Ερώτηση προς τον Υπουργό Υγείας για την αυθαίρετη κατάργηση περιφερειακών υπηρεσιών και τμημάτων του ΕΟΠΥΥ σε όλη τη χώρα, κατέθεσαν σήμερα 43 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία του τομεάρχη Υγείας Ανδρέα Ξανθού. Οι αλλαγές αυτές στη διοικητική δομή του ΕΟΠΥΥ γίνονται με βάση τον υπό έγκριση Οργανισμό του, που προβλέπει την κατάργηση 14 υφιστάμενων Περιφερειακών Διευθύνσεων (ΠΕΔΙ) σε αντίστοιχους Νομούς της χώρας, 111 Τμημάτων και 5 Γραφείων.Στην ερώτηση τους, αναλυτικά,αναφέρουν:
“Με πρόσφατο Δελτίο Τύπου της Διοικήτριας του ΕΟΠΥΥ κας Θ. Καρποδίνη (22-7-2022) γνωστοποιήθηκε η έγκριση από το ΔΣ του ΕΟΠΥΥ του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ) για τον Οργανισμό του Φορέα. Παρότι η σύσταση του Οργανισμού του ΕΟΠΥΥ είναι μια αναγκαία και επιβεβλημένη εξέλιξη για την ανάπτυξη και διοικητική αναδιάρθρωση του ΕΟΠΥΥ και για τη στελέχωση του με το απαραίτητο προσωπικό, το σχέδιο που ενέκρινε το ΔΣ και εκκρεμεί η τελική έγκριση του από το Υπουργείο Υγείας, οδηγεί στη συρρίκνωση και κατάργηση κρίσιμων περιφερειακών υπηρεσιών σε όλη τη χώρα.
Συγκεκριμένα, ο προτεινόμενος Οργανισμός του ΕΟΠΥΥ προβλέπει την κατάργηση :
14 υφιστάμενων ΠΕΔΙ σε αντίστοιχους Νομούς της χώρας και τη μετατροπή τους σε αυτοτελή τμήματα (Αργολίδας, Βοιωτίας, Γρεβενών, Ευρυτανίας, Ζακύνθου, Καστοριάς, Κεφαλληνίας, Λευκάδας, Ρεθύμνου, Σάμου, Φωκίδας, Φλώρινας, Χαλκιδικής, Χίου)
111 Τμημάτων σε όλες τις ΠΕΔΙ (κυρίως τμήματα Γραμματείας και Φαρμακευτικής αλλά και Φαρμακείου του ΕΟΠΥΥ όπως στο Λασίθι)
5 Γραφείων
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Διοικήτριας του ΕΟΠΥΥ, αυτό γίνεται για την εξοικονόμηση περιφερειακών διοικητικών δομών που «κρίθηκε αναγκαίο να μη συμπεριληφθούν στη νέα διοικητική δομή, λαμβάνοντας υπόψη τεκμηριωμένα και αντικειμενικά δεδομένα και επιχειρησιακούς δείκτες». Το πρόβλημα είναι ότι κανείς δεν γνωρίζει ποια είναι τα αντικειμενικά κριτήρια που καθόρισαν τις εν λόγω περικοπές και συγχωνεύσεις υπηρεσιών και τμημάτων του ΕΟΠΥΥ σε όλη τη χώρα. Ποιοι είναι αυτοί οι «επιχειρησιακοί δείκτες» που επέβαλλαν την οριζόντια συρρίκνωση περιφερειακών διοικητικών δομών που εξυπηρετούν καθημερινά χιλιάδες ασφαλισμένους ;
Σε ενημερωτικές συναντήσεις με εργαζόμενους των ΠΕΔΙ της Κρήτης αναδείχθηκαν οι αρνητικές επιπτώσεις αυτών των αλλαγών, όπως η δυσκολία στην εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων από την κατάργηση των τμημάτων Γραμματείας, ο πλημμελής διοικητικός έλεγχος των συνταγών που υποβάλλουν τα ιδιωτικά φαρμακεία από την κατάργηση των τμημάτων Φαρμακευτικής και μάλιστα σε μια φάση που επιβαρύνονται οι ΠΕΔΙ λόγω του υποχρεωτικού προληπτικού ελέγχου του 5% των συνταγών, αλλά και η γενικότερη καθυστέρηση στη διεκπεραίωση αιτημάτων των ασφαλισμένων και στην έγκριση των πληρωμών σύμφωνα με τον ΕΚΠΥ (κανονισμός παροχών του ΕΟΠΥΥ).
