Τεράστια είναι η συνεισφορά του τουρισμού του Ρεθύμνου στους τζίρους των εμπορικών καταστημάτων της πόλης, αφού οι εισπράξεις υπερπολλαπλασιάζονται το διάστημα Μαΐου – Οκτωβρίου λόγω της σημαντικής αύξησης του τουρισμού. Η φετινή σεζόν που ξεκίνησε νωρίτερα, από την 1η Απριλίου – γεμίζει ικανοποίηση τον εμπορικό κόσμο, αφού ήδη η πασχαλινή περίοδος αποτέλεσε μια σημαντική οικονομική ανάσα για τα καταστήματά τους. Στους ντόπιους αλλά και τους Έλληνες επισκέπτες προστεθήκαν και οι τουρίστες που έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για αγορές οι οποίες μάλιστα δεν περιορίστηκαν στα σουβενίρ, αλλά επεκτάθηκαν και σε είδη ένδυσης και υπόδησης.
Όλα τα μηνύματα είναι θετικά και προδιαγράφουν μια πολύ καλή σεζόν και από πλευράς κίνησης αλλά και από πλευράς διάρκειας, σύμφωνα με την ενημέρωση του συλλόγου Ξενοδόχων. Οι έμποροι ποντάρουν φέτος πολλά στους τουρίστες με δεδομένο τον δύσκολο χειμώνα που προηγήθηκε, όπου η κίνηση ήταν πολύ χαμηλή και οι όποιες αγορές περιορισμένες. «Για μας η έναρξη της τουριστικής περιόδου ήδη από την 1η Απριλίου είναι ένα πολύ καλό μήνυμα. Από κει και πέρα το Πάσχα λόγω της κακοκαιρίας που είχε δεν δούλεψαν πολύ τα καταστήματα που απευθύνονται σε ενήλικες, σε αντίθεση με τα καταστήματα παιδικής ένδυσης και υπόδησης και φυσικά τα καταστήματα παιγνιδιών. Για μας το μεγάλο ζητούμενο είναι να μην υπάρξει αυτές τις ημέρες «κοιλιά» στην αγορά και να μην μας επηρεάσουν (την αγορά) οι εκλογές. Ο πληθυσμός στον νομό επταπλασιάζεται το καλοκαίρι και αντιλαμβάνεται κανείς πως και η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα αυξάνεται, άρα και οι τζίροι σε αντίθεση με τη χειμερινή περίοδο όπου ο πληθυσμός μειώνεται πάρα πολύ και τα εμπορικά καταστήματα δεν μπορούν να επιβιώσουν. Είναι πλέον κοινή ομολογία ότι ζούμε από τον τουρισμό. Κατά κάποιο τρόπο έχουμε λοιπόν «κουρδιστεί» να δουλεύουμε Απρίλιο με Νοέμβριο και προσπαθούμε να αυξάνουμε το διάστημα αυτό τα έσοδά μας για να μπορούμε να καλύπτουμε τα έξοδα του χειμώνα. Η τάση αυτή κυριαρχεί τα πολλά τελευταία χρόνια, ωστόσο ενισχύθηκε λόγω του κορονοϊού. Και για αυτό πρέπει να εκτιμούμε και περισσότερο τους πελάτες μας. Ήδη αυτές τις μέρες έχει γίνει αισθητή η παρουσία των τουριστών που ψωνίζουν από τα καταστήματά μας» ανέφερε η πρόεδρος του Εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνου Αθηνά Τσικιντίκου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Επιμελητήριο Ρεθύμνου με τον Εμπορικό σύλλογο του νομού και παρουσιάστηκε τον προηγούμενο μήνα, οι βασικές αγορές που γίνονται από τους τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη μας για τις καλοκαιρινές τους διακοπές αφορούν είδη λαϊκής τέχνης και προϊόντα κρητικής διατροφής. Όπως προκύπτει από την έρευνα στην πρώτη θέση των αγορών που γίνονται από τα καταστήματα του τόπου είναι τα σουβενίρ (64%) και ακολουθούν τα τοπικά παραδοσιακά τρόφιμα σε ποσοστό 58%. Στην τρίτη θέση είναι τα είδη ένδυσης με 33% και ακολουθούν τα κοσμήματα, τα κεραμικά, τα υποδήματα και τα εποχικά είδη. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι επισκέπτες έχουν αποφασίσει εκ των προτέρων για τα χρήματα που θα διαθέσουν για ψώνια από την τοπική αγορά, ενώ ένα ποσοστό ίσο με το 34% όπως δήλωσε θα ψωνίσει αυθόρμητα.
