«Το υπό ψήφιση νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ αποτελεί ταφόπλακα για τα δημόσια πανεπιστήμια» υποστηρίζουν και προσθέτουν τις αρνητικές συνέπειες που η ψήφισή του θα έχει για τα περιφερειακά πανεπιστήμια
Την κάθετη αντίθεσή τους στο νομοσχέδιο που ψηφίζεται σήμερα στη βουλή και αφορά στην ίδρυση και λειτουργία μη κερδοσκοπικών ΑΕI εξέφρασε η ακαδημαϊκή και σχολική κοινότητα στη διάρκεια της ανοιχτής συζήτησης με θέμα «Για την υπεράσπιση του δημόσιου πανεπιστημίου: Γιατί λεμέ όχι στην εμπορευματοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης» που πραγματοποιήθηκε στο Εργατικό Κέντρο το απόγευμα της Τετάρτης.
Την εκδήλωση διοργάνωσαν οι Ενιαίοι Φορείς Διδασκόντων της Σχολής Επιστημών Αγωγής, της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, μαζί με την ΕΛΜΕΡ.
Ομιλητές στην εκδήλωση ήταν ο πρόεδρος του ΕΦΔ Φιλοσοφικής Σχολής, Κώστας Βλασόπουλος, ο αντιπρόεδρος ΕΦΔ Σχολής Κοινωνικών Επιστημών Μανώλης Δαφέρμος, το μέλος Δ.Σ. του ΕΦΔ Σχολής Επιστημών Αγωγής Έμιλυ Μιχαηλίδη και ο πρόεδρος της ΕΛΜΕΡ Χρήστος Σουρουλής. Συντονίστρια της συζήτησης ήταν η Αθηνά Σκουλαρίκη, μέλος Δ.Σ. του ΕΔΦ της ΣΚΕ.
Ο Κώστα Βλασόπουλος, πρόεδρος Δ.Σ. του ΕΦΔ στη Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Κρήτης, σε δήλωσή του αναφερόμενος στις συνέπειες που θα δημιουργήσει το νέο νομοσχέδιο στην εκπαίδευση, αλλά και συνολικά στην κοινωνία επεσήμανε: «πρόκειται για ένα ξεκάθαρα αντισυνταγματικό νόμο και είναι ντροπή για την κατάντια της χώρας που η κυβέρνηση έρχεται και ψηφίζει κάτι με το οποίο από το σύνταγμα είναι ξεκάθαρο ότι απαγορεύεται. Δεύτερον, είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο θα είναι «ταφόπλακα» στο δημόσιο πανεπιστήμιο, καθώς στην πορεία του χρόνου θα μεταφέρει πόρους από το δημόσιο πανεπιστήμιο προς το ιδιωτικό και θα είναι θέμα χρόνου η τεράστια πίεση που θα μπει ώστε να εισαχθούν δίδακτρα και στα δημόσια πανεπιστήμια και με αυτόν τον τρόπο να διαλύσει το δημόσιο πανεπιστήμιο όπως το ξέρουμε. Επίσης, έχουμε το τραγελαφικό ότι για να μπει κάποιος στο δημόσιο πανεπιστήμιο στην Ιατρική πρέπει να γράψει 19 στις εξετάσεις. Για να μπει στο ιδιωτικό τμήμα της Ιατρικής θα πρέπει να γράψει 10, που είναι η ελάχιστη βάση εισαγωγής ολόκληρου του γνωστικού πεδίου των συγκεκριμένων επιστημών. Δηλαδή όποιος έχει χρήματα να πληρώσει θα μπαίνει με 10 στην Ιατρική, όποιος δεν έχει χρήματα να πληρώσει εάν γράψει 19 έχει καλώς, αλλιώς ας πάει να γίνει τσαγκάρης. Αυτή είναι η λογική αυτού του νομοσχεδίου».
Ανησυχία για τα περιφερειακά πανεπιστήμια και για την ποιότητα σπουδών
Καταστροφικές χαρακτήρισε τις συνέπειες που επακολουθούν με την ίδρυση των ιδιωτικών ΑΕΙ ο κ. Βλασόπουλος, διότι ενδέχεται οι γονείς να επιλέγουν τα παιδιά τους να φοιτούν σε τέτοιου είδους ιδρύματα που θα δημιουργηθούν στην Αθήνα, καθώς το κόστος των διδάκτρων θα είναι το ίδιο με το κόστος ζωής σε κάποιο περιφερειακό ίδρυμα, όπως είναι το Πανεπιστήμιο Κρήτης και με αυτόν τον τρόπο να μειώνονται οι νεοεισαχθέντες κάθε χρόνο.
