Μεγαλύτερη η παραγωγή των κρητικών τυριών από την κατανάλωση λόγω των πολύ υψηλών τιμών στην αγορά, εξεύρεση λύσεων από τους τοπικούς φορείς
Συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας για την εξεύρεση αποτελεσματικών λύσεων ώστε τα κρητικά τυριά να αποκτήσουν τη θέση που τους αξίζει μέσα στα ξενοδοχεία
Βήματα προς την ανάδειξη και τη διαφήμιση των κρητικών τυριών κάνουν οι φορείς του τόπου, προκειμένου να δοθεί μια προστιθέμενη αξία στα τοπικά προϊόντα και να υποστηριχθούν περισσότερο από τους επιχειρηματίες του τουρισμού ως υγιεινά, μοναδικά και ελκυστικά για τον καταναλωτή.
Η σημαντικά μειωμένη κατανάλωση των τοπικών τυριών σε σχέση με την παραγωγή αποτέλεσε αντικείμενο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη στην Περιφέρεια Κρήτης από την προεδρία του αντιπεριφερειάρχη Αγροτικής Οικονομίας Σταύρου Τζεδάκη και με τη συμμετοχή θεσμικών εκπροσώπων κτηνοτρόφων, τυροκόμων, ξενοδόχων και επιστημόνων του πρωτογενή τομέα.
Οι φορείς αναζητούν αποτελεσματικές λύσεις για την ενίσχυση και αξιοποίηση των τυροκομικών προϊόντων μέσω του τουρισμού, καθώς η Κρήτη αποτελεί ένας γαστρονομικός προορισμός.
Παρόμοιες προσπάθειες με πρωτοβουλία της περιφέρειας για τη διασύνδεση των τομέων της οικονομίας του νησιού έχουν γίνει και στο παρελθόν, δίχως αποτέλεσμα.
«Αλλαγή νοοτροπίας στην προώθηση»
Μια από τις λύσεις που ακούστηκαν κατά τη διάρκεια της σύσκεψης ήταν η αλλαγή της νοοτροπίας στο μάρκετινγκ των τυροκομικών προϊόντων μέσα από τις τεχνικές της σύγχρονης διαφήμισης και της παρουσίασης της αξίας τους προς τους καταναλωτές.
«Η λύση είναι να αξιοποιήσουν οι επαγγελματίες του τουρισμού τα ποιοτικά προϊόντα της Κρήτης, να αναβαθμίσουν την επιχείρησή τους γαστρονομικά και να συνειδητοποιήσουν ότι αξίζει», επεσήμανε ο πρώην πρόεδρος της ΓΕΩΤΕΕ Αλέξανδρος Στεφανάκης, ο οποίος συμμετείχε στη διευρυμένη σύσκεψη της περιφέρειας και υποστήριξε ότι η εύστοχη και σύγχρονη διαφήμιση των κρητικών τυροκομικών προϊόντων είναι ένα σημαντικό κομμάτι που θα δώσει κίνητρο στους επιχειρηματίες, αλλά και στους καταναλωτές, να προτιμήσουν τα προϊόντα του τόπου.