Σημαντικό εύρημα της έρευνας είναι ότι ποσοστό που φτάνει το 53%, δηλαδή σχεδόν οι μισοί αλλοδαποί επισκέπτες θεωρούν ότι είναι πολύ πιθανό να ξαναγοράσουν ένα τοπικό προϊόν μέσω του διαδικτύου από τη χώρα τους.
Η πρωτοκαθεδρία των souvenirs ανατρέπεται για τους ημεδαπούς επισκέπτες, οι οποίοι φαίνεται πως εστιάζουν τις προτιμήσεις τους στα τοπικά προϊόντα (53%). Να σημειωθεί όμως ότι 76% όσων επισκέφτηκαν την εμπορική αγορά του Ρεθύμνου για ψώνια είχε ήδη φροντίσει να ενημερωθεί για την αγορά του Ρεθύμνου νωρίτερα από ταξιδιωτικούς οδηγούς ή από το διαδίκτυο.
Σύμφωνα πάντα με την έρευνα οι αλλοδαποί τουρίστες είναι «ικανοποιημένοι» από το κόστος των διακοπών τους στην πόλη του Ρεθύμνου σε επίπεδο παροχής υπηρεσιών και προϊόντων (81%) και λιγότερο ικανοποιημένοι από την ποιότητα των υποδομών της πόλης (οδικό δίκτυο / λιμάνι / πεζοδρόμηση / φωτισμός) στο 77%, από την καθαριότητα της πόλης (46%) και από τη στάθμευση (43%).
Οι επιδόσεις της αγοράς κινούνται σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα αξιολόγησης αναφορικά με την ποιότητα των προϊόντων (89%), με την εξυπηρέτηση των πελατών (85%), με το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων (84%), και με την εικόνα των εμπορικών καταστημάτων (83%), ενώ αρκετά ικανοποιημένοι δηλώνουν με τη διάθεση μοναδικών/ιδιαίτερων προϊόντων (82%) και τις τιμές των προϊόντων (79%).
Συσσωρευμένα χρέη και υψηλά λειτουργικά κόστη για τους εμπόρους
Ωστόσο, η ακρίβεια σε βασικά είδη διατροφής σε συνδυασμό με τη μείωση της αγοραστικής δύναμης λόγω των αυξημένων οικονομικών υποχρεώσεων σε λογαριασμούς ΔΕΚΟ και άλλες φορολογικές υποχρεώσεις που έχει ανατρέψει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, έχει σημαντικές επιπτώσεις στην αγορά.
Όπως λένε οι έμποροι τα λειτουργικά κόστη των εμπορικών επιχειρήσεων έχουν εκτοξευτεί στα ύψη κυρίως λόγω της τεράστιας αύξησης της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ έχουν συσσωρευτεί χρέη και υποχρεώσεις από την περίοδο του covid. Η πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνου, Αθηνά Τσικιντίκου, ανέφερε χαρακτηριστά: «Υπάρχουν οφειλές στον ΕΦΚΑ από το 2021. Οι ρυθμίσεις των δόσεων αυτών είναι απογοητευτικές. Υπάρχει ένα επιτόκιο 5.5% για ρύθμιση δόσης σε μια περίοδο covid που με κρατική απόφαση τα καταστήματα ήταν κλειστά. Παράλληλα, το εμπόριο στην οριζόντια κατανομή επιστρεπτέας προκαταβολής πήρε τα λιγότερα χρήματα και σαφώς χάσαμε πελάτες λόγω των ηλεκτρονικών αγορών. Υπήρξε μια διαδικασία αθέμιτου ανταγωνισμού γιατί ένα μαγαζί αναγκάστηκε να κλείσει με κρατική απόφαση, ένα άλλο ηλεκτρονικό κατάστημα δουλεύει 24 ώρες το 24ωρο. Αυτό ήταν άδικο για τον εμπορικό κόσμο».