Παράσταση διαμαρτυρίας στα γραφεία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου πραγματοποίησε χθες αντιπροσωπεία της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου στα πλαίσια της πανελλαδικής κινητοποίησης του κλάδου.
Οι εκπαιδευτικοί αντιδρούν για μια ακόμα φορά στον θεσμό της αξιολόγησης με τη θεσμοθέτηση του εκπαιδευτικού μέντορα στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τονίζοντας πως με αυτήν την πολιτική το υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να αποπροσανατολίσει τη δημόσια συζήτηση γύρω από τα μείζονα ζητήματα της εκπαίδευσης, ενώ όπως λένε κατηγοριοποιούνται οι εκπαιδευτικοί με αποτέλεσμα να υπάρχουν δάσκαλοι και καθηγητές πολλών ταχυτήτων.
Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια εισάγεται ο θεσμός του «παιδαγωγικού συμβούλου-μέντορα» για να εμπνεύσει, προσανατολίσει και υποστηρίξει κάθε νεοδιοριζόμενο ή πρόσφατα τοποθετημένο στη σχολική μονάδα, μόνιμο ή αναπληρωτή ή ωρομίσθιο, εκπαιδευτικό, με προϋπηρεσία έως πέντε έτη, με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της διδασκαλίας του και εν γένει του παρεχόμενου από αυτόν εκπαιδευτικού έργου, ενώ παράλληλα θα οριστούν και «ενδοσχολικοί συντονιστές» («συντονιστές τάξεων» ή «συντονιστές γνωστικών πεδίων») που θα συντονίζουν και θα υποστηρίζουν τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους, καθώς και τις προσπάθειες της διεύθυνσης κάθε σχολικής μονάδας να την ενισχύσουν ως επαγγελματική κοινότητα μάθησης και ανάπτυξης.
Όπως επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί του Ρεθύμνου ο σχεδιασμός είναι πρόχειρος αφενός και αφετέρου δημιουργεί κακό κλίμα στην εκπαιδευτική κοινότητα χωρίς επί της ουσίας να συμβάλλει στην εξέλιξη του εκπαιδευτικού έργου, τουναντίον όπως λένε πολλές φορές τα κριτήρια δεν είναι αξιοκρατικά.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου Χρήστος Σουρουλής, ανέφερε:
«Πραγματοποιούμε παράσταση διαμαρτυρίας στα πλαίσια πανελλαδικών κινητοποιήσεων που γίνονται από την ΟΛΜΕ ενάντια στις διατάξεις του νόμου για την αξιολόγηση, καθώς και για μισθολογικά αιτήματα. Αυτά που θέλουμε να πούμε στην κοινωνία είναι ότι η αξιολόγηση πλασάρεται με ένα πολύ ωραίο περιτύλιγμα, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι καθόλου έτσι. Ο θεσμός του μέντορα και του σχολικού συντονιστή είναι ουσιαστικά θεσμοί στρατού, δηλαδή βάζουν ανώτερους και κατώτερους μέσα στον σύλλογο διδασκόντων. Παρ’ όλο που η κ. Κεραμέως μιλάει για αξιολόγηση, η ίδια με τον νόμο της την ακυρώνει, καθώς ένας μέντορας μπορεί να οριστεί από τον διευθυντή του σχολείου ανεξαρτήτως των όποιων προσόντων του, αν είναι ας πούμε της αρεσκείας του διευθυντή. Αυτό όπως καταλαβαίνετε ούτε παιδαγωγικό είναι, ούτε συμβάλλει στην καλλιέργεια καλού κλίματος μέσα στα σχολεία και τελικά αποβαίνει εις βάρος των μαθητών και της μαθητικής κοινότητας. Ένα πράγμα που ζητάμε σε σχέση με αυτό και την κινητοποίηση σήμερα είναι ότι πριν συζητήσουμε για συντονιστές μέντορες και όλα αυτά τα «ωραία», πρέπει να δοθούν λεφτά για την παιδεία, να δοθούν δαπάνες, να φτιαχτούν τα σχολεία, να φτιαχτούν τα σχολεία στο νομό μας που η ειδική αγωγή ασφυκτιά εδώ και τόσα χρόνια, που κόβουν τομείς από το ειδικό γυμνάσιο και λύκειο και αντί για μπροστά πηγαίνουμε πίσω. Να καλυφτούν όλα τα κενά από την αρχή, ας τα κάνουμε αυτά και μετά μπορούμε να συζητάμε για τα αφηγήματα της κ. Κεραμέως».
