11 °C Rethymno, GR
28/01/2023

ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΩΝ ΑΝΑΠΛΑΣΕΩΝ

Ετοιμάζονται τα εργοτάξια σε δρόμους και γειτονιές του Ρεθύμνου

Στο στάδιο της προετοιμασίας και των συνεννοήσεων με τους αναδόχους βρίσκεται η τεχνική υπηρεσία του δήμου Ρεθύμνου, προκειμένου πολύ σύντομα να ξεκινήσουν τα μεγάλα έργα βιοκλιματικών αναπλάσεων, που έχουν εξασφαλίσει ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις και έχουν υπογραφεί οι σχετικές συμβάσεις. Ήδη αυτές τις ημέρες γίνονται συνεχείς διαβουλεύσεις και επεξεργασία των σχεδίων προκειμένου όπου απαιτείται να γίνει ρύθμιση της κυκλοφορίας, αλλά και να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα, έτσι ώστε η όχληση των κατοίκων και γενικότερα των πολιτών να είναι η λιγότερη δυνατή από τις εργασίες που θα εκτελεστούν.

Με δεδομένο ότι τα έργα έχουν συμβασιοποιηθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια, τα χρονοδιαγράμματα είναι συγκεκριμένα και δεν χωρούν καθυστερήσεις, τη στιγμή μάλιστα που ο χειμώνας είναι μπροστά, οπότε και κάποιες μέρες οι εργασίες αναγκαστικά θα διακόπτονται, ενώ στόχος της δημοτικής αρχής είναι το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών και κυρίως αυτών που χαρακτηρίζονται δύσκολες από τεχνικής άποψης, αλλά και επιβαρυντικές για την κυκλοφορία, να έχουν ολοκληρωθεί πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου.

Αναλυτικότερα, χθες σε συνεδρίασή του το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις έναρξης των εργασιών β’ φάσης του έργου «Βιοκλιματική ανάπλαση Μελισσινού και Σαλαμίνος Δ. Ρεθύμνης» στο τμήμα της οδού Σαλαμίνος. Πλέον οι κυκλοφοριακές αυτές ρυθμίσεις θα πρέπει να δημοσιευτούν σε ΦΕΚ για να μπορέσει να ξεκινήσει το έργο, κάτι που σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο τεχνικών έργων δεν θα καθυστερήσει. Οι εργασίες όπως είπε θα ξεκινήσουν από το ύψος της διασταύρωσης της οδού Αρκαδίου με την οδό Σαλαμίνος και η κυκλοφορία θα εξυπηρετείται από την οδό Κεφαλογιάννηδων και Χειμάρρας.

«Το έργο θα ξεκινήσει από τη διασταύρωση της Αρκαδίου με τη Μελισσινού και θα φτάσει μέχρι τη Χειμάρρας. Θα εκτρέπεται δηλαδή η κυκλοφορία προς τον περιφερειακό δρόμο. Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις πρέπει να δημοσιευτούν σε ΦΕΚ, κάτι που θα γίνει πολύ σύντομα. Για εμάς το βασικότερο ζήτημα είναι να έχουμε ένα ασφαλές εργοτάξιο στην περιοχή, μιας και εκεί δραστηριοποιούνται επιχειρήσεις. Δίδουμε ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτό το κομμάτι και κάνουμε πολύ προσεχτικά βήματα», ανέφερε ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Άγγελος Μαλάς.

Το έργο αυτό προϋπολογισμού 1.114.870,63 ευρώ χρηματοδοτείται από το «Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)».

Στις εργασίες περιλαμβάνονται: κατασκευή νέων, σύγχρονων πεζοδρομίων ευρωπαϊκών προδιαγραφών με όδευση τυφλών ειδικά στο βόρειο τμήμα της οδού Μελισσινού, όπου το επιτρέπει το πλάτος του πεζοδρομίου, νέα χάραξη οδοστρώματος κυκλοφορίας οχημάτων πλάτους 3,50μ., δημιουργία διαβάσεων πεζών τοποθέτηση νέων φωτιστικών σωμάτων ανά περίπου 15μ., μετατόπιση και υψομετρική αναπροσαρμογή φρεατίων υποδοχής ομβρίων στις νέες χαράξεις του δρόμου – πεζοδρομίων, φύτευση δέντρων, κατασκευή νέων καθιστικών και εγκατάσταση κάδων μικρο-απορριμμάτων που θα αναρτηθούν στον εκάστοτε φωτιστικό ιστό, ώστε να αποφεύγεται η διάτρηση των πλακών του πεζοδρομίου αλλά και σε άλλα σημεία που θα κριθεί απαραίτητο.

