Συνεργασίες για την ενίσχυση των δεσμών με ελληνική κοινότητα της Τουρκίας στην εκπαίδευση και τον πολιτισμό
Η χθεσινή υποδοχή των μαθητών του ελληνικού μειονοτικού σχολείου της Ίμβρου από το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το Παιδαγωγικό τμήμα είναι η συνέχεια μιας συνεργασίας που ξεκίνησε πριν από αρκετούς μήνες και εντάσσεται σε μία προσπάθεια «συγκομιδής» κοινωνικών, ψυχολογικών και διδακτικών οφελών για τους μαθητές. Μία πρωτοβουλία μελών του παιδαγωγικού τμήματος του πανεπιστημίου, η οποία διαμορφώνει τις συνθήκες για ένα υγιές πλαίσιο ανάδειξης της σημασίας διατήρησης των ενεργών διαύλων επικοινωνίας με τις ελληνικές μειονοτικές εκπαιδευτικές κοινότητες που βρίσκονται έξω από τα σύνορα της επικράτειας. Σε ένα κλίμα ενθουσιασμού και συγκίνησης, η εκδήλωση υποδοχής μαθητών και εκπαιδευτικών από την Ίμβρο που έλαβε χώρα στις εγκαταστάσεις του Γάλλου χθες έκανε πράξη την υπόσχεση του Παιδαγωγικού τμήματος να φέρει τους νεαρούς μαθητές στην Κρήτη.
Όλα ξεκίνησαν πριν από 11 μήνες, όταν υπογράφηκε το Memorandum of Collaboration, ένα σύμφωνο συνεργασίας, ανάμεσα στο Παιδαγωγικό τμήμα και το ελληνικό μειονοτικό σχολείο της Ίμβρου, με τη συνέχεια να δίνεται τον Μάιο του 2024, όταν καθηγητές του τμήματος επισκέφτηκαν την Ίμβρο. Έκτοτε, οι σχέσεις παραμένουν θερμές, με τελικό αποτέλεσμα τη διοργάνωση των τριήμερων δράσεων που έχουν προγραμματιστεί σε Ρέθυμνο και Ηράκλειο από τις 13 έως και τις 15 του Νοεμβρίου, προκειμένου οι μαθητές της Α’ και Β’ τάξης του Λυκείου της Ίμβρου να αποκτήσουν μία σφαιρική εικόνα της Κρητικής εμπειρίας και φιλοξενίας. Απώτερος στόχος όλων η ανάδειξη του Πανεπιστημίου Κρήτης ως ένα αξιόπιστο εκπαιδευτικό ίδρυμα υψηλού επιπέδου, το οποίο είναι σε θέση να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μαθητών μελών της ελληνικής μειονοτικής κοινότητας της Ίμβρου, για μελλοντική φοίτηση.
Στην τελετή υποδοχής των μαθητών του ελληνικού μειονοτικού σχολείου της Ίμβρου παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων ο μητροπολίτης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου Πρόδρομος όπως και ο μητροπολίτης Ίμβρου και Τενέδου Κύριλλος, μέλη ακαδημαϊκής κοινότητας και φοιτητές, ο διευθυντής Α/βάθμιας Εκπαίδευσης Λάμπρος Καρβούνης, η Ελένη Μαράκη Μπελαδάκη, εντεταλμένη περιφερειακή σύμβουλος Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης και ο αντιδήμαρχος Παιδείας Νεκτάριος Παπαδογιάννης.
