Αντίστροφα κυλά ο χρόνος για την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου με τα πρώτα μηνύματα να είναι ενθαρρυντικά για τον κλάδο σύμφωνα με τα στοιχειά που προκύπτουν από τις κρατήσεις. Ήδη στον νομό Ρεθύμνου τα πρώτα ξενοδοχεία αναμένεται να ανοίξουν στο τέλος Μαρτίου, οπότε και είναι προγραμματισμένες οι πρώτες πτήσεις τσάρτερ. Βέβαια τόσο οι μονάδες που θα λειτουργήσουν τότε όσο και οι πληρότητες που αυτές θα καταγράφουν κινούνται σε χαμηλά επίπεδα, ενώ σταδιακά από τον Απρίλιο αναμένεται η ενίσχυση της τουριστικής κίνησης.
Την ίδια περίοδο δηλαδή περί τα μέσα Απριλίου έρχονται και οι πρώτοι επισκέπτες στα αγροτουριστικά καταλύματα του Ρεθύμνου, όπως αναφέρει στα «Ρ.Ν.» η πρόεδρος της Ένωσης Αγροτουριστικών Καταλυμάτων Κορίνα Μηλιαράκη. Όπως επισημαίνει φέτος υπήρξε μια καθυστέρηση στην έναρξη των κρατήσεων, οι οποίες ουσιαστικά κινούνται τον τελευταίο μήνα κάτι που αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην οικονομική κρίση, συνέπεια της ενεργειακής κρίσης. Όπως δείχνει η πορεία των κρατήσεων, παρά τη διάθεση που υπάρχει για ταξίδια ύστερα από τρία χρόνια «εγκλεισμού» λόγω covid, το αυξημένο ενεργειακό κόστος σε ολόκληρη την Ευρώπη δημιουργεί προβλήματα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς βάζοντας πολλές φορές φρένο στα σχέδια των δυνητικών επισκεπτών.
Οι ακριβείς επιπτώσεις που θα έχει στον τουριστικό κλάδο η ενεργειακή κρίση θα φανούν στην πορεία, όπως εξηγεί η κ. Μηλιαράκη, που θεωρεί ως σοβαρό ενδεχόμενο να υπάρξουν περικοπές στις διακοπές, είτε αυτές θα αφορούν σε λιγότερες μέρες διαμονής, είτε σε μικρότερους προϋπολογισμούς διακοπών με φθηνότερες λύσεις καταλυμάτων.
Μεταξύ άλλων ανέφερε: «Φέτος ήταν «κολλημένες» οι κρατήσεις, δεν είχαν την κινητικότητα που καταγραφόταν πέρυσι και τις προηγούμενες χρονιές. Ο Ιανουάριος είθισται να είναι ένας δείκτης, καθώς στην περίοδο των γιορτών καταγράφονται συνήθως οι πρώτες κρατήσεις και καταλαβαίνουμε πως πάει η χρονιά, γενικά. Φέτος υπάρχει μια πολύ μεγάλη καθυστέρηση και οι κρατήσεις ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο και μέχρι στιγμής πηγαίνουν πολύ καλά. Γενικά οι προβλέψεις από όλους είναι πολύ θετικές. Εγώ σκέφτομαι ότι ένας λόγος, που θα φανεί αργότερα, είναι ότι η Τουρκία θα αποκλειστεί ως προορισμός τη φετινή χρονιά λόγω του μεγάλου σεισμού και της καταστροφής που συντελέστηκε. Πιστεύω ότι την τελευταία στιγμή πάρα πολλοί που ήταν να πάνε στην Τουρκία θα επιλέξουν τη χώρα μας για τις διακοπές. Από την άλλη, επειδή υπάρχει αυτή η μεγάλη οικονομική κρίση οι άνθρωποι δυσκολεύονται σε όλη την Ευρώπη και εκτιμώ ότι είναι ένας λόγος που καθυστερούν να κάνουν τις κρατήσεις τους. Δεν είμαι πολύ αισιόδοξη, επειδή ακριβώς η κοινωνία έχει οικονομικά προβλήματα. Κάποιοι άνθρωποι που είχαν την άνεση να πάνε να περάσουν όπως ήθελαν τις διακοπές τους, τώρα θα συμπιέσουν τις ανάγκες τους – αυτό εν μέρει είχε γίνει και πέρυσι – και θα πάνε διακοπές με γκρουπ, δηλαδή κατά κάποιο τρόπο θα «υποβαθμίσουν» τις διακοπές τους. Αυτό σημαίνει ενδεχομένως ότι ένα μέρος επισκεπτών που ερχόταν σε αγροτουριστικά καταλύματα θα επιλέξει φέτος εμάς θα πάει στον μαζικό τουρισμό.
