Του ΓΙΩΡΓΗ ΚΤΙΣΤΑΚΗ
Χιλιοειπωμένη φράση για εκατοντάδες δημόσια έργα που παραλαμβάνονται με κακοτεχνίες, υλοποιήθηκαν παρότι είχαν αστοχίες στις μελέτες, που δεν τροποποιήθηκαν παρά τα εμφανή σφάλματα, που απορρόφησαν πολύ περισσότερα χρήματα από τον αρχικό προϋπολογισμό, που πιθανόν θα προκαλέσουν ατυχήματα με ανθρώπινα θύματα.
Δυστυχώς για άλλη μια φορά οι παραπάνω επισημάνσεις επιβεβαιώνονται στο πολυδιαφημισμένο και καταταλαιπωρημένο έργο Αρμένοι – Παλέ.
Κατά καιρούς έχω επισημάνει και εστιάσει στον εγκληματικό σχεδιασμό του πρώτου υποέργου της παράκαμψης Αρμένων, την πολυδάπανη υλοποίησή του, την καταστροφική επίδρασή του στο ανάγλυφο της περιοχής, την υποβάθμιση του περιβάλλοντος χώρου του Υστερομινωικού νεκροταφείου, την μετατόπιση τεράστιων όγκων νερού προς τον κάμπο των Αρμένων (για τους μη γνωρίζοντες τα νερά απορροφούνται από χωνευτήρι).
Δυστυχώς για μας που θα κάνουμε χρήση των κόμβων εισόδου και εξόδου (υστερομινωικό – διακλάδωση προς Καρέ) αλλά και των διερχομένων το νότιο οδικό άξονα προς Αγ. Γαλήνη είναι δεδομένος ο αυξημένος κίνδυνος τροχαίων ατυχημάτων με απρόβλεπτες συνέπειες.
Η Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση του έργου (ΕΣΠΑ) και η πιθανότητα απένταξης ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΑ για όλα αυτά που συμβαίνουν στο συγκεκριμένο κομμάτι του έργου και όχι μόνο. Για πολλοστή φορά θέτω τα αμείλικτα κατά την ταπεινή μου άποψη ερωτηματικά και περιμένω απαντήσεις.
- Γιατί επιλέχτηκε η συγκεκριμένη χάραξη Υστερομινωικό – διακλάδωση Καρέ και όχι η πρότασή μου Νεκροταφείο Σωματά – διακλάδωση Καρέ; Η δεύτερη επιλογή κατά ομολογία του μελετητή ήταν υλοποίηση άλλα δεν πήρε ποτέ εντολή. Άραγε από ποιον, όταν η υπηρεσία επικαλείται την άρνηση του «θεού» μελετητή για οποιαδήποτε τροποποίηση. Η πρότασή μου παρείχε ακόμα και δια γυμνού οφθαλμού τα παρακάτω πλεονεκτήματα:
α. Πολλαπλάσια μικρότερο κόστος. Είναι ήδη χαραγμένο το μεγαλύτερό του κομμάτι χωρίς δυσκολίες υλοποίησης, αφού δεν θα περνούσε από λαγκάδια και υψώματα με βραχισμό.
β. Δεν θα υποβάθμιζε το φυσικό περιβάλλον της περιοχής του Υστερομινωικού και δεν θα κατέστρεφε το φυσικό περιβάλλον στην θέση Λαγγός.
γ. Δεν θα άλλαζε την ροή του νερού και δεν θα το έστρεφε προς το κάμπο των Αρμένων αυξάνοντας τον κίνδυνο πλημμυρικών φαινομένων.
