Μόνο με εκπόνηση συνολικής κυκλοφοριακής μελέτης και δημιουργία όλων των απαραίτητων υποδομών που θα εξασφαλίζουν την ασφάλεια και προστασία των μαθητών αλλά και των οδηγών,θα λυθεί το πρόβλημα του δρομολογίου λεωφορείου του ΚΤΕΛ μεταφοράς των μαθητών του Γυμνασίου-Λυκείου Ατσιποπούλου από την στάση Ατσιποπούλου μέχρι την είσοδο της σχολικής μονάδας.Σε αυτό το συμπέρασμα- πρόταση κατέληξε το Τμήμα Τροχαίας Ρεθύμνου κατόπιν αυτοψίας που διενήργησε κλιμάκιο της.Κάθε άλλη λύση θα είναι επισφαλής καθώς δεν εγγυάται την ασφαλή μεταφορά των μαθητών αφού ανά πάσα στιγμή θα ελλοχεύει ο κίνδυνος τροχαίου ατυχήματος.
Σημειώνεται ότι το πρόβλημα μεταφοράς των μαθητών προς και από τη σχολική μονάδα Ατσιποπούλου,υφίσταται περισσότερα από πεντε χρόνια,από την ημέρα δηλαδή λειτουργίας της,καθώς η ανέγερση του συγκροτήματος των δυο σχολείων έγινε σε περιοχή που όμως δεν είχε προβλεφθεί η άνετη και ασφαλής προσβασιμότητα των λεωφορείων που θα εκτελούσαν το μαθητικό μεταφορικό έργο.Για τον λόγο αυτό τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ λόγω στενότητας και επινδυνότητας του δρόμου,αποβιβάζουν από τότε τους μαθητές περίπου 1 χιλιόμετρο πριν την σχολική μονάδα και την υπόλοιπη διαδρομή με τις όποιες καιρικές συνθήκες επικρατούν,οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να την διανύουν με τα πόδια δυο φορές την ημέρα.
Το πρόβλημα επανειλλημμένα έχει γίνει αιτία σύγκρουσης μεταξύ του δήμου Ρεθύμνης και του ΚΤΕΛ καθώς οι οδηγοί των λεωφορείων αρνούνται να διακινδυνεύσουν την ασφάλεια των μαθητών και την δική τους μη εκτελώντας το δρομολόγιο μέχρι την είσοδο του σχολείου.
Πρόταση της Τροχαίας Ρεθύμνου είναι η εκπόνηση συνολικής κυκλοφοριακής μελέτης που θα επιλύσει όλα τα προβλήματα προσβασιμότητας στην σχολική μονάδα του Γυμνασίου και Λυκείου Ατσιποπούλου (πεζοί, επιβατικά οχήματα, λεωφορείο).Σήμερα,το θέμα αυτο πρόκειται να συζητηθεί στην συνεδρίαση του Τοπικού Συμβουλίου Ατσιποπούλου.
Ωστόσο,η διοίκηση του ΚΤΕΛ Χανίων-Ρεθύμνου,έδωσε στην δημοσιότητα τόσο της διαπιστώσεις του κλιμακίου της Τροχαίας όπως προέκυψαν ύστερα από εκτεταμένη αυτοψία που εκαναν,όσο και την πρόταση για την λύση του προβλήματος.Η διοίκηση του ΚΤΕΛ θεωρώντας ότι δικαιώνεται η στάση της επισημαίνει ότι:
«Α) Βάσει του εγγράφου που συνέταξε το Τμήμα Τροχαίας Ρεθύμνου στις 7/2/2023 – έπειτα από την εκτεταμένη αυτοψία που έγινε στο επίμαχο σημείο στις 31/1/2023 – και το οποίο κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων και στην Εταιρία μας, προκύπτει πέρα από κάθε αμφιβολία ότι δικαιώνεται η πάγια θέση του ΚΤΕΛ, καθώς καταρρίπτονται στο σύνολό τους οι ισχυρισμοί που διαχρονικά προβάλει ο Δήμος Ρεθύμνου μέσω Αντιδημάρχων κατοίκων της περιοχής, και το Τοπικό Συμβούλιο περί ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών (από την στάση Ατσιποπούλου έως και την είσοδο του Γυμνασίου – Λυκείου) με τα λεωφορεία της Εταιρίας μας που εκτελούν το συγκεκριμένο μεταφορικό έργο.