«Να τους δώσουμε έμπνευση και ψυχική ανθεκτικότητα»
Η Μελίνα Ταμιωλάκη, αντιπρύτανης ανάπτυξης, διεθνών σχέσεων και εξωστρέφειας του Πανεπιστημίου Κρήτης ανέφερε: «Χαιρόμαστε ιδιαίτερα για τη σημερινή τελετή υποδοχής μαθητών και καθηγητών της Ίμβρου, πρόκειται για ένα μειονοτικό σχολείο που βρίσκεται στην Περιφέρεια της Τουρκίας, οπότε η λειτουργία του επηρεάζεται άμεσα από τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Μία εξαιρετική πρωτοβουλία των συναδέλφων από το παιδαγωγικό τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης να αναπτύξουμε συνεργασία με αυτά τα σχολεία. Αυτός είναι μόνο ένας από τους σταθμούς αυτής της συνεργασίας, στο παρελθόν είχαν μεταφερθεί μέλη του Πανεπιστημίου Κρήτης στην Ίμβρο, είχε γίνει επίσης μία πολύ σημαντική συναυλία στο Ηρώδειο τον Σεπτέμβριο, αφιερωμένη στους μαθητές και στις μαθήτριες της Ίμβρου και το επόμενο βήμα είναι εδώ με την υποδοχή τους στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα τους δώσουμε έμπνευση και ψυχική ανθεκτικότητα να συνεχίσουν και ελπίζουμε να τους δούμε και στο Πανεπιστήμιο Κρήτης ως φοιτητές».
Η Ελένη Μαράκη Μπελαδάκη, εντεταλμένη περιφερειακή σύμβουλος Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης της Περιφέρειας Κρήτης σημείωσε: «Βρισκόμαστε σε μία πολύ σημαντική ημερίδα, που συνδέει την Κρήτη με τα μειονοτικά σχολεία της Ίμβρου. Η πρωτοβουλία και η προσπάθεια να οργανωθεί αυτή η συνάντηση, ώστε να έρθουν αυτά τα παιδιά στο πανεπιστήμιο της Κρήτης, να απολαύσουν τη φιλοξενία της Κρήτης και να γνωρίσουν από κοντά τα εκπαιδευτικά ιδρύματα είναι από τις πιο σημαντικές πρωτοβουλίες που έχουν γίνει τους τελευταίους μήνες στην Κρήτη. Οι καθηγητές μέσω ενός προγράμματος έφεραν τα παιδιά κοντά μας, αποτελώντας την ελπίδα για τον πολιτισμό και την παιδεία. Θεωρούμε ότι και εμείς τους δίνουμε δύναμη ερχόμενοι εδώ, αφού τους συνδέουμε με τον πολιτισμό, την εκπαίδευση και τα χαρακτηριστικά της Κρήτης. Η Περιφέρεια όχι μόνο υποστηρίζει πάντα προσπάθειες που έχουν να κάνουν με την παιδεία και τον πολιτισμό, αλλά θα συνεχίσουμε να το κάνουμε σε οποιαδήποτε ενέργεια βοηθάει στο να αξιοποιήσουμε, όχι μόνο τα Κρητικά χαρακτηριστικά, αλλά και ό,τι έχει να κάνει με την παιδεία και τον πολιτισμό».
«Χτίζουμε διαρκώς γέφυρες συνεργασίας με το μειονοτικό σχολείο της Ίμβρου»
Ο Δημήτρης Σταύρου πρόεδρος του Παιδαγωγικού τμήματος δημοτικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης τόνισε την ευρύτερη ανάπτυξη σχέσεων του Πανεπιστημίου με σχολικές μονάδες τόσο στην Κρήτη, όσο και έξω από αυτήν. «Είναι ιδιαίτερη χαρά μας τόσο ως τμήμα, όσο και ως Πανεπιστήμιο Κρήτης να υποδεχόμαστε εκπαιδευτικούς και μαθητές από το μειονοτικό σχολείο στην Ίμβρο, μία συνεργασία που ξεκίνησε πρόσφατα με πρωτοβουλία μελών του τμήματός μας. Το Πανεπιστήμιο ανοίγει προς την κοινωνία, υπάρχει μία αλληλεπίδραση, ήδη έχουμε αναπτύξει αρκετές σχέσεις με σχολεία στην Κρήτη αλλά και εκτός νησιού, ενώ τώρα ξεπεράσαμε τα οριοθετημένα σύνορά του Ελλαδικού χώρου και επεκταθήκαμε σε σχολεία τα οποία βρίσκονται σε άλλη χώρα, αλλά ουσιαστικά καλλιεργούν την ελληνική γλώσσα, το πνεύμα, τα ήθη και έθιμα του τόπου μας. Είμαστε αρωγοί σε αυτήν την προσπάθεια και θα συνεχίσουμε αυτή τη συνεργασία και τη στήριξη προς αυτά τα σχολεία και οποιονδήποτε άλλον μας χρειάζεται».