Συγκεκριμένα, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», αναφέρθηκε στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Κρήτη σε σχέση με την αξιοποίηση των τοπικών τυροκομικών προϊόντων, καθώς και στους παράγοντες που «κρατούν» πίσω την κατανάλωσή του, με τη βασικότερη αιτία να είναι το μάρκετινγκ των πολυεθνικών που «σκεπάζουν» τα τοπικά προϊόντα στα μάτια των καταναλωτών: «Υπάρχει μια οικονομική δυσπραγία στους καταναλωτές, η οποία αρχίζει και φαίνεται στην κατανάλωση τροφίμων. Ασφαλώς, επειδή το σύστημά μας δεν είναι έτοιμο, αυτό έχει έναν άμεσο αντίκτυπο με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ισορροπημένη ποσότητα παραγωγής τυριών στα τυροκομεία. Στην Κρήτη έχουμε πρόβλημα στα τοπικά προϊόντα, στην ενημέρωση του καταναλωτή. Δεν είναι οργανωμένο το σύστημα των τυροκόμων, δεν γίνεται η κατάλληλη προβολή των προϊόντων σε ό,τι αφορά την τιμή, την ποιότητα, την ταυτότητα, την ασφάλεια που παρέχουν. Ενώ τα σύνθετα τρόφιμα των πολυεθνικών τυχαίνουν πανταχόθεν συστημάτων σύγχρονης προώθησης και πλύσης εγκεφάλου του καταναλωτή, με αποτέλεσμα να εκτοπίζουν τα δικά μας προϊόντα. Πολλές φορές υπάρχει η αίσθηση ότι είναι ακριβό το προϊόν, ενώ στην αγορά υπάρχουν πολύ χειρότερης ποιότητας και ασφάλειας προϊόντα τα οποία προτιμούν οι καταναλωτές λόγω της διαφήμισης. Θέλει πολλή δουλειά ακόμη και αλλαγή στη νοοτροπία. Πρέπει ο καταναλωτής να καταλάβει ότι τα τοπικά προϊόντα έχουν την ταυτότητα του τόπου μέσα, την κουλτούρα μας και δεν έχουν καμία σχέση με τα διάφορα παράξενα βιομηχανικά προϊόντα που προσπαθούν με κάθε τρόπο να μας πάρουν τα χρήματα γιατί έχουν ένα πολύ δυνατό μάρκετινγκ».
Αξιοποίηση κρητικών τυριών από τα ξενοδοχεία
Θετικοί είναι οι ξενοδόχοι της Κρήτης στην αξιοποίηση των τοπικών τυροκομικών προϊόντων στις επιχειρήσεις τους και την υποστήριξή τους με κάθε τρόπο, καθώς και στην παράλληλη αναβάθμιση του τουριστικού τους προϊόντος, ωστόσο η ελλιπής ενημέρωση των επισκεπτών για τα οφέλη και τη διατροφική αξία τους τα καθιστά χαμηλά στις προτιμήσεις τους.
Όπως ανέφερε ο κ. Στεφανάκης:
«Πρέπει να γίνει μια προσπάθεια οι ξενοδόχοι να αξιοποιήσουν τα τοπικά προϊόντα για να διαφοροποιήσουν το προϊόν τους, να βάλουν το κομμάτι αγροδιατροφή της Κρήτης στην υπηρεσία τους. Επίσης στο κομμάτι της κτηνοτροφίας και της τυροκομίας, θα πρέπει να συζητηθεί η προώθηση των προϊόντων με έναν άλλον τρόπο, να ενημερωθούν οι ντόπιοι καταναλωτές για να τα προτιμούν. Να ενημερώσουμε ότι αυτός ο τόπος παράγει υπέροχα πράγματα με μοναδική ταυτότητα και ποιότητα και να τα δοκιμάσουν. Οι επαγγελματίες του τουρισμού πάντα ήταν και είναι θετικοί στο να προμηθεύονται κρητικά προϊόντα. Σε ό,τι αφορά το ελληνικό πρωινό προσπαθούν να χρησιμοποιούν αυτά τα προϊόντα. Βέβαια είναι επιχειρήσεις και ο καθένας κοιτάει τη βιωσιμότητα από τη δική του πλευρά. Εάν δεν έρχεται μια προστιθέμενη αξία στο προϊόν, γιατί να το βάλει ο ξενοδόχος στον κατάλογό του; Εάν κρατούμε σε πλήρη άγνοια τον επισκέπτη μας, τη στιγμή που έχει πλήρη άγνοια και ο κάτοικος της Κρήτης για τα τοπικά προϊόντα».