Β) Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι από το πρώτο κιόλας έτος λειτουργίας της εν λόγω σχολικής μονάδας, το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου κατέστησε σαφές σε κάθε τόνο -πέρα από την λασπολογία, τα προσβλητικά σχόλια και τους απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς που δέχεται όλα αυτά τα χρόνια- ότι ήταν αδύνατον να καταπατήσει στο όνομα μικροπολιτικών συμφερόντων τους ισχύοντες Νόμους και τον Κώδικα Οδική Κυκλοφορίας, μεταφέροντας στην ουσία παράνομα και χωρίς να πληρούνται οι προϋποθέσεις ασφάλειας τους εκατοντάδες μαθητές έως την είσοδο του σχολείου τους.
Η πρόσφατη τραγωδία στα Τέμπη για την οποία ολόκληρη η χώρα θρηνεί αθώα θύματα, δεν αφήνει το παραμικρό περιθώριο σε κανέναν που εμπλέκεται στο θέμα των δημόσιων μεταφορών να «παίζει» με ανθρώπινες ζωές, γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι τα μέτρα ασφαλείας κατά την μεταφορά των επιβατών, θα είναι ελλιπή.
Γ) Το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου εξαρχής ζητούσε από τους αρμόδιους την κατασκευή των κατάλληλων υποδομών (που δυστυχώς ακόμα και σήμερα δεν έχουν γίνει, όπως σημειώνει και ο ίδιος ο Διοικητής του Τμήματος Τροχαίας) ώστε να παρέχεται ασφάλεια στους χρήστες του επίμαχου δρόμου και κατ’ επέκταση και στα ίδια τα λεωφορεία και τους εργαζόμενους της Εταιρίας μας».
Επισημαίνουμε ότι,όσα διαπίστωσε και όσα προτείνει η Τροχαία Ρεθύμνης,αποτελούν γνωμοδότηση και δεν δεσμεύουν κανέναν.Προφανώς όμως και κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει όσα αναφέρονται στο σχετικό της έγγραφο,από την στιγμή που αφορούν την ασφάλεια της ζωής των μαθητών.
Αναφερόμενη η Τροχαία συνοπτικά στο πρόβλημα,αναφέρει μεταξύ άλλων ότι:«Μέχρι και σήμερα οι μαθητές που δικαιούνται μεταφοράς με την αστική συγκοινωνία, αποβιβάζονται επί της πλατείας Ατσιποπούλου και στην συνέχεια κινούνται πεζοί επί της Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων, εισέρχονται στην οδό Αγίας Ζώνης και συνεχίζουν πεζοί έως την σχολική μονάδα. Στην διαδρομή που κινούνται από την Αγία Ζώνης και έπειτα, δεν υπάρχουν πεζοδρόμια και το πλάτος της οδού, δεν επαρκεί προκειμένου να θεωρηθεί η ασφαλής η κίνηση τους στο άκρο της οδού, έλλειψη του και βατού ερείσματος.
Το ίδιο ισχύει για τους λοιπούς μαθητές που δεν δικαιούνται αστικής μεταφοράς μετά συγκοινωνιακά μέσα, επομένως υφίσταται κίνδυνος πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος».