Όλα τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή πεζοδρομίων και νέου οδοστρώματος, πέραν της ποιότητάς τους, θα είναι συμβατά με τη φυσιογνωμία και το παραδοσιακό χρώμα του Ιστορικού Κέντρου του Ρεθύμνου.

Με τη συγκεκριμένη παρέμβαση ο δήμος επιδιώκει την αισθητική αναβάθμιση και τη διασφάλιση της λειτουργικότητας της περιοχής, τη ενίσχυση της εμπορικής δραστηριότητας και την ποιοτική αναβάθμιση της καθημερινότητας των περιοίκων και των επισκεπτών.

 

Προετοιμασίες για το έργο βιοκλιματικής  αναπλάσης των κεντρικών οδών

Παράλληλα, όπως ανέφερε κ. Μαλάς τις επίτομες ημέρες αναμένεται να οριστικοποιηθεί η απόφαση για την έναρξη των εργασιών βιοκλιματικής ανάπλασης των κεντρικών οδών του Ρεθύμνου. Συγκεκριμένα πρόκειται για τις οδούς Δασκαλάκη, Χατζηδάκη, Πρεβελάκη, Καζαντζάκη, Καστρινάκη, Ασκούτση και Παρρέν Σιγανού, που συνδέονται με τις αναπλασμένες οδούς Μοάτσου και Λεωφόρου Κουντουριώτου, καθώς και την οδό Παρρέν Σιγανού που συνδέει τις οδούς Πρεβελάκη και Χατζηδάκη. Ήδη γίνονται οι τελευταίες συνεννοήσεις προκειμένου να αποφασιστεί από ποιον απ’ τους έξι συνολικά δρόμους θα ξεκινήσει το έργο, το οποίο θα εκτελεστεί παράλληλα με την εργολαβία της ΔΕΗ, που αφορά σε υπογειοποίηση των καλωδίων της.

Το συγκεκριμένο έργο έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα των «Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων» (ΟΧΕ) «για το συγκεκριμένο έργο είμαστε σε συνενώσεις σε ό,τι αφορά τον χρόνο έναρξής του. Με τη ΔΕΗ έχουμε συνεννοηθεί και θα εγκατασταθεί κι αυτή μαζί με τον εργολάβο παράλληλα με το ανάδοχο του έργου. Τώρα κάνουμε διαβουλεύσεις και θα κλείσουμε το οριστικό σχέδιο, θα ανακοινωθεί πολύ σύντομα» είπε ο κ. Μαλάς.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.235.000 εκ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), ενώ η σύμβαση που υπογράφτηκε με τη ΔΕΗ είναι συνολικού προϋπολογισμού 558.000 ευρώ, από τα οποία το 50% θα καταβάλει ο Δήμος Ρεθύμνης, ενώ το υπόλοιπο 50% βαρύνει την ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.

Το έργο προβλέπει:

  • Κατασκευή νέων πεζοδρομίων
  • Υποδομές για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία ΑμεΑ (λωρίδα όδευσης τυφλών με ειδικές πλάκες, διαβάσεις με ράμπες, θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ)
  • Δημιουργία ποδηλατοδρόμου στην οδό Ασκούτση
  • Υπερυψωμένες διαβάσεις πεζών και διασταυρώσεις οδών
  • Εγκατάσταση φωτισμού
  • Εγκατάσταση αστικού εξοπλισμού (κάδοι μικρο-απορριμμάτων, καθιστικά)
  • Δημιουργία χώρων φύτευσης δέντρων και λουλουδιών.

Το συνολικό μήκος ανάπλασης και των επτά δρόμων είναι περίπου 800 μέτρα. Η συνολική επιφάνεια ανάπλασης και των επτά δρόμων είναι περίπου 9.000 τ.μ.

Η μελέτη αυτή έχει ως στόχο την ανάπλαση των οδών, τη διευκόλυνση κίνησης στον πεζό, την άνετη πρόσβαση όλων των οδών από Α.Μ.Ε.Α., τη διατήρηση κατά το δυνατόν θέσεων στάθμευσης και τη δημιουργία εσοχών – θέσεων στάθμευσης σε δίκυκλα.

Σε όλες τις οδούς κατασκευάζονται νέα πεζοδρόμια, με μικρότερο πλάτος αυτών τα 1.60μ. Στη μία πλευρά, ανάλογα με το εκάστοτε πλάτος, τοποθετείται λωρίδα όδευσης τυφλών με ειδικές πλάκες.

 

Σύντομα η έναρξη των εργασιών αναβάθμισης της οδού που οδηγεί στου Γάλλου

Παράλληλα, το πρόσεχες διάστημα θα ξεκινήσει και το έργο που αφορά στην αναβάθμιση της οδού που οδηγεί στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου.