Οι τιμές μας γενικά είναι οι ίδιες, δεν έχουμε αυξήσεις. Στο μεταξύ αυξάνουν πάρα πολύ τα έξοδα συντήρησης και δεν υπάρχει η αντίστοιχη αύξηση, καθώς οι αγορά είναι ήδη «χτυπημένη». Από την άλλη, δεν είναι πάρα πολλές οι μονάδες, οι δικές μας όμως υπάρχει ένας άλλος ανταγωνισμός για εμάς, το airbnb, ο οποίος είναι τεράστιος. Καθώς οι τουρίστες θα υποβαθμίσουν κάποιες ανάγκες τους, δεν σημαίνει ότι θα πάνε σε ένα ξενοδοχείο μαζικού τουρισμού, αλλά θα πάνε σε ένα airbnb, τα οποία όλο ένα και αυξάνονται. Βέβαια, αυτά δεν έχουν τα αντίστοιχα έξοδα που έχουμε εμείς, αυτοί δεν είναι επιχειρήσεις, ούτε έχουν παροχές. Άρα οι άνθρωποι που υποβαθμίζουν τις ανάγκες πηγαίνουν κάπου που δεν έχουν τις παροχές που προσφέρονται σε μικρά ξενοδοχεία, αλλά κάνουν διακοπές στους τόπους που θέλουν και προσπαθούν μόνοι τους να κινηθούν».
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με την κ. Μηλιαράκη, ο αγροτουρισμός τα τελευταία χρόνια καταγράφει υψηλή ζήτηση μιας και υπάρχει στροφή των επισκεπτών σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού όπου θα μπορούν στη διάρκεια των διακοπών τους να συνδυάσουν την ξεκούρασή τους με τη γνωριμία του φυσικού, ιστορικού, πολιτιστικού και γαστρονομικού πλούτου μιας περιοχής, να έρθουν σε επαφή με τους ανθρώπους και τον τόπο και να βιώσουν μοναδικές αυθεντικές εμπειρίες της κρητικής παράδοσης.
«Υπάρχει μεγάλη ζήτηση στον αγροτουριστικό κλάδο. Οι επισκέπτες έρχονται και διαμένουν στις μονάδες μας συνήθως από μία βδομάδα μέχρι δύο βδομάδες, αλλά εκτιμούμε ότι φέτος το διάστημα αυτό τώρα μπορεί να περιοριστεί. Αυτήν τη στιγμή ο χρόνος διαμονής, όπως φαίνεται από τις παρακρατήσεις, είναι μία βδομάδα. Κάποιες κρατήσεις είναι και πέντε μέρες. Είμαι συγκρατημένα αισιόδοξη. Βέβαια, οι άνθρωποι έχουν μεγάλη ανάγκη να ταξιδέψουν και να αλλάξουν περιβάλλον. Η ανάγκη για ταξίδι δεν μπορεί να αντικατασταθεί και μάλιστα για χώρες όπως είναι οι ευρωπαϊκές. Οι άνθρωποι έχουν μάθει και ταξιδεύουν».
Σημειώνεται ότι η ανάδειξη και προβολή του αγροτουρισμού ή τουρισμού υπαίθρου μπορεί να αποτελέσει έναν νέο σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης για την Κρήτη, η οποία διαθέτει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας για να συνδυάσει τη φύση, το περιβάλλον με τις διακοπές και να προσφέρει αξέχαστες μοναδικές βιωματικές εμπειρίες στους επισκέπτες της.