Οι διαπιστώσεις και οι προτάσεις του Τμήματος Τροχαίας Ρεθύμνου
Η Τροχαία Ρεθύμνου,στην έκθεση που συνέταξε μετά την αυτοψία,αναφέρει τα παρακάτω :
Κατά την διενέργεια της αυτοψίας και για την καλύτερη διαπίστωση – καταγραφή όλων των κατωτέρω αναγραφόμενων (στοιχείων – πληροφοριών), χρησιμοποιήθηκε κατάλληλο λεωφορείο (52) θέσεων του ΚΤΕΛ Ρεθύμνου το οποίο εκτέλεσε όλο το δρομολόγιο κατά μήκος της διαδρομής ήτοι: Είσοδος από την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων στην οδό Αγίας Ζώνης, κίνηση σε όλο το μήκος της διαδρομής με διέλευση από το Γυμνάσιο – Λύκειο Ατσιποπούλου και εν συνεχεία έως την συμβολή της εκ νέου με την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων, λίγα μέτρα πριν τα όρια των οικισμών Ατσιποπούλου – Πρινέ καθώς και αμφίδρομα .
Η αναφερόμενη διαδρομή στο ανωτέρω δεν εκτελέστηκε, καθώς ήταν αδύνατη η διέλευση του συγκεκριμένου λεωφορείου επ΄αυτής.
Διαπιστώσεις κατά την αυτοψία
· Σε όλο το μήκος της ανωτέρω αναγραφόμενης διαδρομής δεν υπάρχουν πεζοδρόμια και οι πεζοί αναγκάζονται να κινούνται επί του οδοστρώματος.
· Επί του οδοστρώματος υφίσταται οριζόντια σήμανση:
1. Οριογραμμές στην άκρη του οδοστρώματος, σε όλο το μήκος της διαδρομής, με το μεγαλύτερο μήκος αυτού (οδοστρώματος) χωρίς έρεισμα.
2. Διπλής διαχωριστικής για των διαχωρισμό των δύο ρευμάτων κυκλοφορίας (350) μ. μετά την συμβολή της Αγίας Ζώνης με την Π.Ε.Ο. έως το Γυμνάσιο Λύκειο Ατσιποπούλου
3. Υπάρχει διάβαση πεζών στο ύψος της σχολής μονάδας.Σε αρκετά σημείο η ανωτέρω αναγραφόμενη σήμανση είναι δυσδιάκριτη λόγω παλαιότητας.
· Το πλάτος της οδού κυμαίνεται από 6 μ. έως 7,2 μ. από την συμβολή της Αγίας Ζώνης με την Π.Ε.Ο. έως και την σχολική μονάδα, ενώ το πλάτος της οδού (σε αρκετά σημεία) μετά την σχολική μονάδα είναι μικρότερο των 5μ. έως 6μ.
· Κατά την είσοδο του λεωφορείου από την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων στην οδό Αγίας Ζώνης, υπήρχαν σταθμευμένα οχήματα τα οποία παρεμπόδιζαν ελαφρώς την κίνηση του λεωφορείου, δηλαδή, εμπόδιζαν – καθυστέρησαν την ομαλή είσοδο του οχήματος επί της Αγίας Ζώνης, με αποτέλεσμα να παραμείνει περισσότερο χρόνο επί της συμβολής.
· Κατά την κίνηση του οχήματος σε όλο το μήκος της διαδρομής υπήρχαν κλαδιά από παρακείμενα δέντρα τα οποία υποχρέωναν τον οδηγό να κινείται επί του αντιθέτου ρεύματος κυκλοφορίας
· Η διαδρομή είναι ελικοειδές και σε μεγάλο μήκος με στροφές με αποτέλεσμα ο οδηγός του λεωφορείου να μην έχει επαρκή ορατότητα και λόγου του όγκου του οχήματος, εισερχόταν στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας επί των προβληματικών σημείων (βλ. ΣΧΕΔΙΟ 2)
· Κατά την εκτέλεση της διαδρομής με το λεωφορείο για άνοδο προς Πρινέ, τέσσερα (4) τυχαία διερχόμενα οχήματα κινούμενα στην αντίθετη κατεύθυνση με το λεωφορείο, διέκοψαν την πορεία τους και κινήθηκαν στο άκρο δεξιό του οδοστρώματος για την πραγματοποίηση της διέλευσης του λεωφορείου.