Η περίπτωση της ΠΕΔΙ Ρεθύμνου, είναι χαρακτηριστική της προχειρότητας, της ανακολουθίας και της έλλειψης αξιόπιστων «εργαλείων» για τη συγκρότηση του Οργανογράμματος του ΕΟΠΥΥ : αντί για αναβάθμιση της ΠΕΔΙ με τη δημιουργία Τμήματος Φαρμακείου για την καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων, όπως είχε εισηγηθεί η αρμόδια Διεύθυνση του ΕΟΠΥΥ στις 27/5/2022 (είναι ο μόνος Νομός της Κρήτης που δεν λειτουργεί Φαρμακείο αλλά Σημείο Εξυπηρέτησης Ασφαλισμένων), η Διοίκηση του ΕΟΠΥΥ και το Υπουργείο Υγείας προχωρούν με το σχέδιο ΠΔ για τον Οργανισμό στην κατάργηση της ΠΕΔΙ και στη μετατροπή της σε απλό Τμήμα. Αυτό στην πράξη συνεπάγεται πλήρη υποβάθμιση και απαξίωση της συγκεκριμένης υπηρεσίας, κατάργηση θέσεων προϊσταμένων και προβλήματα στη διαχείριση της καθημερινότητας (υπογραφές για πληρωμή ενταλμάτων, έγκριση ατομικών αιτημάτων ασφαλισμένων κ.λ.π) και ταλαιπωρία τόσο των εργαζομένων όσο και των πολιτών.
Επειδή η θεσμική εκκρεμότητα της έγκρισης του Οργανισμού του ΕΟΠΥΥ πρέπει να λήξει με τρόπο που να υπηρετεί τη διοικητική αναδιάρθρωση και την απαραίτητη στελέχωση του με εξειδικευμένο επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό και όχι τη συρρίκνωση και υπονόμευση του.
Επειδή η πρόταση της Διοίκησης του ΕΟΠΥΥ για το νέο Οργανισμό έρχεται σε συνέχεια της πρόσφατης νομοθέτησης για την κατάργηση της αυτοτελούς ελεγκτικής υπηρεσίας του ΕΟΠΥΥ (ΥΠΕΔΥΦΚΑ), καθώς και για την «αναδιοργάνωση» του ΕΟΠΥΥ κατά τα πρότυπα των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών υγείας.
Επειδή η απαξίωση του ελεγκτικού μηχανισμού του ΕΟΠΥΥ και η τάση εκχώρησης του real time ελέγχου των παρεχόμενων υπηρεσιών σε ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες, εντάσσεται στο γενικότερο κυβερνητικό σχέδιο της ιδιωτικοποίησης της κοινωνικής ασφάλισης και των αντίστοιχων φορέων (ΕΦΚΑ-ΕΟΠΥΥ).
Επειδή δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές αυθαίρετες συγχωνεύσεις και καταργήσεις περιφερειακών τμημάτων του ΕΟΠΥΥ σε όλη τη χώρα γιατί απαξιώνουν την προσφορά των εργαζομένων και θα έχουν σοβαρές παρενέργειες στην εξυπηρέτηση των πολιτών.
Επειδή ο ΕΟΠΥΥ χρειάζεται ένα σύγχρονο Οργανισμό, με βάση τις απαιτήσεις ενός Δημόσιου Ασφαλιστικού Φορέα Υγείας που θα μπορεί να εγγυηθεί την καθολική, ισότιμη και ποιοτική κάλυψη των υγειονομικών αναγκών της κοινωνίας.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
Θα επανεξετάσει τις προτεινόμενες αλλαγές στη διοικητική δομή του ΕΟΠΥΥ, θέτοντας σε διαβούλευση το σχέδιο ΠΔ με τους εργαζόμενους του, ειδικά στην περιφέρεια, καθώς και με τις εκπροσωπήσεις ασφαλισμένων, κοινωνικών εταίρων και παρόχων υγείας ;
Θα διασφαλίσει με κάθε τρόπο ότι δεν θα καταργηθούν κρίσιμες διοικητικές δομές και υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ σε όλη τη χώρα, με βάση ατεκμηρίωτες και αυθαίρετες εισηγήσεις ;”