αρτηρίες, είχε ως αποτέλεσμα η έναρξη των εργασιών να μετατεθεί για το φθινόπωρο.

Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 1.235.000,00€.

Επίσης, ένα βήμα πριν την υπογραφή της σύμβασης με τους αναδόχους εργολάβους βρίσκονται τρία ακόμα έργα υποδομής και συγκεκριμένα: Το έργο βιοκλιματικής ανάπλασης της οδού Κολοκοτρώνη στην Καλλιθέα (προϋπολογισμού 919.000,00€ (συν ΦΠΑ), το έργο που αφορά στην τουριστική αξιοποίηση και ανάδειξη του σπηλαίου Γερανίου (προϋπολογισμού 214.000 ευρώ) και το μεγάλο έργο που αφορά στην αναβάθμιση της οδού που οδηγεί στην πανεπιστημιούπολη Γάλλου (προϋπολογισμό 900.000 ευρώ).

Και για τα τρία έργα έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και υπάρχουν προσωρινοί ανάδοχοι. Τις επόμενες μέρες ολοκληρώνεται η προθεσμία των ενστάσεων για να προχωρήσει η κατακύρωσή τους από την Οικονομική επιτροπή και υπογραφή των συμβάσεων εντός διμήνου.

Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Άγγελος Μαλάς αναφέρθηκε στη σημασία των έργων αυτών, τα οποία όπως είπε αναμένεται να συμβάλλουν σημαντικά στην αναβάθμιση των περιοχών, αλλά και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων: «Είναι πάρα πολύ σημαντικό καθώς είμαστε πλέον στο τελικό στάδιο για την υλοποίηση σημαντικών έργων για τον δήμο μας, τα οποία θα μπορούν με την ολοκλήρωσή τους να τα απολαμβάνουν οι δημότες μας.

Πρόκειται για έργα με ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό τα οποία θα αλλάξουν όψη στις περιοχές αυτές. Οι μελέτες είναι βασισμένες στη φιλοσοφία της βιώσιμης κινητικότητας που ακολουθεί ο δήμος. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πολλά προβλήματα στον κατασκευαστικό κλάδο λόγω των ανατιμήσεων των οικοδομικών υλικών όμως εκτιμούμε ότι σε συνεργασία με τους ανάδοχους θα πάνε όλα καλά και τα έργα θα προχωρήσουν με τα λιγότερα δυνατά προβλήματα» ανέφερε σε σχετικές δηλώσεις του αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Άγγελος Μαλάς.

Αναβάθμιση της οδού που οδηγεί στου Γάλλου

Καθοριστικής σημασίας για την πόλη και το πανεπιστήμιο Κρήτης χαρακτηρίζεται το έργο αναβάθμισης της οδού που οδηγεί στου Γάλλου. Το έργο έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα των ΟΧΕ (Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις) και αναμένεται να ξεκινήσει τον χειμώνα με τη συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, σύμφωνα με τη σύμβαση να ανέρχεται σε εννέα μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβαση.

Το αντικείμενο της μελέτης είναι η βελτίωση και αναβάθμιση του οδικού δικτύου που συνδέει τη πόλη του Ρεθύμνου με το πανεπιστήμιο που βρίσκεται νοτιοδυτικά στην περιοχή Γάλλου

Τη μελέτη του έργου έχουν εκπονήσει οι μελετητές Ελένη Τσιριντάνη, αρχιτέκτονας τοπίου και ο αρχιτέκτονας του δήμου Μάνος Τσάκωνας.

Το αντικείμενο της μελέτης είναι η βελτίωση και αναβάθμιση του οδικού δικτύου που συνδέει τη πόλη του Ρεθύμνου με το πανεπιστήμιο που βρίσκεται νοτιοδυτικά στην περιοχή Γάλλου.

Όπως αναφέρεται στη μελέτη ο σημερινός δρόμος στερείται πεζοδρομίου και με τη βελτίωση του οδικού δικτύου στόχος είναι και η προσθήκη πεζοδρομίου για την ασφαλή πρόσβαση των χιλιάδων φοιτητών.

Το συνολικό μήκος του δρόμου από την περιοχή του στρατοπέδου έως την είσοδο του πανεπιστημίου είναι περίπου 1.900 μέτρα.

Η μελέτη αφορά το τμήμα από τον οικισμό του Γάλλου και κατά μήκος του ορίου των πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων μέχρι περίπου τη διασταύρωση με το ΒΟΑΚ.

 Η μελέτη αυτή έχει ως στόχο:

– Τη βελτίωση του οδικού δικτύου και της οδικής ασφάλειας.

– Την ασφαλή πρόσβαση πεζών στους χώρους του πανεπιστημίου.

