Τα τέσσερα στοιχεία της φύσης, το χώμα, το νερό, ο αέρας και η φωτιά γίνονται αντικείμενο έρευνας για τους μαθητές του 14ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου, που αποτελεί το μοναδικό σχολείο της χώρας που συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Erasmus Plus: Energy for life» μαζί με σχολεία από την Ισπανία, την Γαλλία, την Ιταλία, την Πολωνία, την Κροατία και την Ρουμανία. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα με τριετή διάρκεια, που στόχο έχει τα παιδιά να εξοικειωθούν με την ενέργεια και μέσα από βιωματικές ασκήσεις και δράσεις να μάθουν για την εξοικονόμηση ενέργειας, για τον σεβασμό στο περιβάλλον αλλά και να δουν στην πράξη πώς αυτό μπορεί να γίνει.
Στο πλαίσιο του προγράμματος, που έχει τριετή διάρκεια, χθες βρέθηκαν στο χώρο του σχολείου 13 εκπαιδευτικοί από τις χώρες που συμμετέχουν με τον Ισπανό συντονιστή, όπου είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, να ανταλλάξουν απόψεις, να γνωριστούν με τους μαθητές και να δουν από κοντά τη δουλειά που γίνεται μέσα στο σχολείο.
Η συμμετοχή στο πρόγραμμα έγινε με πρωτοβουλία της διεύθυνσης και των δασκάλων του 14ου Δημοτικού Σχολείου, που με ιδιαίτερο ζήλο και μεράκι ετοίμασαν έναν άρτιο φάκελο και ασχολούνται με το πρόγραμμα αυτό, που κυριότερο στόχο έχει την εξωστρέφεια στην τοπική και ευρωπαϊκή κοινωνία.
Χθες μάλιστα τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν πειράματα στους φιλοξενούμενους από τις άλλες χώρες αλλά και να μάθουν νέα πράγματα από το μετεωρολόγο Μανόλη Λέκκα και τον διευθυντή του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών Αργυρούπολης, Μιλτιάδη Τσίγκρη, που βρέθηκαν στο χώρο του σχολείου και «πειραματίστηκαν» μαζί με τους μαθητές.
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν συνολικά 320 μαθητές από όλες τις τάξεις του σχολείου, οι οποίοι έδειχναν εντυπωσιασμένοι με τα πειράματα, ενώ παρουσίασαν με εξαιρετική απλότητα τα πειράματα στους συμμαθητές τους, στους εταίρους του προγράμματος, καθώς και στον προϊστάμενο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στον σχολικό σύμβουλο και τον πρόεδρο των σχολικών επιτροπών που βρέθηκαν χθες στο σχολείο.
Ο διευθυντής Κώστας Σάρρος μιλώντας στα «Ρ.Ν.» για το πρόγραμμα, ανέφερε: «Ουσιαστικά το πρόγραμμα είναι «ενέργεια για τη ζωή» και ασχολούμαστε με τέσσερα στοιχεία που ενεργειακά βοηθούν τον άνθρωπο, το χώμα, τον αέρα, το νερό, τη φωτιά και που ενίοτε βεβαία προκαλούν και προβλήματα. Συζητούμε για αυτές τις τέσσερις θεματικές και έχουμε ήδη κάνει κάποιες δράσεις σε συνεργασία με τους εταίρους του προγράμματος. Συμμετέχουν παιδιά ηλικίας 6-12 ετών, με εξαίρεση τη Γαλλία που συμμετέχουν παιδιά 4-8 ετών. Κάνουμε κοινές δράσεις, επικοινωνούμε μέσω skype, κάνουμε ηλεκτρονικά βιβλία, γιορτάσαμε όλοι μαζί την Ημέρα της Ευρώπης και μέσα από σειρά δραστηριοτήτων φέρνουμε σε επαφή τους μαθητές μας με μαθητές άλλων ευρωπαϊκών χωρών και συνεργαζόμαστε ανταλλάσσοντας παράλληλα απόψεις και πρακτικές».
«Εξωστρέφεια και ανταλλαγή καλών πρακτικών»
Το σημαντικότερο στοιχείο του προγράμματος είναι η ανταλλαγή καλών πρακτικών και η εξωστρέφεια των σχολείων που συμμετέχουν σε αυτό. Οι μαθητές/τριες θα αποκτήσουν δεξιότητες επικοινωνίας, θα γνωρίσουν την κουλτούρα άλλων λαών και θα εξασκήσουν την αγγλική γλώσσα. Επιπλέον, θα μελετήσουν τα τέσσερα στοιχεία της φύσης και την πράσινη ενέργεια σε βάθος 3 ετών.
