Μια εκπαιδευτική εμπειρία βίωσαν στην πόλη του Ρεθύμνου οκτώ φοιτητές από πανεπιστήμια της νότιας Αυστραλίας, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν και να βρεθούν στο νησί μέσω του Εργαστηρίου Διαπολιτισμικών και Μεταναστευτικών Μελετών του Πανεπιστημίου Κρήτης και να συμμετάσχουν στο θερινό σχολείο εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας.
Το ακαδημαϊκό ίδρυμα του νησιού συνεργάζεται με το Κέντρο «Logos» που εδρεύει και λειτουργεί στο πανεπιστήμιο της Αδελαΐδας Flinders με πρωτοβουλία του καθηγητή Μιχάλη Τσιανίκα και αφορά στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού σε φοιτητές/τριες από την Αυστραλία.
Κάθε χρόνο από το 2015 φοιτητές που συμμετέχουν και παρακολουθούν τα μαθήματα στο Κέντρο «Logos» στην Αυστραλία ταξιδεύουν τον μήνα Ιούλιο στο Ρέθυμνο, όπου διαμένουν για τρεις εβδομάδες στις φοιτητικές κατοικίες της πανεπιστημιούπολης του Γάλλου, έχοντας ένα πλούσιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων μπροστά τους για να εξερευνήσουν και να γνωρίσουν από κοντά τη γλώσσα και την ιστορία του τόπου.
«Το θερινό σχολείο είναι ένα κομμάτι των δράσεων του Πανεπιστημίου Κρήτης που αφορά την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό», τόνισε μεταξύ άλλων η καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Ασπασία Χατζηδάκη και διευθύντρια του Εργαστηρίου Διαπολιτισμικών και Μεταναστευτικών Μελετών του Πανεπιστημίου Κρήτης στη διάρκεια συνέντευξης τύπου χθες, λίγες μέρες πριν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα για φέτος.
Το θερινό σχολείο που πραγματοποιείται στο Ρέθυμνο με τη συνεργασία του πανεπιστημίου της Αδελαΐδας Flinders και του Πανεπιστημίου Κρήτης, επεσήμανε η κ. Χατζηδάκη, ότι αποτελεί θεσμό, πλέον για το ακαδημαϊκό ίδρυμα του νησιού αναφέροντας ότι η διασπορά της ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό, η κατάκτηση και διδασκαλίας της είναι ένα αντικείμενο που αφορά το εργαστήριο, το οποίο έχει συμμετάσχει σε πολλά έργα και προγράμματα.
Υπεύθυνη του Κέντρου «Logos» στο Πανεπιστήμιο της Αδελαΐδας Flinders είναι η επίκουρη καθηγήτρια Μαρία Παλακτσόγλου, η οποία περιέγραψε τη λειτουργία του Κέντρου στην Αυστραλία που δημιουργήθηκε με χρηματοδότηση της κυβέρνησης της νότιας Αυστραλίας, καθώς και τη σπουδαιότητα ύπαρξής του: «Το Κέντρο έχει διοργανώσει πολλά συνέδρια, συμμετέχει ενεργά σε διάφορα μαθήματα που γίνονται στο πανεπιστήμιο Flinders και επίσης, διοργανώνει σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης τα θερινά μαθήματα, τα οποία για την Αυστραλία είναι χειμερινά, και γίνονται κάθε Ιούλιο στις τρεις πρώτες εβδομάδες γιατί μετά ξεκινάει το δεύτερο εξάμηνο στο Flinders. Για τους φοιτητές μας αποτελούν μαθήματα που κάνουν για να ολοκληρώσουν το πτυχίο τους και συμμετέχουν ενεργά σε αυτό το πρόγραμμα. Είναι πολύ σημαντικό για εκείνους, γιατί έρχονται στην Ελλάδα και μαθαίνουν τη γλώσσα περισσότερο, όπως και τον ελληνικό πολιτισμό, τους ανθρώπους, μαθαίνουν να αγαπούν την Κρήτη και είναι πάρα πολύ μεγάλη χαρά για όλους μας να συμμετέχουμε σε αυτό το πρόγραμμα. Φέτος συμμετέχουν οκτώ και είναι όλοι του πολύ ευχαριστημένοι και φυσικά πιστεύουμε ότι με αυτόν τον τρόπο θα μάθουν περισσότερα για τη γλώσσα και τον πολιτισμό».
