Μεγάλο αγκάθι για την εύρυθμη λειτουργία του ιστορικού κέντρου της πόλης του Ρεθύμνου αποτελεί η εφαρμογή του δακτυλίου. Με βάση τη κανονιστική απόφαση του δήμου τη θερινή περίοδο και συγκεκριμένα από την 1η Απριλίου έως και τις 30 Νοεμβρίου το ιστορικό κέντρο κλείνει για ΙΧ και δίκυκλα από τις 11 το πρωί έως τις 6 το επόμενο πρωί. Ωστόσο για τις εταιρίες φορτοεκφόρτωσης είχε δοθεί άτυπη παράταση έως τη 1 το μεσημέρι και για τους ταχυμεταφορείς έως τις 3 το μεσημέρι.
Η παράταση αυτή συμφωνά τουλάχιστον με τις πρόσφατες ανακοινώσεις του αρμόδιου αντιδημάρχου κυκλοφοριακών θεμάτων Στέλιου Ξεζωνάκη – στη διάρκεια της σύσκεψης που έγινε την περασμένη Τετάρτη για το κυκλοφοριακό – δεν θα ισχύει στο εξής και το ιστορικό κέντρο θα κλείνει στις 11 για όλους.
Το μέτρο του δακτυλίου κατά κύριο λόγο, αν όχι αποκλειστικά, ελέγχεται από κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης, με τέσσερις κάμερες που έχουν τοποθετηθεί σε τέσσερα διαφορετικά σημεία – εισόδους της παλιάς πόλης, ενώ όπως ανέφερε στον σχεδιασμό είναι να εγκατασταθούν δυο ακόμα, για τις οποίες η διαδικασία αδειοδότησης είναι σε εξέλιξη – και ζητήθηκε από την Τροχαία η επίσπευση της διαδικασίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από την Τροχαία Ρεθύμνης που διαχειρίζεται το κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης των 4 καμερών που έχουν τοποθετηθεί σε διάφορα σημεία του ιστορικού κέντρου οι παραβάσεις που έχουν βεβαιωθεί το τρέχον έτος, δηλαδή το πρώτο εξάμηνο του έτους (μέχρι τις 12 Ιουνίου) ανέρχονται σε 680.
Πέρυσι, το 2024, ο αντίστοιχος αριθμός του έτους ήταν 900, όμως το νούμερο δεν είναι ενδεικτικό καθώς για μεγάλο χρονικό διάστημα πέρσι, μια εκ των βασικών καμερών παρακολούθησης του δακτυλίου, ήταν εκτός λειτουργίας. Το 2023 που είναι ίσως καλύτερη η σύγκριση, αφού λειτουργούσαν όλες οι κάμερες, οι παραβάσεις που είχαν βεβαιωθεί ήταν 2027. Σημειώνεται ότι η λειτουργία των καμερών δεν αφορά μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες αλλά και τον χειμώνα οπότε και είναι σε εφαρμογή ο δακτύλιος με διαφορετικό ωράριο και συγκεκριμένα από 1η Δεκεμβρίου έως 31 Μαρτίου απαγορεύεται η διέλευση από τις 12 το μεσημέρι έως τα μεσάνυχτα.
Υπενθυμίζεται ότι το πρόστιμο για την παραβίαση του μέτρου του δακτυλίου είναι υψηλό και ανέρχεται στα 100 ευρώ.
Οι παραβάσεις του δακτυλίου που βεβαιώνεται από τις κάμερες αφορούν τη διέλευση των οχημάτων και των δικύκλων και όχι την άναρχη στάθμευση. Και το σημειώνουμε αυτό, καθώς απαγορεύεται η στάθμευση στο ιστορικό κέντρο.
Οι παραβάτες σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν στη σύσκεψη για το κυκλοφοριακό αφορούν στη συντριπτική πλειοψηφία – 85% ανέφερε ο δήμαρχος – σε επαγγελματίες του ιστορικού κέντρου.
Τα στοιχειά από τις κάμερες επεξεργάζονται από την Τροχαία προκειμένου να διαπιστωθεί αν οι φωτογραφίες των διερχόμενων ΙΧ ή δικύκλων έχουν κάρτα διέλευσης ή σχετική άδεια για συγκεκριμένους σκοπούς (π.χ οικοδομικές εργασίες ή λόγους υγείας). Αφού γίνει αυτή η εκκαθάριση η κλήση αποστέλλεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
Ο σκοπός της εφαρμογής του μέτρου δεν είναι εισπρακτικός, για αυτό και η Τροχαία ενημερώνει διαρκώς του πολίτες για την ισχύ του μέτρου.
Στους παραβάτες εκτός από τους ντόπιους περιλαμβάνονται τουρίστες, αλλά και επισκέπτες από άλλες περιοχές της χώρας που αγνοούν το μέτρο του δακτυλίου.
«Δεν είμαστε ευχαριστημένοι με την εικόνα της παλιάς πόλης. Υπάρχει μία κανονιστική, η οποία ούτε εφαρμόζεται σε αυτά που προβλέπει, ούτε ελέγχεται όπως πρέπει. Τα θέματα με την παλιά πόλη είναι ότι ενώ υπάρχει ένα ωράριο μέχρι τις 11, γίνεται ό,τι γίνεται και οι φορτοεκφορτώσεις και η διέλευση των κατοίκων πρέπει 11 να σταματάει και μετά τις 11 να μην κυκλοφορεί μέσα στην παλιά πόλη ούτε αυτοκίνητο, ούτε μηχανάκι. Το λέει η κανονιστική, που έχει ψηφιστεί εδώ και πολλά χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κυκλοφοριακών θεμάτων Στέλιος Ξεζωνάκης στην πρόσφατη σύσκεψη που έγινε για το κυκλοφοριακό.
Όπως πρόσθεσε έγινε επικαιροποίηση των δικαιούχων καρτών διέλευσης στην παλιά πόλη οι οποίες όπως ανέφερε από 400 που ήταν περιορίστηκαν στις 200, ενώ πρόσθεσε ότι πλέον για κάθε οικογένεια αντιστοιχεί ένα Ι.Χ. για το οποίο θα επιτρέπεται η διέλευση. Με τον τρόπο αυτό, όπως είπε, θα αντιμετωπιστεί στο μεγαλύτερο μέρος του το πρόβλημα. Παράλληλα όπως ανέφερε ο κ. Ξεζωνάκης στη διάρκεια της σύσκεψης: «Από όλες τις υπηρεσίες ζήτησα επικαιροποίηση, δεν γίνεται κάθε υπηρεσία να έχει 10 αυτοκίνητα. Περιορίσαμε ακόμα και τα υπηρεσιακά αυτοκίνητα.
Αν με αυτήν τη λίστα, η οποία θα εφαρμοστεί απευθείας, υπάρχει μία γερή αστυνόμευση, θα αλλάξει εντελώς εικόνα η παλιά πόλη».