«Είναι προφανές ότι είναι καταστροφικό για τα περιφερειακά πανεπιστήμια. Ήδη η ελάχιστη βάση εισαγωγής έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα. Το Ιστορικό Αρχαιολογικό έπαιρνε σχεδόν 180 άτομα μέχρι και πριν από τέσσερα χρόνια, αυτήν τη στιγμή παίρνει 50. Ένας βασικός λόγος που συμβαίνει αυτό είναι το τεράστιο κόστος ζωής σε περιφερειακά πανεπιστήμια όπως είναι η Κρήτη, όπως είναι η Κέρκυρα κλπ. Όπως επίσης επειδή έχουμε μια κυβέρνηση που δεν κάνει απολύτως τίποτα για να βοηθήσει αυτήν την κατεύθυνση, δεν υπάρχουν εστίες, δεν υπάρχουν υποτροφίες προς τους φοιτητές, δεν υπάρχει οποιαδήποτε μέριμνα για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα. Δυστυχώς και οι τοπικές κοινωνίες, όπως και οι τοπικοί θεσμοί, δείχνουν να έχουν πλήρη αδιαφορία ή δεν έχουν αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος. Είναι σαφές ότι θα δημιουργηθούν ιδρύματα στην Αθήνα, που εάν ένας γονιός θέλει 1.000 ευρώ για να σπουδάσει το παιδί του σε ένα πανεπιστήμιο όπως της Κρήτης, θα μπαίνει το δίλλημα γιατί να μην στείλω το παιδί μου σε ένα τέτοιο ίδρυμα».
Κατά συνέπεια, η επιλογή φοίτησης σε κάποιο ιδιωτικό πανεπιστήμιο θα συνεπάγεται τη χαμηλή ποιότητα μόρφωσης, γεγονός που δημιουργεί ανησυχία για το μέλλον της κοινωνίας. Όπως σημειώνει ο κ. Βλασόπουλος:
«Η ποιότητα της μόρφωσης που θα έχει κάποιος στα άρπα κόλλα ιδρύματα που προσπαθεί να δημιουργήσει η κυβέρνηση, θα είναι δραματική και θα το πληρώσουμε αύριο, όταν θα έχουμε γιατρούς, δικηγόρους, μηχανικούς, καθηγητές που θα έχουν εκπαιδευτεί σε αυτά τα ιδρύματα και δεν θα είναι σε θέση να επιτελέσουν τον ρόλο τους στην κοινωνία με τις συνέπειες να πέφτουν στα κεφάλια όλων μας. Θα είναι καταστροφικό για την παιδεία, τη μόρφωση και τη γνώση στη χώρα. Τα είδη των ιδρυμάτων που θέλει να δημιουργήσει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, θα είναι πραγματικά ανέκδοτο. Ήδη είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι το αρχικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε για διαβούλευση προέβλεπε ότι μόνο το 70% των διδασκόντων σε αυτά τα ιδρύματα θα έχουν διδακτορικό και μετά τη διαβούλευση έχουμε το απίστευτο πράγμα να αποσύρεται κι αυτή ακόμα η διάταξη. Καταλαβαίνετε τι είδους διδασκαλία, τι είδους μόρφωση, τι είδους γνώση θα παίρνουν οι άνθρωποι που πρακτικά θα πληρώνουν για να πάρουν ένα χαρτί το οποίο θα εξισώνεται αυτομάτως με τις πολύ υψηλές σπουδές που υπάρχουν στα πανεπιστήμια τώρα».
Από τη μεριά της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ρεθύμνου (ΕΛΜΕΡ), ο πρόεδρος Χρήστος Σουρουλής εστίασε στην εμπορευματοποίηση της παιδείας με το νομοσχέδιο αυτό και την ενδεχόμενη υποχρηματοδότηση των υπαρχόντων δημόσιων πανεπιστημίων. Σε δήλωσή του επεσήμανε:
«Η θέση της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, όπως και όλου του εκπαιδευτικού κόσμου, είναι ότι δεν πρέπει να προχωρήσει η εμπορευματοποίηση της παιδείας, καθώς αυτό αφήνει πολλά παιδιά έξω από ευκαιρίες και έξω από μόρφωση και δημιουργεί ένα σχολείο και ένα πανεπιστήμιο για λίγους. Το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια εντάσσεται στο ίδιο σκεπτικό, αλλά εδώ έχουμε κάτι χειρότερο, καθώς έχουμε την καταστρατήγηση και την παραβίαση του συντάγματος. Άρα, πέρα από το θέμα της εμπορευματοποίησης της παιδείας, έχουμε και ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα δημοκρατίας. Κάποιοι λένε γιατί να μην υπάρχουν και τα δύο, και τα ιδιωτικά και τα δημόσια. Εάν υπάρχουν όμως ιδιωτικά θα παίρνουν ένα μέρος από την κρατική χρηματοδότηση, γιατί το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης το επιβάλλει αυτό. Το γεγονός αυτό θα αναγκάσει τα δημόσια πανεπιστήμια για να τα βγάλουν πέρα -που ήδη είναι πολύ ασφυκτικά τα οικονομικά τους- να επιβάλλουν κι αυτά δίδακτρα στους προπτυχιακούς φοιτητές τους, που ήδη γίνεται στα περισσότερα μεταπτυχιακά. Άρα ουσιαστικά θα έχουμε γενικά ιδιωτικά πανεπιστήμια. Βέβαια εάν νομίζει κανείς ότι θα έρθει εδώ το Γιέλ ή το Χάρβαρντ να ανοίξει παραρτήματα, γελιέται. Αυτό δεν το έχουν κάνει ούτε σε Ευρωπαϊκές Χώρες με πολύ μεγαλύτερες αγορές. Κολλέγια θα είναι τα οποία θα μεταμορφωθούν σε πανεπιστήμια παρέχοντας χαμηλής ποιότητας μόρφωση».