· Στη συμβολή της διαδρομής με την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου-Χανίων στο ύψος των ορίων πριν τα όρια των οικισμών Ατσιποπούλου – Πρινέ διαπιστώθηκαν τα παρακάτω:
1. Η κίνηση αριστερά προς Πρινέ απαγορεύεται, λόγω διπλής διαχωριστικής γραμμής επί της Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου-Χανίων.
2. Το πλάτος της Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου-Χανίων δεν επαρκεί για την κίνηση του λεωφορείου δεξιά.
3. 25 μέτρα πριν τη διασταύρωση υπάρχει αριστερή στροφή, η οποία έχει σημανθεί με πινακίδα (Κ-1ο), με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην έχει κατάλληλη και επαρκή ορατότητα για την κίνηση του οχήματος.
4. 25 μέτρα μετά τη διασταύρωση, υπάρχει δεξιά στροφή μεγάλου μήκους (πέταλο), με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην έχει κατάλληλη και επαρκή ορατότητα για την κίνηση του οχήματος.
· Κατά μήκος της διαδρομής μας υποδέχθηκαν σημεία, όπου κατά τις βροχερές μέρες υπάρχει ροή μεγάλου όγκου ομβρίων υδάτων επί του οδοστρώματος.
Προτάσεις της υπηρεσίας
1. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να κατασκευαστεί πεζοδρόμιο, με επαρκή πλάτος, για την κίνηση των πεζών μαθητών, που δεν δικαιούνται μεταφοράς ή που να επιθυμούν να μεταβαίνουν πεζοί στην σχολική μονάδα.
2. Να τοποθετηθούν κολωνάκια (πλαστικά) στην συμβολή της Αγίας Ζώνης με την Π.Ε.Ο Ρεθύμνου-Χανίων, ώστε να καθιστούν ανέφικτη την στάθμευση οχήματος – οχημάτων η οποία παρεμποδίζει την κίνηση του λεωφορείου.
3. Να κλαδεύουν τα παρακείμενα δέντρα προκειμένου ο οδηγός του λεωφορείου να μπορεί να εκμεταλλεύεται όλο το πλάτος του οδοστρώματος κατά την κίνηση του.
4. Θα πρέπει να διαπλατυνθεί το οδόστρωμα, προκειμένου να κυμαίνεται από 7 έως 8 μέτρα (χωρίς να προσμετράται το πεζοδρόμιο) και να γίνει ειδικότερη μέριμνα στα σημεία του προκειμένου να έχει ορατότητα ο οδηγός των αντιθέτως κινούμενων οχημάτων ή να μην υποχρεώνεται να εισέρχεται στο αντίθετο ρεύμα.
5. Για την επανείσοδο του λεωφορείου στην Π.Ε.Ο Ρεθύμνου- Χανίων πριν τα όρια των οικισμών Ατσιποπούλου – Πρινέ, θα πρέπει να ανακατασκευαστεί συμβολή, ώστε τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της να επιτρέπουν την ασφαλή είσοδο του λεωφορείου, παρέχοντας επαρκή ορατότητα στον οδηγό προς αποφυγή τροχαίου ατυχήματος ή να τοποθετηθούν φωτεινοί σηματοδότες.
6. Για την επανείσοδο του λεωφορείου στην Π.Ε.Ο Ρεθύμνου-Χανίων από την οδό Αγίας ζώνης κατά την επιστροφή του, θα πρέπει να ανακατασκευαστεί συμβολή ώστε τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της να επιτρέπουν την ασφαλή είσοδο του λεωφορείου, παρέχοντας επαρκή ορατότητα στον οδηγό προς αποφυγή τροχαίου ατυχήματος ή να τοποθετηθούν φωτεινοί σηματοδότες.
7. Θα πρέπει να γίνει ειδική μελέτη για τη διαχείριση των ομβρίων υδάτων.
8. Η εναλλακτική προτεινόμενη διαδρομή απορρίπτεται λόγω αδυναμίας διέλευσης του συγκεκριμένου τύπου λεωφορείου.