Βιωματική διδασκαλία με εκδρομές και ξεναγήσεις
Η παραμονή των Αυστραλών φοιτητών στην Κρήτη, διάρκειας τριών εβδομάδων, περιελάμβανε ένα πλούσιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων, καθώς και εκδρομών που πραγματοποίησαν οι φοιτητές στην Κρήτη σε μέρη ιστορικού ενδιαφέροντος, στο πλαίσιο της διδασκαλίας.
Στη διάρκεια της συνέντευξης ο Αντώνης Λίτινας, λέκτορας στο πανεπιστήμιο Flinders στο οποίο διδάσκει τα νεοελληνικά αναφέρθηκε στο πρόγραμμα, στις επισκέψεις και στις εκδρομές που έκαναν με τους Αυστραλούς φοιτητές στην Κρήτη: «Το πρόγραμμα είναι προσεκτικά σχεδιασμένο και εξισορροπημένο με την έννοια ότι δεν είναι μόνο μαθήματα γλώσσας μέσα σε μια αίθουσα, είναι βιωματικά μαθήματα πολιτισμού. Τα παιδιά επισκέφτηκαν το παλάτι της Κνωσού και το αρχαιολογικό μουσείο στο Ηράκλειο. Επίσης επισκέφτηκαν το μνημείο της Μάχης της 42ης οδού, που είναι ένα σημείο πολύ σημαντικό για το Flinders, διότι ο κοσμήτορας της σχολής μας έχει γράψει ένα βιβλίο για αυτήν τη Μάχη. Επίσης επισκεπτόμαστε τους τάφους του Βενιζέλου. Φέτος κάναμε και μαθήματα κεραμικής στις Μαργαρίτες που επίσης είναι πάρα πολύ σημαντικό, γιατί είναι μια τέχνη που υπάρχει στην Κρήτη χιλιάδες χρόνια. Τα παιδιά έκαναν ταυτόχρονα μαθήματα κεραμικής και γλώσσας, γιατί ακολουθούσαν οδηγίες στα ελληνικά».
Οι φοιτητές καθημερινά είχαν τέσσερις ώρες μάθημα στη γλώσσα, εκτός από τις ημέρες που βρίσκονται εκτός πανεπιστημίου και κάνουν τις επισκέψεις, επεσήμανε ο κ. Λίτινας.
Τη συμβολή του έδωσε με τη συμμετοχή του στη διαδικασία της διδασκαλίας ο υποψήφιος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Κρήτης στο τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Σίμος Παπαδόπουλος, που μοιράστηκε την εμπειρία του λέγοντας: «Ήταν τρεις γεμάτες εβδομάδες για την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό. Εύχομαι να βοήθησα με τον τρόπο μου τα παιδιά να γνωρίσουν καλύτερα τον πολιτισμό της Ελλάδας και της Κρήτης. Ήταν πραγματικά μια εξαιρετική εμπειρία και πολύ οργανωμένη από τους διδάσκοντες και την οργανώτρια».
Στενοί οι δεσμοί Κρήτης – Αυστραλίας
Στενοί είναι οι δεσμοί που ενώνουν το νησί της Κρήτης με την Αυστραλία, με την ιστορία να συνδέει του δύο τόπους, όπως περιέγραψε ο κ. Λίτινας: «Είναι πολύ σημαντικό για εμάς να έρχονται εδώ παιδιά από την Αυστραλία είτε έχουν καταγωγή από την Ελλάδα, είτε όχι. Οι δεσμοί της Κρήτης με την Αυστραλία πάνε πολύ πίσω, και μάλιστα μια από τις επισκέψεις που κάνουμε είναι στο συμμαχικό νεκροταφείο, όπου τα παιδιά ανακαλύπτουν πως οι νέοι θυσιάστηκαν για την ελευθερία στον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο».
Η επίκουρη καθηγήτρια του Κέντρου του Πανεπιστημίου Αδελαΐδας, κ. Παλακτσόγλου συμπληρώνει: «Η Κρήτη και η Αυστραλία έχουν πολύ στενές σχέσεις και το ότι τους πηγαίνουμε στη Σούδα και βλέπουν όλα αυτά είναι πολύ σημαντικό. Επίσης είναι πολύ σπουδαίο και για το ίδιο το πανεπιστήμιο Flinders που έχει στενές σχέσεις με την Ελλάδα. Στην επέτειο της Μάχης της Κρήτης τον Μάη έγιναν στο Ρέθυμνο διάφορες εκδηλώσεις με τη συμμετοχή της πρέσβειρας της Αυστραλίας. Και το πανεπιστήμιο Flinders το θεωρεί πολύ εξαιρετικό πρόγραμμα αυτό».