Το έργο αναβάθμισης του οδικού δικτύου έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων» συνολικού προϋπολογισμού 959.000 ευρώ.

Η αναβάθμιση του οδικού δικτύου που οδηγεί στου Γάλλου είναι ένας σχεδιασμός του δήμου Ρεθύμνης, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης, με σκοπό την αισθητική, αλλά κυρίως τη λειτουργική αναβάθμιση της δυτικής εισόδου της πόλης, προκειμένου με ασφάλεια πεζοί και οδηγοί να διέρχονται τον δρόμο και να εξυπηρετούνται αποτελεσματικά φοιτητές και καθηγητές, που καθημερινά διασχίζουν τον δρόμο αυτό για να φτάσουν στην πανεπιστημιούπολη Γάλλου.

Το συνολικό μήκος της ανάπλασης είναι περίπου δύο χλμ. Η μελέτη έχει ως στόχο τη διευκόλυνση της κίνησης των πεζών, την ασφαλή πρόσβαση στους χώρους του πανεπιστημίου, καθώς και την πρόσβαση στους χώρους του πανεπιστημίου από ΑμεΑ, την ανάδειξη του φυσικού τοπίου της περιοχής με ήπιες παρεμβάσεις.

Αναλυτικότερα, το αντικείμενο του έργου είναι η βελτίωση και αναβάθμιση του οδικού δικτύου που συνδέει την πόλη του Ρεθύμνου με το πανεπιστήμιο, το οποίο βρίσκεται νοτιοδυτικά στην περιοχή Γάλλου. Ο σημερινός δρόμος στερείται πεζοδρομίου και με τη βελτίωση του οδικού δικτύου, στόχος είναι και η προσθήκη πεζοδρομίου για την ασφαλή μετακίνηση προς τις πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις χιλιάδων φοιτητών. Το συνολικό μήκος του δρόμου από την πόλη (περιοχή στρατοπέδου) έως το πανεπιστήμιο είναι περίπου 1.900 μ.

Το προτεινόμενο έργο αφορά στο τμήμα του δρόμου από τον οικισμό Γάλλου και κατά μήκος του ορίου των πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων μέχρι περίπου τη διασταύρωση με τον ΒΟΑΚ. Το μήκος δρόμου της περιοχής παρέμβασης είναι 960 μ. Η συνολική επιφάνεια της περιοχής παρέμβασης είναι 12.000 τ.μ.

Ακολούθως σειρά θα πάρει το έργο βιοκλιματικής ανάπλασης στην οδό Κολοκοτρώνη, στην περιοχή της Καλλιθέας, συνολικού προϋπολογισμού 919.000 ευρώ, που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα των Ολοκληρωμένων Χορικών Επενδύσεων (ΟΧΕ).

Θα προηγηθεί η σχετική εργασία από την ΔΕΗ, που αφορά στην υπογειοποίηση των καλωδίων της. Το έργο αυτό αφορά σε μια παρέμβαση που εντάσσεται στη φιλοσοφία του δήμου Ρεθύμνου σε σχέση με την ανάπτυξη δράσεων βιώσιμης ανάπτυξης και κινητικότητας και έχει σχεδιαστεί με τρόπο που θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και στη βελτίωση της καθημερινότητάς τους.

Στη συνέχεια τους επόμενους μήνες σε τροχιά υλοποίησης θα μπει και το έργο που αφορά στην τουριστική αξιοποίηση και ανάδειξη του σπηλαίου Γερανίου, συνολικού προϋπολογισμού 214.000 ευρώ, που χρηματοδοτείται επίσης από το πρόγραμμα των ΟΧΕ.

Αντικείμενο του έργου είναι:

  • Η διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου του σπηλαίου για την άνετη προσπέλαση των επισκεπτών από τον δευτερεύοντα ασφαλτοστρωμένο δρόμο προς το σπήλαιο.
  • Η διαμόρφωση της εισόδου με θολωτή στοά από σκυρόδεμα. (Η είσοδος θα γίνει στο υψόμετρο του σημερινού ανοίγματος και της υπάρχουσας εισόδου).
  • Η διαμόρφωση οριοθετημένου διαδρόμου για την κίνηση των επισκεπτών μέσα στο σπήλαιο. Στο ίδιο μήκος αμέσως μετά την είσοδο, διαμορφώνεται καλύτερα η υπάρχουσα κλίμακα με επαρκές πλάτος, ώστε να μπορεί να τοποθετηθεί και μηχανοκίνητο κάθισμα για ΑΜΕΑ στον χειρολισθήρα του κιγκλιδώματος.