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου θα γνωρίσουν με τη σειρά τους ξένα εκπαιδευτικά συστήματα (κάποιοι από αυτούς θα μετακινηθούν στις παραπάνω χώρες) και θα τους δοθεί η ευκαιρία μέσα από την ανταλλαγή ιδεών, πληροφοριών να διευρύνουν γνώσεις και εμπειρίες, προς όφελος πάντα των ιδίων και των μαθητών.
Η κυρία Δώρα Μπατσή, εκπαιδευτικός του σχολείου και υπεύθυνη του προγράμματος, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Ο γενικός στόχος του προγράμματος είναι να μελετήσουν τα παιδιά τα τέσσερα στοιχεία της φύσης. Όμως ο πιο ενδιαφέρων στόχος για την Ε.Ε. είναι ότι προσπαθούμε να ανοίξουμε ένα παράθυρο του σχολείου μας στην κοινωνία και να επικοινωνήσουμε τις δράσεις μας. Να κάνουμε δηλαδή μια διασπορά του προγράμματος, τόσο σε τοπικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ήδη κάναμε την γιορτή πειραμάτων και βλέπουμε διαθεματικά το θέμα μας. Δηλαδή είτε μέσω της λογοτεχνίας, είτε μέσω της φυσικής, της μουσικής, μελέτης περιβάλλοντος, εικαστικά κτλ. Τα παιδιά κάνουν διάφορες εργασίες, ενώ μια πολύ σημαντική δράση είναι και η μετακίνηση μαθητών στις άλλες χώρες. Δηλαδή οι μαθητές μας θα μετακινηθούν στην Ιταλία και στην Ισπανία, κάτι που δεν το έχουμε κάνει στο παρελθόν σε άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα, στα οποία συμμετείχαμε στο παρελθόν. Κατά την επίσκεψή τους στις χώρες αυτές θα γνωρίσουν το εκπαιδευτικό σύστημα των άλλων χωρών, θα μείνουν σε σπίτια ντόπιων, θα έρθουν σε επαφή με μαθητές των άλλων χωρών. Έγινε μια πρώτη μετακίνηση των εκπαιδευτικών στην Πολώνια και τον Οκτώβριο θα πάμε με τρία παιδιά στην Ιταλία. Γενικά η νέα τάση στα σχολεία -αν και δεν έχει μπει ακόμα επίσημα στο ελληνικό πρόγραμμα- είναι να ενσωματώσουμε τις δραστηριότητες που αφορούν καινοτόμες δράσεις, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν μαθηματικά λογοτεχνίας, μηχανική, ρομποτική. Στη διάρκεια των τριών ετών θα γίνουν πολύ σημαντικές δράσεις και με τη συνεργασία από τους εταίρους μας μαθαίνουμε καινούρια πράγματα, τα οποία προσπαθούμε να τα μεταφέρουμε σαν εκπαιδευτικοί στα παιδιά μας για να υπάρχει εξέλιξη».
Ο συντονιστής του προγράμματος από την Ισπανία κ. Καρμέλο εμφανίστηκε εντυπωσιασμένος από την πρώτη επαφή που είχε τόσο με την πόλη όσο και με την εκπαιδευτική κοινότητα στο Ρέθυμνο. Ο ίδιος μιλώντας στα «Ρ.Ν.» τόνισε τη σημασία του προγράμματος σε ότι αφορά την εξωστρέφεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών, αφού δίνεται η ευκαιρία ανταλλαγής απόψεων και γνωριμίας με άλλες κουλτούρες. Χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων τόνισε: «Ο σκοπός του προγράμματος είναι να δημιουργήσουμε τις βάσεις για συνεργασία μεταξύ των μαθητών των χωρών της Ευρώπης. Προσπαθούμε μέσα από αυτό το πρόγραμμα να αναπτύξουμε δεξιότητες στην τεχνολογία, στις επιστήμες, στις γλώσσες. Ένα τέτοιο πρόγραμμα ενέργειας είναι δύσκολο να το κάνεις, γιατί κάθε χώρα είναι διαφορετική, έχει άλλο εκπαιδευτικό σύστημα όμως είναι ένας καλός τρόπος να γνωρίσεις άλλες χώρες, να ανταλλάξεις απόψεις και πρακτικές και να τις εμπλουτίσεις αλλά ταυτόχρονα να βελτιώσεις τις ικανότητες όχι μόνο των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών. Όταν διδάσκεις μόνο στη χώρα σου νιώθεις λίγο απομονωμένος, όταν όμως έχεις επαφές και με άλλες χώρες αντιλαμβάνεσαι τη διαφορετικότητα. Η εμπειρία μου είναι προς το παρόν εξαιρετική, γιατί από την προηγούμενη συνάντηση στην Πολωνία μάθαμε πολλά πράγματα για την ιστορία και τώρα στο Ρέθυμνο αποκτώ επίσης πολλές γνώσεις για τον τόπο, την ιστορία, τον πολιτισμό του. Όμως ο βασικός στόχος είναι να γνωρίσουμε τις άλλες κουλτούρες και να μεταφέρουμε τις γνώσεις αυτές στους μαθητές. Γιατί το μέλλον είναι η Ευρώπη και όχι κάθε χώρα ξεχωριστά. Οι μαθητές έχουν πλέον το κλειδί να μεταφέρουν την κουλτούρα αυτή».