Από τη μεριά των ξενοδόχων, παρά το ότι είναι θετικοί να συμβάλλουν στην προώθηση και αναγνωριστιμότητα των κρητικών προϊόντων από τους καταναλωτές, αντιμετωπίζουν ζητήματα όπως είναι το υψηλό κόστος της τιμής του κρητικού τυριού που προμηθεύονται σε σύγκριση με τυροκομικά προϊόντα του εξωτερικού, όπως επίσης και παρατηρείται η προτίμηση των επισκεπτών σε πιο μαλακά τυριά. Όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου Μανόλης Τσακαλάκης μιλώντας στα «Ρ.Ν.»: «Το κόστος είναι αμείλικτο και ειδικά τώρα που ανέβηκε κατά 30-35%. Όταν εμείς αγοράζουμε τα τυριά που χρησιμοποιούμαι που έρχονται από τη Δανία ή από την Ολλανδία 4,50 ευρώ, δεν μπορούμε να πληρώνουμε 19 ευρώ. Είναι μεγάλη η διαφορά στο κόστος. Από την άλλη πλευρά είναι μέσα στις υποχρεώσεις μας να σερβίρουμε τα πρωινά τυρί το οποίο κόβουμε πολύ λεπτές φέτες, μαλακό τυρί, το οποίο βάζουμε πάνω στο ψωμί. Το κόστος είναι το ένα ζήτημα και το άλλο ότι οι τουρίστες δείχνουν την προτίμησή τους σε πιο μαλακά τυριά. Παρόλα αυτά στις κρητικές γωνιές που έχουν όλα τα ξενοδοχεία στο πρωινό τους έχουν και γραβιέρα, αλλά δεν την προτιμούν διότι δεν την γνωρίζουν. Ακόμα και στους μπουφέδες κάθε μεσημέρι και βράδυ στα ξενοδοχεία έχουμε μια ποικιλία τυριών που περνάει και κόβει ο πελάτης ένα κομμάτι και προτιμάει τα μαλακά τυριά τα δικά τους, και τη γραβιέρα δεν την προτιμούν».
Συγκρότηση ομάδας εργασίας
Η συγκρότηση μιας ομάδας αποτελούμενη από λίγα άτομα αποφασίστηκε στη σύσκεψη στην περιφέρεια προκειμένου να προσεγγίσουν το ζήτημα ολιστικά και σε πρακτικό επίπεδο με την κατάθεση προτάσεων.
Όπως σημείωσε ο κ. Στεφανάκης: «Έχουμε φτιάξει μια ομάδα εργασίας για να εμβαθύνει λίγο περισσότερο και να αρχίσουμε να ασχολούμαστε με αυτό το θέμα. Η πρότασή μου ήταν να ξεκινήσουμε από κάτω προς τα πάνω. Θέλουμε σιγά-σιγά να προβάλουμε τον κτηνοτροφικό τομέα, αυτόν τον υπέροχο τομέα που είναι δεμένος με τον τόπο, τα ήθη και τα έθιμα. Επίσης να δούμε πως θα ενωθούν οι τυροκόμοι και πως θα φτιάξουν επιτέλους έναν σύνδεσμο για να αρχίσουν να προωθούν τα προϊόντα τους. Είναι κρίμα να εκλιπαρεί ένα υπέροχο παραγωγικό σύστημα ένα άλλο παραγωγικό σύστημα που είναι ο τουρισμός, σαν να επαίτες να βάλουν τα τοπικά προϊόντα. Γίνονται προσπάθειες αλλά είναι αποσπασματικές, με αποτέλεσμα να είμαστε θύματα της εκάστοτε διακύμανσης της αγοράς. Δεν φτάνει όμως».
Από τη μεριά του ο κ. Τσακαλάκης επιβεβαίωσε την πρόθεση των ξενοδόχων στη συμμετοχή αυτής της προσπάθειας αναφέροντας: «Συγκροτήθηκε μια ομάδα ώστε να επεξεργαστεί το θέμα και να δούμε και εμείς πως μπορούμε να τους βοηθήσουμε, με τη συμμετοχή μας ως ξενοδόχοι. Η επιτροπή θα υποβάλει τις προτάσεις της, θα εξεταστούν και θα βγει το πόρισμα. Στη συνεδρίαση ήταν 50 άτομα και είπαμε ότι από αυτούς θα βγει μια επιτροπή τέσσερα – πέντε άτομα για να καταθέσουν προτάσεις, να εξεταστούν και ανάλογα να εφαρμοστούν».