Τουριστικές επιχειρήσεις μικρής κλίμακας που βρίσκονται στην ύπαιθρο του νησιού και συνδυάζουν εκτός από τη διαμονή και την υψηλή ποιότητα παροχής υπηρεσιών, επιπλέον δραστηριότητες όπως είναι η γεωργία, η κτηνοτροφία, το εμπόριο και οι οποίες γίνονται σε συνεργασία με τους ντόπιους, οι οποίοι μυούν τους επισκέπτες τους στον κρητικό τρόπο ζωής, στην κουλτούρα, τη νοοτροπία δίδοντας τους την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά και τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα ή κατασκευές από τη διαδικασία της παραγωγής ή δημιουργίας τους μέχρι την κατανάλωση τους αποτελούν πόλο έλξης για τους επισκέπτες ευρωπαϊκών κυρίως χωρών.
Ενθαρρυντικά τα στοιχεία των προκρατήσεων
Εν τω μεταξύ αυξημένες σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο είναι οι φετινές τουριστικές κρατήσεις στο Ρέθυμνο με τα πρώτα μηνύματα να είναι ενθαρρυντικά για την πορεία του τουρισμού στον νομό το 2023, σύμφωνα με τους τουριστικούς πράκτορες του Ρεθύμνου.
Στις 31 Ιανουαρίου έληξε το πρώτο μεγάλο πακέτο των Early Bookings (κρατήσεις που γίνονται πολύ νωρίς) για το μαζικό μοντέλο του ελληνικού τουρισμού και ήδη παρατηρείται πολύ καλή ροή από κρατήσεις από την αγορά της Αγγλίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Πολωνίας ενώ με χαμηλότερες ταχύτητες κινούνται οι κρατήσεις από τη Γερμανία.
Η μεγάλη πρόκληση για τους επιχειρηματίες του νομού και ο στόχος για το επόμενο τρίμηνο είναι να ενισχυθεί η τουριστική κίνηση στις αρχές της σεζόν δηλαδή στο δίμηνο Απριλίου – Μαΐου όπου η εικόνα όπως κάθε χρόνο δεν είναι καλή. Σύμφωνα με τους ξενοδόχους και τους πράκτορες του νομού αποτελεί μεγάλο ζητούμενο η αύξηση των κρατήσεων, τόσο στις αρχές όσο και στα τέλη της σεζόν με δεδομένο ότι το στοίχημα είναι η επέκταση της τουριστικής περιόδου. Οι μήνες αιχμής θεωρείται σχεδόν δεδομένο ότι θα κυλήσουν με υψηλές πληρότητες για αυτό και πλέον όλη η προσπάθεια έχει στραφεί στα άκρα της σεζόν. Ωστόσο ο προβληματισμός είναι μεγάλος καθώς σε περίπτωση που χρειαστεί στο πλαίσιο της προσέλκυσης πελατών θα δοθούν εκπτώσεις για τη συγκεκριμένη περίοδο, κάτι που χαρακτηρίζεται ασύμφορου για τους επιχειρηματίες.
Με βάση τις έως τώρα προκρατήσεις, παράγοντες του τουρισμού δηλώνουν αισιόδοξοι για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με το 2022, που για πολλές περιοχές της χώρας είναι πλέον βάση σύγκρισης για το μέλλον, μιας και ξεπέρασαν το 2019 σε αφίξεις και έσοδα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γρηγόρη Τάσιο, τα πρώτα μηνύματα από τα «early bookings» (πρώτες κρατήσεις) για τις καλοκαιρινές διακοπές των ξένων επισκεπτών στην Ελλάδα φέρνουν χαμόγελα αισιοδοξίας. Τις προηγούμενες ημέρες έληξε το πρώτο μεγάλο πακέτο των «early bookings» για το μοντέλο του μαζικού τουρισμού και ήδη παρατηρείται πολύ καλή ροή κρατήσεων για την Ελλάδα,. Η επόμενη κρίσιμη ημερομηνία για τις καλοκαιρινές κρατήσεις θα είναι η 31η Μαρτίου, καθώς τότε θα υπάρχει καλύτερη εικόνα για τη θερινή περίοδο. Σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα, εκτός απροόπτου, θα έχει σίγουρα τα ίδια νούμερα αφίξεων με το 2022, ενώ η αισιοδοξία είναι διάχυτη και για ακόμα καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα.
Σε ό,τι αφορά τις τιμές των τουριστικών πακέτων που προσφέρουν τα ελληνικά ξενοδοχεία για το 2023, αυτές είναι αυξημένες κατά 10%, κατά μέσο όρο, ποσοστό που καλύπτει ίσα ίσα τον τιμάριθμο, εξηγεί ο κ. Τάσιος.