Από παράταση σε παράταση βρίσκεται το έργο του αγιοβασιλειώτικου δρόμου και συγκριμένα του οδικού τμήματος Αρμένοι – Παλέ.
Ένα έργο, η σύμβαση του οποίου υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2019 με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και συμβατική υποχρέωση του αναδόχου να παραδώσει το έργο σε τριάντα μήνες, δηλαδή τον Ιούνιο του 2022. Βρισκόμαστε στον τρίτο μήνα του 2023, τέσσερα χρόνια και δυο μήνες από την υπογραφή και το έργο δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, αφού ο ανάδοχος ζητά και λαμβάνει διαρκώς παρατάσεις. Το τελευταίο του αίτημα μάλιστα (κατατέθηκε τον Δεκέμβριο), αφορούσε σε εξάμηνη παράταση, δηλαδή να το παραδώσει το έργο τον Ιούνιο. Ωστόσο η περιφέρεια δε το έκανε εξ ολοκλήρου δεκτό, χορηγώντας παράταση χρόνου κατά τέσσερις μήνες διαμηνύοντάς του ότι το έργο πρέπει να παραδοθεί στις 30 Απριλίου.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στα «Ρ.Ν.», η αντιπεριφερειάρχης, Μαρία Λιονή, το συγκεκριμένο έργο, το οποίο αποτελεί τεράστιας σημασίας για ολόκληρο τον νομό Ρεθύμνου, μιας και αποτελεί το πρώτο τμήμα του Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης, συνάντησε αντικειμενικές δυσκολίες, που σε μεγάλο βαθμό δικαιολογούν τις παρατάσεις που έχουν δοθεί μέχρι σήμερα. Όπως εξήγησε υπήρχαν προβλήματα τεχνικά, για την επίλυση των οποίων μάλιστα απαιτήθηκε συμπληρωματική χρηματοδότηση από πλευράς περιφέρειας, προβλήματα που σχετίζονταν με την πανδημία και στη συνέχεια με τις ανατιμήσεις υλικών λόγω της ενεργειακής κρίσης, που προκάλεσαν σοβαρή καθυστέρηση στην εξέλιξη των εργασιών.
Σύμφωνα με την κυρία Λιονή, το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου έχει ήδη δοθεί σε κυκλοφορία με τη δημιουργία δυο κόμβων στο ύψος της Καρέ, στους οποίους έχει ήδη ολοκληρωθεί ο φωτισμός τους. Οι εκκρεμότητες αφορούν στην κατασκευή του κόμβου στη διασταύρωση του Σωματά, καθώς και σε μικρότερες λεπτομέρειες που έχουν να κάνουν με την οδοσήμανση και τις διαγραμμίσεις.
Σε σχετικές δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.» η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, Μαρία Λιονή, ανέφερε:
«Το έργο του αγιοβασιλειώτικου δρόμου βρίσκεται στο τελικό στάδιο. Υπήρξαν καθυστερήσεις και δόθηκαν παρατάσεις, οι οποίες όμως ήταν δικαιολογημένες. Στο συγκεκριμένο έργο παρουσιάστηκαν διάφορα προβλήματα. Αρχικά λόγω της μορφολογίας του εδάφους χρειάστηκε να βάλουμε επιπλέον χρήματα για να γίνει η αντιστήριξη ενός μεγάλου τμήματος του βουνού, στο ύψος του Πύργου. Επίσης, άλλος ένας λόγος που δόθηκε παράτασης τελευταία ήταν η αλλαγή του κόστους των υλικών από την ημέρα που υπογράφτηκε η σύμβαση μέχρι σήμερα λόγω του πολέμου και της μεγάλης αύξησης του κόστους των ασφαλτικών, αλλά και του πετρελαίου και γενικότερα όλων των υλικών. Αυτές οι ανατιμήσεις δημιούργησαν προβλήματα στην εκτέλεση του έργου. Επίσης, ένας λόγος που παίρνουμε παρατάσεις είναι η αλλαγή της νομοθεσίας κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου. Γενικά, όμως, λέω ότι θα έπρεπε να είμαστε όλοι μας πιο αυστηροί και οι εργολάβοι, αλλά και οι υπηρεσίες και οι κύριοι φορείς του έργου σε ό,τι αφορά τις παρατάσεις» και ξεκαθάρισε πως για το συγκεκριμένο έργο δεν θα δοθεί άλλη παράταση:
«Δεν ξανά δίνουμε άλλη παράταση της προθεσμίας στο συγκριμένο έργο. Εάν δεν ολοκληρωθεί θα ακολουθήσει η άλλη διαδικασία, παρόλο που το έργο βρίσκεται προς το τέλος του».
Σημειώνεται ότι το οδικό έργο Αρμένοι – Παλέ αποτελεί το πρώτο τμήμα του νότιου οδικού άξονα Κρήτης, που έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, συνολικού ύψους 14,8 εκατομμύρια ευρώ.
Το έργο χωρίζεται σε δύο τμήματα:
Στο τμήμα Α (παράκαμψη Αρμένων) προβλέπεται η κατασκευή οδού περί τα 3,8 χλμ. με νέα χάραξη. Η αρχή του τμήματος ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού, λίγο πριν τη συμβολή της οδού προς τον οικισμό Σωματά και το τέλος λίγο πριν το Κ.Τ.Ε.Ο. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται, επίσης, η αποκατάσταση του θιγόμενου αγροτικού δικτύου, καθώς και δύο τετρασκελείς ισόπεδοι κόμβοι. Στο τμήμα αυτό εκκρεμούν οι περισσότερες εργασίες που πρέπει να γίνουν ακόμα,
ενώ στο τμήμα Β, προβλέπεται η βελτίωση/αναβάθμιση της υπάρχουσας επαρχιακής οδού για μήκος περί τα 2,8 χλμ. περίπου. Η αρχή του τμήματος Β ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού 300 μέτρα πριν τη δεύτερη συμβολή προς τον οικισμό Αμπελάκι και το τέλος λίγο πριν τον κόμβο της Παλέ.
Το έργο αναμένεται να λύσει τα σοβαρά καθημερινά προβλήματα, θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της περιοχής και θα ελαχιστοποιήσει χρονικά τις αποστάσεις, καθώς όπως υπολογίζεται μετά την ολοκλήρωσή του, η διαδρομή Ρέθυμνο – Αγία Γαλήνη θα διανύεται σε περίπου μισή ώρα.
Η Περιφέρεια Κρήτης δίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στο έργο αυτό, με μοναδικό γνώμονα την αρτιότητα του έργου και κυρίως την ασφάλεια του αυτοκινητόδρομου.