Εγκρίθηκαν στην τελευταία συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής οι όροι του διαγωνισμού και τα τεύχη δημοπράτησης του έργου ανάπλασης γύρω από το 2ο Γυμνάσιο – Λύκειο δήμου Ρεθύμνου για την ενίσχυση της ασφάλειας και την μετακίνηση των μαθητών.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 870.999,99 ευρώ και χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο του υπουργείου Περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με την παραπάνω απόφαση οι ενδιαφερόμενοι έχουν προθεσμία έως τις 23 Μαΐου για αν υποβάλλουν τις προσφορές τους, ενώ μια μέρα αργότερα στις 24 Μαΐου θα γίνει η αποσφράγισή τους. Σύμφωνα με την προκήρυξη ο ανάδοχος θα έχει προθεσμία εκτέλεσης του έργου διάρκειας εννέα μηνών από την υπογραφή της σύμβασης.
Το έργο αυτό που αφορά μια γειτονιά στο κέντρο της πόλης και πέριξ σχολικών συγκροτημάτων έχει μεγάλη σημασία και αναμένεται να συμβάλλει ουσιαστικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και την βελτίωση της καθημερινότητάς τους δημιουργώντας ταυτόχρονα συνθήκες οδικής ασφάλειας για τους μετακινούμενους μαθητές.
Σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή του έργου η περιοχή μελέτης έχει συνολικό εμβαδό περίπου 13.800 m2 και βρίσκεται στη νότια πλευρά της πόλης του Ρεθύμνου. Πρόκειται για τους τέσσερις δρόμους που περιβάλλουν το σχολικό συγκρότημα του 2ου Γυμνασίου – Λυκείου και ειδικότερα: Την οδό Παστέρ μέσου πλάτους 8,50 μ., την οδό Καλλέργη μέσου πλάτους 5,50 μ. που αναπτύσσονται στον άξονα ανατολής – δύσης και την οδό Ασκούτση και Σκουλά με άξονα βορρά – νότο και μέσο πλάτος 7,00 μ. Οι δρόμοι σήμερα είναι διπλής κατεύθυνσης και δεν υπάρχουν διαμορφωμένοι χώροι στάθμευσης.
Η μελέτη ανάπλασης στοχεύει στην πλήρη αναμόρφωση της περιοχής, με ανασχεδιασμό και ανακατανομή χρήσεων, ώστε να βελτιωθεί στο σύνολό της η λειτουργία του δημόσιου χώρου. Οι σχεδιαστικές επιλογές, όπως αναφέρει η μελέτη, οργανώνονται με γνώμονα την προώθηση των αρχών της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και της ασφάλειας για τον πεζό και για τους χρήστες του σχολείου.
Αναλυτικά
- Οργάνωση των πεζοδρομίων, των διαβάσεων και της σήμανσης σύμφωνα με τις προδιαγραφές της νομοθεσίας για την προσβασιμότητα και την ασφάλεια των πεζών.
- Προστασία της κίνησης των πεζών.
- Εκτεταμένη μονοδρόμηση όλων των οδών περιμετρικά του σχολείου, ώστε να διευθετείται η κυκλοφορία με ασφάλεια και να δημιουργείται ικανός χώρος για πεζοδρόμια.
- Βιοκλιματική αναβάθμιση της περιοχής με την οργάνωση και ενίσχυση φύτευσης όπου είναι γεωμετρικά εφικτό σε συνδυασμό και με την χρήση νέων ψυχρών υλικών.
- Εγκατάσταση στον δημόσιο χώρο του απαραίτητου αστικού εξοπλισμού που θα ενισχύσει και θα υποστηρίξει την χρήση του (τραπεζόπαγκοι, κερκίδες, μονόζυγα, υπαίθριο γυμναστήριο, καλαθάκια απορριμμάτων, καθιστικά παγκάκια, παρκινγκ ποδηλάτων, κτλ.).
- Αναβάθμιση του δημοτικού φωτισμού σε όλο το μήκος του άξονα των οδών με κατάλληλα φωτιστικά εξοικονόμησης ενέργειας.
- Χρήση υλικών κατασκευής κατάλληλων με τον χαρακτήρα της περιοχής, αλλά και σε συνάφεια με τα υφιστάμενα υλικά των πρόσφατων αναπλάσεων με στόχο την ομοιογενή εικόνα του δημόσιου χώρου.
- Διαμόρφωση οργανωμένων χώρων στάθμευσης οχημάτων, μηχανών και ποδηλάτων, καθώς και στάθμευση για άτομα με αναπηρία.
- Διαμόρφωση τριών μικρών πάρκων γειτονιάς με πρόσβαση και χρήση τόσο εξωτερικά όσο και από το σχολείο.
Παράλληλα, όπως αναφέρεται για να γίνουν τα παραπάνω είναι απαραίτητο να οργανωθεί παράλληλα και η αναβάθμιση του συνόλου των δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας που διέρχονται από την περιοχή ανάπλασης. Ειδικότερα, είναι απαραίτητη η συνεργασία με την ΔΕΗ για την υπογειοποίηση εναέριων δικτύων της και υπέργειων υποσταθμών και αντίστοιχα σε συνεργασία με την Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης προτείνεται η αναπροσαρμογή δικτύου. Παράλληλα με ενημέρωση και συνεργασία με ΟΤΕ θα γίνει ορθή και έγκαιρη διαχείριση του δικτύου τηλεπικοινωνιών που διέρχονται από την περιοχή του έργου.