Ο Στάθης Κοντογιάννης, προϊστάμενος της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου που βρέθηκε χθες στο χώρο του σχολείου συνεχάρη τον διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς και τόνισε ότι η συμμετοχή σε τέτοια προγράμματα αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για την μαθητική κοινότητα. Μεταξύ άλλων είπε: «Με δεδομένο ότι το σχολείο συμβάλλει στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή και στην ένταξή του στην κοινωνία θα πρέπει προς αυτή την κατεύθυνση και με βάση τους ρυθμούς που αλλάζουν ταχύτατα στην κοινωνία, να υπάρξει ένα ισχυρό παιδαγωγικό και σχολικό περιβάλλον, ώστε να ανταποκρίνεται στα αιτήματα των καιρών που διανύουμε. Σε αυτά τα αιτήματα εντάσσονται και τα ευρωπαϊκά προγράμματα των οποίων τα οφέλη είναι πολλά. Δίνουν τη δυνατότητα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς να βγουν έξω από το μικρόκοσμο του σχολείου τους και να ανταλλάξουν απόψεις σε σχέση με τα εκπαιδευτικά και διδακτικά θέματα και να υιοθετήσουν νέες πρακτικές. Αποτελεί προστιθέμενη αξία στην παρεχόμενη εκπαίδευση σε κάθε σχολείο που συμμετέχει σε τέτοια προγράμματα. Μένει να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη αυτά, «να αγκαλιάσουμε» αυτά τα προγράμματα και να βρεθούν εκπαιδευτικοί και διευθυντές με όραμα να τα υλοποιούν και στο μέλλον».
Ο Μιχάλης Κολιοραδάκης σχολικός σύμβουλος, από την πλευρά του είπε: «Ο στόχος τέτοιων προγραμμάτων είναι η ανάπτυξη μιας κουλτούρας συνεργασίας και επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών, η ανταλλαγή απόψεων προβληματισμών, η υιοθέτηση καλών πρακτικών από άλλα εκπαιδευτικά συστήματα και μέσα από τις δράσεις αυτές οι μικροί μαθητές διαμορφώνουν κάποια κουλτούρα. Ζούμε σε μια κοινωνία πολιτισμική και αύριο σαν επαγγελματίες θα μπορούν να συνεργαστούν με επαγγελματίες άλλων κρατών, να μάθουν να επικοινωνούν, να συνεργάζονται. Οι στόχοι δεν είναι γνωστικοί είναι συναισθηματικοί. Να μπορούν να αναπτύξουν τα παιδιά στάσεις, αξίες, συμπεριφορές. Να διαμορφώσουν κουλτούρα συνεργασίας με άλλους μαθητές, να υιοθετήσουν άλλες πρακτικές. Βασική προϋπόθεση είναι να υπάρχει ένας σταθερός πυρήνας εκπαιδευτικών σε κάθε σχολείο, προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν στο στόχο του προγράμματος. Στο σχολειό αυτό υπάρχει μια ομάδα ικανών εκπαιδευτικών που γνωρίζουν τις διαδικασίες, έχουν εμπειρία, όρεξη, θέληση γιατί χρειάζεται πολύς κόπος και χρόνος για το πρόγραμμα. Και αυτό δεν είναι υποχρέωση των εκπαιδευτικών είναι εθελοντική δράση».
Ο Γιώργος Γεωργαλης, πρόεδρος των σχολικών επιτροπών ανέφερε: «Θέλω να συγχαρώ τον διευθυντή και τους δασκάλους του 14ου Δημοτικού Σχολείου για την πολύ σημαντική αυτή δράση. Είναι πολύ σημαντικό επίσης το σχολείο να παρουσιάζει εξωστρέφεια και να ανταλλάσσουν απόψεις μαθητές και εκπαιδευτικοί με άλλες χώρες της Ε.Ε. και ‘μείς παίρνουμε καλές πρακτικές αλλά δίνουμε και στις άλλες χώρες. Ο δήμος θα στηρίζει τέτοιες προσπάθειες γιατί πραγματικά είναι αναγκαίες και χρειάζονται. Πρέπει τα σχολεία να δείχνουν εξωστρέφεια και να απευθύνονται στην κοινωνία είτε την τοπική είτε την ευρωπαϊκή».