Σε εργοτάξια έχουν μετατραπεί δρόμοι σε παλιά και νέα πόλη, αλλά και γειτονιές και οικισμοί του δήμου, όπου είναι σε εξέλιξη εργασίες ανάπλασης. Από την περασμένη εβδομάδα διεκόπη η κυκλοφορία στις οδούς Χατζηδάκη, Πρεβελάκη και Καλλιρόης Παρρέν Σιγανού, στο κέντρο της πόλης. Ταυτόχρονα κλειστό είναι και το οδικό τμήμα του ιστορικού κέντρου από το ύψος της Σαλαμίνος μέχρι και την οδό Χειμάρρας.
Σε ότι αφορά τους προβληματισμούς που εκφράζουν κάτοικοι και επαγγελματίες της πόλης για το αν θα υπάρξει πρόβλημα εν όψει και της νέας τουριστικής περιόδου, και το πότε θα δοθούν οι δρόμοι σε κυκλοφορία, όπως ανέφερε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος τεχνικών έργων Ρεθύμνου, Άγγελος Μαλάς, ο στόχος είναι οι οδοί να δοθούν σε κυκλοφορία ως το τέλος του μήνα οι κάθετοι δρόμοι και ως το Πάσχα το οδικό τμήμα της Μελισσινού: «Στο κέντρο της πόλης σε πρώτη φάση έγινε η αποξήλωση των πεζοδρομίων, ώστε να ξεκινήσει τα έργα υπογειοποίησης του δικτύου η ΔΕΗ.
Ακολούθως θα κατασκευαστούν τα πεζοδρόμια και θα γίνει η ασφαλτόστρωση. Πάντως, το έργο έχει χρονοδιάγραμμα ως το τέλος του 2023, ενώ ο στόχος είναι μέχρι το τέλος του μήνα να μπορέσουν οι κάθετοι κεντρικοί δρόμοι να δοθούν σε κυκλοφορία» τόνισε.
Ο δήμος Ρεθύμνου παρακαλεί τους συμπολίτες κι επισκέπτες οδηγούς, καθώς και των περιοίκων της περιοχής, να σεβαστούν τις ειδικές σημάνσεις και τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα εφαρμοστούν, πρωτίστως για την ασφάλειά τους αλλά και για την επιτυχή ολοκλήρωση του σημαντικού αυτού έργου.
Το συγκεκριμένο έργο που χρησμοδοτείται από το πρόγραμμα Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων περιλαμβάνει συνολικά επτά δρόμους και συγκεκριμένα τις οδούς: Δασκαλάκη, Χατζηδάκη, Καζαντζάκη, Ασκούτση, Πρεβελάκη, Σιγανού και Καστρινάκη. Με εξαίρεση την οδό Παρρέν Σιγανού, η οποία είναι παράλληλος των κεντρικών αρτηριών, οι άλλες έξι οδοί συνδέουν κάθετα τις ήδη αναπλασμένες κεντρικές αρτηρίες της πόλης του Ρεθύμνου, δηλαδή τη Λ. Κουντουριώτη και την οδό Μοάτσου.
Το συνολικό μήκος ανάπλασης και των επτά δρόμων είναι περίπου 800 μ. Η συνολική επιφάνεια ανάπλασης και των επτά δρόμων είναι περίπου 9.000 τ.μ. Στο πλαίσιο της βιοκλιματικής ανάπλασης, κατασκευάζονται νέα πεζοδρόμια με ελάχιστο πλάτος σε κάποια σημεία το ένα μέτρο και 60 εκατοστά. Στη μια πλευρά, ανάλογα με το εκάστοτε πλάτος τοποθετείται λωρίδα όδευσης τυφλών με ειδικές πλάκες.