Η ανάπλαση
Αναλυτικότερα, το πλάτος οδοστρώματος και στις τέσσερις οδούς περιμετρικά του σχολείου για τις οποίες προτείνεται η μονοδρόμησή τους διαμορφώνεται στα 3,50 m. και οργανώνεται η παρόδια στάθμευση πλάτους 2,20 m. από την μία πλευρά του δρόμου.
Σχεδιάζονται 28 θέσεις στάθμευσής οχημάτων (μία για ΑμεΑ), 16 μοτοποδηλάτων και 16 θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων σε ποδηλατοστάσια.
Τα πεζοδρόμια διαπλατύνονται και ο οδός Παστέρ διαμορφώνεται σε οδό ήπιας κυκλοφορίας με ισοσταθμία δρόμου και πεζοδρομίων, όπως φαίνεται στην εικόνα που ακολουθεί. Έτσι, όπως αναφέρει η μελέτη, δημιουργείται ένας ελεύθερος χώρος, όπου οι πεζοί κινούνται με ασφάλεια και σε προτεραιότητα και τα οχήματα περνούν με χαμηλή ταχύτητα και μόνο για να αποβιβάσουν κατ’ ανάγκη στις προκαθορισμένες θέσεις στάσης παρά την οδό ή να κατευθυνθούν στα ιδιωτικά γκαράζ κατοίκων.
Κίνηση πεζών: Τα πεζοδρόμια, όπως προβλέπει η μελέτη, επανασχεδιάζονται με ιδιαίτερη προσοχή να κατοχυρώνεται και στα πιο δυσμενή σημεία ζώνη ελεύθερης όδευσης με ελάχιστη διάσταση το 1,55 m. Τα κράσπεδα των πεζοδρομίων έχουν υψομετρική διαφορά με το δρόμο 0,15 m. και οι ράμπες για την πρόσβαση οχημάτων σε υφιστάμενους χώρους στάθμευσης γίνονται στο πρώτο 0,55 m. και όχι στο σύνολο του πλάτους του πεζοδρομίου. Οι διαβάσεις των πεζών οργανώνονται σε κάθε οδό και κοντά στις εισόδους του σχολείου, ώστε να είναι ασφαλής η διέλευση των πεζών σε κάθε σημείο του άξονα.
Όπου το πλάτος του πεζοδρομίου επιτρέπει διαμορφώνονται μικροί χώροι πρασίνου με χαμηλή φύτευση.
Επί της οδού Παστέρ διαμορφώνεται το υφιστάμενο μακρόστενο πάρκο με φοίνικες σε πάρκο γειτονιάς με κτιστούς καθιστικούς πάγκους, φωτισμό και φύτευση. Η πρόσβαση γίνεται από το πεζοδρόμιο της οδού Παστέρ και κατασκευάζεται χαμηλή περίφραξη με καθιστικά στο βορρά.
Επί της οδού Ασκούτση διαμορφώνεται πάρκο γειτονιάς που προβλέπεται να έχει χρήση κυρίως από εφήβους. Έτσι προτείνεται η κατασκευή κτιστών κερκίδων, βρύσης και καθιστικών. Το πάρκο θα έχει είσοδο και από το πεζοδρόμιο της οδού αλλά και από το σχολείο.
Ανατολικά στην οδό Σκουλά τμήμα της αυλής αποκόπτεται και διαμορφώνεται υπαίθριο γυμναστήριο με διπλή είσοδο (και από το σχολείο και από το πεζοδρόμιο) και διαμορφώνεται κατάλληλα η είσοδος για να έχει πρόσβαση όχημα και μικρό πυροσβεστικό.
Στην οδό Σκουλά υπάρχει ανηφορικής κλίσης ελεύθερος χώρος πρασίνου που διαμορφώνεται σε χώρο στάθμευσης και πάρκο με καθιστικούς τραπεζόπαγκους.
Όπως αναφέρεται ο σχεδιασμός της περιοχής ακολούθησε τις βιοκλιματικές αρχές ως προς τις βασικές επιλογές υλικών, εδαφοκάλυψης και φυτοκάλυψης, ως προς την αξιολόγηση του μικροκλίματος και τις ειδικές ανάγκες της περιοχής και ως προς την αξιολόγηση των εναλλακτικών λύσεων.
Φωτισμός: Στόχος είναι η ανάδειξη των παρεμβάσεων, η ασφαλής χρήση του χώρου και η εξοικονόμηση ενέργειας. Τοποθετούνται νέοι ιστοί, μονόστυλοι φανοστάτες ύψους 4m. με χαμηλής κατανάλωσης σώματα και στις δύο πλευρές των δρόμων η επιλογή των οποίων θα γίνει σύμφωνα με της οδηγίες της υπηρεσίας.
Θέσεις κάδων: Σχεδιάζονται σε εσοχές του πεζοδρομίου και σε θέσεις που υποδείχθηκαν από την αρμόδια υπηρεσία.
Φύτευση: Η υπάρχουσα φύτευση στα σημεία που εμποδίζει ελεύθερη ζώνη κίνησης στα νέα πεζοδρόμια και τον νέο ποδηλατόδρομο καταργείται. Παράλληλα προτείνεται η φύτευση νέων δεντροστοιχιών με κατάλληλα για αστικό κέντρο δέντρα και η τοποθέτηση καθιστικών δίπλα σε αυτά. Η επιλογή της φύτευσης θα γίνει από το τμήμα πρασίνου του Δήμου. Τα δέντρα τοποθετούνται σε ειδικές θέσεις φύτευσης που καλύπτονται από μεταλλικές σχάρες και το σύνολο των δέντρων θα αρδεύονται με κατάλληλο δίκτυο.