– Την πρόσβαση στους χώρους του πανεπιστημίου από ΑΜΕΑ.

– Την ανάδειξη του φυσικού τοπίου της περιοχής με ήπιες παρεμβάσεις.

Ανάδειξη του σπηλαίου Γερανίου

Στο ίδιο πρόγραμμα των ΟΧΕ έχει ανατεθεί και το έργο της αξιοποίησης και τουριστικής αναβάθμισης του σπηλαίου Γερανίου, που έχει ως βασικό στόχο το σπήλαιο να καταστεί επισκέψιμο να προστατευθεί και να γίνει ευρέως γνωστός ο πολιτιστικός πλούτος του.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τη μελέτη του έργου που αναμένεται να ξεκινήσει το επόμενο τρίμηνο η παρέμβαση θα υλοποιηθεί σε δύο υποέργα:

– Κατασκευαστικό έργο με τον ομώνυμο τίτλο, με το ποσό των 213.999,99€.

– Επίβλεψη Αρχαιολογίας σπηλαιολογίας, με το ποσό των 39.360,00€.

Αντικείμενο του έργου είναι:

– Η διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου του σπηλαίου για την άνετη προσπέλαση των επισκεπτών από τον δευτερεύοντα ασφαλτοστρωμένο δρόμο προς το σπήλαιο.

– Η διαμόρφωση της εισόδου με θολωτή στοά από σκυρόδεμα. (Η είσοδος θα γίνει στο υψόμετρο του σημερινού ανοίγματος και της υπάρχουσας εισόδου).

– Η διαμόρφωση οριοθετημένου διαδρόμου για την κίνηση των επισκεπτών μέσα στο σπήλαιο. Στο ίδιο μήκος αμέσως μετά την είσοδο, διαμορφώνεται καλύτερα η υπάρχουσα κλίμακα με επαρκές πλάτος, ώστε να μπορεί να τοποθετηθεί και μηχανοκίνητο κάθισμα για ΑΜΕΑ στον χειρολισθήρα του κιγκλιδώματος.

Το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τον Αύγουστο του 2023.

Βιοκλιματική ανάπλαση στην οδό Κολοκοτρώνη

Το έργο βιοκλιματικής ανάπλασης της οδού Κολοκοτρώνη, αυτό αφορά μια παρέμβαση που εντάσσεται στη φιλοσοφία του δήμου Ρεθύμνου σε σχέση με την ανάπτυξη δράσεων βιώσιμης ανάπτυξης και κινητικότητας και έχει σχεδιαστεί με τρόπο που θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και στη βελτίωση της καθημερινότητάς τους. Για το έργο αυτό υπάρχει προσωρινός ανάδοχος και η υπογραφή της σύμβασης εκτιμάται ότι θα γίνει εντός διμήνου και αφού προηγηθούν οι σχετικές διαδικασίες των εγκρίσεων από την Οικονομική επιτροπή.

Η περιοχή μελέτης έχει συνολικό εμβαδό περίπου 7.353 m2 και βρίσκεται στη νότια πλευρά της πόλης του Ρεθύμνου με συνολικό μήκος άξονα παρέμβασης 552,00 m. Στους βασικούς στόχους της μελέτης περιλαμβάνονται η οργάνωση των πεζοδρομίων, των διαβάσεων και της σήμανσης σύμφωνα με τις προδιαγραφές της νομοθεσίας για την προσβασιμότητα και την ασφάλεια των πεζών, η προστασία της κίνησης των πεζών, η διευθέτηση κίνησης οχημάτων και των κυκλοφοριακών κόμβων με τις εγκεκριμένες από τη νομοθεσία διατομές και η εξασφάλιση των κατάλληλων ακτινών στροφής οχημάτων, απορριμματοφόρων, μικρών φορτηγών και πυροσβεστικών οχημάτων, όπου είναι απαραίτητη η διέλευσή τους, στη συμβολή των υπό μελέτη οδών με τις κάθετες σε αυτές. Παράλληλα στη μελέτη προβλέπεται βιοκλιματική αναβάθμιση της περιοχής με την οργάνωση και ενίσχυση φύτευσης, όπου είναι γεωμετρικά εφικτό σε συνδυασμό και με τη χρήση νέων ψυχρών υλικών, η εγκατάσταση στον δημόσιο χώρο του απαραίτητου αστικού εξοπλισμού που θα ενισχύσει και θα υποστηρίξει τη χρήση του (καλαθάκια απορριμμάτων, καθιστικά παγκάκια, παρκινγκ ποδηλάτων, κ.τλ.), η αναβάθμιση του δημοτικού φωτισμού σε όλο το μήκος του άξονα των οδών με κατάλληλα φωτιστικά εξοικονόμησης ενέργειας.