Με σοβαρές απώλειες τόσο σε τζίρο όσο και σε κίνηση έκλεισε χθες η θερινή εκπτωτική περίοδος για τα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου. Η πτώση κυμαίνεται από 20 έως 30% ανάλογα την επιχείρηση, ενώ όπως φαίνεται οι προσφορές και οι εκπτώσεις παρά το γεγονός ότι δεν είχαν ιδιαίτερο αντίκρισμα, θα συνεχιστούν μέχρι και τον επόμενο μήνα σε μια προσπάθεια των επιχειρηματιών να εξαντλήσουν τα περιθώρια και να πουλήσουν το εμπόρευμά τους. Ο εμπορικός κόσμος εμφανίζεται ανήσυχος και προβληματισμένος για την επόμενη περίοδο, αυτή του φθινοπώρου και του χειμώνα, θεωρώντας δεδομένη την περαιτέρω πτώση κίνησης και τζίρου και την επιδείνωση της γενικότερης κακής κατάστασης στην αγορά.
Η παρατεταμένη ύφεση και η μείωση της αγοραστικής δύναμης έχουν «συνθλίψει» την κατανάλωση, ενώ η έλλειψη ρευστότητας και ο σκληρός ανταγωνισμός δημιουργεί πολλά ερωτηματικά ενισχύοντας τα αρνητικά σενάρια που αναφέρονται σε λουκέτα εμπορικών επιχειρήσεων και απολύσεις εργαζομένων, αφου όπως υποστηρίζουν οι έμποροι η αύξηση της φορολογίας και ο διαρκώς μειούμενος τζίρος, οδηγούν σε αδιέξοδο τον κλάδο.
Την απελπιστική εικόνα που παρουσιάζει η αγορά λόγω της οικονομικής κρίσης και της πολιτικής αβεβαιότητας, αναδεικνύει έρευνα της ΕΣΕΕ, σύμφωνα με την οποία ο τζίρος για την περίοδο του Ιουνίου και πριν την έναρξη των θερινών εκπτώσεων του τρέχοντος έτους, είχε ήδη μειωθεί κατά 5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Μανόλης Σταματογιαννάκης, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Σε ό,τι αφορά τα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου υπήρξε σημαντική πτώση της κίνησης στην περίοδο των εκπτώσεων, της τάξεως του 20-30% ανάλογα με το είδος της επιχείρησης. Ανοδική ήταν η κίνηση στα καταστήματά μας το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουλίου και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου και αυτό λόγω του τουρισμού. Το δεδομένο όμως είναι ότι ο κόσμος δεν έχει χρήματα και δεν μπορεί να ξοδέψει. Επίσης είναι βέβαιο ότι μέσα στο χειμώνα θα έχουμε κλείσιμο των επιχειρήσεων, καθώς οι φόροι μας θα αυξηθούν πάλι. Εκτοξεύθηκαν όλα στο 23%, συν την αύξηση του φόρου από το 23-29%, συν προκαταβολή 75% και όλα αυτά δημιουργούν ‘αφαίμαξη’ εισοδήματος που σημαίνει αυτόματα μείωση κύκλου εργασιών στην αγορά. Και θα είναι ακόμα δυσκολότερα τα πράγματα».
Η θερινή εκπτωτική περίοδος, για 8 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις, κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περυσινή, με τη μείωση να ξεπερνά μεσοσταθμικά το -30%, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα. Αυτό προκύπτει από έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας που δημοσιοποιήθηκε χθες.
Στο μεταξύ, από την έρευνα φαίνεται ότι οι καταναλωτές από τα τέλη Ιουλίου και μετά προσαρμόστηκαν στις νέες συνθήκες του πλαστικού χρήματος, ενώ «για πρώτη φορά στην έρευνα που πραγματοποιεί η ΕΣΕΕ σε επιχειρήσεις για τις θερινές εκπτώσεις, η περίοδος με τις μεγαλύτερες πωλήσεις είναι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, ενώ παραδοσιακά ήταν το πρώτο δεκαήμερο των εκπτώσεων δηλαδή μεταξύ 15/7 και τέλος Ιουλίου. Η παραπάνω αλλαγή είναι απολύτως συμβατή με τις γενικότερες εξελίξεις στην ελληνική οικονομία και την εύλογη καθυστέρηση της προσαρμογής των καταναλωτών σε κλειστές τράπεζες και τα όρια των capital controls», όπως αναφέρει η ΕΣΕΕ.
