Ακούγοντας τα πρωινά το κρατικό ραδιόφωνο από συνήθεια, έπεσα πάνω στη συνέντευξη της υπουργού Παιδείας με αφορμή τη συνεργασία των Ελληνικών Πανεπιστημίων με τριάντα Αμερικανικά Πανεπιστήμια. Με τη συνεργασία αυτή θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν δύο εξάμηνα στα πολυδιαφημιζόμενα και ακριβά ξένα πανεπιστήμια, Έλληνες φοιτητές λαμβάνοντας στο τέλος μια πιστοποίηση γι’ αυτό. Τα έξοδα διαμονής και μεταφοράς τους στις Ηνωμένες Πολιτείες θα καλυφθούν από το ΕΣΠΑ και κονδύλια από το ταμείο ανάπτυξης. Η επιλογή θα γίνει απ’ τα πανεπιστήμια και θα σταλούν οι καλύτεροι. Η υπουργός υπερηφανευόταν για την διεθνή καταξίωση των Ελληνικών πανεπιστημίων. Και βέβαια για την εξωστρέφεια της ελληνικής πολιτικής που προωθεί το υπουργείο παιδείας. Κι όταν ο δημοσιογράφος σαν δικηγόρος του διαβόλου ρώτησε αν έτσι ανοίγει η κερκόπορτα για παράκαμψη του Άρθρου 16 που διαφυλάττει το δημόσιο χαρακτήρα των Πανεπιστημίων, η υπουργός απλώς ανέφερε ότι είμαστε η μόνη χώρα στον κόσμο που δεν λειτουργούν Ιδιωτικά Πανεπιστήμια.
Ταυτόχρονα μου ήρθαν στο μυαλό φράσεις του Μεθόδιου που μαζί με τον αδελφό του Κύριλλο ήταν μεγάλοι δάσκαλοι. Έλεγε: Ο δάσκαλος διδάσκει τον λιγότερο χρόνο τους καλύτερους μαθητές του. Περισσότερο χρόνο μένει με τους χειρότερους. Επειδή οι γρήγοροι περνάνε γρήγορα…
Αλλά ας γυρίσουμε στην συνέντευξη που ξανακούω on demand, τι σου είναι η τεχνολογία ε;
Ο δημοσιογράφος ρωτά αυτή τη φορά μήπως τα καλύτερα μυαλά που έχουμε, έτσι φύγουν στο εξωτερικό πιο εύκολα. Πειστική απάντηση δεν πήρε από την υπουργό, τουναντίον αυτή υποστήριξε ότι μ’ αυτήν την συνεργασία ευελπιστούν ότι θα επαναπατρισθούν Έλληνες επιστήμονες του εξωτερικού.
Η Παιδεία είναι ένα θέμα που μας καίει διαχρονικά. Και δεν μπορώ να συμμεριστώ την κ. Υπουργό για τις καλές της προθέσεις, όταν στο ερώτημα που θα μείνουν οι ξένοι φοιτητές όταν έρθουν, κι αν υπάρχουν οι υποδομές φιλοξενίας, ανακοίνωσε ότι έχει προβλεφθεί η κατασκευή 8.000 νέων κλινών σε φοιτητικές εστίες, όταν ξέρουμε το δράμα γονιών και φοιτητών που σπουδάζουν ήδη.
Το ότι τα Ελληνικά Πανεπιστήμια είναι καλά δεν χρειάζεται να μας το πουν, το ξέρουμε. Το ότι επιχειρούν με οποιοδήποτε τρόπο να καταστρατηγήσουν το δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης αυτό να είναι σίγουροι δεν θα περάσει εύκολα.
* Ο Αριστείδης Αρχοντάκης είναι συγγραφέας, φυσικός