Την Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου, για μια χρονιά ακόμα, κληθήκαμε να ψηφίσουμε το τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου Ρεθύμνης. Μια χρονιά που συμπίπτει με την αλλαγή σύνθεσης του δημοτικού συμβουλίου, αφού το απερχόμενο συμβούλιο καλείται να ψηφίσει το Τεχνικό εκείνο Πρόγραμμα που θα υλοποιήσει το νέο δημοτικό συμβούλιο, που η σύνθεσή του έχει αλλάξει κατά το μεγαλύτερό ποσοστό του.
Για μια φορά ακόμα η δημοτική αρχή μάς παρουσίασε ένα Τεχνικό Πρόγραμμα που ευημερούν και εντυπωσιάζουν οι αριθμοί αλλά απουσιάζει η ουσία. Από τα 70 εκ. ευρώ, που σε βάθος τριετίας γίνονται 82,5 εκ. ευρώ, που είναι το τελικό λογιστικό άθροισμα του Προγράμματος, μόνο τα 5,8 εκ. ευρώ φέρουν τη σήμανση ΝΕΟ έργο. Τα υπόλοιπα ποσά αφορούν παλιά έργα που είτε έχουν ολοκληρωθεί και λογιστικά μόνο υφίστανται ως έργα στο Τεχνικό Πρόγραμμα, είτε βρίσκονται στο στάδιο της υλοποίησης, είτε, τέλος, έχουν χρηματοδοτηθεί και βρίσκονται στο στάδιο της έναρξης υλοποίησής τους. Υπάρχουν βέβαια και έργα που τα «κουβαλάμε» στο Τεχνικό Πρόγραμμα για αρκετά χρόνια και ουδείς γνωρίζει τον λόγο που δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμα.
Όπως και να έχει, ακόμα και σε αυτά τα 82,5 εκ. ευρώ, παρατηρούμε, για μια χρονιά ακόμα, την ανισοκατανομή έργων και κονδυλίων ανάμεσα στο κέντρο και την περιφέρεια του Δήμου, ανάμεσα στον αστικό ιστό και τις δημοτικές κοινότητες. Από το σύνολο αυτών των 82,5 εκ. ευρώ, μόλις τα 10 εκ. ευρώ αφορούν τις Δημοτικές Ενότητες Αρκαδίου, Νικ. Φωκά και Λαππαίων, ενώ το υπόλοιπο ποσό αφορά σε έργα της ΔΕ Ρεθύμνου. Η κοινότητα Ατσιποπούλου, με μόνιμο πληθυσμό που αγγίζει η ξεπερνά τις 7.000 κατοίκους, όσο ένας περιφερειακός Δήμος δηλαδή, χρηματοδοτείται με το ποσό του 1,5 εκ. ευρώ, αλήθεια περισσότερα από άλλες χρονιές, αλλά που οι ανάγκες του είναι τεράστιες.
Στην ουσία των έργων του Τεχνικού Προγράμματος και ενώ το κυκλοφοριακό παραμένει το μείζον θέμα του Ρεθύμνου, δεν βρίσκουμε κανέναν κωδικό προς αυτήν την κατεύθυνση πέραν 33.000 ευρώ που αφορά στη «βελτίωση συνθηκών κυκλοφορίας Περιφέρειας Δήμου Ρεθύμνης». Για τα περιφερειακά πάρκινγκ, που τόσα χρόνια συζητάμε, δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά ή πρόβλεψη.
Όσον αφορά στις αστικές αναπλάσεις των γειτονιών της πόλης, προφανώς το παράδειγμα της οδού Κολοκοτρώνη δεν ταρακούνησε καθόλου τη δημοτική αρχή. Στην νέα δημοτική περίοδο θα αρχίσουν οι αναπλάσεις των οδών γύρω από το 2ο Γυμνάσιο-Λύκειο, καθώς και η ανάπλαση της οδού Κονδυλάκη και θα χαθούν δεκάδες θέσεις στάθμευσης. Δεν είδαμε στο Τεχνικό Πρόγραμμα καμία πρόβλεψη για δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης στις υπό ανάπλαση περιοχές, που θα αναπληρώσουν αυτές που θα χαθούν.
Η κλιματική αλλαγή έχει μπει, πλέον για τα καλά στη ζωή μας. Οι εικόνες που αντικρίσαμε πρόσφατα στη Θεσσαλία μας σόκαραν όλους. Δυστυχώς, προς αυτή την κατεύθυνση δεν έχει ληφθεί καμιά μέριμνα στο Τεχνικό Πρόγραμμα, πέραν του ποσού των 187.000 ευρώ για πολιτική προστασία, που φαντάζει υπερβολικά μικρό για την έκταση του Δήμου Ρεθύμνης και που δεν αγγίζει στο ελάχιστο το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής και τις δυσάρεστες συνέπειες που μπορεί να επιφέρει.
Δεν θα υπεισέλθουμε σε άλλα θέματα που αφορούν στις αδυναμίες του Τεχνικού Προγράμματος, τις οποίες θα τις συζητήσουμε καθ’ όλη τη διάρκεια της νέας πενταετούς περιόδου.
Ως δημοτικοί σύμβουλοι της παράταξης «Ρέθυμνο Αξίζεις», που τη νέα περίοδο θα ανήκουμε στην παράταξη «Μαζί για την Αλλαγή», με καλή πίστη και διάθεση για τη νέα δημοτική θητεία που ξεκινά σε λίγες ημέρες, υπερψηφίσαμε το Τεχνικό Πρόγραμμα με τις σημειώσεις που προαναφέραμε αλλά και αυτές που θα προκύψουν κατά τη νέα περίοδο.
Οι δημοτικοί σύμβουλοι
Νίκος Δερεδάκης
Γιάννης Λελεδάκης