Τα υλικά τα οποία χρησιμοποιούνται είναι κατά κύριο λόγο όμοια με αυτά των αναπλάσεων της λεωφόρου Κουντουριώτη και οδού Μοάτσου. Όλες οι διαβάσεις πεζών και οι διασταυρώσεις οδών είναι υπερυψωμένες και με επίστρωση από τσιμεντοκυβόλιθο δύο αποχρώσεων. Σε όλο το μήκος των δρόμων χρησιμοποιείται άσφαλτος με εξαίρεση την οδό Σιγανού που επιλέχθηκε ως δρόμος γειτονιάς, να επιστρωθεί σε όλο το μήκος με τσιμεντοκυβόλιθο. Ο τσιμεντοκυβόλιθος χρησιμοποιείται ως υλικό για την επίστρωση όλων των εσοχών που δημιουργούνται για θέσεις στάθμευσης. Στο τμήμα του ανατολικού πεζοδρομίου της οδού Πρεβελάκη με αρχή από λεωφόρο Κουντουριώτη και για περίπου 35 μέτρα προτείνεται η ανακατασκευή του υφιστάμενου διαχωριστικού τοίχου του εκεί δημοτικού σχολείου με στόχο τη μεγαλύτερη διαπλάτυνση του πεζοδρομίου. Το ελάχιστο πλάτος διέλευσης οχημάτων είναι τα 3.20 μέτρα. Το μέγιστο είναι τα 3.50 μέτρα Ο φωτισμός του δρόμου και των πεζοδρομίων επιτυγχάνεται με φωτιστικά κορυφής, led επί ιστών ύψους τεσσάρων μέτρων.
Το παραπάνω έργο σύμφωνα με τη δημοτική αρχή θεωρείται σημαντικό για την πόλη του Ρεθύμνου καθώς σχετίζεται με τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τόσο των μονίμων κατοίκων, όσο και των επισκεπτών καθώς οι συγκεκριμένοι δρόμοι θεωρούνται κομβικοί για την πόλη.
Κλειστό το οδικό τμήμα Σαλαμίνος -Χειμάρρας
Εν τω μεταξύ, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται και οι εργασίες βιοκλιματικής ανάπλασης στην οδό Σαλαμίνος. Τα συνεργεία του εργολάβου έχουν ξεκινήσει από τη διασταύρωση της οδού Αρκαδίου με την οδό Σαλαμίνος με σκάψιμο του δρόμου και των πεζοδρομίων στο τμήμα της οδού μέχρι και την οδό Χειμάρρας. Η κυκλοφορία των οχημάτων έχει απαγορευτεί ενώ όσοι χρειάζεται να κινηθούν στην οδό Μελισσινού η κυκλοφορία των ιχ γίνεται από την οδό Κεφαλογιάννηδων μέσω της οδού Χειμάρρας. Ο στόχος που έχει τεθεί, σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο είναι να προχωρήσουν οι εργασίες με ταχείς ρυθμούς ώστε να δοθεί σε κυκλοφορία ο δρόμος τον Απρίλιο: «Αυτές τις ημέρες τα συνεργεία κάνουν αποξήλωση του δρόμου προχωράμε βήμα-βήμα ώστε τέλος Μαρτίου να έχουν γίνει οι βασικές εργασίες σε αυτό το τμήμα. Το πρώτο μήνα δουλεύουμε, σπάμε και αρχίζουμε τις αποκαταστάσεις ώστε να προλάβουμε μέχρι το Πάσχα να έχει αποκατασταθεί η κυκλοφορία του δρόμου. Θα δούμε πως θα πάνε, εάν μπορέσουμε με κάποιον τρόπο να απομονώσουμε και να το δώσουμε, νωρίτερα θα το κάνουμε αλλά αυτό θα φανεί στην εξέλιξη του έργου» ανέφερε ο κ. Μαλάς.
Συγκεκριμένα, η κίνηση των οχημάτων γίνεται από τον περιφερειακό δρόμο προς το Κάστρο της Φορτέτσας και θα καταλήγει στη διασταύρωση της οδού Χειμάρρας με κατεύθυνση προς τη Σοχώρα.