«Κρατάμε ζωντανή τη γλώσσα και τις παραδόσεις»
Τις ιστορίες και την εμπειρία τους μοιράστηκαν οι συμμετέχοντες φοιτητές από την Αυστραλία, μιλώντας για τα κίνητρα και τη σημασία που έχει για αυτούς η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού.
Για την Penelope, η διατήρηση του ελληνισμού στην Αυστραλία από γενιά σε γενιά είναι κάτι στο οποίο θέλει να συμβάλει και η ίδια μαθαίνοντας τη γλώσσα, καθώς επίσης το όνειρό της είναι να γίνει δασκάλα της ελληνικής γλώσσας όπως ο παππούς της: «Είναι η πρώτη φορά που έρχομαι στην Ελλάδα και είμαι πολύ χαρούμενη. Όλοι οι παππούδες μου είναι από την Ελλάδα. Πέρυσι ο παππούς μου απεβίωσε και θέλω να έρχομαι στην Ελλάδα όσο η γιαγιά μου είναι ζωντανή. Θέλω να μάθω καλύτερα την ελληνική γλώσσα για να μιλάω με τη γιαγιά μου. Η Ελλάδα φαίνεται σαν κάτι πολύ οικείο σε εμένα. Στη Μελβούρνη και την Αδελαΐδα έχουμε πολλούς Έλληνες. Ο παππούς μου ήταν δάσκαλος ελληνικών στην Αυστραλία και θέλω να γίνω και εγώ δασκάλα για μικρά παιδιά. Είμαστε από την ελληνική κοινότητα της Αυστραλίας και είναι πολύ σημαντικό να κρατάμε ζωντανή τη γλώσσα και τις παραδόσεις που να περνάνε από γενιά σε γενιά».
Η Madeline από την Μελβούρνη και με καταγωγή από τη Λευκάδα μίλησε για την ευκαιρία που είχαν με τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα λέγοντας: «Είμαστε πολύ τυχεροί που έχουμε την ευκαιρία να βρισκόμαστε εδώ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Μου άρεσε πολύ αυτή η εμπειρία, να ζήσουμε ως φοιτητές του Πανεπιστημίου Κρήτης για τρεις εβδομάδες. Έχουμε την ευκαιρία να πάμε στα Χανιά, στο Ηράκλειο και όλοι είμαστε πολύ χαρούμενοι και ευχαριστημένοι για τους δασκάλους μας. Εγώ μαθαίνω ελληνικά γιατί η γιαγιά και ο παππούς μου είναι από τη Λευκάδα. Είναι η τέταρτη φορά που έρχομαι στην Ελλάδα και μου αρέσει πολύ».
Η Katherine με μητέρα από την Κύπρο και πατέρα από την Αυστραλία, ήρθε για δεύτερη φορά στην Ελλάδα και μίλησε για τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα, λέγοντας ότι είναι μια αξέχαστη εμπειρία.
Ο Damian μπορεί να μην έχει καμία καταγωγή από την Ελλάδα, όμως το κίνητρο του για γνώση του πολιτισμού της Ελλάδας, όντας φοιτητής Αρχαιολογίας, τον οδήγησε στη εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας: «Είναι πολύ σημαντικό για εμένα που ήρθα στην Ελλάδα για πρώτη φορά και πήγα στα μουσεία και στην Κνωσό. Η εμπειρία μου είναι πάρα πολύ καλή, καθώς είχα πολλούς διαφορετικούς δασκάλους και έχω μάθει αρκετά πράγματα».
Το πρόγραμμα ξεκίνησε από το 2015 και τα έξοδα που απαιτούνται για την πραγματοποίησή του καταβάλλονται από τους συμμετέχοντες φοιτητές. Φέτος με τη χορηγία του Ιδρύματος Ελληνικών Σπουδών (Hellenic Studies Foundation) της νότιας Αυστραλίας καλύφθηκαν τα έξοδα τα οποία αφορούν τη διδασκαλία στο Ρέθυμνο, όπως και τη διαμονή, στο πλαίσιο της προώθησης της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού. Επίσης, με τη χορηγία των ΚΤΕΛ Χανίων-Ρεθύμνης δίνεται η δυνατότητα στους Αυστραλούς φοιτητές να χρησιμοποιούν το μειωμένο φοιτητικό εισιτήριο για τις μετακινήσεις τους.