- Γιατί επιλέχτηκε η λύση των ισόπεδων τετρασκελών κόμβων με αναμονή εισόδου και όχι ανισόπεδες γέφυρες παράκαμψης; Η δικαιολογία ότι ο κυκλοφοριακός φόρτος του δικτύου δεν το δικαιολογούσε και ούτε επέβαλε ανισόπεδους κόμβους δεν έχουν πόδια να σταθούν γιατί:
α. Τους καλοκαιρινούς μήνες το κυκλοφοριακό φορτίο είναι πάρα πολύ υψηλό. Εκτός και αν οι μετρήσεις έγιναν το Γενάρη. Άλλωστε τα έργα θα πρέπει να σχεδιάζονται με προβολή στο απώτερο μέλλον και όχι στο παρόν.
β. Το ανάγλυφο της περιοχής (πίσω κάμπος) διακλάδωση προς Καρέ το ομολογούσε από μόνο του, αφού 200 μέτρα πιο βόρεια έχει κατασκευαστεί ήδη ψηλή γέφυρα για τις ανάγκες του έργου. Με πολύ μικρό κόστος ακόμα και σήμερα μπορεί να μετατραπεί σε ανισόπεδο κόμβο.
γ. Στο ύψος του Υστερομινωικού η εκσκαφή του εκ των προτέρων γνωστού βραχισμού για το κατέβασμα του υψομετρικού και τη δημιουργία του ισόπεδου κόμβου, αν δεν έχει μεγαλύτερο κόστος υπολείπεται κατά κατιτίς. Η γέφυρα του κόμβου θα κούμπωνε με το ανάγλυφο της περιοχής χωρίς αισθητική επιβάρυνση και θα εξασφάλιζε πλήρη ασφάλεια στους χρήστες του κόμβου. Άραγε θα μπορούσε η εποπτεύουσα υπηρεσία να μας πει πρόχειρα πόσο θα ήταν το κόστος κατασκευής γέφυρας στο συγκεκριμένο σημείο και να τα συγκρίνει με την πολυδάπανη εκσκαφή;
Τέλος η επιλογή δημιουργίας ισόπεδων με τους κινδύνους ασφάλειας που τους συνοδεύουν δημιουργούν εμπόδια εισόδου και εξόδου στην περιοχή των Αρμένων, υποβαθμίζουν το τουριστικό προϊόν και υποβιβάζουν την εμπορικότητά της.
Δυστυχώς για άλλη μια φορά δεν προβλέπουμε τα προβλήματα και δεν αντιδρούμε ως τοπική κοινωνία και θα υποστούμε τις συνέπειες.
Όμως οι ευθύνες των εμπλεκομένων φορέων της πολιτείας για τα κακώς κείμενα του έργου είναι τεράστιες. Τα γιατί που ανέπτυξα παραπάνω θα γεννήσουν βαριές ευθύνες σε περίπτωση που προκληθούν θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα ιδιαίτερα στους ισόπεδους κόμβους. Άραγε σε αυτή την περίπτωση θα τιμωρηθεί κανείς;
Δυστυχώς για μας τους πολίτες, στη χώρα μας, η δημόσια λογοδοσία, η ανάληψη ευθυνών και η τιμωρία των υπεύθυνων ακόμα και σήμερα που θρηνούμε τόσες αθώες ψυχές νέων ανθρώπων δεν είναι αυτονόητα. Η πολυνομία, ο νομικισμός, ο εναγκαλισμός της εκτελεστικής και της δικαστικής εξουσίας, η στρατολόγηση μεγάλης μερίδας των Μ.Μ.Ε. στην εξυπηρέτηση συμφερόντων δεν γεννούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την αποκατάσταση του αισθήματος κοινωνικής δικαιοσύνης.
Ευελπιστώ κάτω από το βάρος των πρόσφατων γεγονότων στα Τέμπη να εισακουστούν οι «παραξενιές» μου, να σκύψουν οι εμπλεκόμενοι στο πρόβλημα, να το αναγνωρίσουν ως υπαρκτό και να προχωρήσουν έστω και τώρα στις απαραίτητες ενέργειές βελτίωσης ασφάλειας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής. Λύσεις υπάρχουν για όρεξη δε γ-κατέω.
Αρμένοι 24/03/2023