Η Ελένη Βασιλάκη, καθηγήτρια Ψυχολογίας και αντιπρόεδρος του παιδαγωγικού τμήματος δημοτικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης όρισε το χρονοδιάγραμμα των δράσεων με το μειονοτικό σχολείο της Ίμβρου και επεσήμανε τα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν τα παιδιά μέσα από αυτή: «Η συνεργασία ξεκίνησε πριν από 11 μήνες, όταν και υπογράψαμε memorandum of collaboration με τα σχολεία της Ίμβρου, ένα σύμφωνο συνεργασίας που επιμελήθηκε η νομική υπηρεσία του Πανεπιστημίου Κρήτης. Πρόκειται για ένα ελληνικό μειονοτικό σχολείο σε ξένη χώρα και έπρεπε να υπάρχουν όλες οι κατάλληλες συνθήκες για υπάρχει πρόσφορο έδαφος. Τον Μάιο, ομάδα καθηγητών του παιδαγωγικού δημοτικής μετέβη στην Ίμβρο, όπου διοργανώθηκε εργαστήριο ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, για την κάλυψη των ψυχολογικών αναγκών μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων και σε δεύτερο χρόνο καταφέραμε να φέρουμε τους μαθητές και καθηγητές στο Πανεπιστήμιο Κρήτης για μία τριήμερη δράση. Αυτή η προσπάθεια είναι μόνο η αρχή, χτίζουμε διαρκώς γέφυρες συνεργασίας με το μειονοτικό σχολείο της Ίμβρου».
Επιπλέον, η κ. Βασιλάκη πρόσθεσε: «Ο σκοπός της συνεργασίας είναι να βοηθήσουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες στο σχολείο αυτό. Υπάρχουν αρκετές ανάγκες τόσο σε ψυχολογικό επίπεδο, όσο και σε υλικοτεχνική υποδομή και σε αντικείμενα που έχουν σχέση με διδακτικές μεθοδολογίες. Το τμήμα μας έχει όλες τις ειδικότητες, νωρίτερα μάλιστα στη συνάντηση που είχαμε με τους εκπαιδευτικούς από το σχολείο, όπου συζητήσαμε θέματα που θα μπορούσαν να ενταχθούν σε πρόγραμμα Erasmus, για να συνεχιστεί αυτή η συνεργασία».
Ελπίδα του πανεπιστημίου να επιδείξει στου μαθητές της Ίμβρου μία εικόνα που θα τους πείσει να σπουδάσουν σε αυτό στο μέλλον, συνεχίζοντας μία παράδοση πολλών παιδιών από το νησί να σπουδάζουν σε ελληνικά πανεπιστήμια, όπως ανέφερε η κ. Βασιλάκη: «Στην Ίμβρο υπάρχει δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο και έχουν συνολικά 51 μαθητές και το σχολείο ξεκίνησε να δουλεύει από το 2013, καθώς για 49 χρόνια ήταν κλειστό. Ήδη κάποιοι από τους μαθητές και τις μαθήτριες έχουν ενθουσιαστεί με το campus και δήλωσαν ότι θα επιδιώξουν να φοιτήσουν στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Πολλά παιδιά που έχουν τελειώσει το σχολείο της Ίμβρου έχουν έρθει σε ελληνικά πανεπιστήμια».