Στις εργασίες περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η κατασκευή νέων, σύγχρονων πεζοδρομίων ευρωπαϊκών προδιαγραφών με όδευση τυφλών, η νέα χάραξη οδοστρώματος κυκλοφορίας οχημάτων, η δημιουργία διαβάσεων πεζών, η τοποθέτηση νέων φωτιστικών σωμάτων, η αναπροσαρμογή φρεατίων υποδοχής ομβρίων στις νέες χαράξεις του δρόμου – πεζοδρομίων, η φύτευση δέντρων, η κατασκευή νέων καθιστικών κ.ά.
Σημειώνεται ότι η βιοκλιματική ανάπλαση των οδών Σαλαμίνος και Μελισσινού αποτελεί υποέργο της πράξης «Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου Δήμου Ρεθύμνης» (Open Mall), έχει προϋπολογισμό 1.114.870,63€ και χρηματοδοτείται από το «Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)».
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο με το οποίο επιδιώκεται η αισθητική αναβάθμιση και η διασφάλιση της λειτουργικότητας της περιοχής, η ενίσχυση της εμπορικής δραστηριότητας και η ποιοτική βελτίωση της καθημερινότητας των περιοίκων και των επισκεπτών.
Εργασίες στην οδό Κολοκοτρώνη στην Καλλιθέα
Εργοτάξιο έχει στηθεί και στην οδό Κολοκοτρώνη στην περιοχή της Καλλιθέας, όπου έχει σχεδιαστεί η βιοκλιματική ανάπλαση της οδού. Αυτή την περίοδο ξεκίνησε το έργο της Δ.Ε.Υ.Α.Ρ. για τη διευθέτηση του δικτύου της για να ακολουθήσει στην συνέχεια ο ανάδοχος του έργου.
Η βιοκλιματική ανάπλαση της οδού Κολοκοτρώνη έχει προϋπολογισμό 919.000 ευρώ και χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα των ΟΧΕ (Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις).
Το έργο αυτό αφορά σε μια παρέμβαση που εντάσσεται στη φιλοσοφία του δήμου Ρεθύμνου σε σχέση με την ανάπτυξη δράσεων βιώσιμης ανάπτυξης και κινητικότητας και έχει σχεδιαστεί με τρόπο που θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και στη βελτίωση της καθημερινότητάς τους, όπως είπε ο αντιδήμαρχος.
Η περιοχή μελέτης έχει συνολικό εμβαδό περίπου 7.353 m2 και βρίσκεται στη νότια πλευρά της πόλης του Ρεθύμνου με συνολικό μήκος άξονα παρέμβασης 552,00 m. Στους βασικούς στόχους της μελέτης περιλαμβάνονται η οργάνωση των πεζοδρομίων, των διαβάσεων και της σήμανσης σύμφωνα με τις προδιαγραφές της νομοθεσίας για την προσβασιμότητα και την ασφάλεια των πεζών, η προστασία της κίνησης των πεζών, η διευθέτηση κίνησης οχημάτων και των κυκλοφοριακών κόμβων με τις εγκεκριμένες από τη νομοθεσία διατομές και η εξασφάλιση των κατάλληλων ακτινών στροφής οχημάτων, απορριμματοφόρων, μικρών φορτηγών και πυροσβεστικών οχημάτων, όπου είναι απαραίτητη η διέλευσή τους, στη συμβολή των υπό μελέτη οδών με τις κάθετες σε αυτές. Παράλληλα στη μελέτη προβλέπεται βιοκλιματική αναβάθμιση της περιοχής με την οργάνωση και ενίσχυση φύτευσης, όπου είναι γεωμετρικά εφικτό σε συνδυασμό και με τη χρήση νέων ψυχρών υλικών, η εγκατάσταση στον δημόσιο χώρο του απαραίτητου αστικού εξοπλισμού που θα ενισχύσει και θα υποστηρίξει τη χρήση του (καλαθάκια απορριμμάτων, καθιστικά παγκάκια, πάρκινγκ ποδηλάτων, κ.τλ.), η αναβάθμιση του δημοτικού φωτισμού σε όλο το μήκος του άξονα των οδών με κατάλληλα φωτιστικά εξοικονόμησης ενέργειας.