Σε ό,τι αφορά στο πλαστικό χρήμα, σε σύγκριση με προηγούμενα έτη, και από την έρευνα αποδεικνύεται η στροφή του αγοραστικού κοινού στη χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών στις θερινές εκπτώσεις του 2015 από πέρυσι. Η αύξηση της χρήσης εμφανίζεται στο 32-36%.
Επιπλέον, τα στοιχεία της έρευνας της ΕΣΕΕ για την εμπορική κίνηση της καλοκαιρινής περιόδου το 2015, καταλήγουν στα παρακάτω αποτελέσματα:
– Οι τζίροι των μηνών Ιουνίου, Ιουλίου και Αυγούστου, δεν έχουν δημοσιευτεί ακόμη από την ΕΛ.ΣΤΑΤ., αλλά αποτελούν προϊόν εκτίμησης και με μεσοσταθμική μείωση -5% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2014, δείχνουν μια minimum μείωση 1,33 δισ. ευρώ στον καλοκαιρινό τζίρο του 2015.
– Ο συνολικός τζίρος του λιανικού εμπορίου από τα επίπεδα των 10,58 δισ. ευρώ το καλοκαίρι του 2014 εκτιμάται ότι δεν θα ξεπεράσει το 2015 τα 9,25 δισ. ευρώ (μείωση -12,7%).
– Κατά τη διάρκεια των Capital Controls και ιδιαίτερα για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο του 2015, έχουν γίνει εκτιμήσεις απώλειας 520 εκ. ευρώ (-14,9%) τον Ιούλιο και 620 εκ. ευρώ (-17,3%) τον Αύγουστο στην κατανάλωση.
– Η αναλυτική εξέλιξη του καλοκαιρινού τζίρου στο λιανικό εμπόριο δείχνει το 2015 κατανάλωση 7,05 δισ. ευρώ σε τρόφιμα και καύσιμα (6,51 δισ. το 2014), ενώ μόνο 2,24 δισ. ευρώ στους λοιπούς υποκλάδους της εμπορικής δραστηριότητας από τα 4,08 δισ. το 2014.
– Τον Ιούλιο του 2015 η ζήτηση για τρόφιμα και καύσιμα ήταν αυξημένη κατά περίπου +25% σε σχέση με τις προσδοκίες της αγοράς, ενώ αντίθετα οι λοιποί κλάδοι του Λιανεμπορίου κατέγραψαν κατακόρυφη πτώση του κύκλου εργασιών τους κατά περίπου -75%.
– Τον Αύγουστο του 2015 η κατάσταση εξομαλύνθηκε έως έναν βαθμό, καθώς η ζήτηση για τρόφιμα και καύσιμα παρουσίασε άνοδο κατά +5% σε σύγκριση με την προσδοκώμενη αγοραστική δαπάνη, με τους λοιπούς κλάδους του Λιανεμπορίου να εμφανίζουν μία συρρίκνωση του τζίρου τους κατά περίπου -45%.
– Οι μεσοσταθμικές μεταβολές στο σύνολο του τριμήνου, το καλοκαίρι του 2015 δείχνουν αύξηση 540 εκατ. ευρώ (+8,3%) σε τρόφιμα και καύσιμα και μεγάλη μείωση 1,84 δισ. ευρώ (-45,1%) στους υπόλοιπους κλάδους της εμπορικής δραστηριότητας.
– Ιδιαίτερα για την ομάδα της ένδυσης και της υπόδησης οι επιπτώσεις ήταν πιο μεγάλες, αφού η εκτίμηση για την πτώση του κύκλου εργασιών τον Ιούλιο ανήλθε στο -80% και τον Αύγουστο στο -60%.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «…Οι φετινές θερινές εκπτώσεις πέρασαν εντελώς απαρατήρητες, λόγω ειδικών συνθηκών, ασυνήθιστων καταστάσεων και πρωτόγνωρων γεγονότων που συνέβησαν ταυτόχρονα κατά τη διάρκεια του διμήνου Ιουλίου-Αυγούστου. Ως εκ τούτου, οποιαδήποτε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές, επίσης εντός κρίσης, είναι μόνο για ιστορικούς και στατιστικούς λόγους, αφού για πρώτη φορά είχαμε περίοδο τακτικών εκπτώσεων με κλειστές τράπεζες, capital controls, δημοψήφισμα, νέο μνημόνιο και πρόωρες εκλογές. Οι καλοκαιρινές εκπτώσεις του 2015 έπεσαν θύμα ενός οικονομικού και πολιτικού “Αρμαγεδώνα” με τραγικά αποτελέσματα για το σύνολο του ελληνικού εμπορίου…»