«Να ανοίξουμε τον δρόμο στα παιδιά μας προς το Πανεπιστήμιο»
Η Ανθία Κεχαγιά, εκπαιδευτικός στο ελληνικό Γυμνάσιο-Λύκειο της Ίμβρου δήλωσε: «Το σχολείο είναι το ένα από τα δύο ελληνικά ιδρύματα που υπάρχουν στο νησί. Με πρωτοβουλία του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων πέρσι, ήρθαμε σε επαφή με μία ομάδα εκπαιδευτικών του παιδαγωγικού τμήματος του πανεπιστημίου Κρήτης, επισκέφτηκαν το νησί αμέσως με πολύ μεγάλη διάθεση, μπήκαν τα πλαίσια της συνεργασίας και η σημερινή εκδήλωση είναι το δεύτερο βήμα αυτής της συνεργασίας, προγραμματίζοντας τα επόμενα βήματα. Η σχέση μας με το Πανεπιστήμιο είναι πολύ σημαντική για το σχολείο και την ελληνική κοινότητα στην Ίμβρο και για την ποιότητα της εκπαίδευσης που θέλουμε να χτίσουμε και να συνεχίσουμε με άμεσο όφελος προς τα παιδιά. Φιλοδοξούμε να λάβουμε επιστημονική γνώση και πρακτικές, ανοίγοντας τον δρόμο στα παιδιά μας προς τον Πανεπιστημιακό χώρο και τα αντικείμενα που προσφέρονται. Είναι πολύπλευρες οι συνέπειες και τα οφέλη από αυτήν την επαφή σε βάθος χρόνου. Όλα τα παιδιά και εμείς οι εκπαιδευτικοί είμαστε γεμάτοι ενθουσιασμό, όπως και οι γονείς και οι συνάδελφοι που έχουν μείνει πίσω, αλλά μεταφέρουν τις απόψεις τους και τις ανησυχίες τους».
Τέλος, η εκπαιδευτικός μετέδωσε το κλίμα και τη διάθεση που επικρατεί στους συμμετέχοντες της δράσης: «Τα παιδιά είναι ενθουσιασμένα, η επαφή με το Πανεπιστήμιο, τους μαθητές, αύριο και με το 2ο Γενικό Λύκειο στο Ηράκλειο ανοίγει τους ορίζοντές τους και δημιουργεί μέλλον. Η συνεργασία συνεχίζεται και με Τούρκικα Πανεπιστήμια και εκπαιδευτικούς εκεί που έχουν επαφές με το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Υπάρχει θετική διάθεση και πολύ δουλειά από όλους τους συμμετέχοντες, οπότε τα αποτελέσματα θα έχουν θετικό πρόσημο. Αν αυτή η συνεργασία συνεχιστεί με το ίδιο μεράκι, να είστε σίγουροι ότι θα μιλήσουμε ξανά για τα οφέλη από αυτή τη δράση».
«Οι Έλληνες της Ίμβρου διατηρούν ακόμη άσβεστη τη φλόγα του ελληνισμού στο νησί»
Στον χαιρετισμό του ο αντιδήμαρχος Παιδείας Νεκτάριος Παπαδογιάννης ανέφερε: «Το ακριτικό αυτό νησί του Βορείου Αιγαίου, που συνδέεται ιστορικά με την Ελλάδα από τα κλασσικά χρόνια, την περίοδο της βυζαντινής αυτοκρατορίας και μέχρι τη μικρασιατική καταστροφή, οπότε και παραχωρήθηκε με τη συνθήκη της Λωζάννης στη γείτονα χώρα.
Παρά την ταλαιπωρία που υπέστησαν διαχρονικά και τη συχνή καταπάτηση των δικαιωμάτων τους, οι Έλληνες της Ίμβρου διατηρούν ακόμη άσβεστη τη φλόγα του ελληνισμού στο νησί.
Συνθήκη την οποία εν πολλοίς συνδράμουν οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα και πολιτισμό στα ελληνόπουλα της Ίμβρου αλλά και οι Έλληνες γονείς τους, που τιμούν με την αφοσίωσή και την πίστη τους στη χώρα μας.
Ελπίζω μέσα από το ποιοτικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων που έχει ετοιμάσει για σας το Πανεπιστήμιο μας και το Παιδαγωγικό του Τμήμα, το οποίο εξελίσσεται σε αντιπροσωπευτικές εκπαιδευτικές δομές του Ρεθύμνου και του Ηρακλείου, να γνωρίσετε κατά τη διάρκεια της σύντομης παραμονής σας, μέρος αυτής της ιστορίας και του θαυμαστού πολιτισμού που συντροφεύει το νησί μας στο διάβα του χρόνου.
Εύχομαι οι γέφυρες που χτίζουμε να παραμείνουν στέρεες και να διευρύνονται διαρκώς, φέρνοντας μας ολοένα και πιο κοντά.
Ελπίζω να σμίξουμε ξανά στο μέλλον.
Θα είστε πάντοτε ευπρόσδεκτοι».