Από την πλευρά του ο Νίκος Αδράμης (Οργανωτικός γραμματέας της ΕΛΜΕ) ανέφερε: «Τα κυρίαρχα προβλήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι η αξιολόγηση και οι μέντορες καθώς και οι ομάδες αυτααξιολόγησης με τις οποίες έχουμε μια εναντίωση. Από πρόπερσι ξεκίνησε ο μεγάλος αγώνας. Για παράδειγμα, εγώ είμαι σε ένα μεγάλο σχολείο το 1ο ΕΠΑΛ, ο θεσμός του μέντορα υπάρχει από το 2008 που είμαι εγώ στο ΕΠΑΛ. Το λέω πολύ συγκεκριμένα γιατί το υπουργείο ουσιαστικά παραβάλλει ένα φυτίλι να δυναμιτίσει την σχέση των συναδέλφων. Πάει να κατηγοριοποιήσει μέσα στο σχολείο τους συναδέλφους σε μέντορα κ.λπ. Όπως στον στρατό έχουν τον συνταγματάρχη και τα υπόλοιπα. Εναντιωθήκαμε από την πρώτη στιγμή σε αυτό, και ο λόγος είναι τελείως ξεκάθαρος. Τα σχολεία θεωρώ ότι δουλεύουν και μπορούν να αυτό-οργανώνονται, δηλαδή τον θεσμό του μέντορα δεν υπάρχει σχολείο που να μην τον έχει άτυπα, δηλαδή πάντα ο πιο παλιός όταν πάει κάποιος καινούργιος συνάδελφος τον καλωσορίζει, του εξηγεί τις τάξεις, του εξηγεί τι γίνεται, όλο αυτό το πακέτο. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να γίνει θεσμοθετημένα και τυπικά, εφόσον υπάρχει ουσιαστικά. Ο λόγος είναι μόνο ένας, αξιολόγηση κατηγοριοποίηση σχολείων, γι’ αυτό αντιδρούν τόσο πολύ και η ΟΛΜΕ και η ΕΛΜΕ. Η βούληση του υπουργείου δεν είναι «χθεσινή», είναι «παρά προχθεσινή», που λέει ότι τα σχολεία πρέπει να αξιολογηθούν από εξωτερικό αξιολογητή – διευθυντή και σχολικούς συμβούλους -, να πάρουν μια ταμπέλα και από εκεί θα βρίσκουν πόρους τα υπόλοιπα χρόνια. Αυτοί οι μέντορες και οι διευθυντές θα έχουν μπόνους στην εξωτερική αξιολόγηση. Αυτό, δεν το κρύβει το υπουργείο, το λέει ξεκάθαρα. Για παράδειγμα, εγώ που είμαι μέντορας θα έχω μια καλή αξιολόγηση».
Παραμένει οξύ το στεγαστικό πρόβλημα και οι κενές θέσεις εκπαιδευτικών στα σχολεία
Όπως τόνισαν στο περιθώριο της κινητοποίησης οι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οξύ παραμένει το στεγαστικό πρόβλημα: «Σε ό,τι αφορά το στεγαστικό έχουμε χρόνια ζητήματα, εκτός από επιμέρους ζητήματα των σχολείων. Ειδικότερα υπάρχει μεγάλη πίεση στις κτιριακές εγκαταστάσεις της ειδικής αγωγής. Έχουμε τα πειραματικά σχολεία, τα οποία προβλέπεται να πάνε στο πανεπιστήμιο, αλλά και εκεί δεν διαφαίνεται αυτήν την στιγμή καμία μέση λύση. Φυσικά, είναι και το μουσικό γυμνάσιο και λύκειο, το οποίο φιλοξενείται εδώ και χρόνια σε άλλη δομή που δεν είναι καθόλου κατάλληλη για τους σκοπούς του» ανέφερε ο κ. Σουρουλής.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΛΜΕΡ μετά τις προσλήψεις της δεύτερης φάσης των αναπληρωτών υπήρξε μια σημαντική κάλυψη των κενών θέσεων.
«Δεν ξεκινήσαμε τόσο καλά όσο λέει το υπουργείο. Υπήρχε ας το πούμε μια ικανοποιητική κάλυψη, αλλά θέλω να πω και κάτι ακόμη. Πέρα από το να σταλούν αναπληρωτές, είτε τον Σεπτέμβρη είτε τον Οκτώβρη, αναγκαίο είναι να υπάρχουν μόνιμοι διορισμοί από την αρχή στα σχολεία. Υπάρχουν σχολεία στον νομό μας που ξεκινούν με τον διευθυντή και τον υποδιευθυντή και περιμένουν αναπληρωτές να αρχίσουν να στελεχώνονται, οι οποίοι του χρόνου θα φύγουν και θα είναι κάποιοι άλλοι. Δεν μπορούν να λειτουργήσουν σχολικές μονάδες έτσι, αυτό είναι εις βάρος των παιδιών. Η ύλη μένει πίσω και από την μια έχουμε την τράπεζα θεμάτων που πρέπει να βγει η ύλη και από την άλλη το ίδιο το υπουργείο δεν φροντίζει να πλήρη τους όρους, ώστε να μπορέσουν να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις της τράπεζας θεμάτων. Όλο αυτό είναι μια αντίφαση και μια προχειρότητα» κατέληξε.
Σημειώνεται ότι οι εκπαιδευτικοί θα συμμετέχουν στην πανελλαδική απεργιακή κινητοποίηση που έχουν εξαγγείλει ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ στις 9 Νοεμβρίου.